Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:De bästa rörförstärkarna låter som de bästa transistordito, ja.
Enbart klippningsförfarandet som skiljer.
xeizo skrev:Tja, som gammal gitarrist kan jag intyga att de flesta låter tämligen identiskt så länge det är 0% dist.
petersteindl skrev:Av de engelska låg Radford närmast.
Alla dessa har en gemensam nämnare, nämligen högre feedback än gängse rörsteg.
xeizo skrev:Ragnwald skrev:Nu är du petig.
Allt under 1% dist är ju 0,
Iofs var jag kanske slarvig, kan rör dista under 1%?
DQ-20 skrev:Audio Research D-79 och D-150 kommer nog rätt nära (skulle jag tro). McIntosh producerade ju också ett riktigt as när det begav sig med rejält med motkoppling kors och tvärs (MC-3500) som jag tror kan vara en kandidat. Överhuvudtaget är McIntosh konstruktioner ganska hårt motkopplade i både för- och slutsteg.
/DQ-20
Vee-Eight skrev:I manualen till min Yamaha B2 så skriver man att VFET-trissorna har pentodförstärkarens ljudliga fördelar. Sen om det stämmer är en annan femma, men trevlig är den liktförbannat.
KarlXII skrev:Vee-Eight skrev:I manualen till min Yamaha B2 så skriver man att VFET-trissorna har pentodförstärkarens ljudliga fördelar. Sen om det stämmer är en annan femma, men trevlig är den liktförbannat.
Klart att det gör, det står ju i manualen.
hevi skrev:KarlXII skrev:Vee-Eight skrev:I manualen till min Yamaha B2 så skriver man att VFET-trissorna har pentodförstärkarens ljudliga fördelar. Sen om det stämmer är en annan femma, men trevlig är den liktförbannat.
...och nu har ni ju satt det på pränt på Internet också, så då är det ett oomkullrunkeligt faktum.
KarlXII skrev:hevi skrev:KarlXII skrev:Vee-Eight skrev:I manualen till min Yamaha B2 så skriver man att VFET-trissorna har pentodförstärkarens ljudliga fördelar. Sen om det stämmer är en annan femma, men trevlig är den liktförbannat.
...och nu har ni ju satt det på pränt på Internet också, så då är det ett oomkullrunkeligt faktum.
Naturligtvis.
lennartj skrev:Många triodslutsteg kan producera en nästan magisk närvaro i rummet från lämpliga inspelningar med t.ex. en röst och en gitarr som åtminstone jag ytterst sällan upplever via transistorslutsteg.
Tyvärr blir det oftast platt fall om man försöker spela upp t.ex.en operafinal med sådana triodslutsteg, the Dream undantagen, samt Nagra VPA.
http://www.nagraaudio.com/highend/index.php
Cary 845 och några till som jag har inte haft möjlighet att lyssna på kanske håller måttet också. Gemensamt för dem är högt pris och hög värmeutveckling.
Jag vill ha förstärkare som klarar att återge komplex musik som förstklassiga "trissehäckar" och den "magiska" närvaron från bra "rörhäckar".
En riktigt välgjord pentodkonstruktion i push-pull klass-A ger mig tillräckligt mycket av bådadera till mycket rimligare pris, i synnerhet om man har gamla prylar att utgå från.
Med ett subwoofersystm därtill (med klass-D slutsteg) klarar anläggningen alltutan att man behöver
Den kompromiss som är rätt för mig behöver inte vara det för dig.
Användare som besöker denna kategori: Skugga och 21 gäster