Carlsson OA-5-MMX

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-11-27 21:54

Pappabas kanske har kvar PMet?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-11-27 21:56

Glebster skrev:Pappabas kanske har kvar PMet?

En vild gissning är sidan 7 i denna tråd.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-11-27 22:21

schmutziger skrev:

OMG...

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-27 22:32

Jo om det där med rummet. Jag tror ni menar samma sak :) Men som svar på frågan så testades det i lite olika vardagsrum med ungefär liknande resultat. Takhöjden har stor betydelse eftersom så mycket energi strålar i den riktningen.
Tct98 testade att spela sina i något (höll på att skriva uthus :lol: men det var fel) fritidshus på sin tomt som hade 4m i tak och då lät det bättre.
Jag har 2,90m i tak i mitt vardagsrum ungefär. Någon på CP tyckte hans moddade OA6 spelade jättebra när han hade 5m i tak.
Kontentan är nog att den typen av högtalare mår bättre av rejäl takhöjd. Oaktat MMX alltså.
Samtidigt så tror jag att de problematiska egenskaperna hos F87 kanske interagerar mer ofördelaktigt med en sådan konstruktion än i t.ex Hesselvall där den går att dela betydligt brantare.

Sedan det där med att massor av de andra ägarna är nöjda så är det nog mest ett utslag av psykologi för både de som är nöjda och de som inte är det :)
Det var likadant för mig, jag tyckte mycket om dem på viss musik och tenderade helt enkelt att undvika lyssna på musik som lät jobbig (jag var inte supervan lyssnare och trodde det nog var dåliga inspelningar osv).
Men när man identifierat ett problem så kan man inte få det ogjort igen.
På samma sätt så kan man om man är elak säga att en sådan här tråd kanske får en massa nuvarande nöjda ägare att bli missnöjda.
Gör man dem en tjänst om man "drar skynket från deras ögon"?
Det är något jag tänkte på från första början då jag var mån om Carlssonryktet så försökte göra det till något positivt och inte göra massa ägare ledsna.

Men alldeles hur jag valt att försöka hantera det så är det ju nog så att det finns en ganska stor förbättringspotential i dem? "Icke helt färdigkonstruerade" är väl ett rätt bra ord.
På IÖ förstod jag att det inte lyssnats speciellt mycket i realiteten på dem från SSC (ett par lyssningssejourer) och att de varit väldigt tongivande att utformningen på filtret skulle vara nästan exakt som originalet.
Jag kommer ihåg att jag frågade om det spelats på många olika genrer och fick då till svar att det bara provspelats på den musik de representanterna från SSC valt och att det inte spelats mycket på modern musik.

IÖ, jag noterar att du säger att du blivit lite "backstabbad" när du läste tråden på CP. Det är ju lite märkligt för när man läser mina svar till dig i samband med detta (postade tidigare i denna tråd) så kommer jag distinkt ihåg att du hävdade att du faktiskt inte alls läst tråden utan att du fått den återberättad av någon i SSC.
Då kommer jag ihåg att jag tyckte du skulle ta och läsa den.

Så nu är vi här. Ja jag förstår dig IÖ att du inte har världens mest tacksamma sits just nu.
Det verkar vara något oklara omständigheter till själva tillblivandet för du vill inte riktigt kännas vid MMX eller F87? LTS verkar också inte helt på det klara om det är deras högtalare heller? SSC har jag ingen aning om vad de tycker.
Är F87 också framtagen i samband med MMX eller var det tvärtom?
Jag personligen har väldigt svårt att se dig som seriös när du verkar ha det uppenbart problematiskt att stå för en konstruktion som du själv varit med om att sätta "Carlsson" och "ortoakustisk" på?

Så kom in i matchen nu IÖ och gör detta till något bra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-27 22:53

PappaBas skrev:SSC har jag ingen aning om vad de tycker.

Har SSC det?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-27 23:36

schmutziger skrev:

Jag har läst de inblandade pm:en så ja, PB har dessa.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-28 00:14

ujuj.... 8O
Jag tror jag låter dina kommentarer stå för sig själva IÖ.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-11-28 01:31

PappaBas skrev:ujuj.... 8O
Jag tror jag låter dina kommentarer stå för sig själva IÖ.

PappaBas skrev:Jag personligen har väldigt svårt att se dig som seriös när du verkar ha det uppenbart problematiskt att stå för en konstruktion som du själv varit med om att sätta "Carlsson" och "ortoakustisk" på?

PB, även lilla jag(som normalt är lugn som en filbunke) skulle nog reagera när/om någon säger sig ha "väldigt svårt att se dig* som seriös"(*mig) . . .
etc. . . . förstår du verkligen inte detta** . . . typ ?

