Moderator: Redaktörer
UrSv skrev:1. Det är ju valfritt men det finns säkert någon som bryr sig om vad saker kostar.
2. Det är inte bråk du skall vara orolig för. Kontakten appliceras ett tryck på kopparkabeln med en skruvmekanism som ofta släpper lite och sen lossnar kabeln och kortsluter någon utgång om man har otur. Jag har testar de där i omgångar i 20 år och aldrig sett dem fungera mer än otillfredsställande och uselt.
4. Fjädern är tafflig och applicerar ofta ett för lågt kontakttryck. (Tafflig har inte med bord eller måltider att göra utan ordet betyder "klumpig" eller "dålig/tafatt". Du blandar nog ihop det med taffel)
Komorok skrev:Det räcker ju att någon, under inverkan av tunga droger, tappar ned en kapsyl på den där härvan så kortsluts något och slutstegen dör en plågsam död.
Dea skrev:Varför inte gafflar? man får ju ordentligt kontakttryck om man har hyffsade terminaler?
Nattlorden skrev:Dea skrev:Varför inte gafflar? man får ju ordentligt kontakttryck om man har hyffsade terminaler?
Om frågan var till mig, så tar inte min wallpanel gafflar
bomellberg skrev:Kolla in Gangnam-style tomten i DealExtreme-loggan!![]()
Jag är själv inte så förtjust i de där roterande bananerna. Vi har haft en del (>10 st) labb-kablar på jobbet som har glappat. Eller är de inte roterande?
Jag gillar den här typen bättre:
UrSv skrev:De brukar inte vara nåt problem att löda. Lödtenn utan fluss?
Nattlorden skrev:Eftersom samlade banankompetensen har samlat sig i tråden... vad har jag gjort för fel som gått på dessa?
IngOehman skrev:*Gaffel är möjligen de sämsta tänkbara lösningen eftersom den stora kon-
taktytan ger uselt tryck. Men praktiskt taget alla skruvförbindelser har det
gemensamt att de bara ger tryck en kort tid - tills plasticering i någon av
de inblandade delarna gör att skiten börjar glappa.
(Förlåt att jag skrev skiten.)
Jo jag skall väl säga en sak, och det är att jag faktiskt har sett kontakter
med skruvförbindelsen som inuti har en mycket styv fjäderbricka som gör
att trycket vidmakthålls mer än några timmar eller dagar.
Jag har till och med sett en kontant (polskruv) med momentstopp(!) för
att den alltid skall dras lagom hårt. Men den var mycket dyr.
Morgan skrev: Varmt lycka till med bygget - otroligt kul att få följa med i projekt av det här helgalna slaget. Särskilt eftersom du är en "doer", inte en "talker", samt tar flitigt med bilder.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster