Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:ftorsell skrev:Tack för att du bryr dig om min ekonomi![]()
Men även om detta blir en dyr historia har jag råd att prova detta galna
Projekt. Och så länge jag inte hittat något bättre alternativ är det här
Det jag vill göra och det bör du med ta hänsyn till jag kommer spela galet
Höga spl men det viktigaste är att det kommer låta grymt bra med så
Jag tror att du behöver jämföra steg efter att du har något att jämföra på.
Ingen annan än du kan bedöma vad som är bra, det är du som skall använda dem.ftorsell skrev:Visst hittar du steg till min anläggning som både är billigare bättre Lovar jag att lyssna på dig?
Visserligen förstår jag att det är svårt för dig att kunna ge mig förslag
Då du inte vet hur kovestegen låter men jag kommer som sagt lägga
Upp mätningarna så fort mailet från Tyskland dimper ner i mail boxen
Det är inte möjligt att ge dig råd, du kontrar med övertro på mätningar som i sammanhanget är galematias - felaktiga och backas upp av felaktiga tankar om effektbehov.
Men efter att du byggt klart så kan jag åtminstone ge synpunkter på vad som kan passa. Det är först då som man får grepp om vad som kan krävas.
I grund och botten älskar jag projektet, men inte att du blir bedragen på det viset av någon du litar på.
Alexi skrev:Jag tror ftorsell gillar den karekteristiska bilstereodisten och den kanske är svår att hitta i ett hemhifi system eller PA för den delen.
ftorsell skrev:Lugn det kommer dist mätning på steget på basarna kommer det nog ta längre tid en så men jag har ju två basar hemma bara svänga förbi och lyssna om du hör något dist när du har tid och lust
LypsylateX skrev:Närbesläktat med en del av pratet i tråden:
Vad hände egentligen med införandet av 48V i bilar, eller om det kallades 50V? Det var någon standardisering på gång för några år sedan, men efter det har jag inte hört någonting alls.
12V är tämligen ineffektivt med den störa effektförbrukningen man har numera.
Edit: Svarar mig själv. 42V var det visst: http://en.wikipedia.org/wiki/42-volt_electrical_system
Det arbetet synes vara dött och nergrävt. Det finns tydligen en ny överenskommelse från 2011 mellan tyska tillverkare att börja integrera en parallell 48V krets i bilarna. Tanken är väl att den ska växa med tiden och 12V minska. Även standardkontakter och liknande ska finnas specificerat.
Edit#2: Ökat slitage av 42V-brytare visavi 12V-brytare om man inte vidtar extra åtgärder var tydligen anledningen till att det inte slog igenom.
MagnusÖstberg skrev:När du skriver så verkar det inte som om vi har så olika syn på vad vi vill åt, möjligen att jag vill ha mer djupbas och du lite mer smäll i bröstet runt 130Hz.
Men när du beskriver hur du vill utforma systemet så känns det för mig inte så optimalt för att nå det, men det skall bli kul att lyssna.
ftorsell skrev:Ha ha ja smäll i bröstet kommer det garanterat bli med 32st 6.5 som matas
Med 4000-5000w rms![]()
Nattlorden skrev:ftorsell skrev:Ha ha ja smäll i bröstet kommer det garanterat bli med 32st 6.5 som matas
Med 4000-5000w rms![]()
Du kanske kommer att använda 250W, men känns det bra med nästan 5kW oanvänt så varsågod...
ftorsell skrev:Ja jag vill inte säga hur mycket jag kommer använda men det finns att tillgå
Eller så kan jag ta dessa steg till subblådorna om det blir alldeles galet förmycket effekt![]()
Och köra ett eller två snäpp mindre pro steg
ftorsell skrev:Kove steget pro 2000 är mätt till 0,02% THD vid 2500w RMS inte fjolliga
Millisekunder här pratar vi så länge det finns finns ström i batteribanken
Och detta i bryggat läge hoppas ni tycker den disten är överkomlig på fullt
Spätt
Nattlorden skrev:ftorsell skrev:Ja jag vill inte säga hur mycket jag kommer använda men det finns att tillgå
Eller så kan jag ta dessa steg till subblådorna om det blir alldeles galet förmycket effekt![]()
Och köra ett eller två snäpp mindre pro steg
Är det inte bättre att räkna ut på förhand vad du behöver? Blundar du och pekar på kartan och väljer närmast bilhall när du skall köpa bil?
