Test av Larsen 4 i MOLT

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-23 22:11

MagnusÖstberg skrev:
Ragnwald skrev:
MagnusÖstberg skrev:Ja, en del anser sig till och från ha rätten att diktera verkligheten.

Det går sällan så bra.

Hm.. hifi är således något du inte har så stor förtröstan till? 8O

Jag förstår inte vad du menar.

Har du tagit något ur sitt sammanhang kanske?

Nej, han var bara clever. Hifi är ju ett försök att diktera verkligheten, nämligen att få hem musikartister/grupper till sitt hem när man så önskar, right Ragnwald?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-23 23:31

Då är det smilesen på slutet som förbryllar mig :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-25 17:29

Om man jämför SSC mot Larsen, båda är marknadsaktörer, hur vill du Svante, säga att någon favoriseras eller inte. Den ena får publicera självgoda artiklar och hjälps med annonser för sina produkter. Den andra får en sedvanlig recension.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-11-25 17:35

Kan inte Lindroos testa MMX? Jag är övertygad om att han skulle skriva ärligt om vad han anser om högtalaren.

Tillägg: då skulle LTS testa något som fortfarande finns att köpa. :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-25 18:35

Naqref skrev:Om man jämför SSC mot Larsen, båda är marknadsaktörer, hur vill du Svante, säga att någon favoriseras eller inte. Den ena får publicera självgoda artiklar och hjälps med annonser för sina produkter. Den andra får en sedvanlig recension.

Det var den glesaste dubbelpost jag har sett på länge. Den är iaf besvarad:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 30#1427530
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-25 18:40

Du är medveten om att ditt svar inte stämmer Svante?

Det blir därför en orimlig vridning av sakernas tillstånd.

Ditt inlägg har fått repliker som tar bort legitimiteten i ditt påstående i ovan replik, men du verkar inte ha kommenterat det.

Hifi-Kit har INGEN generell rabatt för LTS medlemmar.

Helsidesannonserna har tidigare funnits för LTS högtalare, nu finns den för SSC högtalare och LTS medlemmar betalar den via sin medlemsavgift.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-25 19:06

Naqref skrev:Om man jämför SSC mot Larsen, båda är marknadsaktörer, hur vill du Svante, säga att någon favoriseras eller inte. Den ena får publicera självgoda artiklar och hjälps med annonser för sina produkter. Den andra får en sedvanlig recension.

Äh, du är bara bitter över att Larsengruppen/Area51/allt söder om Mälaren inte har någon egen medlemstidning. :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-11-25 19:14

Sanny_X skrev:Kan inte Lindroos testa MMX? Jag är övertygad om att han skulle skriva ärligt om vad han anser om högtalaren.

Tillägg: då skulle LTS testa något som fortfarande finns att köpa. :wink:

Obsevera att detta gäller F87 i de flesta/alla mätningar.

schmutziger skrev:Här är lite mer mätningar, vad får du fram av dessa?
Jätterbred vattenfallsplot
MLS: Röd: summa av direktljud o resten
grön:takreflex, gångväg ~5m
vit direktljud, gångväg 1.50m
en o samma mätning men gatead för att få fram dessa kurvor. såg ut som två diskreta pulståg så det var enkelt
Bild
Jättebred dist

från tråden
http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... f=1&t=5503

*lagt till info vid mls-bilden

schmutziger skrev:
Svante skrev:

Ingenting, eftersom jag inte vet något om förutsättningarna för mätningarna.

(Du länkar till en 23 sidor lång tråd som jag inte orkar leta igenom...)

man måste vara inloggad för att se bilderna därför lade jag dem på faktiskt så att alla kan se o att man just ska slippa harva igenom tråden.
lite info
Mätt hemma hos pappabas 2.8 i takhöjd
filnamn ger en del info,
första bilden har pappabas gjort
andra, mls bilden visar 120cm bort 21grader
röd totalljud
vit direktljud
grön takreflex

tredje bilden är från pappabas och visar totalljud och
övertoner 2:a-7:e på 50cm@102dB
groundplane mätning*
ställ frågor som du vill ha svar på.

mätmick var en kalibrerad earthworks.

*tillagt

Johan_Lindroos skrev:

...