**Jag har ingen som helst egen åsikt om någons "skuld hit å dit" i frågan.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-11-28 01:35

För en oinvigd så framstår försäljningen och syftet med MMX som lite märkligt.
MMX är alltså "beställd" av LTS-medlemmar? Så varför säljs den via HiFi-Kit?
Då riskerar ju en massa medlemmar att missa att köpa den för att några "vanliga" Carlsson-fantaster köper den om den nu har en begränsad upplaga.
Om nu högtalaren är en LTS-knuten högtalare och andra än LTS-medlemmar köper den är ju LTS en kommersiell leverantör om än i liten skala som på något sätt har en liten utkomst av MMX i form av rabatter hos HiFi-kit på något sätt.
Kan inte se att det går att kalla sig oberoende efter detta. Om högtalaren skall erbjudas medlemmarna som ett byggprojekt så borde ju den sålts enbart till medlemmar genom föreningens försorg på något vis. Eller bara erbjudits som ritning och varsågod att bygga själv typ RT med sina hornserier. Sen sålde t.ex. LW ljudteknik byggsatser som man själva tagit fram, men då styrde ju inte RT över vilka som sålde byggsatsen.
Sen tror jag säkert att syftet varit gott men att kanske projektet drivits men lite för lite stringens. När jag ser att projektet var tänkt för medlemmarna och skulle erbjudas med möjlighet att ändra till några olika versioner själv så ser i vart fall jag ett stort problem.
Ingen kommer veta vilken variant man köper beg efter ett tag. Är den original och i så fall i vilken variant?
Jag tycker försäljningen borde gått till som jag förstått pK såldes. Enbart till förutbestämda kunder och som visste förutsättningarna.
Går man in på HiFi-kit så känns det inte som om dom kommer försöka sälja den enbart till LTS-medlemmar och jag misstänker inte att man kommer säga att den är inte klar så det kommer förmodligen flera varianter på den senare, möjligen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-28 01:47

Det är precis på samma sätt som med de äldre LTS-högtalarna. Det var
HiFi-kit som hjälpte till att realisera dem också. Och även med avseende
på dessa så kunde de köpas av vem som helst - men LTS-medlemmar får
rabatt.

Och rabatten är så stor att de som vill köpa är ekonomiskt osluga om de
inte går med i LTS.

Så högtalaren gynnar både de av LTS medlemmar som vill köpa dem och
LTS som får flera medlemmar och kan göra en bättre tidning och fixa fler
möten för sina medlemmar, vilket gynnar alla LTS-medlemmar, inte bara
de som byggt högtalarna.

Det är precis som med i princip alla andra LTS-byggprojekt alltså. Det har
byggts rätt så mycket genom åren. På 80-talet byggdes det t o m rör-
förstärkare!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-28 02:01

Jag ser inget problem med försäljningen i sig, eller arrangemanget med Hifi-Kit heller, mer än att det därmed blev dyrare för medlemmarna oavsett rabatten.

Men alternativet hade kanske varit att det inte blivit något alls?

Den version som har sålts är ju den som SSC godkänt och den måste ju då betraktas sim klar i den bemärkelsen. Är det så att den inte är tillräckligt bra är det ju snarare ett bevis på SSC brister.

PK sas ju vara klar den ned, men fick flera alternativa filter i efterhand, det hade nog inte köparna alls räknat med.

Kanske borde SSC vara mer intresserat av det dom vill kalla varumärke och bidra till åtgärder som adresserar de saker som det reageras på, eller ta fram olika filterlösningar och förklara när respektive passar bäst? Det skulle ju ge dem positiv respons i motsats till det negativa som nu hörs kring produkten.

Vad LTS sim förening betraktat har med produkten förstår jag inte överhuvudtaget. De försöker ju inte ens marknadsföra den som sin egen, de bara betalar och ger reklam på olika sätt. De är usla marknadsförare för sin förening.

LTS högtalarna gav ju åtminstone föreningen uppmärksamhet, men när det gäller det här projektet framstår de bara som marionetter och utsätter föreningen för misstankar om jäv och partiskhet.

Jävligt korkat och orättvist mot de som lägger sin tid på att ideelt och för föreningen och dess medlemmar utvärdera utrustning.

Otroligt korkat!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-11-28 02:12

Typ ett ackord . . . ?(typ) :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-28 08:40

Lite mer off-topic... hittade en bild som bättre visar Snellarna in use
Bild

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-11-28 09:16

Vad är lastrampens funktion?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-11-28 09:21

Glebster skrev:Vad är lastrampens funktion?

Minimera golvreflexen har jag för mig.
Dessa skulle jag verkligen vilja lyssna till!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-28 09:28

Reflexen skall ske så tidigt som möjligt.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-11-28 10:16

Nattlorden skrev:Reflexen skall ske så tidigt som möjligt.

Du menar att den skall bli en av di tidiga? ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-28 10:27

schmutziger skrev:

Den skall helst bli så tidig att den upphör att vara en reflex.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-28 10:37

DQ-20 skrev:
bomellberg skrev:
DQ-20 skrev:Problemen verkar vara påtagligt rumsrelaterade och måste då undersökas på plats. Så uppfattar iallafall jag det.

Vad har fått dig att dra denna slutsats? 8O

Nu ska jag ta och jobba lite, men under tiden kanske du kan lägga ut texten lite om varför slutsatsen att problemen skulle vara "påtagligt rumsrelaterade" är så hårresande.

Auf Wienerschnitzel,

/DQ-20

Men nu har jag lite tid och nu ska du allt få!!! 8O 8) :D

Allvarligt talat så redovisar jag bara min uppfattning och JAG tycker inte den är alldeles hårresande. Grafpro har ju i princip berättat vad som är problemen. I nuvarande MMX sänder F87 upp mycket energi i taket (spridningen är ju ganska liten vid 2 kHz uppåt så det blir mindre off axis) för att hålla uppe energikurvan, men den är lite krokig pga uppbrytningar. Hur man sitter och hur taket är beskaffat kommer därför att påverkar hur man uppfattar ljudet. Tänker jag mig. Dessutom uttnyttjas inte de fyra diskanterna särskilt mycket för att göra högtalaren mer rumsoberoende. Meningen är ju att själva mångfalden skall jämna ut responsen och undvika att enskilda kameffekter slår igenom. När högtalaren i sitt nuvarande skick till så stor del förlitar sig på ett ensamt element slår enskilda reflexer igenom på ett tydligare sätt. Jag skulle vilja karaktärisera detta som rumberoende men det är kanske en felaktig benämnning. Jag tror alltså att rumsberoendet är viktigt för att förklara de olika uppfattningarna. Andra faktorer är förstås programmaterial och lyssnarpreferenser. Jag såg också att IÖ skrivit lite om olika problem med rundstrålande högtalare som är inte går att "bota" beroende på hur inspelningen är gjord men det är överkurs för mig. Att man provat i olika rum och fått samma resultat betyder i sig ingenting utan man måste prova i rum som är olika för att vitsa till det lite.

Jag tycker att MMX verkar vara en färdig konstruktion men skulle personligen välkomna andra filter. Carlssonhögtalaren har ju genom tiderna ibland varit försedda med tonbyglar och jag tycker att alternativa filterlösningar ligger i högtalarnas natur. Som utgångspunkt verkar därför en så originallik högtalare som möjligt vara högst rimlig. Vad som är olyckligt är att inte andra varianter har kommit ut.

Det var det hele.

Hårresande glosögda hälsningar -> 8O,

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-11-28 10:50

Nattlorden skrev:
schmutziger skrev:

Den skall helst bli så tidig att den upphör att vara en reflex.

Du menar att man kan se det som att det är för att minimera golvreflexen? `;)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-11-28 11:04

Eftersom speglingsplanet projiceras från centrum av diskanten så blir det precis som att reflexen kommer i fas med direktljudet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-28 11:07

DQ-20 skrev:
DQ-20 skrev:
bomellberg skrev:
DQ-20 skrev:Problemen verkar vara påtagligt rumsrelaterade och måste då undersökas på plats. Så uppfattar iallafall jag det.

Vad har fått dig att dra denna slutsats? 8O

Nu ska jag ta och jobba lite, men under tiden kanske du kan lägga ut texten lite om varför slutsatsen att problemen skulle vara "påtagligt rumsrelaterade" är så hårresande.

Auf Wienerschnitzel,

/DQ-20

Men nu har jag lite tid och nu ska du allt få!!! 8O 8) :D

Allvarligt talat så redovisar jag bara min uppfattning och JAG tycker inte den är alldeles hårresande. Grafpro har ju i princip berättat vad som är problemen. I nuvarande MMX sänder F87 upp mycket energi i taket (spridningen är ju ganska liten vid 2 kHz uppåt så det blir mindre off axis) för att hålla uppe energikurvan, men den är lite krokig pga uppbrytningar. Hur man sitter och hur taket är beskaffat kommer därför att påverkar hur man uppfattar ljudet. Tänker jag mig. Dessutom uttnyttjas inte de fyra diskanterna särskilt mycket för att göra högtalaren mer rumsoberoende. Meningen är ju att själva mångfalden skall jämna ut responsen och undvika att enskilda kameffekter slår igenom. När högtalaren i sitt nuvarande skick till så stor del förlitar sig på ett ensamt element slår enskilda reflexer igenom på ett tydligare sätt. Jag skulle vilja karaktärisera detta som rumberoende men det är kanske en felaktig benämnning. Jag tror alltså att rumsberoendet är viktigt för att förklara de olika uppfattningarna. Andra faktorer är förstås programmaterial och lyssnarpreferenser. Jag såg också att IÖ skrivit lite om olika problem med rundstrålande högtalare som är inte går att "bota" beroende på hur inspelningen är gjord men det är överkurs för mig. Att man provat i olika rum och fått samma resultat betyder i sig ingenting utan man måste prova i rum som är olika för att vitsa till det lite.

Jag tycker att MMX verkar vara en färdig konstruktion men skulle personligen välkomna andra filter. Carlssonhögtalaren har ju genom tiderna ibland varit försedda med tonbyglar och jag tycker att alternativa filterlösningar ligger i högtalarnas natur. Som utgångspunkt verkar därför en så originallik högtalare som möjligt vara högst rimlig. Vad som är olyckligt är att inte andra varianter har kommit ut.

Det var det hele.

Hårresande glosögda hälsningar -> 8O,

DQ-20

Man kan ju kalla problemen rumsberoende men så länge man befinner sig i rätblocksliknande rum med begränsad dämpning i taket och har en takhöjd understigande 4 meter så kommer de grundläggande problemen att märkas. Och eftersom väldigt få har annan typ av rum så blir problemen i princip rumsoberoende (för de mest frekventa typerna av rum).

Hemma hos PappaBas (som då har 2.8m i takhöjd) så ligger takreflexen i vissa delar av registret 10dB över direktljudet. Att fixa till sådana beteenden med olika filter är lite som att sminka en gris - det eliminerar inte det grundläggande problemet och gör inte att det hörs mycket mindre. Det finns egentligen bara två bra lösningar på problemet (tillsammans med filterjusteringar) och det är att man antingen vinklar elementet eller att man avgränsar ljudet som beamar uppåt mha lämpligt fluff (så som jag föreslog och som det testades hos PB).

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-11-28 11:18

paa skrev:Eftersom speglingsplanet projiceras från centrum av diskanten så blir det precis som att reflexen kommer i fas med direktljudet.

Riktigt häftigt!
Jag har funderat på att realisera en av högtalarena i snell patentet.
bas i golvhörn o diskant i golv såsom denna,
hade varit fräckt o testa. Men det får bli när jag bor större än nu.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-11-28 12:30

Naqref skrev:så ligger takreflexen i vissa delar av registret 10dB över direktljudet.

Är detta enkom resultatet av valt baselement eller också av vald delningsfrekvens?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-28 12:51

Glebster skrev:
Naqref skrev:så ligger takreflexen i vissa delar av registret 10dB över direktljudet.

Är detta enkom resultatet av valt baselement eller också av vald delningsfrekvens?

Det beror på valt element och vald delningsfrekvens. Så man kan om man delar bra mycket lägre slippa denna konsekvens. Men då får man dela lågt och dessutom brant.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-28 13:04

Naqref skrev:Hemma hos PappaBas (som då har 2.8m i takhöjd) så ligger takreflexen i vissa delar av registret 10dB över direktljudet.

Saftigt!

Har original OA5 liknande beteenden? Vad jag undrar är om det är själva konstruktionsprincipen som kan "ställa till det" eller är det främst F87?

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-28 13:15

Hänga en boll eller kon över elementet som vissa andra tillverkare gjort?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-28 13:28

Bild

Ett par sådana har jag suktat efter en längre tid. Skulle gärna se som DIY-projekt. Jag menar: hur svårt kan de vara? Snacka om att ta golvreflexen på allvar! Frågan är bara om man kan mecka med frekvensgången eller något så att steriobilden inte breder ut sig över golvet.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-11-28 13:44

DQ-20 skrev:
Ett par sådana har jag suktat efter en längre tid. Skulle gärna se som DIY-projekt. Jag menar: hur svårt kan de vara? Snacka om att ta golvreflexen på allvar! Frågan är bara om man kan mecka med frekvensgången eller något så att steriobilden inte breder ut sig över golvet.

/DQ-20

Har aldrig hört de där men det jag läst en del intressant. Vill minnas att den skyddades av patent som hindrade Stig lite... annars tycker jag mig ana ett släktskap med tankarna kring den sk "3-vägaren".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-28 13:46

Jocke skrev:Har aldrig hört de där men det jag läst en del intressant. Vill minnas att den skyddades av patent som hindrade Stig lite... annars tycker jag mig ana ett släktskap med tankarna kring den sk "3-vägaren".

Jag gissar att de första tankarna på att sätta elementet med magneten utåt var för att kringgå patentet. ( Sen kan jag tänka mig att han kom på andra fördelar med det också. )

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati