Test av Larsen 4 i MOLT

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-21 22:25

Svante skrev:Jag menar bara att han har ett incitament som inte är helt olik en jävssituation. Som faktiskt är starkare än Ingvars jävssituation.

Exakt vilka incitament pratar du om då?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-21 22:28

Svante skrev:
Varifrån har du fått att LTS helhjärtat ställer sig bakom MMX?

:lol: som t.ex det jag skrev innan typ tre gånger? De upplåter gratis reklamplats för den mot en rabatt? Hifi-kits övriga sortiment nämns inte överhuvudtaget i någon av de annonserna?
Den omnämns i positiva ordalag i artiklar? Konstruktören får skriva reklam för den? LTS förevisar den på mässor?

Vilken jäkla tidskrift upplåter helsida på baksidan till något de inte
ställer sig bakom?
Tycker inte du att det är "endorsement"? I alla fall lite? :)

Jag tycker faktiskt ditt försvar haltar mer än betänkligt.....
Jag förstår att du jobbat hårt med föreningen. Jag vill påpeka att jag tycker LTS gör massa bra saker också men i detta fall så håller det inte...
Försök även att svara på det jag skriver när du citerar mig istället för att svara på andra frågor och låtsas som jag menar något jag inte gör.
Tack.
Senast redigerad av PappaBas 2012-11-21 22:34, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-21 22:32

RogerGustavsson skrev:
DQ-20 skrev:
Fjonkalicious skrev:Blir det inte ännu mer uppenbart då att LTS måste agera med ännu mer tydlighet och undanröja ännu fler tvivel, så att "fantasierna" upphör?

Går inte. Problemet är inte "fakta". Tvivel är ett subjektivt psykologiskt tillstånd. Om man inte har ens basal tilltro till att andra talar sanning så finns det inte mycket att göra. "Dolda motiv" benämns ju oftast så för att ingen har visat att de finns. Det är något man tillskriver andra utifrån sin egen tolkning av verkligheten.

För övrigt tycker jag själva begreppet "jäv" är olyckligt. Inom juridiken har man insett problemet med detta begrepp och lagt objektiva rekvisit eftersom subjektiva dito bara blir snömos. Om man med med "jäv" menar psykologisk "bias" till följd av tidigare upplevelser eller sociala relationer så blir diskussioner om "jäv" meningslösa. Enda sättet att mildra det är "dubbelblinda" test. Och inte ens då kan man vara säker eftersom testdesignen i sig kan påverka resultatet i en viss riktning om man "vet vad man gör" så att säga.

Vem är oberoende och utan jäv i någon fråga? Jag kan då inte påstå att jag är eller någonsin har varit det i någon av livets situationer. Vi släppar runt med en ryggsäck full med erfarenheter, fördomar, livåskådningar etc. Ve, den som trampar på just mitt synsätt.

I Sverige verkar många av er som sysslar med audioteknik sitta i samma båt. Ni tycks känna varandra mer eller mindre väl. Detta eviga tjyvnypande tycker jag verkar vara ett sätt att misstroendegöra varandra som ingen tjänar på i slutändan. Jag "på läktarn" tycker det är sandlådenivå alldeles för ofta.

Men varför i hela fridens namn kontaktade man inte då Naq m.fl. redan när tanken på att testa föddes, i tydlighetens namn (som Fjonken skriver), så att hela detta debackel kunde ha undvikits från början? Var det ingen som reagerade eller kunde förutspå detta med tanke på att det kanske var en lite speciell situation med en massa underliggande komplikationer som nu exploderat rätt i ansiktet på LTS?

Uppebarligen har nåt gått snett eftersom vi öht har denna diskussion som knappast gör någon lycklig. Det man som utanförstående undrar är: a) varför kunde man inte se detta komma, och b) varför kan man inte bara säga att "det här blev inte som vi tänkt , vi ber om ursäkt och avser rätta till så gott det går"?

Efterspelet med en massa försvar hit o dit är egentligen värre än den upprördhet man orsakat med själva testet....

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-21 22:33

Svante skrev:
petersteindl skrev:Du skriver dessa 3 punkter som kännetecken för kommersiella tidskrifter.

