AlNiCo skrev:Jag tycker också att det är (lite, lite) konstigt att man bryr sig om kvaliteten på radioenheter. Själv har jag aldrig hört någon skillnad på någon radio faktiskt. Är det ändå inte begränsat av kvaliteten på sändningen, som jag antar inte är speciellt hög?
Viss radioutsändning är av riktigt hög kvalitet. SR är riktigt seriösa vad det gäller ljudkvalitet. De kommersiella radiokanalerna är bara att glömma.
En riktigt bra radio är både svår att konstruera och riktigt dyra att bygga.
Jag skulle vilja såga att det är betydlig svårare att bygga en bra tuner än ett försteg eller slutsteg. En bra tuner är ett elektrisk och mekaniskt mästerverk som är svårslaget i komplexitet, förutom möjligtvis av en bra rullbandspelare. (det är ju trots allt vintage delen vi är inne på...)
Jag har faktiskt aldrig förtsått vad folk ens menar när de säger att en särskild receiver har en speciellt bra radiodel. Vad betyder det egentligen?
Det beror på vad man är ute efter. Det finns ett antal olika krav på hur en radio skall prestera.
Endel vill ha en radio som kan ta in svaga statione (som ligger långt bort), det är kansk mer vanligt i t ex USA där man har många små entusiastradiokanaler. Sedan fins det dem som vill ha en radio som kan ta emot radiokanaler som ligger nära varandra i frekvens utan att de stör. Sedan finns det de som vill ha en radio som låter bra (precis som alla andra apparater, låg distorsion, lågt brus, stort frekvensomfång med mera). Naturligvis kan man också vilja ha en apparat som kombinerar två eller flera av dessa egenskaper.
Sen är ju hela konceptet med radio ganska meningslöst i dag, tycker jag i alla fall. Lyssnar dock just nu på en internet-radio-kanal, som jag själv valt ut efter eget intresse - något som vanlig radio aldrig kunnat erbjuda.

Precis, och det är ju så smidigt att man bara behöver en iPhone som ju går att ta med sig överallt, inte en enda jobbig stereopryl behövs...