Jag är själv inte så förtjust i de där roterande bananerna. Vi har haft en del (>10 st) labb-kablar på jobbet som har glappat. Eller är de inte roterande?
Jag gillar den här typen bättre:

Moderator: Redaktörer

sky_eye skrev:Lasse- skrev:Hej Ursäkta har du någon länk till dom där bananpluggarna på
Deal Extreme jag skulle vilja se vad det är för någonting?.
mvh Lasse-
http://dx.com/p/4-0mm-gold-plated-banana-bullet-connectors-with-heat-shrink-tubing-20-pair-14997
UrSv skrev:De går annars lika väl att löda och krympslanga.
UrSv skrev:Samma typ av kontaktelement som knivbananen finns på eBay men priset blir nog ett problem med USD 33 för 50 st. De går annars lika väl att löda och krympslanga.
50 bananer
100 bananer
sky_eye skrev:Lasse- skrev:Hej Ursäkta har du någon länk till dom där bananpluggarna på
mvh Lasse-
http://dx.com/p/4-0mm-gold-plated-banana-bullet-connectors-with-heat-shrink-tubing-20-pair-14997
IngOehman skrev:Båda är av fel typ. Låt mig återkomma med råd (måste springa all-
deles strax). Men det finns överkompliga kablar för ändamålet, ja.sky_eye skrev:Lasse- skrev:Hej Ursäkta har du någon länk till dom där bananpluggarna på
mvh Lasse-
Dom där avråder jag ifrån. Riktigt dålig kontaktfunktion med en fri-
roterande kontaktdel. Kontakteringen mot honan blir bra, men inåt
kan det bli hur dåligt som helst. Sämsta sortens kontant.
Förvisso finns det fall när kontakttrycket expanderar fjäderdelen till-
räckligt (tillräckligt trång hona) för att skapa ett rimlig kontakttryck
inåt (via längsexpansion), men en kontakt vars kontaktering vilar på
tur/otur är inte mitt val av kontakt.
I förekommande fall kan även en tillräckligt tung kabel som hänger i
kontakterna hjälpa (det ger ju visst kontakttryck), men kontakten är i
grunden helt felkonstruerad.
Vh, iö
IngOehman skrev:Båda är av fel typ. Låt mig återkomma med råd (måste springa all-
deles strax). Men det finns överkompliga kablar för ändamålet, ja.sky_eye skrev:Lasse- skrev:Hej Ursäkta har du någon länk till dom där bananpluggarna på
mvh Lasse-
Dom där avråder jag ifrån. Riktigt dålig kontaktfunktion med en fri-
roterande kontaktdel. Kontakteringen mot honan blir bra, men inåt
kan det bli hur dåligt som helst. Sämsta sortens kontant.
Förvisso finns det fall när kontakttrycket expanderar fjäderdelen till-
räckligt (tillräckligt trång hona) för att skapa ett rimlig kontakttryck
inåt (via längsexpansion), men en kontakt vars kontaktering vilar på
tur/otur är inte mitt val av kontakt.
I förekommande fall kan även en tillräckligt tung kabel som hänger i
kontakterna hjälpa (det ger ju visst kontakttryck), men kontakten är i
grunden helt felkonstruerad.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det var ju en tanke!
Ja, då borde det ju funka, men man bör nog bara löda i ena änden,
för annars försvårar man (omöjliggör) ju för kontaktens små bågar
att kunna fjädra som avsett (fjädring som avsett ger ju längdutvidg-
ning) med risk för knyckling som följd.
Tänker jag mig.
Vh, iö

Komorok skrev:Alla fel.
Nattlorden skrev:Eftersom samlade banankompetensen har samlat sig i tråden... vad har jag gjort för fel som gått på dessa?
UrSv skrev:1. Du har betalat ungefär 5-10 gånger marknadspris för dem (generiskt standard kinaproducerad kontakt som finns med "valfritt" namn) om du handlat till listpris på HK.
2. Du har valt en kontakt som i princip inte går att montera en kabel i på ett vettigt sätt.
3. Du har valt en kontakt som är helt oisolerad åt alla håll vilket är olämpligt i mitt tycke.
4. Du har valt en kontakttyp som är lite tafflig.
Annars har du ju gjort rätt.Två kvarter är ju lagom och leveranstiden
är så fort man orkar gå hela sträckan.

bakerman22 skrev:Spelar det någon roll om bananerna är "rätt så snygga" när det är brun och blå EKK dragen ?
Nattlorden skrev:UrSv skrev:1. Du har betalat ungefär 5-10 gånger marknadspris för dem (generiskt standard kinaproducerad kontakt som finns med "valfritt" namn) om du handlat till listpris på HK.
Ointressant2. Du har valt en kontakt som i princip inte går att montera en kabel i på ett vettigt sätt.
Det märkte jag inte. Den bråkade inte ens med min EKK. Behövde varken skruvmejsel eller lödjkolv.3. Du har valt en kontakt som är helt oisolerad åt alla håll vilket är olämpligt i mitt tycke.
Där är spacing nog i panelen för att de inte skall stöta emot varandra.
Brukar inte tappa metallbitar ovanpå kontakter och koppla om gör jag aldrig med apparat igång.4. Du har valt en kontakttyp som är lite tafflig.
Förstår inte. Syftar du på bord eller måltid?
Användare som besöker denna kategori: Mata och 16 gäster