Dämpa ljud från NAS eller mediaserver

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nikstra

Dämpa ljud från NAS eller mediaserver

Inläggav nikstra » 2012-11-22 15:46

Jag har en ReadyNas som jag kör Logitech Media Server på (för Squeezebox). Den låter för mycket för att ha framme så för tillfället står den i en garderob i hallen med dörren på glänt för luftcirkulation/kylning. Inte helt optimalt.

Det skulle passa bra att ställa in den i ett Faktum väggskåp från Ikea men då måste jag fixa ventilation som inte släpper ut så mycket ljud.

Skulle det fungera att lägga in en skiva några cm ovanför golvet i skåpet så att det blir en dubbelbotten och sedan lägga in skumgummi eller något annat absorberande material så det blir en "slalombana" för luften? På samma sätt skulle utloppet göras med då på gaveln och med en 120mm fläkt. Hoppsas det framgår hur jag tänker mig det hela av bilderna (blått är inloppskanal och rött är utlopp).

Verkar detta vettigt eller kommer ljudet att ta sig ut genom luftkanalerna? Stomljud är idag inget problem så det borde inte bli värre i det nya skåpet.

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-11-22 15:59

Fläktarna eller diskarna som för oväsen?
Är det fläktarna så finns det tysta varianter, är det diskarna så finns det även tystare sådana även om det blir betydligt dyrare än fläktalternativet.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2012-11-22 16:12

De är nog ungefär lika mellan disk- och fläktljud. Dessutom är den rätt gammal och nu när Squeezebox gått i graven så vill jag inte kosta på den något i onödan.

Får jag till ett vettigt skåp så kan jag ställa in en HP Microserver eller något i framtiden. Ett skåp skulle också lösa placeringen av router och UPS på ett snyggt sätt.

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-11-23 11:34

Hva med å gå over til SSD i disse?

100% tyst Forbruker mye mindre el, og dermed mye mindre fläktstøy.

Siste trinnet må være å investere i mere tystgående fläktar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-11-23 11:48

Även om du använder en annan serverprogramvara i framtiden så kan ju Nasen sköta lagringen. Har ReadyNas själv också och särskilt när dom syncar så går ju fläktar och diskar på full fart. Men annars så är dom ju inte hur högljudda som helst tycker jag.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-11-23 11:59

TANDBERGEREN skrev:Hva med å gå over til SSD i disse?

100% tyst Forbruker mye mindre el, og dermed mye mindre fläktstøy.

Siste trinnet må være å investere i mere tystgående fläktar.

Ok, ni norrmän har mer pengar än gemene svensk.
Men att köra ssd i en nas det tror jag inte ens ni gör ;)

7500kr för 600gb det blir rätt mycket pengar för en nas med lite lagringsyta.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2012-11-23 12:18

Ja, NAS:en är ju hyffsat tyst som den är men inte tillräckligt. Det sitter 2TB (4x500GB) disk i den nu och att uppgradera till SSD låter dyrt (tror inte heller att det stödjs av OS:et i NAS:en).

Hur som helst behöver jag någonstans att ställa utrustningen och ett Ikea-skåp för 270kr är prisvärt enligt mig. Frågan är då om luftkanaler enligt bilderna i första inlägget kommer att dämpa ljudet eller om det är ett feltänk?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2012-11-23 15:00

Du kan ju köpa nya Western Digital Green -diskar på 5400 rpm och sätta in. Du kan även byta fläkt till en bättre modell. Du kan även uppgradera RAM i ditt NAS, detta underlättar lite smått.

Tyvärr blir CPU i en ReadyNas rätt så varm eftersom dom är smått underdimensionerade, och diskarna blir ju också varma i den tighta lådan.

Det är skillnad mellan olika ReadyNAS-modeller också.
NN

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2012-11-23 15:32

NNord skrev:Du kan ju köpa nya Western Digital Green -diskar på 5400 rpm och sätta in. Du kan även byta fläkt till en bättre modell. Du kan även uppgradera RAM i ditt NAS, detta underlättar lite smått.

Tyvärr blir CPU i en ReadyNas rätt så varm eftersom dom är smått underdimensionerade, och diskarna blir ju också varma i den tighta lådan.

Det är skillnad mellan olika ReadyNAS-modeller också.

Det är en NV+, RAM är redan maxat till 1GB och CPU:n orkar knappt med webbgränssnittet för LMS. Även om jag byter till tystare diskar och fläkt så kommer jag fortfarande att behöva ställa den någonstans.

Visst skulle det funka med passiv kylning genom att bara borra hål i skåpet om NAS:en är tillräckligt tyst. Jag tycker dock att det är onödigt att lägga pengar på diskar nu.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2012-11-23 15:43

Tack för alla tips hittills men det är inte riktigt vad jag vill veta. Jag har ganska bra koll på hur jag kan få NAS:en tystare. Meningen med tråden är att jag vill ha hjälp att få ventilation i ett skåp som inte läcker ljud.

mangs

Inläggav mangs » 2012-11-26 13:58

Jag har placerat min fläktlösa NAS i ett skåp liknande ditt och upptäckte till min första förfäran att disk-ljudet spred sig ganska rejält. Jag placerade då upp hela NASen på metall-fötter som fungerar som någon form av spikes. Det blev lite bättre bättre. Provade då istället att ställa burken på en tvättsvamp. Det blev helt ok. När jag sedan kombinerade dessa blev den i det närmsta ljudlös. Inget av ljudet från chassit sprider sig vidare i bänken och bänken i sig isolerar bort diskljuden från NASen själv effektivt.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-11-26 22:16

Jag kör Synologys NAS för 2,5" diskar den är i princip helt ljudlös. Måste sätta örat mot den för att höra att den är igång. Fast maxkapaciten är begränsad till 4Gb förstås.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-26 22:41

Lådan borde funka, men jag skulle se till att det blir mjukt även inuti lådan, dvs ha absorbenter på lådans väggar invändigt. Stomljud kan bli ett problem trots att du inte upplever det nu. När fläktljudet tystnar så kommer andra ljud fram.

Är klossarna i kanalerna skumgummi? Det tror jag på isf, så att även kanalen får dämpande väggar.

Se till att du kan öppna kanalerna så att du kan dammsuga dem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2012-11-26 23:29

mangs skrev:Jag har placerat min fläktlösa NAS i ett skåp liknande ditt och upptäckte till min första förfäran att disk-ljudet spred sig ganska rejält. Jag placerade då upp hela NASen på metall-fötter som fungerar som någon form av spikes. Det blev lite bättre bättre. Provade då istället att ställa burken på en tvättsvamp. Det blev helt ok. När jag sedan kombinerade dessa blev den i det närmsta ljudlös. Inget av ljudet från chassit sprider sig vidare i bänken och bänken i sig isolerar bort diskljuden från NASen själv effektivt.

Mjuk upphängning är nog att föredra när det gäler att dämpa vibrationer. Hade en dator med 7200 RPM-diskar i garderoben förut och den blev betydligt tystare med en 5 cm skumgummiplatta under.

Eftersom din NAS är fläktlös, har du ingen ventilation i ditt skåp?

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2012-11-26 23:30

Jag håller med Svante. Alla väggar inklusive dörren bör vara dämpade. Förslagsvis skumgummi på alla väggar/tak och en heltäckningsmatta på golvet.

De avancerade luftbanorna tror jag inte behövs.
Jag har en väl dämpad serverlåda, där fläkten sitter direkt på väggen och luftintaget bara är ett hål in. Den är mycket tyst, även när jag har haft riktigt högljudda datorer i.
Senast redigerad av Kaha 2012-11-27 10:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2012-11-26 23:39

Alexi skrev:Jag kör Synologys NAS för 2,5" diskar den är i princip helt ljudlös. Måste sätta örat mot den för att höra att den är igång. Fast maxkapaciten är begränsad till 4Gb förstås.

Man får bara hoppas att utvecklingen på SSD går framåt så priserna sjunker. 4GB är alldeles för lite då bara musiksamlingen är på nästan 300GB.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-11-26 23:44

En vild chansning är att Alexi menar 4 TB snarare än 4 GB. En NAS på 4 GB får nog anses höra forntiden till. Således inga problem med en förhållandevis liten samling på 300 GB.

Rent tekniskt är nog dessutom begränsningen i Synology DS411 Slim som jag antar det gäller först och främst en fysisk begränsning dvs diskarna på 2 TB är för tjocka. Det dröjer nog inte länge innan de finns som 9.5 mm också och max kapacitet är 8+ TB.
Senast redigerad av UrSv 2012-11-26 23:49, redigerad totalt 1 gång.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-11-26 23:46

nikstra skrev:
Alexi skrev:Jag kör Synologys NAS för 2,5" diskar den är i princip helt ljudlös. Måste sätta örat mot den för att höra att den är igång. Fast maxkapaciten är begränsad till 4Gb förstås.

Man får bara hoppas att utvecklingen på SSD går framåt så priserna sjunker. 4GB är alldeles för lite då bara musiksamlingen är på nästan 300GB.

Ingen smiley? Alexi menade 4TB förstås. :)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2012-11-26 23:56

Svante skrev:Lådan borde funka, men jag skulle se till att det blir mjukt även inuti lådan, dvs ha absorbenter på lådans väggar invändigt. Stomljud kan bli ett problem trots att du inte upplever det nu. När fläktljudet tystnar så kommer andra ljud fram.

Är klossarna i kanalerna skumgummi? Det tror jag på isf, så att även kanalen får dämpande väggar.

Se till att du kan öppna kanalerna så att du kan dammsuga dem.

Japp, dämpning invändigt är ju lätt att fixa i efterhand. Sjysst att idén inte blev sågad direkt :) Angående stomljuden så blir det tyst när jag stänger garderobsdörren där den står nu men temperaturen skenar i höjden. Det viktiga är att göra hålen på rätt ställe så det stämmer med kanaler och där det finns plats att göra hål i skåpet. Dumt om hålet för en kanal hamnar där det är betongvägg :wink:

Jag hade tänkt göra klossarna i något dämpande material. Eftersom det blir ett luftflöde så tänker jag mig att glas-/stenull inte är optimalt. Skumgummi och/eller filt har jag funderat på.

Bra tanke där med att göra kanalerna rengöringsbara.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2012-11-27 00:01

Kaha skrev:Jag håller med Svante. Alla väggar inklusive dörren bör vara dämpade. Förslagsvis skumgummi på alla väggar/tak skumgummi och en heltäckningsmatta på golvet.

De avancerade luftbanorna tror jag inte behövs.
Jag har en väl dämpad serverlåda, där fläkten sitter direkt på väggen och luftintaget bara är ett hål in. Den är mycket tyst, även när jag har haft riktigt högljudda datorer i.

Jag tycker det låter mycket mer när man gläntar lite på garderobsdörren där den står nu. Min känsla är att så fort det finns en öppning så hittar oljudet ut. Jag kör nog med hängslen och livrem och gör kanaler :wink:
Det blir ju bara en masonitskiva på några lister, inget avancerat egentligen.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2012-11-27 00:07

UrSv skrev:En vild chansning är att Alexi menar 4 TB snarare än 4 GB. En NAS på 4 GB får nog anses höra forntiden till. Således inga problem med en förhållandevis liten samling på 300 GB.

Rent tekniskt är nog dessutom begränsningen i Synology DS411 Slim som jag antar det gäller först och främst en fysisk begränsning dvs diskarna på 2 TB är för tjocka. Det dröjer nog inte länge innan de finns som 9.5 mm också och max kapacitet är 8+ TB.

bomellberg skrev:
nikstra skrev:

Ingen smiley? Alexi menade 4TB förstås. :)

Alltså, ibland läser jag bara vad som står utan att tänka vidare på det. Ja, det borde ju vara 4TB han menade :oops:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-11-27 00:27

Japp, Tb menade jag såklart. :oops:
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Återgå till Teknikforum