Bild

en o samma mätning men gatead för att få fram dessa kurvor. såg ut som två diskreta pulståg så det var enkelt

...

från tråden

Utifrån MLS-kurvorna med den svarta bakgrunden ser det ut som om dessa är behäftade med kraftiga mätfel således att tonkurvan inte beskriver elementet i sig självt. Så dåligt KAN det inte vara. Det ser ut som om det finns en vägg i närheten av elementet. Inte heller framgår vilken mätvinkel som använts.

Enligt min mening är denna mening inte användbar att ha som diskussionsunderlag utifrån de beskrivna premisserna.[/img]

schmutziger skrev:mätvinkel står tydligt både på bilden och i filnnamnet 22grader.

Mätt såsom den är tänkt att avlyssnans, så antagligen så låter det så dåligt som du tror. väggen är ju en del av konstruktionen så den bör ju vara med eller hur?
Det är inte en konventionell högtalare detta.
Det finns säkert mer beskrivet i tråden på carlssonplanet, kolla in den för mer info. kan inte hela tråden i huvudet. Där finns mycket fler mätningar o mer info

Detta är ju bara lösrykta mätningar.
Men den stora bilden, den sista. är ju det du efterfrågar

Det är inte på något sätt mätt för att svartmåla mmx på något sätt om någon nu skulle få för sig det.

Naqref skrev:Precis som Schmutz beskriver så är det mätningar i rum med högtalarväggen inkluderad. I a f den vita kurvan. Den gröna och röda är inkl takreflexen. Den är alltså tänkt att visa baselements systembeteende. Viktigast här är att notera att takreflexen är 5dB starkare än direktljudet i området 2-4kHz. Det ger ett kraftigt interferensbeteende som är klart hörbart.

schmutziger skrev:
Johan_Lindroos skrev:

...

Bild

...

från tråden

Utifrån MLS-kurvorna med den svarta bakgrunden ser det ut som om dessa är behäftade med kraftiga mätfel således att tonkurvan inte beskriver elementet i sig självt. Så dåligt KAN det inte vara. Det ser ut som om det finns en vägg i närheten av elementet. Inte heller framgår vilken mätvinkel som använts.

Enligt min mening är denna mening inte användbar att ha som diskussionsunderlag utifrån de beskrivna premisserna.[/img]

Varför klagar du på en vägg på denna mätning när du mätte l4 med väggstöd?

Hur mätte du L4 och Oa50?
för hur annorlunda kan du ha mätt än denna mätning?Båda är ju dikt an 2cm väggstöd?
Är dina mätningar i molten relevanta och korrekta isf?
Bara undrar

han har inte kommit med något mer trots att jag gärna hjälper till med data han behöver för att kunna göra en bättre analys.
Mycket av det han skrev fattades fanns/finns redan presenterat i tråden.
Tyvärr så verkar ingen kommentera mätningarna mer än att de inte räcker utan att säga vad de vill ha mer för data :?
Nu hände det mesta av detta innan domedags recensionen i molten, och lindroos verkar inte riktigt hitta till mmx-tråden längre denna har han ju bevisligen läst iaf.
:?
Hade ju varit intressant för alla som är intresserade av OA som princip, just hur man mäter o tyder sådana mätningar, eller hur?

EDIT: Fixat bort breda bilder on popular demand!

/Rundberg

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-11-25 19:35

Schmutziger, jag har inte kommenterat som sagt. Jag tappade lite lusten p g a "annan tråd". Du vet nog vilken. :wink:

Jag citerar inte ditt inlägg ovan eftersom det var så långt.

Jag tänkte bara skriva att mitt svar en bit upp berodde på att jag inte fattade att det var mätningar på den kompletta OA5-MMX i rum. Jag fick (felaktigt) intrycket att det diskuterades enbart mätningar på boomer-elementet.

Naturligtvis är det inget konstigt att det blir de kraftiga destruktiva inteferenserna när man mäter på komplett MMX intill en vägg.

Själv har jag växt upp större delen av mina år från mycket liten till ungefär mitten av gymnasietiden med olika Carlssonhögtalare, mestadels Sonab OA4 (ungefär som OA5 fast med bara tre diskanter) och Sonab OD11. Man kan väl säga att jag har fått tillräcklig "lyssningsdos" av OA4 för att inte längre vara intresserad av dem på så sätt att vilja ha dem i min egen lyssning. Här tycker jag att Sigs senare årgångar är mer intressanta.

Om man vill av olika orsaker "komma tillbaka" till det sound som Carlsson hade på den tiden OA4/5 det begav sig, kan jag tänka mig att OA5-MMX kan fylla en funktion. Personligen tycker jag att själva det ursprungliga konceptet känns "fel" (akustiskt), och det minns jag även att jag tyckte när jag var liten även om jag då inte kunde något om akustik, bara det att jag tyckte ljudet gav aldrig trovärdig känsla av "musik på riktigt" och att det kändes märkligt med högtalarelementen riktade på det sättet som de var. Möjligen är OA5-MMX bättre än original, men det är själva konceptet som jag tror är nästan omöjligt att få bra på riktigt.

Kanske skulle man kunna experimentera med absorbenter ovanför baselementet inrullade i plast och även med dyilika absorbenter mot väggen, för att hantera interferenser och oönskade takreflexer. Kanske även filterändringar som flera är inne på. Men så där riktigt bra som jag skulle vilja ha det för att orka leva med dem, det tror jag blir svårt att uppnå oavsett modifikationer. Det är helt enkelt andra högtalare jag skulle välja för min egen lyssning.

Edit: Menar nog denna tråd eftersom inlägg från MMX-tråden hamnade här av för mig oklar anledning...
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2012-11-25 19:54, redigerad totalt 1 gång.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-25 19:43

MagnusÖstberg skrev:Ditt inlägg har fått repliker som tar bort legitimiteten i ditt påstående i ovan replik, men du verkar inte ha kommenterat det.

Ok, vilket menar du då?

Jag tyckte jag kommenterade allt som skrevs ett tag, men när jag bara fick skriva samma sak om och om igen så slutade jag och hänvisade till det som redan var skrivet.

Kanske skulle du tänka i samma banor?

Men visst, tycker du att någon fråga fortfarande är obesvarad får du gärna ställa om den. Jag tänker inte leta.

MagnusÖstberg skrev:Hifi-Kit har INGEN generell rabatt för LTS medlemmar.

Ok...? Det trodde jag, då vet du mer än jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-25 19:57

Du behöver inte leta om du inte är intresserad Svante.

Men du borde nog ha bättre faktaunderlag för dina framställningar.

Det hela är väldigt enkelt. Hifi-Kit/SSC får helsidesannonser betalda av LTS medlemmar till skillnad från övriga företag som ger medlemsrabatter (företrädesvis återförsäljare och inte produktförsäljare).

Det dessutom för en produkt LTS förevisar i sina montrar på mässor och pratar entusiastiskt för utan att den ens är testad och redovisad.

Det är faktiskt inte alls ointressant i sammanhanget. Det är tvärtom märkligt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-25 20:12

Johan_Lindroos skrev:Naturligtvis är det inget konstigt att det blir de kraftiga destruktiva inteferenserna när man mäter på komplett MMX intill en vägg.

Den där avgrundsdjupa dippen direkt efter 2 kHz motsvarar rätt bra det som blir direkt mot väggen från elementets centrum.
Fast resten av "interferensen" syns även om elementet mäts mer fristående?
De kraftiga tonkurvevariation man ser efter 2 kHz är exakt likadant som de som synns på mätningar av F87 ensamt? Spana in IÖ:s egna tonkurve och impedansmätningar t.ex?
De i byggbeskrivningen innan är i 40 graders vinkel med 0.6mH och de uppvisar samma extrema vindlingar.
De syns även i Visatons datablad för B200, och i resonanserna i deras CSD-plot med...

Så jag ser det som två olika saker, ja det finns destruktiv vägginterferens, ja det finns resonanser i konstruktionen förrutom det (förmodligen i själva boomern).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-11-25 20:52

PappaBas skrev:
Johan_Lindroos skrev:Naturligtvis är det inget konstigt att det blir de kraftiga destruktiva inteferenserna när man mäter på komplett MMX intill en vägg.

Den där avgrundsdjupa dippen direkt efter 2 kHz motsvarar rätt bra det som blir direkt mot väggen från elementets centrum.
Fast resten av "interferensen" syns även om elementet mäts mer fristående?
De kraftiga tonkurvevariation man ser efter 2 kHz är exakt likadant som de som synns på mätningar av F87 ensamt? Spana in IÖ:s egna tonkurve och impedansmätningar t.ex?
De i byggbeskrivningen innan är i 40 graders vinkel med 0.6mH och de uppvisar samma extrema vindlingar.
De syns även i Visatons datablad för B200, och i resonanserna i deras CSD-plot med...

Så jag ser det som två olika saker, ja det finns destruktiv vägginterferens, ja det finns resonanser i konstruktionen förrutom det (förmodligen i själva boomern).

Jag svarar i MMX-tråden istället. Det har ju inget med Larsen att göra, och jag förstår inte varför de mätningarna togs upp även här.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-26 00:12

Kan inte någon strypa den där jättebilden?

MagnusÖstberg skrev:Du behöver inte leta om du inte är intresserad Svante.

Men du borde nog ha bättre faktaunderlag för dina framställningar.

Det hela är väldigt enkelt. Hifi-Kit/SSC får helsidesannonser betalda av LTS medlemmar till skillnad från övriga företag som ger medlemsrabatter (företrädesvis återförsäljare och inte produktförsäljare).

Det dessutom för en produkt LTS förevisar i sina montrar på mässor och pratar entusiastiskt för utan att den ens är testad och redovisad.

Det är faktiskt inte alls ointressant i sammanhanget. Det är tvärtom märkligt.

Jag får väl göra ett undantag och upprepa mig igen då: Jag gav mig in i den här debatten för att säga vad jag tror om testet av Larsenhögtalaren. Jag är övertygad om att Claes som skrev artikeln är helt ofärgad av eventuella kommersiella influenser.

Kommentarer om MMX och Ingvars/SSCs eventuella särbehandling har inte med det att göra. Inget. Noll. Nada.

Testet är vad det är och jag tror på resultatet eftersom jag känner Claes.

-------------------------

Men om man ändå tar upp dina synpunkter, separat från testet (som ju den här tråden handlar om) så påstår du detta, om jag förstår dig rätt:

1. LTS-medlemmarna betalar för att Hifikit/SSC ska få reklam.
2. LTS-medlemmar får ingen generell rabatt hos hifikit.
3. LTS visar upp MMX på mässor.

Ettan kan man verkligen diskutera. Man skulle kunna argumentera för att annonsen på baksidan av MoLten inte kostar något alls. Utan den skulle det inte bli någon annan annons där, baksidan skulle säkerligen bli helvit. Jag har alltid sett annonsen som en bytesaffär mellan Hifikit och LTS, annons mot rabatt. Den kom dessutom till när Hifikit sålde LTS-högtalarna. MMX-högtalaren har nog dykt upp där utan större eftertanke, det finns en logik i det eftersom elementen till LTS-högtalarna tog slut.

Tvåan har jag ingen förstahandsinformation om. Jag vet att LTS-medlemmar har någon form av rabatt på hifikit, och jag trodde det gällde alla element. Men du som vet, kan du tala om vad rabatten gäller, så slipper vi gissa?

Trean har jag inte sett själv men jag ingen anledning att tvivla på det. Jag skulle gissa att det är Ingvar som är initiativtagaren? Högtalaren är ju beskriven som ett byggprojekt i MoLt så helt ologiskt är det inte.

-------------------------

Frågan är om ovanstående är särbehandling av SSC? Eller är det kanske så att Ingvar som representant för SSC har velat beskriva sina tankar bakom konstruktionen i MoLt och redaktionen har accepterat hans artiklar om den. Är det kanske så att redaktionen skulle acceptera en artikel om Larsenhögtalaren? Hur ska man veta om det är särbehandling om inte Larsen inkommer med någon artikel eller ens ställer frågan?

Jag tror att redaktionen väljer att publicera sådant som medlemmarna skriver, om man bedömer att övriga medlemmar är intresserade.