Ragnwald skrev:Du får fylla på med så många 6,5:or som ryms och ett antal till, om du ska få nytta av effekten.
ftorsell skrev:Ragnwald skrev:Du får fylla på med så många 6,5:or som ryms och ett antal till, om du ska få nytta av effekten.
Ja till film blir det ju 48st 6.5 som spelar i fronten borde kunna bli lite drag i skottlossningar![]()
Och totalt kommer det ju var 80st 6.5 så man får väl hoppas det inte blir skottlossning i alla kanalerna samtidigt![]()
![]()
ftorsell skrev:Ja jag minns att man prata om att byta 12 volt mot 42v eller vad det var men kommer inte ihåg nu varför man ville det
Svante skrev:ftorsell skrev:Ja jag minns att man prata om att byta 12 volt mot 42v eller vad det var men kommer inte ihåg nu varför man ville det
Alla förbrukare skulle dra 12/42=28% av strömmen, vilket gör att alla ledare kan skalas ner till 28% av arean. Kabelstammarna blir lättare och bilen drar mindre soppa...
jonasp skrev:ftorsell skrev:Ragnwald skrev:Du får fylla på med så många 6,5:or som ryms och ett antal till, om du ska få nytta av effekten.
Ja till film blir det ju 48st 6.5 som spelar i fronten borde kunna bli lite drag i skottlossningar![]()
Och totalt kommer det ju var 80st 6.5 så man får väl hoppas det inte blir skottlossning i alla kanalerna samtidigt![]()
![]()
Nu vet jag inte vad dina 32 6,5" som du använder till musik har för slaglängd. Men med lite normala siffror så kan de kanske slå 1 cm och har en konarea om 130cm2. Det blir en volympumpning på 4160 cm3.
Fyra stycken helt normala 12"-element har en volympumpningsförmåga på 4*500*2,5 = 5000 cm3.
Jag använder själv fyra sådana tolvor i min uppställning. Jag kan driva dem till andnöd (vid låga frekvenser) med ca 2x160 W i 8 ohm. (Den totala effekten är ca 800W RMS vid fullt blås - i knappt 4 ohm då alltså)
Jag tror du bör ta dig en funderare på hur välbalanserat ditt system är om du ska ha flera kilowatt till att driva.. några stackars pluttiga 6,5-tummare?? De är fullständigt vansinne, helt utan någon som helst förankring i verkligheten. Och vad jag har förstått har effekter som är ett par magnituder större än "någon kilowatt" diskuterats.
Tro mig, dina pengar kan göra betydligt mycket mer nytta någon annanstans.
jonasp skrev:Svante skrev:ftorsell skrev:Ja jag minns att man prata om att byta 12 volt mot 42v eller vad det var men kommer inte ihåg nu varför man ville det
Alla förbrukare skulle dra 12/42=28% av strömmen, vilket gör att alla ledare kan skalas ner till 28% av arean. Kabelstammarna blir lättare och bilen drar mindre soppa...
Ska man vara petnoga kan areaskillnaden bli större än strömskillnaden, beroende på en massa olika saker!
jonasp skrev:ftorsell skrev:Ragnwald skrev:Du får fylla på med så många 6,5:or som ryms och ett antal till, om du ska få nytta av effekten.
![]()
Nu vet jag inte vad dina 32 6,5" som du använder till musik har för slaglängd. Men med lite normala siffror så kan de kanske slå 1 cm och har en konarea om 130cm2. Det blir en volympumpning på 4160 cm3.
Fyra stycken helt normala 12"-element har en volympumpningsförmåga på 4*500*2,5 = 5000 cm3.
Jag använder själv fyra sådana tolvor i min uppställning. Jag kan driva dem till andnöd (vid låga frekvenser) med ca 2x160 W i 8 ohm. (Den totala effekten är ca 800W RMS vid fullt blås - i knappt 4 ohm då alltså)
Jag tror du bör ta dig en funderare på hur välbalanserat ditt system är om du ska ha flera kilowatt till att driva.. några stackars pluttiga 6,5-tummare?? De är fullständigt vansinne, helt utan någon som helst förankring i verkligheten. Och vad jag har förstått har effekter som är ett par magnituder större än "någon kilowatt" diskuterats.
Tro mig, dina pengar kan göra betydligt mycket mer nytta någon annanstans.
Det hade jag med all säkerhet gjort om jag varit du, förmodligen tillsammans med ett litet hysteriskt skrattftorsell skrev:MagnusÖstberg skrev:Du är verkligen nollkoll
Står du och tittar dig i spegeln och pratar för dig själv