Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
PappaBas skrev:SSC har jag ingen aning om vad de tycker.
schmutziger skrev:Glebster skrev:Pappabas kanske har kvar PMet?
En vild gissning är sidan 7 i denna tråd.
PappaBas skrev:ujuj....![]()
Jag tror jag låter dina kommentarer stå för sig själva IÖ.
PappaBas skrev:Jag personligen har väldigt svårt att se dig som seriös när du verkar ha det uppenbart problematiskt att stå för en konstruktion som du själv varit med om att sätta "Carlsson" och "ortoakustisk" på?
Glebster skrev:Vad är lastrampens funktion?
Nattlorden skrev:Reflexen skall ske så tidigt som möjligt.
schmutziger skrev:Nattlorden skrev:Reflexen skall ske så tidigt som möjligt.
Du menar att den skall bli en av di tidiga?
DQ-20 skrev:bomellberg skrev:DQ-20 skrev:Problemen verkar vara påtagligt rumsrelaterade och måste då undersökas på plats. Så uppfattar iallafall jag det.
Vad har fått dig att dra denna slutsats?
Nu ska jag ta och jobba lite, men under tiden kanske du kan lägga ut texten lite om varför slutsatsen att problemen skulle vara "påtagligt rumsrelaterade" är så hårresande.
Auf Wienerschnitzel,
/DQ-20
Nattlorden skrev:schmutziger skrev:Nattlorden skrev:Reflexen skall ske så tidigt som möjligt.
Du menar att den skall bli en av di tidiga?
Den skall helst bli så tidig att den upphör att vara en reflex.
DQ-20 skrev:DQ-20 skrev:bomellberg skrev:DQ-20 skrev:Problemen verkar vara påtagligt rumsrelaterade och måste då undersökas på plats. Så uppfattar iallafall jag det.
Vad har fått dig att dra denna slutsats?
Nu ska jag ta och jobba lite, men under tiden kanske du kan lägga ut texten lite om varför slutsatsen att problemen skulle vara "påtagligt rumsrelaterade" är så hårresande.
Auf Wienerschnitzel,
/DQ-20
Men nu har jag lite tid och nu ska du allt få!!!![]()
![]()
![]()
Allvarligt talat så redovisar jag bara min uppfattning och JAG tycker inte den är alldeles hårresande. Grafpro har ju i princip berättat vad som är problemen. I nuvarande MMX sänder F87 upp mycket energi i taket (spridningen är ju ganska liten vid 2 kHz uppåt så det blir mindre off axis) för att hålla uppe energikurvan, men den är lite krokig pga uppbrytningar. Hur man sitter och hur taket är beskaffat kommer därför att påverkar hur man uppfattar ljudet. Tänker jag mig. Dessutom uttnyttjas inte de fyra diskanterna särskilt mycket för att göra högtalaren mer rumsoberoende. Meningen är ju att själva mångfalden skall jämna ut responsen och undvika att enskilda kameffekter slår igenom. När högtalaren i sitt nuvarande skick till så stor del förlitar sig på ett ensamt element slår enskilda reflexer igenom på ett tydligare sätt. Jag skulle vilja karaktärisera detta som rumberoende men det är kanske en felaktig benämnning. Jag tror alltså att rumsberoendet är viktigt för att förklara de olika uppfattningarna. Andra faktorer är förstås programmaterial och lyssnarpreferenser. Jag såg också att IÖ skrivit lite om olika problem med rundstrålande högtalare som är inte går att "bota" beroende på hur inspelningen är gjord men det är överkurs för mig. Att man provat i olika rum och fått samma resultat betyder i sig ingenting utan man måste prova i rum som är olika för att vitsa till det lite.
Jag tycker att MMX verkar vara en färdig konstruktion men skulle personligen välkomna andra filter. Carlssonhögtalaren har ju genom tiderna ibland varit försedda med tonbyglar och jag tycker att alternativa filterlösningar ligger i högtalarnas natur. Som utgångspunkt verkar därför en så originallik högtalare som möjligt vara högst rimlig. Vad som är olyckligt är att inte andra varianter har kommit ut.
Det var det hele.
Hårresande glosögda hälsningar ->,
DQ-20
paa skrev:Eftersom speglingsplanet projiceras från centrum av diskanten så blir det precis som att reflexen kommer i fas med direktljudet.
Glebster skrev:Naqref skrev:så ligger takreflexen i vissa delar av registret 10dB över direktljudet.
Är detta enkom resultatet av valt baselement eller också av vald delningsfrekvens?
Naqref skrev:Hemma hos PappaBas (som då har 2.8m i takhöjd) så ligger takreflexen i vissa delar av registret 10dB över direktljudet.
DQ-20 skrev:
Ett par sådana har jag suktat efter en längre tid. Skulle gärna se som DIY-projekt. Jag menar: hur svårt kan de vara? Snacka om att ta golvreflexen på allvar! Frågan är bara om man kan mecka med frekvensgången eller något så att steriobilden inte breder ut sig över golvet.
/DQ-20
Jocke skrev:Har aldrig hört de där men det jag läst en del intressant. Vill minnas att den skyddades av patent som hindrade Stig lite... annars tycker jag mig ana ett släktskap med tankarna kring den sk "3-vägaren".
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster