Moderator: Redaktörer
DQ-20 skrev:Jag skulle höra om någon som har erfarenhet av lyckade placeringar av högtalare ("fullrange" eller "toppar") i hörn? Jag förstår att det krävs hel del dämpning runt hörnet för de första reflexerna men frågan är: går det att få bra med lite god vilja eller är det alltid en nödlösning? Med "hörn" menar jag ca 50 cm till sidoväggarna. Opps! Har du ett Klipschorn är du diskvalificerad...
/DQ-20
PS. 360 cm mellan sidoväggarna, 254 cm mellan högtalarna, lyssningsavstånd 3 m om någon mot förmodan är intresserad.
petersteindl skrev:Med lite god vilja går ingenting.
30Hzbone skrev:Var nere på en demo hos Ljudupplevelser i Ystad för ett tag sedan.
Så jag vet att man utan problem kan placera högtalare i hörnen.
Åtminstone så länge man väljer Wilson Audio Sasha.
Killen från Stylus-audio som demade Wilson Audio Sasha förklarade att
dessa var så stabilt byggda att inga ljudvågor genererades av högtalarnas väggar
och eftersom allt ljud går mot lyssnaren från högtalarelementen så är det inget ljud som träffar väggen.
Så placering i hörn var helt OK enligt killen från Stylus-audio.
30Hzbone skrev:Killen som demade var en sån där "verbalt begåvad inkompetens" från snorholm.
Opps! Har du ett Klipschorn är du diskvalificerad...
petersteindl skrev:30Hzbone skrev:Killen som demade var en sån där "verbalt begåvad inkompetens" från snorholm.
Ja, ja, men han ville ju vara snäll och anpassa sig.
30Hzbone skrev:petersteindl skrev:30Hzbone skrev:Killen som demade var en sån där "verbalt begåvad inkompetens" från snorholm.
Ja, ja, men han ville ju vara snäll och anpassa sig.
Det hörn demokillen har att anpassa sig till kallas skamvrån.
Antingen saknade han elementär kunskap eller så blåljuger han,
vet egentligen inte vad som är värst.
30Hzbone skrev:Var nere på en demo hos Ljudupplevelser i Ystad för ett tag sedan.
dessa var så stabilt byggda att inga ljudvågor genererades av högtalarnas väggar
och eftersom allt ljud går mot lyssnaren från högtalarelementen så är det inget ljud som träffar väggen.
RogerGustavsson skrev:30Hzbone skrev:Var nere på en demo hos Ljudupplevelser i Ystad för ett tag sedan.
Hur tyckte du det lät med högtalarna i hörnen?
30Hzbone skrev:Killen som demade var en sån där "verbalt begåvad inkompetens" från snorholm.
-Palle- skrev:
petersteindl skrev:Jag såg precis denna bild i medlemsavdelningen.-Palle- skrev:
Det verkar väl vara ungefär som TS frågar efter.
DQ-20 skrev:Opps! Har du ett Klipschorn är du diskvalificerad...
KarlXII skrev:(Beror lite på hur jag fibblat med filtret)
Nattlorden skrev:Ungefär så har jag också, fast mina bastodonter är 61cm breda så det missar TS mål lite. Det funkar dock bra.
petersteindl skrev:Jag såg precis denna bild i medlemsavdelningen.
Det verkar väl vara ungefär som TS frågar efter.
Mvh
Peter
I like to run what I call flanking subs in other systems that suffer self-interference from nearest boundaries: the walls behind and beside the speaker and the floor. Flanking subs mitigate the notches from reflections by blending the helper woofer with the main woofer, each spaced a few feet apart in all three dimensions
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster