Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Scheman kan laddas ner från www.dadaelectronics.eu, kräver registrering. Visst skiljer de sig åt 34:an och 44:an. 44:ans tilt-kontroll har mindre verkan.
Jocke skrev:Tillhör nog de där "andra"... kan du göra en till mig med? Har haft "tilt" i en Quad 34 och en Luxman 550 och saknar funktionen var dag...
Eri skrev:Jocke skrev:Tillhör nog de där "andra"... kan du göra en till mig med? Har haft "tilt" i en Quad 34 och en Luxman 550 och saknar funktionen var dag...
Då kanske du kan svara på hur stor reglering man behöver för smärre justeringar av olika fonogram. Räcker +-2dB?
PeterAkemark skrev:Tomlinson Holman gjorde en rätt bra studie på 70-80-talet över just bas och diskant kontroller.Vad jag kommer ihåg så förordade han "shelfing"-kontroller dvs mer som LP och HP filter med varierande brytpunkter. Svantes Baxendall-variant är att förorda framför den mer vanliga där baskontrollen har 2 kondensatorer anslutna till sliden på potentiometern. 2 kondensatorer ger en varierande brytpunkt vilket 1 kondensator verkar undvika.
RogerGustavsson skrev:Hur stora regleringar man tycker sig behöva, beror även på hur neutralt anläggningen i sig återger. En del anläggningar reagerar på väldigt små ingrepp andra kan behöva större. Den minianläggning som visas kan nog få problem med stora lågbashöjningar. Personligen tycker jag själva tonbalanskontrollen var finlir och sällan räddade riktigt dåliga fonogram. Numera kan man rädda en del dåliga fonogram genom att korrigera dem i den digitala domänen och göra en egen CD, då behöver man inte en separat tonkontroll. Dessvärre blir det svårt med loudnessraceade fonogram...
lennartj skrev:Jag undrar om det är värt besväret att göra ett läge för den blå bas-kurvan, + 2 dB vid 40 Hz och + 4 dB vid 20 Hz har åtminstone jag svårt att uppfatta.
lennartj skrev:1984 hade jag nästan beslutat mig att köpa ett Quad 44 försteg till mina Carlsson OA52 som jag drev med Dynaco Mk.III just för att få tillgång till tonbalanskontrollen som Stig Carlsson förordade.
Eri skrev:Får tacka för alla synpunkter. Den där blåa kurvan var kanske lite ogenomtänkt. Kör vidare på det ursprungliga konceptet för basen och lägger till en diskantreglering med t.ex två valbara brytpunkter för regleringen. Frågan är då vid vilka frekvenser dessa skall ligga? Skulle helst vilja ha fasta lägen även för diskantregleringen. Men om jag skall använda den omkopplare jag har får jag två steg upp och två ner. Kanske blir det för lite. Får kanske bli steglös med pot. i stället.
Max_Headroom skrev:Bra tonkontorller är underskattat. Dom flesta har aldrig haft tillgång till det, och tror att allt är som dom vanliga kontroller man hittar på vanliga komersiella produkter, dvs oanvändbara utom i några få special fall.
En viktig sak med bra tonkontorller är att dom inte skall ha så mycket möjligheter till justeringar. Noolom är bra där. Du har några fasta lägen som fungerar bra. Med steglösa tonkontroller infinner sig genast osäkerheten om man ska justera upp basen lite till, eller mindre, eller...
Bas höjning i 2 steg med +3dB i varje. Dämpning i mellanregister runt ca 2,5-3kHz, dämpning av den högsta diskanten för skrikiga inspelningar. Det är allt man behöver.
Svante skrev:PeterAkemark skrev:Tomlinson Holman gjorde en rätt bra studie på 70-80-talet över just bas och diskant kontroller.Vad jag kommer ihåg så förordade han "shelfing"-kontroller dvs mer som LP och HP filter med varierande brytpunkter. Svantes Baxendall-variant är att förorda framför den mer vanliga där baskontrollen har 2 kondensatorer anslutna till sliden på potentiometern. 2 kondensatorer ger en varierande brytpunkt vilket 1 kondensator verkar undvika.
Mja, där kan man ju fundera vad man vill ha. Jag ser det inte som givet att en konstant brytpunkt* är det man vill ha, men det kan förstås vara det.
Starkaste skälet till att jag valde den var att det bara var en kondensator, dvs det var lätt att byta ut den med en omkopplare. en 2x6-polig vridomkopplare räckte för 6 steg till en stereotonkontroll.
*Vad ÄR förresten en konstant brytpunkt? Basdelen av kretsen ger ju en pol och ett nollställe som flyttas omkring när man vrider på ratten. Det är väl klart att båda måste flyttas om man både ska kunna sänka och höja basen. Samma gäller för diskantdelen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster