Hej har fått betyget återhållsamma och lite långsamma?BILDER

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johannes

Hej har fått betyget återhållsamma och lite långsamma?BILDER

Inläggav Johannes » 2012-11-26 20:08

Hej på er igen jag bygger ju en musikaliskt hemma bio 5,2 alt 5,1

med bland annat Seas L18RNX/P och scanspeak D29005 93000 i en basreflexlåda på ca 14liter och dubbla basreflex rör på baksidan. 4,5cm i diameter ca 20cm långa har för mej att avstämningen blev 36.5hz typ
detta är stativ högtalare som skall agera frontar i hemmabion.
detta med zaph s filet konstruktion som har byggt med samma seas element med med seas diskant istället för min scanspeak. men min scanspeak har hyffsat samma värden http://www.zaphaudio.com/ nu har han gjort om hemsidan och jag hittar inte den faktan som var innan.

nu har jag haft pappa och min bror m.m som har tänade öron speciellt min bror som sysslat med hifi i säkert över 20år

han har ett par dynadio focus 140 och jämnföra med.

hur som helst så låter mina diy byggen bra i mina öron. men har velat få ett betyg eller så att säga. och dom som har lyssnat har sagt ungefär samma sak fast på olika sätt. men menar samma.

1. återhållsamma /ej spela ut/öppna upp

2. lite långsamma/lite slöa/ lite otydliga i transienten

dessa ord användes av test lyssnarna

jag undrar om ni har några ideer om hur man kan få dom lite snabbare i transienten

och oxå få dom att s``spela ut´´ alt ej vara återhållsamma.
men kan det vara så att dom inte är inspelade ännu?

jag har dämpat låderna överdivet mkt. kan det hjälpa att ta ut dämpmatrial?

ångående återhållsamma kan det som sagt lösa sej med att spela in dom? och kanske blir dom mindre återhållsamma med mindre dämpull

det är dämpull i hela lådan finns inga luft ytor

sen undrar jag vad är Q värde för något och vad skall man ha inställt i lsp cad?

annars tycker lyssnarna att dom låter väldigt bra. speciellt diskanten är omtyckt. men dom spelar i en bra klass.

grejen är att nu har jag köpt mej ett the t.amp e-400 slutsteg till mina isobarik subbasar. 2st . sitter 2st motaktkopplade peerless 831709
i varje låda på ca 40liter med en låg avstämning på ca 20hz långt rör å ca 50cm 7,5 cm i diameter

detta gäör att man ofta numer lyssnar i straight istället för pure direct på yamha rx 771 och då blir frontarna lite mer mörkare och anigens bulligare i ljudet.

men det låter i det hela bra subbarna integrerar väldigt bra. dom står under frontarna. som 40litres kuber där basarna spelar neråt även basreflexröret

men när jag använde micken som följde med yamhan för att ställa in fas och nivåer så tyckte yamhan att mina små frontar på 14liter betrakades som LARGE och sen tog den bort subbasarna?? fick gå in i iställningrana och ändra tebax. då hade den sänkt subbasnivån till minus 7,5db och ändrat filtret till 40hz istället för 60hz och nivå på 0db samt små justerat fasen lite.
men vet nån varför den ändrade detta och sedan valde att ta bort subbarna?? dom hade ingen speciellt hög nivå. det var så man knappt hörde dom. och kände man på elementen under så rörde dom sej knappt. innan .?

mvh Johannes
Senast redigerad av Johannes 2012-12-08 19:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-11-26 20:20

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-26 20:29

Plocka ut dämpmaterial så det inte är mer än 60% fullt och se till att luften kan flöda fritt ner mot porten, men inte i en rak linje.

Det kan vara en utgångspunkt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-11-26 21:30

okej då börjar jag med detta.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-11-27 14:36

Har plockat ur en hel del nu. Verkligen svårt att höra en tydlig skillnad. Tog ur massor ur isobarik subbarna oxå som oxå var över dämpade

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-27 14:56

Det hela låter som du har en tonkurva som inte är vad den borde vara, jag tror du behöver mäta lite och du kommer se vad som felar
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-11-27 15:19

jag skulle nog se till att undersöka hur högtalarna mäter.
De två diskanterna skiljer sig ändå åt. Dels är frekvenskurvorna olika sen så skiljer impedansen ändå någon Ohm mellan de båda.

Sen att ljudet upplevs annorlunda mot dynaudio behöver ju inte betyda att det är "fel". Kanske är det fel på dynaudio?
Tittar man på testet hos stereophile http://www.stereophile.com/content/dyna ... asurements så verkar dynaudio ha en något hissad diskant, detta kan ju vara anledningen till att de har ett ljud som "släpper" mer.
Vad tycker du själv om ljudet som det är (utan att jämföra med andra högtalare) är det något som sticker ut och stör?

ang autokalibreringen så skulle jag skita i den helt. Jag har inte provat själv men det lilla jag hört om det så verkar det ofta bli fel.
Bättre då att ställa in allt själv. Men för bästa resultat bör man nog åtminstone ha en ljudmätare (vilket du kan ladda ned på din smartphone). Men bäst är ju att ha möjlighet till riktiga frekvensmätningar med tex REW.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-11-27 16:36

Dessa högtalare är absolut dom bästa jag har ägt. Dom låter jämnt o fint inget som sticker ut alls. Det har mina lyssnar gäster sagt oxå. Dom är balaserade men med en tendens att vara lite återhållsamma. Sen att dom är lite slöa. Och det har jag själv reflexkrerat över ibland att dom har en liten tendens att till det. Dom har ju en viss tyngdi sej och då ttilåter man en tendens till slöhet per automatik kanske.
Det är ju inte det första man tänker på direkt. Men nåt man kommer till insikt efter ett tag.

Men jag skall lyssna mer nu när jag tömt högtalarna.
Jag vet att transient kurvan inte såg helt perfekt ut i lspcad .

Dom låter som att dom spelar med hyffsat jämn frekvensgång.
Har lyssnat till dyra köpe högtalare och dessa låter bra.

Men jag är beredd att göra nya låder om jag kan förbättre kvickheten
Dom spelar halft som halft i provlåder . Dom byggdes seriöst men med åtanke att göras om om det inte blev rätt på första försöket. Diskanterna låter underbart och jag tycker högtalarna låter riktigt fint. Förutom det lilla jag nämnt. Skall kolla på den där appen

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-11-27 17:00

Var det inte så att vi resonerade kring att Seas har ett par dB högre känslighet än 9300? Det har du väl inte tagit hänsyn till i dina högtalare? Som nämnts är impedansen avgörande för om filterfunktionen stämmer...

Edit 16:29

Johannes skrev:detta med zaph s filet konstruktion som har byggt med samma seas element med med seas diskant istället för min scanspeak. men min scanspeak har hyffsat samma värden http://www.zaphaudio.com/ nu har han gjort om hemsidan och jag hittar inte den faktan som var innan.

http://zaphaudio.com/audio-speaker17.html

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-11-27 19:18

Ja det är sant. Så det är diskantens nivå som styr återhållsamheten
Tror det skiljer 1.5db om jag inte minns fel impidansen har jag för mej är samma.
Mina scanspeak spelar lite lägre 1.5 db

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-11-27 19:20

Men om jag köper seas diskanten som är i zaph s konstruktion skulle det bli sån skillnad?

Den är väl oxå en billigare och kanske en sämre diskant än d2905?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-27 19:55

Billig behöver inte vara sämre i en given konstruktion
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-11-27 20:08

Nä, priset är inte direkt kopplat till kvalitén. En del har ju sina varumärken att ta betalt för... andra tillverkar med billig arbetskraft långt borta. Ingen är väl så glad som vi hemmapulare när vi hittar något riktigt prisvärt och det kan bli långa trådar om alla möjligheter! ;-)

Kikade på impedanserna och utifrån databladen verkar det inte vara någon större skillnad. Resonansen ligger lite olika - antingen lågt eller väldämpat och det finns ett motstånd samt en spole parallellt - borde inte vara så kritiskt, tycker jag... Jag har ju gett dig en hint om att byta plats på motstånden som dämpar diskanten - har du provat? Om det är i rätt riktning kan vi säkert optimera mera... :)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-11-27 20:22

Ja jag kom ihåg. Grejen är att jag är rädd att förstöra nåt som jag ändå tycker låter bra. Även om jag byggt själv så är ju just filtret nåt jag inte behärskar. Och då har ni tipsat mej om zaph filter. Och efter jag kopiera hans filter låter det jätte bra. Enorm skillnad nu är man rädd för att det skall bli sämre. Men det beror väl på okunnighet. Och sen vet jag inte om min hörsel är tillräckligt bra för att höra skillnad. Sitter nu och försöker höra skillnad på tagit ut massor av fårull

Men just dom motstånd en är inte så svårt att byta plats på. Skulle det innebära högre nivå på diskant en?

Angående pris kontra väljud så kan man nog alldeles säkert hitta billiga alt som låter bra
Men just d2905 har väl ett hyffsat bra rykte. Alla som lyssnar berömner jyst diskanterna
Är lite rädd för att byta ut dom till billigare. Har alltid köpt mkt dyrare diskanter än bas mellan eftersom hörsel är så känslig i diskanten .

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-27 20:33

just dom där diskanterna är det fler som anser tillhöra de bästa i världen
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-11-27 21:06

Johannes skrev:Ja jag kom ihåg. Grejen är att jag är rädd att förstöra nåt som jag ändå tycker låter bra. Även om jag byggt själv så är ju just filtret nåt jag inte behärskar. Och då har ni tipsat mej om zaph filter. Och efter jag kopiera hans filter låter det jätte bra. Enorm skillnad nu är man rädd för att det skall bli sämre. Men det beror väl på okunnighet. Och sen vet jag inte om min hörsel är tillräckligt bra för att höra skillnad. Sitter nu och försöker höra skillnad på tagit ut massor av fårull

Men just dom motstånd en är inte så svårt att byta plats på. Skulle det innebära högre nivå på diskant en?

Angående pris kontra väljud så kan man nog alldeles säkert hitta billiga alt som låter bra
Men just d2905 har väl ett hyffsat bra rykte. Alla som lyssnar berömner jyst diskanterna
Är lite rädd för att byta ut dom till billigare. Har alltid köpt mkt dyrare diskanter än bas mellan eftersom hörsel är så känslig i diskanten .

Det är ju lite svårt att veta exakt vad det är som felar men känsligheten på diskanterna skiljer 1,5dB - skulle det vara galet att byta plats på dem kan du ju alltid sätta tillbaka dem som de var! ;-)

Bild

Det är alltså R9 & R10 det handlar om. Bör ge ung samma impedans men lägre dämpning om de byter position...^^

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-11-27 21:33

Seas 27TBFCG har ju väldigt låg distorsion och väldigt rak frekvensgång. Så att de skulle vara dåliga är inte riktigt sant. Tror tom det kan vara så att 9300 har högre dist.

En högtalare som har mindre lågbas kan ju även upplevas som "snabbare". L18 kan ju ge ganska djup bas och kan kanske därför upplevas som "långsammare".

Men på det hela taget är det ju ljudet så som du upplever det som är viktigt. Gillar du ljudet i Dynaudio Focus 140?
Bra referenser är ju viktigt, men bara för att det är en Dynaudio behöver det inte vara en bra referens..
Ur en mätmässig synvinkel är nog Zaphs konstruktion bättre. Många här på forumet har nog byggt högtalare med jämnare frekvensgång än Focus 140. Så att hänga upp det på det känns inte helt meningsfullt.
OM det inte är så att du vill att det ska låta som dom.

(missförstå mig inte, Focus 140 verkar vara vettig i många avseenden, tex den jämna spridningen. Men knappast "perfekt" i mina ögon)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-11-28 01:30

Det är nog sant. Och Seas diskanten är nog riktigt fin. Men när man har hittat en diskant som man älskar ljudet i så är iaf jag sån att jag går den säkra vägen. Då det lätt kan bli dyrt om man inte blir nöjd har denna d2905 i båten ihop med peerless 6.5 hds.

Vad tycker ni om lådvolymen samt avstämning en. Är det nåt ni hade velat ändra på?

Angående dynadio focus 140 så kom dom bara på tal att dom är de senaste högtalarna som en av lyssnarna har just nu. Och jag ville veta vad han just tyckte var den påfallande skillnaden eller helt enkelt skillnden. Och då nämndes anigens slöa samt lite återhållsamma.

Slöheten kan bero på att lådan inte är otimal och kanske överdrivet med dämpmatrial. Dåligt föstärkeri kanske. Och att L18 spelar med lite tyngd och djup och då kan man få känslan av lite slö. Detta tror jag oxå på.

Återhållsamheten kanske går lite hand i hand med slöheten och överlämnade kanske. Och att diskant en är dämpad 1.5db för mkt.

Men det här med dom inte är inspelade ??

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-11-28 01:30

Blev lite fel i detta inlägg
Senast redigerad av Johannes 2012-11-28 01:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-11-28 01:31

Det är nog sant. Och Seas diskanten är nog riktigt fin. Men när man har hittat en diskant som man älskar ljudet i så är iaf jag sån att jag går den säkra vägen. Då det lätt kan bli dyrt om man inte blir nöjd har denna d2905 i båten oxå ihop med peerless 6.5 hds. Så den gillar jag skarpt och har av vana köpt den till mina mer serösa byggen

Vad tycker ni om lådvolymen samt avstämning en. Är det nåt ni hade velat ändra på?

Angående dynadio focus 140 så kom dom bara på tal att dom är de senaste högtalarna som en av lyssnarna har just nu. Och jag ville veta vad han just tyckte var den påfallande skillnaden eller helt enkelt skillnden. Och då nämndes anigens slöa samt lite återhållsamma.

Slöheten kan bero på att lådan inte är otimal och kanske överdrivet med dämpmatrial. Dåligt föstärkeri kanske. Och att L18 spelar med lite tyngd och djup och då kan man få känslan av lite slö. Detta tror jag oxå på.

Återhållsamheten kanske går lite hand i hand med slöheten och återhållsamheten kanske.? Och att diskant en är dämpad 1.5db för mkt.

Jag är väldigt nöjd men självklart undrar man om nåt går att förbättra innan jag beställer faner och lack m.m :)

Men det här med dom inte är inspelade ??

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-11-28 07:59

Dynaudio är väl knappast någon referens ?

Är du nöjd med dina högtalare så fortsätt att vara nöjd.
Hifientusiaster har alltid en " egen" högtalarereferens som de omedvetet jämför allt annat med.

Du skulle istället, vid lyssning till dynaudio focus kunna beteckna dem som " skräniga och övertydliga" .

Det skulle vara lika rätt.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-11-28 09:44

Det var bara jag som ville ha en jämförelse just då och fråga av nyfikehet.
Men jag har ju fått samma reaktioner tex på 2 st oberoende lyssnare vid olika tillfällen säger lite samma sak . Det var mer det jag reagera på.

Jag litar inte riktigt på mina öron . Men då kan det vara kul att få hem en hifi entuiast som bytt och köpt högtalarna i 20år och tränat örat och lyssnat efter små förändringar vid tex kabel byte alt förstärkeri byte m.m.

Man blir lätt hemmablind så att säga. Jag lyssnade rätt länge på mina L18 med mina första skol filter och tyckte väl att nåt var inte som det skulle. Men fick ändå åka till båten och lyssna sen till båten och bilen för att jämnföra då det sitter hyffsade grejer i dom som jag tyckt låter ok.

Jag behöver referens men dynadio är bara en av dom ex. Dom riktar väl sej tilltugg en skara lyssnare som gillar det soundet.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-11-28 10:21

Min mobil gillar göra om orden ibland.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-11-28 12:03

Återhållsamheten kan bero på att 2.2mH i serie med basen kanske ger för mycket baffelstegskompensation.

Långsamhet kan också bero på att portavstämningen är lite för hög i frekvens ger lite för mycket bas som maskerar mellanregistret.

Så jag skulle provat en mindre serieinduktans och kanske minska dämpningen av diskanten utifrån det. och provat att minska diametern på basreflexröret en aning.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-11-28 13:37

En fungerande låda finns ju väldokumenterat tillsammans med filtret för baselementet hos tex Zaph så det ska väl inte vålla några problem när du nu slagit in på det spåret? Upplevelsen av transienter ligger ofta i högre register (högre än man ibland anar...) Diskantelementet spelar en hel del mellanregister också så nivån är inte betydelselös.

Tog mig en stund och simulerade överföringsfunktionen för de båda diskantelementen och detta är vad som händer:

Bild

Nivån för diskantelementet ligger alltså c:a 2dB lägre än i Zaphs design med diskant från Seas. Tror det märks tydligt att man kommer närmare målet om man byter plats på motstånden. Sedan är det ju inte samma sak som att det blir "perfekt" då den akustiska outputen kan vara lite olika från elementen, men - i rätt riktning är det! :)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-11-28 18:17

verkligen ... imponernade. tack för att du tog dej tid.

löder om dessa snarast.