Jag känner inte till att redaktionen har refuserat någon artikel från Larsen. DET vore särbehandling (om artikeln bara uppfyllde grundläggande krav på språk och kvalitet). Däremot känner jag till att redaktionen har refuserat en artikel från Ingvar, dock inte om högtalare.

Så, i fråga om spaltutrymme menar jag att det inte har skett någon särbehandling, däremot har tillverkarna haft olika strategier gentemot MoLt. Och jag kan bara önska att andra tillverkare också ville skriva i MoLten och redovisa i lika stor detalj hur produkterna är uppbyggda. Det vore mumma.

Kvarstår frågan om Hifikits annons. Jag menar att den inte tillför någon merkostnad för föreningen, men är det så att LTS-medlemmar inte får någon rabatt alls på Hifikit så är det förstås ändå tveksamt. Det vore bra om någon redde ut hur det är med rabatterna egentligen.

Annonsen kom till när Ingvar ritade LTS-högtalarna. Man ordnade samarbete med Hifikit, för att underlätta för medlemmarna att bygga högtalarna, Hifikit tillhandahöll hela kit. Både Hifikit och Ingvar (som elementleverantör) lär ha tjänat pengar på arrangemanget, men samtidigt har LTS medlemmar haft ett intresse av att bygga högtalare så jag har svårt att se vad alternativet skulle vara. Hur ska man kunna tillhandahålla högtalarbyggsatser till medlemmarna utan att blanda in marknaden? Alternativet är nog bara att låta bli att beskriva högtalarbyggena.

Och jag tror att alla inblandade har tänkt att det är ungefär samma sak med MMX-högtalaren utan att närmare reflektera över att högtalaren är "beställd" av SSC.

...och inget av det ovanstående har någonting med testet av Larsenhögtalaren att göra, för mig. Jag är fullständigt lugn för Claes objektivitet map lyssningsintrycken. Och eftersom de stämde med mätningarna så har jag ingen större anledning att tro att de är så hemskt tokiga heller.

Som sagt, så enkelt är det.

----------------------

Och nu sitter jag här med känslan att jag har skrivit alltihop det här tidigare i tråden. Och jag tror att du har läst alltihop också. Jag borde inte ha skrivit det igen, mao, men det får väl gå för den här gången då.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-26 01:31

Jag har redan berättat svaren i tråden.

Jag har aldrig framfört misstroende mot något testutlåtande, utan att det är andra faktorer och samband kring förfarandet som för mig var/är främmande. Du har valt att inte läsa det och jag ser ingen anledning till att återupprepa mig.

LTS gör sina val, och vem är jag att ha åsikter om det? Jag har bara förklarat de konsekvenser jag ser och givit mina förslag till det jag anser vore förbättringar. De väljer själva hur de förhåller sig till det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-26 14:23

Svante skrev:En massa insiktsfull text...

...Jag skulle gissa att det är Ingvar som är initiativtagaren? Högtalaren är ju beskriven som ett byggprojekt i MoLt så helt ologiskt är det inte...

...en massa mera insiktsfull text...

...Däremot känner jag till att redaktionen har refuserat en artikel från Ingvar, dock inte om högtalare...

...Och nu sitter jag här med känslan att jag har skrivit alltihop det här tidigare i tråden. Och jag tror att du har läst alltihop också. Jag borde inte ha skrivit det igen, mao, men det får väl gå för den här gången då.

Vill bara bekräfta allt det du skriver och som jag vet något om, stämmer
helt och hållet, möjligen med undantag av den saken du gissar om - att
MMX skulle ha framtagits på mitt initiativ. Det stämmer inte riktigt.

OA-5.3 eller vad den nu kallas framtogs på initiativ av SSC, och när den
visades på ett LTS-möte på SR Studio4 för några år sedan och då fick ett
fantastiskt positivt mottagande, så kom ett önskemål fram om en helt ny
OA-5, baserad på OA-5.3, som ett byggprojekt i MoLt.

Så beställaren är LTS-medlemmarna, och högtalaren är ett LTS-byggpro-
jekt, ett som även har godkänts av SSC. Det behövde bli så eftersom den
ju heter både Carlsson och OA. Dessutom ville jag ju att SSC skulle god-
känna den. Vill liksom inte trampa dem på tårna.

Och särskilt vill jag ju att samma människor som Stig vände sig till för att
få återkoppling om konstruktionerna skulle göra det även här.

Men som sagt, den är påhittad för LTS' medlemmar, på initiativ av LTS'
medlemmar, och med stiftelsen Stig Carlssons goda minne och deras god-
kännade. De har också stått för i all lyssning och återkoppling för konst-
ruktionen. Det kan nämnas att de gjorde det med OA-5.3 också.

Tyvärr så blev MMX inte riktigt färdig annat än i sin första version dock,
eftersom mina artiklar plötsligt inte längre togs emot av MoLts redaktör.

Jag kommer dock självklart att publicera resten av artikelserien den dag
som jag ånyo kan skriva i MoLt utan att artiklarna utsätts för söndermast-
ring.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-11-27 21:54, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-11-26 14:34

Det kanske blir en MMXV så småningom? :D
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-26 15:02

IngOehman skrev:Jag kommer dock självklart att publicera resten av artikelserien den dag
ring.

Alternativt kan du publicera det rakt ut i den publika domänen, om inte LTS längre är intresserade? Dvs. typ här.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2012-11-26 19:56

Nattlorden skrev:
IngOehman skrev:Jag kommer dock självklart att publicera resten av artikelserien den dag
ring.

Alternativt kan du publicera det rakt ut i den publika domänen, om inte LTS längre är intresserade? Dvs. typ här.

+1

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-11-26 20:45

Nattlorden skrev:
ring.

Vilket bra förslag Nattis.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-26 21:15

Det är lite dåligt med nya artiklar på portalsidan så det går bra. Vi accepterar alla varianter på text och formateringar så länge man gör det till en pdf (vilket ju är normalt).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-26 21:36

Fint erbjudande, når ju några fler. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-26 21:39

IngOehman skrev:Tyvärr så blev MMX inte riktigt färdig annat än i sin första version dock, eftersom mina artiklar plötsligt inte längre togs emot av MoLts redaktör.

Jag kommer dock självklart att publicera resten av artikelserien den dag som jag ånyo kan skriva i MoLt utan att artiklarna utsätts för söndermastring.

Fy så lågt. Nu är det alltså Pekkas fel att MMX inte är färdig? Skärp dig.

Du utövar utpressning mot MoLt-redaktionen när du inte får som du vill. Jag tycker att du ska publicera dina artiklar någon annanstans i stället, det måste ju finnas massor av tidskrifter som vill trycka dem "omastrat" (vilket är en vettlös liknelse f.ö.). Inse att det är normal praxis att en tidningsredaktion ser till att artiklarna hålls rimligt fria från språkfel och att layouten är enhetlig i tidningen och att du har helt orimliga krav på detaljstyrning?

Eller varför inte göra en pdf och lägga ut den här på Faktiskt. Du ska iaf inte skylla MMX egenskaper på Pekka.

Så, nu är jag snäll igen och kommer inte att kommentera detta vidare.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-26 22:51

:P Intressant utveckling.

Bild

IngOehman skrev:
Svante skrev:En massa insiktsfull text...

...Jag skulle gissa att det är Ingvar som är initiativtagaren? Högtalaren är ju beskriven som ett byggprojekt i MoLt så helt ologiskt är det inte...

...en massa mera insiktsfull text...

...Däremot känner jag till att redaktionen har refuserat en artikel från Ingvar, dock inte om högtalare...

...Och nu sitter jag här med känslan att jag har skrivit alltihop det här tidigare i tråden. Och jag tror att du har läst alltihop också. Jag borde inte ha skrivit det igen, mao, men det får väl gå för den här gången då.

Vill bara bekräfta allt det du skriver och som jag vet något om, stämmer
helt och hållet, möjligen med undantag av den saken du gissar om - att
MMX skulle ha framtagits på mitt initiativ. Det stämmer inte riktigt.

OA-5.3 eller vad den nu kallas framtogs på initiativ av SSC, och när den
visades på ett LTS-möte på SR Studio4 för några år sedan och då fick ett
fantastiskt positivt mottagande, så kom ett önskemål fram om en helt ny
OA-5, baserad på OA-5.3, som ett byggprojekt i MoLt.

beställaren är LTS-medlemmarna, och högtalaren är ett LTS-byggpro-
jekt, ett som även har godkänts av SSC.
Det behövde bli så eftersom den
ju heter både Carlsson och OA. Dessutom ville jag ju att SSC skulle god-
känna den
. Vill liksom inte trampa dem på tårna.

Men som sagt, den är påhittad för LTS' medlemmar, på initiativ av LTS'
medlemmar, och med stiftelsen Stig Carlssons goda minne och deras god-
kännade. De har också stått för i all lyssning och återkoppling för konst-
ruktionen.
Det kan nämnas att de gjorde det med OA-5.3 också.

Tyvärr så blev MMX inte riktigt färdig annat än i sin första version dock,
eftersom mina artiklar plötsligt inte längre togs emot av MoLts redaktör.

Jag kommer dock självklart att publicera resten av artikelserien den dag
ring.

Vh, iö

Svante skrev:
IngOehman skrev:Tyvärr så blev MMX inte riktigt färdig annat än i sin första version dock, eftersom mina artiklar plötsligt inte längre togs emot av MoLts redaktör.

Jag kommer dock självklart att publicera resten av artikelserien den dag som jag ånyo kan skriva i MoLt utan att artiklarna utsätts för söndermastring.

Fy så lågt. Nu är det alltså Pekkas fel att MMX inte är färdig? Skärp dig.

Du utövar utpressning mot MoLt-redaktionen när du inte får som du vill. Jag tycker att du ska publicera dina artiklar någon annanstans i stället, det måste ju finnas massor av tidskrifter som vill trycka dem "omastrat" (vilket är en vettlös liknelse f.ö.). Inse att det är normal praxis att en tidningsredaktion ser till att artiklarna hålls rimligt fria från språkfel och att layouten är enhetlig i tidningen och att du har helt orimliga krav på detaljstyrning?

Eller varför inte göra en pdf och lägga ut den här på Faktiskt. Du ska iaf inte skylla MMX egenskaper på Pekka.

Så, nu är jag snäll igen och kommer inte att kommentera detta vidare.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-11-26 23:20

Ä "popcornen" tillagademätillräcklitmöesmöråsalt . . . såattdesmaker rektigertgötter . . .typ ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-26 23:20

Jag gillar inte ditt inlägg Peter, har du inget eget att skriva?

Jag tror inte/hoppas inte IÖ vill påskina att LTS/Pekka är orsaken till att högtalaren inte är helt klar. Han har ju tidigare givit andra skäl till det.

Men inlägget ger iallafall intryck av att varken LTS som förening eller SSC egentligen står bakom högtalaren utan den är ett resultat av diskussioner vid ett möte där det gavs intryck av att det fanns intresse.

På något vis får man väl anse att LTS då anser att det är deras högtalare fast den egentligen inte marknadsförs på det viset fullt ut, den varken heter så eller benämns så i reklamen.

LTS står bara för gratis marknadsyta och de som möjligen får intäkter är elemenrleverantör, Hifi-Kit och SSC i form av royalties. Det sistnämnda är en spekulation då de jag pratat med inte har svar. Däremot har tidigare tillverkare betalt dylikt, så det är rimligt att anta att Hifi-Kit gör detsamma.

LTS kan inte med ett sådant här arrangemang helt enkelt förespråka sig som neutrala. Det är min bestämda ståndpunkt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-26 23:41

MagnusÖstberg skrev:Jag gillar inte ditt inlägg Peter, har du inget eget att skriva?

Jag tror inte/hoppas inte IÖ vill påskina att LTS/Pekka är orsaken till att högtalaren inte är helt klar. Han har ju tidigare givit andra skäl till det.

Men inlägget ger iallafall intryck av att varken LTS som förening eller SSC egentligen står bakom högtalaren utan den är ett resultat av diskussioner vid ett möte där det gavs intryck av att det fanns intresse.

På något vis får man väl anse att LTS då anser att det är deras högtalare fast den egentligen inte marknadsförs på det viset fullt ut, den varken heter så eller benämns så i reklamen.

LTS står bara för gratis marknadsyta och de som möjligen får intäkter är elemenrleverantör, Hifi-Kit och SSC i form av royalties. Det sistnämnda är en spekulation då de jag pratat med inte har svar. Däremot har tidigare tillverkare betalt dylikt, så det är rimligt att anta att Hifi-Kit gör detsamma.

LTS kan inte med ett sådant här arrangemang helt enkelt förespråka sig som neutrala. Det är min bestämda ståndpunkt.

Du brukar inte gilla mina inlägg, men det tar jag som en eloge :) Tack!

Om jag har eget att skriva? Jag har massor :twisted: :D Men, min avsikt var inte att skriva något, utan snarast att konstatera sådant som redan står skrivet. Eftersom det ibland i efterskott mastras i inläggen (på tal om übermastring), så tänkte jag att det kanske kan vara på sin plats att "ursprungshändelsen" kan finnas att tillgå omastrat :) så att referensen finns kvar för aktionspotentialerna och synapsernas välmående så att ursprungsupplevelsen har möjlighet att infinna sig i logen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-26 23:48

Laila skrev:Ä "popcornen" tillagademätillräcklitmöesmöråsalt . . . såattdesmaker rektigertgötter . . .typ ? :)

Tack Laila, jagvartvungenattaframlite . . . Halen Môn havssalt . . . förattdenrättasältan . . . skallinfinnasig . . . typ. :)

mvh
Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-26 23:58

MagnusÖstberg skrev:LTS kan inte med ett sådant här arrangemang helt enkelt förespråka sig som neutrala. Det är min bestämda ståndpunkt.

Det är väldigt svårt överhuvudtaget att hålla sig neutral. Oavsett om man är en liten (LTS-)förening eller något större. Alla sammanslutningar består av individer, alla dessa har sina åsikter/preferenser. I speciella sammanhang, typ LTS eller andra "branschorganisationer" finns alltid risken för kotterier (eftersom branschen lokalt är så liten) även om ingen av de inblandade har för avsikt att skapa sådana. Det är mänskligt att hellre lita på grannen man känner, än på "Jocke på söder".

Och här måste man också titta på, vad är det föreningen ska utföra? Ja, det står i stadgarna, troligen handlar det om att gynna medlemmarna och det de står för. Och det är ju en fråga som bara medlemmarna kan ha en synpunkt på om det fungerar eller inte.

Däremot kan ju kringstående aktörer som drabbas eller involveras av föreningens aktiviteter ha synpunkter, tex om de påverkas kommersiellt eller imagemässigt.

För min del, jag väljer att se positivt på det hela, dvs när klantigheter sker så är det en brist på kompetens/kunskap/tidsbrist. Inte på illvilja eller "kommersialism".

Fast allt sådant bedöms ju även i relation till föreningens image. Ställer man sig upp och deklarerar att man, tex, är världens nav så gäller det att leva upp till detta. Presenterar man sig som oberoende av kommersiella krafter så måste man leva upp till detta, även om de dessa är obetydliga i ett större sammanhang. Det handlar ju helt enkelt om förtroende.

När det gäller hanteringen av testerna/publiciteten av MMX och Larsen4 har LTS i stort förbrukat sitt förtroende (som jag ser det). Kanske inte inom föreningen, där gäller ju bara vad föreningen själva beslutar. Men om man aktivt vill bredda kontakten med även icke-medlemmar och få en status som "oberoende opinionsbildare" (typ "loudness war"-debatten) - då gäller det att ha torrt på fötterna.

/ B

tct98

Inläggav tct98 » 2012-11-27 00:07

TACK !
Äntligen klarläggs att MMX inte är en färdig produkt.
Att SCC är ansvarig för provlyssning och godkännande.
Att IÖ har som jag tolkar det ideer om hur man kan förbättra vissa egenskaper som har fått kritik.

Kan man då få önska sig som julklapp att IÖ , SCC och LTS gör en kraftsamling och bygger färdigt MMX och redovisar resultatet på ett professionellt sätt. Så att man som MMX ägare äntligen får lyssna på en högtalare som är precis så bra den kan bli och som kanske motiverar den peng som den kostat.

Jag håller tummarna och väntar...................

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati