Kan inte någon strypa den där jättebilden?
MagnusÖstberg skrev:Du behöver inte leta om du inte är intresserad Svante.
Men du borde nog ha bättre faktaunderlag för dina framställningar.
Det hela är väldigt enkelt. Hifi-Kit/SSC får helsidesannonser betalda av LTS medlemmar till skillnad från övriga företag som ger medlemsrabatter (företrädesvis återförsäljare och inte produktförsäljare).
Det dessutom för en produkt LTS förevisar i sina montrar på mässor och pratar entusiastiskt för utan att den ens är testad och redovisad.
Det är faktiskt inte alls ointressant i sammanhanget. Det är tvärtom märkligt.
Jag får väl göra ett undantag och upprepa mig igen då: Jag gav mig in i den här debatten för att säga vad jag tror om testet av Larsenhögtalaren. Jag är övertygad om att Claes som skrev artikeln är helt ofärgad av eventuella kommersiella influenser.
Kommentarer om MMX och Ingvars/SSCs eventuella särbehandling har inte med det att göra. Inget. Noll. Nada.
Testet är vad det är och jag tror på resultatet eftersom jag känner Claes.
-------------------------
Men om man ändå tar upp dina synpunkter, separat från testet (som ju den här tråden handlar om) så påstår du detta, om jag förstår dig rätt:
1. LTS-medlemmarna betalar för att Hifikit/SSC ska få reklam.
2. LTS-medlemmar får ingen generell rabatt hos hifikit.
3. LTS visar upp MMX på mässor.
Ettan kan man verkligen diskutera. Man skulle kunna argumentera för att annonsen på baksidan av MoLten inte kostar något alls. Utan den skulle det inte bli någon annan annons där, baksidan skulle säkerligen bli helvit. Jag har alltid sett annonsen som en bytesaffär mellan Hifikit och LTS, annons mot rabatt. Den kom dessutom till när Hifikit sålde LTS-högtalarna. MMX-högtalaren har nog dykt upp där utan större eftertanke, det finns en logik i det eftersom elementen till LTS-högtalarna tog slut.
Tvåan har jag ingen förstahandsinformation om. Jag vet att LTS-medlemmar har någon form av rabatt på hifikit, och jag trodde det gällde alla element. Men du som vet, kan du tala om vad rabatten gäller, så slipper vi gissa?
Trean har jag inte sett själv men jag ingen anledning att tvivla på det. Jag skulle gissa att det är Ingvar som är initiativtagaren? Högtalaren är ju beskriven som ett byggprojekt i MoLt så helt ologiskt är det inte.
-------------------------
Frågan är om ovanstående är särbehandling av SSC? Eller är det kanske så att Ingvar som representant för SSC har velat beskriva sina tankar bakom konstruktionen i MoLt och redaktionen har accepterat hans artiklar om den. Är det kanske så att redaktionen skulle acceptera en artikel om Larsenhögtalaren? Hur ska man veta om det är särbehandling om inte Larsen inkommer med någon artikel eller ens ställer frågan?
Jag tror att redaktionen väljer att publicera sådant som medlemmarna skriver, om man bedömer att övriga medlemmar är intresserade.
Jag känner inte till att redaktionen har refuserat någon artikel från Larsen. DET vore särbehandling (om artikeln bara uppfyllde grundläggande krav på språk och kvalitet). Däremot känner jag till att redaktionen har refuserat en artikel från Ingvar, dock inte om högtalare.
Så, i fråga om spaltutrymme menar jag att det inte har skett någon särbehandling, däremot har tillverkarna haft olika strategier gentemot MoLt. Och jag kan bara önska att andra tillverkare också ville skriva i MoLten och redovisa i lika stor detalj hur produkterna är uppbyggda. Det vore mumma.
Kvarstår frågan om Hifikits annons. Jag menar att den inte tillför någon merkostnad för föreningen, men är det så att LTS-medlemmar inte får någon rabatt alls på Hifikit så är det förstås ändå tveksamt. Det vore bra om någon redde ut hur det är med rabatterna egentligen.
Annonsen kom till när Ingvar ritade LTS-högtalarna. Man ordnade samarbete med Hifikit, för att underlätta för medlemmarna att bygga högtalarna, Hifikit tillhandahöll hela kit. Både Hifikit och Ingvar (som elementleverantör) lär ha tjänat pengar på arrangemanget, men samtidigt har LTS medlemmar haft ett intresse av att bygga högtalare så jag har svårt att se vad alternativet skulle vara. Hur ska man kunna tillhandahålla högtalarbyggsatser till medlemmarna utan att blanda in marknaden? Alternativet är nog bara att låta bli att beskriva högtalarbyggena.
Och jag tror att alla inblandade har tänkt att det är ungefär samma sak med MMX-högtalaren utan att närmare reflektera över att högtalaren är "beställd" av SSC.
...och inget av det ovanstående har någonting med testet av Larsenhögtalaren att göra, för mig. Jag är fullständigt lugn för Claes objektivitet map lyssningsintrycken. Och eftersom de stämde med mätningarna så har jag ingen större anledning att tro att de är så hemskt tokiga heller.
Som sagt, så enkelt är det.
----------------------
Och nu sitter jag här med känslan att jag har skrivit alltihop det här tidigare i tråden. Och jag tror att du har läst alltihop också. Jag borde inte ha skrivit det igen, mao, men det får väl gå för den här gången då.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.