:roll:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-11-28 22:32

Johannes skrev:verkligen ... imponernade. tack för att du tog dej tid.

löder om dessa snarast.

:roll:

Det var så lite! :) Var ju tvungen att kolla så jag inte lurade dig... :roll: :wink: Den går sedan att fintrimma mer men man bör nog egentligen mäta så man vet vad som kommer ur elementet... men det är i alla fall närmare den nivå systemet är tänkt att återge. Nåja, du märker om det går på rätt håll eller inte...! :wink:

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-11-30 13:46

kommer plocka ur filtrena till helgen och byta plats på motstånden.

har bestämmt mej för att behålla/använda/bygga vidare på dom låderna som är byggda nu för mina L18 då jag inte hittar något som blir bättre när jag sitter och grejar med Lspcad . zaph har kommit fram till samma volym på lådan som jag har, helt ovetandes blev ju tipsad om zaph s sida först några månader efter jag byggt mina.

men när jag lusläser zaph s sida den gamla som jag sparat. så ser jag att även han har använt sej av dubbla basreflexrör med samma diameter ungefär för att undvika rörresonanser m.m och satt dom precis bakom diskanten precis samma som även mina.
och hans låder ser exakt ut som mina förutom att han har diskant och bas lite närmare varann och att bas diskant är dragna aningens högre upp mot toppen på baffeln. och den största skillanden är att zaph har satt diskanterna
mot sidorna ej centrerade. detta har han mätt upp att de tvar det bästa?

MEN zaph har använt sej lite kortare basreflexrör och en HÖGRE avstämning
42.5 hz mot mina 36.3hz för att vara exakt.. jag kan inte se några fördelar med hans högre avstämning?

vad tycker ni,?
jag står i funderingar på att limma på en baffel på mina låder för att kunna flytta elmenten precis so zaph och ev fräsa in dom i baffeln , nåt som jag inte brydde mej om i dessa låder. är det värt detta kan man höra denna skillnad?

och vad tycker ni om avstämningen? varför tror ni han har valt en högre?
nån här nämnt tillomed en lägre avstämning än den jag har nu på 36.3hz
men jag kan inte se några jätte fördelar med det. ifs att dom blir lite kvickare samt att group delayen går upp ??

jag undrar vad är box Q värde? vad skall man sträva efter ?
vad är exakt group delay ?? vad sklall man stärva efter ?

är jätte tacksamm för era svar och hjälp hittills.

mvh Johannes

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-11-30 15:04

Tycker inte att du ska jobba ihjäl dig om det inte är Zaph´s design du ska bygga och då göra det fullt ut. Men han kan ju inte veta hur du har det hemma...^^ Det gör tex stor skillnad på upplevelsen hur man har det möblerat, bokhyllor, tavlor och annat längs väggarna, om du har matta på golvet, stoppade möbler eller skinnsoffa, soffbord osv... Även med Zaph´s design kommer du att ha synpunkter och önskemål.

I den här designen redovisar Zaph hur placeringen av diskanten påverkar responsen: http://zaphaudio.com/SR71.html

Bild

Vinklingen av högtalarna påverkar också frekvensgången och det är inte bara "off axis" - beteende med fallande diskant som påverkas. Många förordar invinkling men det får du prova dig fram till vad som funkar för dig! Det går också att manipulera baffeln kring diskanten med olika material... kika i Carlsson-avdelningen!

Vad gäller avstämningen vill ju Zaph ofta placera sina högtalare en bit ut i rummet och den högre avstämningen handlar antagligen om att inte basen ska tappa kraft så snabbt. Med lite mer väggnära placering kan det då bli lite "bumligt". Här förordas ofta lite "underavstämning" men det där får man prova sig fram med... Ibland kan man få stoppa dämpmaterial eller "tubsockar" :wink: i porten för att konstruktionen ska närma sig sluten låda.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-11-30 16:26

okej .. då nöjer jag mej med min avstämning eftersom dom står närmare väggen.

att ha diskanten ocentrerad på¨baffeln bryr jag mej inte heller om då.

men vad tycker du om att fräsa ner diskant och bas i baffeln?

Nästa

Återgå till DIY-forum