1. Annonser från tillverkarna.
2. Att tillverkarna använder ett lyckat test som försäljningsargument.
3. Att få låna apparater av tillverkarna, gärna före release.

1. Som jag ser det har Molt annonser från tillverkare (och en sådan kan du se i denna tråd), vilket satisfierar punkt 1.
2. Om tillverkare eller distributörer får ett bra test i Molt så används detta som försäljningsargument, vilket satisfierar punkt 2.
3. Att få låna apparater från tillverkarna är väl också applicerbart för Molt? Lånar inte Molt apparater från tillverkare, menar du?

Skillnaden är att MoLt inte är beroende av någon av punkterna. "Annonsintäkterna" är en helt oväsentlig del av LTS budget, LTS har nära noll förekomst i tillverkarnas annonser med "bäst i LTS-test", och LTS testverksamhet står och faller inte med tillgång till apparater.

Det finns ingen beroendeställning gentemot leverantörerna, helt enkelt.

petersteindl skrev:En sak som förundrar mig är att du säger att Naq är superjävig i denna debatt och sätter denna debatt i relation till ett möjligt jäv av en test av högtalare som Naq konstruerat. Jag förstår inte relationen.

För mig verkar ditt resonemang som om t.ex. en person blivit dömd i rättegång där nämndemän och domare är jäviga och om denna person misstycker domen så kallar du den dömde som "superjävig i efterföljande debatt" angående domen eftersom han är part i domen, nämligen den som blev dömd. Likställer du verkligen den som blev dömd med de som i jäv dömde? I så fall kan ingen som någonsin blivit dömd försvara sig eftersom den dömde alltid är superjävig enligt dig. Så har jag förstått din plädering. Var det inte så inkvisitionen resonerade vid häxjakt?

Jag har därvidlag en helt annan syn på saken än du.

Naq höll själv med mig nyss.

Alltså, i en domstol skulle man förstås inte kalla svaranden för jävig, men man har samtidigt speciella lagar just försvaranden och dess närstående. Om jag inte minns fel är det inte brottsligt för dem att ljuga i en rättegång. Man har helt enkelt insett att man inte kan räkna med att få sanningen ifrån dem, de har rätt att ljuga om vad som har hänt.

Nu låter detta som att jag försöker få Nq att framstå som lögnare, men det är verkligen inte det jag menar. Jag menar bara att han har ett incitament som inte är helt olik en jävssituation. Som faktiskt är starkare än Ingvars jävssituation. Fast igen, incitamentet och faktiskt utfall i sanningshalt är olika saker. Båda kan ju vara jättehederliga, trots sina incitament.

Ok, häxjakt alltså!

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-21 22:40

Svante, för sakens skull så vill jag påpeka att jag inte tycker det hela är jättekonstigt och kan förstå hur situationen uppkommit.
Jag tror inte det är någon evil masterplan bakom alltihop :)
Men att LTS behöver se över sin situation och förhållanden till vissa marknadsaktörer är för mig ganska uppenbart?Det handlar ju om föreningens förtroende?
Jag tycker självklart IÖ skall skriva och testa apparater och läser gärna om det med intresse. Men då måste detta styras upp så jag som läsare vet vilken roll som gäller vid vilket tillfälle?
Varför detta inte är uppenbart för dig har jag svårt att se?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-11-21 23:02

PappaBas skrev:Svante, för sakens skull så vill jag påpeka att jag inte tycker det hela är jättekonstigt och kan förstå hur situationen uppkommit.
Jag tror inte det är någon evil masterplan bakom alltihop :)
Men att LTS behöver se över sin situation och förhållanden till vissa marknadsaktörer är för mig ganska uppenbart?Det handlar ju om föreningens förtroende?
Jag tycker självklart IÖ skall skriva och testa apparater och läser gärna om det med intresse. Men då måste detta styras upp så jag som läsare vet vilken roll som gäller vid vilket tillfälle?
Varför detta inte är uppenbart för dig har jag svårt att se?
men det var ju väldigt noga beskrivet just i detta test.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-11-21 23:09

Svante skrev:
sebatlh skrev:Från LTS websida
Ljudtekniska Sällskapet är en oberoende förening som verkar för bättre ljudåtergivning. Sällskapet verkar för högre kvalitet både på ljudanläggningar och ljudinspelningar. Sällskapet ger ut medlemstidningen Musik & Ljudteknik och arrangerar medlemsmöten. LTS har avdelningar i Stockholm, Umeå, Göteborg och Malmö.

En rabatt på en dålig högtalare går emot deras eget syfte. Således borde MMX vara en bra alternativt prisvärd högtalare. Eller hur?

Nu ska du inte vara sån. Men ok, om jag också ska vara sån: Sällskapet verkar för en bättre (komparativ) ljudåtergivning. En dålig högtalare kan vara bättre än en urusel. Alltså motverkar inte en rabatt på en dålig högtalare sällskapets syfte.

Det var du som började... ;)

;-)

Ja det är ju upp till LTS. Men det blir tomma ord om man fixar rabatter på produkter man inte kan rekommendera.
Det är lite skillnad om det hade gällt kaffe eller något annat som inte har med hifi att göra.

hifikg:
Du menar att ni har rabatt i några butiker. Det är ju en helt annan sak.

Hur kan det här vara svårt att greppa?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-11-21 23:16

Svante skrev:Varifrån har du fått att LTS helhjärtat ställer sig bakom MMX?

De var med på Arken mässan t.ex. Det är väl bara LTS egna högtalare som varit med på mässa tidigare?

Ser du inte att man tolkar det som att MMX är LTS högtalare?
Senast redigerad av Sanny_X 2012-11-21 23:16, redigerad totalt 1 gång.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-21 23:16

sebatlh skrev:hifikg:
Du menar att ni har rabatt i några butiker. Det är ju en helt annan sak.

Hur kan det här vara svårt att greppa?

Tja, gillar jag inte Larsen eller MMX kan jag alltid köpa ett par Martin Logan med bättre rabatt (i kronor åtminstone) och jag slipper bygga dem själv. Skulle LTS förvägras testa alla produkter som vi medlemmar får rabatt på så återstår... Larsen... och det var ju vad de gjorde ;-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-21 23:20

Svante skrev:Skillnaden är att MoLt inte är beroende av någon av punkterna. "Annonsintäkterna" är en helt oväsentlig del av LTS budget, LTS har nära noll förekomst i tillverkarnas annonser med "bäst i LTS-test", och LTS testverksamhet står och faller inte med tillgång till apparater.

Det finns ingen beroendeställning gentemot leverantörerna, helt enkelt.

Om man vill vara lite elak, redan MoLT´s spridning (om jag förstått det rätt, ca 800 ex) är ju absolut en garant för oberoende. Med detta i beaktande är ju även annonsintäkterna obetydliga (i sammanhanget) och kan knappast vara en morot för att skriva upp produkter.

Vad som är viktigare är dock den sorts förbrödring som gärna uppkommer i mindre sällskap. Det är inte så att man försöker förvrida/förblinda omvärlden, det är snarare ett resultat av förbrödringen. Man tänker sas i samma banor och resultaten av det man gör/skriver/tänker blir därefter.

Detta är inte alls något problem om man är transparent, men det blir ett bekymmer om organisationen hävdar sitt oberoende och detta inte är fallet.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-21 23:43

Naqref skrev:
Svante skrev:Jag menar bara att han har ett incitament som inte är helt olik en jävssituation. Som faktiskt är starkare än Ingvars jävssituation.

Exakt vilka incitament pratar du om då?

Hmm, ja jag kanske har fel. Jag såg ju förut att du skrev att du inte har fått någon inkomst av Larsenhögtalarna, fast det glömde jag.

Fasen vilken dålig deal du har gjort isf. Det är väl klart att du ska ha betalt!

Det finns förstås ett svagare, känslomässigt incitament också, det är aldrig kul om ens baby skrivs ner. Men sådana incitament kan nog vem som helst på forumet ha, åt ena eller andra hållet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-21 23:47

PappaBas skrev:Detta erkänns ju från LTS håll. Så DQ-20 eller Svante t.ex skulle ni inte tycka att kritiken om LTS sammanblandning med SSC och kanske inte helt objektiva hållning till viss del är befogad?
Det har ju överhuvudtaget inte gnällts på resultatet från lyssningen och mätningen utan de omkringliggande omständigheterna och inte helt solklara förhållanden som LTS har?

Tänk att få nämnas i samman mening som Svante! Respekt!
Nåja. Jag tycker inte att kritiken om brist på objektiv hållning är obefogad, utan meningslös. Det dras överhuvud taget alldeles för stora växlar på organisationsnamn. I båda dessa fall handlar det inte om några homogena organisationer utan om löst sammanhållna nätverk av individer. Ingen, och jag menar ingen, kan gömma sig bakom organisationsbeteckningarna. Och då hamnar vi i en situation där i princip alla har en relation till alla. Rent platoniskt, alltså.

PappaBas skrev:Har herrar Wettebrandt och Lindroos deltagit vid liknande kritisk lyssning av MMX också, jag ser inget annat omdöme än det från konstruktören själv i det fallet?

Varför frågar du? Och om de hade det, hade du då litat på att deras omdömen var helt opåverkade av att de är nära bekanta med konstruktören. Ja, såvida de inte tyckte den lät lika illa eller värre än L4 förstås. Då, och endast då, skulle förtroendet vara återställt misstänker jag.
PappaBas skrev:Jag ser fram emot liknande kurvor för den som för Larsen 4 och OA50.2 och lyssningsintryck. Det skall man väl kunna skaka fram? Jag menar när nu LTS så helhjärtat ställer sig bakom den på detta sätt så måste den ju varit föremål för väldigt mycket lyssning och utvärdering inom föreningen?

Återigen: LTS är ingen homogen monolit. Men frågan är vem som skulle göra det. Detta med lyssningstester i LTS regi handlar om att en grupp individer är tillräckligt intresserade av en viss produkt och gör en formell test så gott de kan. Denna test tar tid och energi i anspråk. Det måste finns ett personligt intresse, annars blir det inget av. Men skriv gärna en artikel själv vet jag. Jag menar: hur svårt kan det vara? Grafpro har ju redan gjort i princip allt jobbet redan. Rubriken "Modda MMX till en sann ortoakustisk återgivare!" bjuder jag på. Den artikeln är ju faktiskt redan skriven: http://www.carlssonkult.se/OA5MMX.aspx . Bara trycka ut och skicka in till Pekka. Vad nu det skulle tjäna till. Sannolikt har Grafpros webplats bättre spridning än MoLt.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-21 23:50

Svante skrev:Det finns förstås ett svagare, känslomässigt incitament också, det är aldrig kul om ens baby skrivs ner. Men sådana incitament kan nog vem som helst på forumet ha, åt ena eller andra hållet.

Svagare? SVAGARE? Pengar är väl i sammanhanget det svagast tänkbara incitamentet. Jag ser i alla fall inga högtalarkonstruktörer som vältrar sig i pengar. Detta har aldrig handlat om pengar, trots infama påståenden om motsatsen.

Svante skrev:
DQ-20 skrev:
Svante skrev:Vilka är den inre, osynliga kretsen menar du? Eller finns det kanske flera?

Vad döljer ni? Vad har ni för agenda?

/DQ-20

Har du börjat svara på frågor med frågor ;) ?

Äsch... Dessa satans retorikkurser. Aldrig får man vara riktigt glad.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-22 00:01

PappaBas skrev:
Svante skrev:
Varifrån har du fått att LTS helhjärtat ställer sig bakom MMX?

:lol: som t.ex det jag skrev innan typ tre gånger? De upplåter gratis reklamplats för den mot en rabatt?
Hur går "gratis" ihop med "mot rabatt"? Då är det väl inte gratis? Då är det ett byte av tjänster.
PappaBas skrev:Hifi-kits övriga sortiment nämns inte överhuvudtaget i någon av de annonserna?
Såvitt jag vet är det hifikit som utformar annonserna, men jag kan ha fel.
PappaBas skrev:Den omnämns i positiva ordalag i artiklar?
I den nu aktuella artikeln omnämndes den tillsammans med övriga Carlssonhögtalare, i positiva ordalag. Varför skulle man nämna den i negativa ordalag om man inte har testat den?
PappaBas skrev: Konstruktören får skriva reklam för den?
En artikelserie om konstruktionen ja. Ingvar har en lång historia att skriva om konstruktioner och konstruktionsprinciper i MoLt. De artiklarna har haft en stor bildande verkan på hifisverige, vågar jag påstå. De är ganska långt ifrån reklam, även om de förstås har en marknadsförande verkan. Skulle du vilja att Ingvars artiklar inte hade skrivits?
PappaBas skrev: LTS förevisar den på mässor?
Det vet jag inget om, men har heller ingen anledning att tvivla på det.
PappaBas skrev:
PappaBas skrev:Vilken jäkla tidskrift upplåter helsida på baksidan till något de inte
ställer sig bakom?
Ja, de upplåter den till hifikit. Allvarligt talat tror jag att den där annonsen har suttit där på baksidan av MoLten bara för att man inte har haft något bättre att sätta där. Den har funnits där mycket mycket länge, och nu när elementen tog slut till LTS-högtalarna var det nog naturligt att hifikit bytte till MMXen.
PappaBas skrev:Tycker inte du att det är "endorsement"? I alla fall lite? :)
Ptja, jo stöd är det. Men därifrån till att hela LTS helhjärtat skulle ställa sig bakom den?
PappaBas skrev:Jag tycker faktiskt ditt försvar haltar mer än betänkligt.....
Jag förstår att du jobbat hårt med föreningen.
Tja, energin som jag har lagt ner i LTS har ingen större betydelse nu. Jag bara tycker illa om när spekulationer om ett test får sånt fäste i debatten, när jag själv begriper ungefär vad de inblandade har velat och inte har velat med testet och artikeln. Och det är INTE det du försöker få det att verka som.
PappaBas skrev:Jag vill påpeka att jag tycker LTS gör massa bra saker också men i detta fall så håller det inte...
Försök även att svara på det jag skriver när du citerar mig istället för att svara på andra frågor och låtsas som jag menar något jag inte gör.
Tack.

Ja, hoppas att jag gjorde det nu. Du får gärna göra detsamma.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-22 00:07

DQ-20 skrev:
Svante skrev:
DQ-20 skrev:
Svante skrev:Vilka är den inre, osynliga kretsen menar du? Eller finns det kanske flera?

/DQ-20

...och sedan med undvikanden... ;)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-22 00:13

DQ-20 skrev:
Svante skrev:Det finns förstås ett svagare, känslomässigt incitament också, det är aldrig kul om ens baby skrivs ner. Men sådana incitament kan nog vem som helst på forumet ha, åt ena eller andra hållet.

Svagare? SVAGARE? Pengar är väl i sammanhanget det svagast tänkbara incitamentet. Jag ser i alla fall inga högtalarkonstruktörer som vältrar sig i pengar. Detta har aldrig handlat om pengar, trots infama påståenden om motsatsen.

Svante skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

/DQ-20

Så skriver en sann Testis.

Härmed proklamerar jag LjudTestisarnas SällsammaSkapelset, LTSS, en förening som främjar vällust. Alla är garanterat jävliga.

Vi skapar och testar.

Mvh
Er Kassörtestis

PS. Skänk en slant i överflöd och lust.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-22 00:15

Bill50x skrev:Vad som är viktigare är dock den sorts förbrödring som gärna uppkommer i mindre sällskap. Det är inte så att man försöker förvrida/förblinda omvärlden, det är snarare ett resultat av förbrödringen. Man tänker sas i samma banor och resultaten av det man gör/skriver/tänker blir därefter.

Mm, jag tror att om den effekten överhuvudtaget fanns närvarande vid artikelskrivningen så verkade den åt andra hållet. Jag tror det var svårare för Claes att kritisera högtalaren än det hade varit att skriva upp den.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-22 00:17

petersteindl skrev:Ok, häxjakt alltså!

Inte alls.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-22 00:21

petersteindl skrev:Så skriver en sann Testis.

Härmed proklamerar jag LjudTestisarnas SällsammaSkapelset, LTSS, en förening som främjar vällust. Alla är garanterat jävliga.

Vi skapar och testar.

Mvh
Er Kassörtestis

Jag är på. Vilket medlemsnummer har jag?

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-22 00:26

sebatlh skrev:Ja det är ju upp till LTS. Men det blir tomma ord om man fixar rabatter på produkter man inte kan rekommendera.
Det är lite skillnad om det hade gällt kaffe eller något annat som inte har med hifi att göra.

Rabatten gäller större delen av hifikits sortiment. Givetvis kan inte LTS rekommendera hela hifikits sortiment. Utöver att det är bra för medlemmarna (inte bara de som bygger MMX) så ger det antagligen ett medlemstillskott; man löser medlemskap för att få rabatten.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-22 00:28

DQ-20 skrev:

Vi skapar och testar.

Mvh
Er Kassörtestis

/DQ-20

Ha! Härmed proklamerar jag den alternativa föreningen LTSS-r. Släng er i väggen! :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-22 00:32

DQ-20 skrev:

Vi skapar och testar.

Mvh
Er Kassörtestis

/DQ-20

Få se...

001, 002 är taget, 003 är KÅDI, 004 tjingade bananen, 005 blev kalledussin, 00sex gick till neffe, men se där

... 007 är ditt nr.

Bild

Mvh
001

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-22 00:35

Svante skrev:
petersteindl skrev:Ok, häxjakt alltså!

Inte alls.

Precis, så sa inkvisitionen också :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-22 00:39

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-22 00:41

Vilka andra av de som ger LTS rabatt får fyrfärgsannonser gratis i tidningen med sådan text?

Någon som vet? Det finns ju de som givit föreningen rabatt i många herrans år. Är de helt puckade som tackat nej till helsidesannonser? 8O

Är annonserna verkligen något som främjar LTS medlemmar? Kanske fel av mig att ställa frågan, men hur stor del av LTS medlemmar känner att de annonserna främjar anledningen till deras medlemskap? Är de medvetna om att de via medlemsavgiften sponsrar de annonserna?

Jag ser ingenstans i föreningens stadgar att föreningen skall agera för medlemmarnas bästa som Svante beskriver det, jag ser något helt annat i föreningens stadgar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-22 00:42

Vet man säkert att annonsen är gratis?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-22 00:46

hifikg skrev:Vet man säkert att annonsen är gratis?

I utbyte mot medlemsrabatt.

Det innebär ju en direkt kostnad för alla föreningens medlemmar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-22 00:48

MagnusÖstberg skrev:

Okej, du vet att HIFI-kit inte betalar något i reda pengar för annonsen alltså? Jag har inte en susning, men du har säkert bättre kläm på det än jag.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-22 00:53

MagnusÖstberg skrev:Vilka andra av de som ger LTS rabatt får fyrfärgsannonser gratis i tidningen med sådan text?
Någon som vet? Det finns ju de som givit föreningen rabatt i många herrans år. Är de helt puckade som tackat nej till helsidesannonser? 8O
Varför förutsätter du att det finns sådana?
MagnusÖstberg skrev:
Är annonserna verkligen något som främjar LTS medlemmar? Kanske fel av mig att ställa frågan, men hur stor del av LTS medlemmar känner att de annonserna främjar anledningen till deras medlemskap? Är de medvetna om att de via medlemsavgiften sponsrar de annonserna?
IMHO: Ja, ingen aning, gör de?
MagnusÖstberg skrev:
Jag ser ingenstans i föreningens stadgar att föreningen skall agera för medlemmarnas bästa som Svante beskriver det, jag ser något helt annat i föreningens stadgar.

Det var iaf ett rättesnöre under min tid. Styrelsen har att (inom ramen som stadgarna sätter upp) styra föreningen. Det betyder inte att de inte ha egna idéer om vad som är bra för föreningen bara för att de inte är uttalade i stadgarna. Så länge de inte strider mot stadgarna så går det ju bra.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-22 00:57

MagnusÖstberg skrev:

Nä...

Vad skulle man använda baksidan till i stället menar du? Artiklar? Utan annonsen skulle den nog bara bli vit. Alltså, ingen produktionskostnad för annonsen.

Däremot kan man förmoda att medlemmar utnyttjar rabatten och att det blir ett medlemstillskott, vilket sänker produktionskostnaden per tidning.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati