Carlsson OA-5-MMX

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-28 14:05

Jocke skrev:
DQ-20 skrev:
Ett par sådana har jag suktat efter en längre tid. Skulle gärna se som DIY-projekt. Jag menar: hur svårt kan de vara? Snacka om att ta golvreflexen på allvar! Frågan är bara om man kan mecka med frekvensgången eller något så att steriobilden inte breder ut sig över golvet.

/DQ-20

Har aldrig hört de där men det jag läst en del intressant. Vill minnas att den skyddades av patent som hindrade Stig lite... annars tycker jag mig ana ett släktskap med tankarna kring den sk "3-vägaren".

Man kan fråga sig om patentet fortfarande gäller, om det gäller i Sverige och hur starkt det är. Annars är det ju lätt att kringgå genom att överlåta det "sluttande" planet åt köparen.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-11-28 14:13

Nattlorden skrev:
Jocke skrev:Har aldrig hört de där men det jag läst en del intressant. Vill minnas att den skyddades av patent som hindrade Stig lite... annars tycker jag mig ana ett släktskap med tankarna kring den sk "3-vägaren".

Jag gissar att de första tankarna på att sätta elementet med magneten utåt var för att kringgå patentet. ( Sen kan jag tänka mig att han kom på andra fördelar med det också. )

Vilka skulle de fördelarna kunna vara?

DQ-20 skrev:
Jocke skrev:
DQ-20 skrev:
Ett par sådana har jag suktat efter en längre tid. Skulle gärna se som DIY-projekt. Jag menar: hur svårt kan de vara? Snacka om att ta golvreflexen på allvar! Frågan är bara om man kan mecka med frekvensgången eller något så att steriobilden inte breder ut sig över golvet.

/DQ-20

Har aldrig hört de där men det jag läst en del intressant. Vill minnas att den skyddades av patent som hindrade Stig lite... annars tycker jag mig ana ett släktskap med tankarna kring den sk "3-vägaren".

Man kan fråga sig om patentet fortfarande gäller, om det gäller i Sverige och hur starkt det är. Annars är det ju lätt att kringgå genom att överlåta det "sluttande" planet åt köparen.

/DQ-20

Skulle inte tro att patentet gäller längre, liksom Carlssons inte gör. Är det inte en variant av det här som Naq tillämpar med den lilla "plåten" vid diskanten på L8?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-28 14:23

Glebster skrev:
Naqref skrev:så ligger takreflexen i vissa delar av registret 10dB över direktljudet.

Är detta enkom resultatet av valt baselement eller också av vald delningsfrekvens?

Detta beror på högtalarelementets frekvensgång i olika riktningar och hur man vinklar elementet i förhållande till tak och lyssnare samt hur man styr inkommande signal in i högtalarelementet d v s delningsfitret. Dessutom spelar elementets placering i förhållande till vägg in och takets absorbtion eller den absorbtion som finns i den riktning som ger takreflexen.

Här har man ett gäng parametrar som man kan styra. Vilken optimering som låter bäst kan diskuteras och beror säkert till del på vissa rumsliga geometrier. Frågan är om befintlig konstruktion är grundoptimerad så att den tål att synas i sömmarna av andra än närmast sörjande.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-28 14:35

Sök och du skall finna (på faktiskt alltså):
http://www.freepatentsonline.com/3964571.pdf

Det är det där med Snells kontinuerliga akustiska begränsningsytor.
(Snott från svar av Naq i en frågetråd om L8:s diskantplåt).

Detta var en av sakerna jag testade med MMX, jag satte kartongskiva snett lutad i bakkant. Vet inte om jag hörde någon skillnad :)
Senast redigerad av PappaBas 2012-11-28 14:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-28 14:39

PappaBas skrev:Sök och du skall finna (på faktiskt alltså):

Är det någon mer än jag som tittat på figur 10 uppochned?
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-11-28 14:43

DQ-20 skrev:
PappaBas skrev:Sök och du skall finna (på faktiskt alltså):

Är det någon mer än jag som tittat på figur 10 uppochned?

8O :D :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-28 14:55

Jocke skrev:Vilka skulle de fördelarna kunna vara?

Det går att få konen ännu närmre golvet när det inte skall få plats en magnet snett undertill.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-11-28 15:24

Nattlorden skrev:

Det går att få konen ännu närmre golvet när det inte skall få plats en magnet snett undertill.

Ja, det är ju lite fiffigt! ;-) Undrar dock hur stor betydelse ett par cm (mycket mer kan det väl inte handla om?) har i praktiken.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-28 16:24

petersteindl skrev:I OA 5 MMX så är man tillbaks till 10" Midwoofer riktad rakt upp, såsom OA5, men med diskanter med betydligt högre kvot mellan direktljud och reflekterat ljud där dessutom de 2 diskanterna för direktljudet har ett inbördes avstånd som kan ifrågasättas vad gäller återgivning av direktljudet. Frågan är om den kombinationen av ett sammelsurium är lycklig?

Den där plattan med diskanterna är väl vridbar? Hur förändras då klangen? Vilket läge är det som lyssningsintrycken här är refererade till? Det kanske bara varit ett och samma läge som gällt?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-28 17:00

Nattlorden skrev:

Och man bröt inte mot patentet ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-28 17:03

MagnusÖstberg skrev:
Nattlorden skrev:

Och man bröt inte mot patentet ;)

Ja, det var det jag menade innan med

Nattlorden skrev:Jag gissar att de första tankarna på att sätta elementet med magneten utåt var för att kringgå patentet. ( Sen kan jag tänka mig att han kom på andra fördelar med det också. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-28 17:23

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:I OA 5 MMX så är man tillbaks till 10" Midwoofer riktad rakt upp, såsom OA5, men med diskanter med betydligt högre kvot mellan direktljud och reflekterat ljud där dessutom de 2 diskanterna för direktljudet har ett inbördes avstånd som kan ifrågasättas vad gäller återgivning av direktljudet. Frågan är om den kombinationen av ett sammelsurium är lycklig?

Den där plattan med diskanterna är väl vridbar? Hur förändras då klangen? Vilket läge är det som lyssningsintrycken här är refererade till? Det kanske bara varit ett och samma läge som gällt?

Eftersom diskanterna är delade så högt som de är (från 7k och uppåt i princip har jag för mig) så påverkar deras vridning inte nämnvärt det problematiska beteendet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-28 18:43

Naqref skrev:
RogerGustavsson skrev:

Eftersom diskanterna är delade så högt som de är (från 7k och uppåt i princip har jag för mig) så påverkar deras vridning inte nämnvärt det problematiska beteendet.

Jo, men DET kan man ju påverka med filtret. Här gäller det att hålla tungan rätt i munnen. Jag tycker dock att det finns en underton i den "tekniska" kritiken mot MMX som går ut på att OA5 inte är en bra högtalare att bygga på, i alla fall med ett 8" bredbandselement.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-28 18:49

Nä, OA5 är inge vidare, tacka vet jag Popboxen! 8) :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-28 19:42

RogerGustavsson skrev:

Vad jag förstår så är tanken med att göra den vridbar, dels att man kan få ett spegelsymmetriskt par d v s en höger och en vänsterhögtalare och dels att man kan labba med ljudspridningen i diskanten.

De 2 främre diskanterna har en vinkel mellan varandra på 135 grader och de sitter på en platta som går att rotera. Det man ser på bilden är en högerhögtalare. Vrider man de främre diskanterna 135 grader så får man en vänsterhögtalare. Det är ingenjörsmässigt sätt en snygg lösning för att skapa spegelsymmetri.

Bild
Bild 1: Högerhögtalare "Stereo mode"

Bild
Bild 2: Vänsterhögtalare "Stereo mode"

Bild
Bild 3: Högerhögtalare "Stereo mode"

Bild
Bild 4: Centerhögtalare. IÖ skriver: "Den kan bli Centerkanal (med lite extra tydlighet för bättre hörbar dialog)".

Bild
Bild 5: IÖ kallar denna variant för Lounge-högtalare. Möjligtvis kan man se det som "Mono mode, med mindre tydlighet".

Vidare skriver Ingvar Öhman:
Ingvar Öhman skrev:Men det tar ju inte slut där. Några snabba experiment visar att man faktiskt kan höra skillnader på så små vridningar som bara ~5 grader, så man kan leka med detta länge. Det går definitivt att medelst vridning fintrimma högtalarna för just den uppställning man gjort i just det rum man lyssnar i. Det finns 360 grader på ett varv, så även om man bara testar var 10:e grad så blir det inalles 36 olika sätt att orientera diskanterna…

Detta tycker jag kan vara intressant och bör provas. Hur stor skillnaden blir i de olika lägena har jag ingen aning om. Det åtgärdar troligtvis inte de fenomen som framförts på CP. Men tillsammans med annat delningsfilter, så kanske högtalaren kan komma att närma sig en trevlig högtalare. Det är endast spekulationer från min sida, men jag skulle i alla fall provlyssna och mäta om jag ägde ett par.

Kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud blir samma för höger högtalare som för vänster högtalare om högtalarna är symmetriskt placerade i förhållande till lyssnaren.

Däremot är kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud inte lika i de olika frekvensregistren då högtalarna är i "Stereo mode". Detta kan vara problematiskt och ligger inte i linje med Stig Carlssons ortoakustiska idéer.

Det jag inte känner till som kan påverka resultatet är den akustiska delningsfrekvensen. Om den är så hög som 7 kHz som Naq säger, så vet jag inte riktigt vad det får för konsekvens.

Finns det akustiska mätningar på basdelen efter filter och på diskantdelen efter filter och summan samt kombinationen bas med polvänd diskant? Då får man i så fall mycket information som man kan bygga vidare på.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-28 20:04

phon skrev:Nä, OA5 är inge vidare, tacka vet jag Popboxen! 8) :D

Jag gillar Popboxen mer än OA5 av nostalgiskäl men om man skall vara allvarlig så är den ju väldigt lik OA5 till funktionen. Men teak med gulnade eklister är härligt.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-28 20:40

Jo, det var en av de första sakerna som testades dvs att rotera diskanterna. Jag tyckte det blev bäst med de två främre diskanterna pekandes snett bakåt. Men då har man i stället de två yttre som direktdiskanter.

Jag tänker mig att om man skall ha flera direktljudsdiskanter så skall det var som på OA-116 eller liknande där de är så många och korrekt positionerade att de jämnar ut kamfiltereffekten.
I det andra fallet tror jag man klarar sig med en direktljudsdiskant men placerar de andra så de fyller i reflexmönstret och får korrekt förhållande direkt och reflekterat ljud.
Dvs man får välja endera av dessa två?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-28 21:59

schmutziger skrev:
Nattlorden skrev:Reflexen skall ske så tidigt som möjligt.

Du menar att den skall bli en av di tidiga? ;)

Nej, snarare tvärtom.

Meningen är att det inte skall bli någon tidig reflex alls. ;)

Om en stödyta befinner sin inom en bråkdel (från elementet) av den kort-
aste våglängden, alltså för den högsta frekvens som skall spelas, så blir
det ingen reflex utan allt blir direktljud. Man kan beskriva samma sak som
att det uppstår en höjning av den akustiska impedansen som lastar ele-
mentets memban, och därmed får man på köpet en verkningsgradsökning.

Tyvärr är det alltför uppenbart att elementen är nere vid golvet när man
lyssnar på dem, de där lite udda Snellhögtalarna (så vitt jag kan erinra mig
så har jag bara hört dem en gång i USA, men möjligen har jag sett fler än
ett par, och kanske även lyssnat på fler, men jag minns bara intyck för en
gång) men mätningar (särskilt gatade med ett fönster om sisådär 5 ms) på
dem imponerar möjligen mera, i varje fall om man jämför med mätningar på
andra högtalare i samma rum och inte är insatt i vad som konstituerar "för
örat goda egenskaper".

Ett problem ytterligare har de dock som är alltför tydligt och det är att de
triggar helvågsresonansen mellan golv och tak så illa hörbart, det vill säga
om man inte har så högt i tak att man hamnar på 1/4 rumshöjd med sina
öron när man lyssnar (vilket brukar betyda att man bör ha >3 meter högt).

Man kan kanske sammanfatta det hela med att högtalaren snarast är en
föga framgångsrik parentes i Snells historia, men icke desto mindre ett kul
experiment! Och experimentera bör man ju. Jag har ingen uppfattning om
hur många som har producerats men de verkar extremt sällsynta.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-29 05:06

DQ-20 skrev:
Naqref skrev:Hemma hos PappaBas (som då har 2.8m i takhöjd) så ligger takreflexen i vissa delar av registret 10dB över direktljudet.

Saftigt!

Har original OA5 liknande beteenden? Vad jag undrar är om det är själva konstruktionsprincipen som kan "ställa till det" eller är det främst F87?

/DQ-20

Påståendet är helt enkelt illa missledande.

Men självklart kan man påstå nästan vad som helst och påvisa smalbandigt
stöd för det när direktljudet som följd av 60-talshögtalarnas multipla diskanter
ger en tonkurva för direktljudet med en del nivåpendling.

Men som jag skrivit rätt många gånger vid det här laget - detta är bara den
första versionen av rätt många som skulle ha kommit om mina artiklar hade
varit välkomna. Och ingen av de andra har mera uppåtriktad energi.

Men takreflexen när det är nära tre meter i takhöjd har uppåt dubbel gång-
väg mot direktljudet och den förlorar därför en del nivå på vägen.

- - -

Nivån från diskanten i riktning över huvudet på lyssnaren är för övrigt rätt
så många dB starkare än direktljudet hos L4. Och frekvensgången i övre
mellanregistret för direktljudet är extremt ojämn (runt 10 dB p-p) för att
vara från en högtalare med bara en diskant, och dessutom så är den det på
ett synnerligen öronovänligt sätt.

Det är inget jag hittills har skrivit något om, eftersom jag tycker det inte är
en högtalarkonstruktörs sak att angripa kollegor. Och jag förmodar ju även
att det är så naq tycker att det skall vara, och då tycker jag att det är bättre
att varje spekulant själv tar ställning till hur de tycker att det låter, än att jag
berättar hur illa de (och i princip alla andra högtalare naq har varit inblandad
i) låter i mina öron.

Nog sagt om det.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-11-29 07:53

IngOehman skrev:Det är inget jag hittills har skrivit något om, eftersom jag tycker det inte är
en högtalarkonstruktörs sak att angripa kollegor
. Och jag förmodar ju även
att det är så naq tycker att det skall vara, och då tycker jag att det är bättre
att varje spekulant själv tar ställning till hur de tycker att det låter, än att jag
berättar hur illa de (och i princip alla andra högtalare naq har varit inblandad
i) låter i mina öron
.

Nog sagt om det.

Vh, iö

8O
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Drakir

Inläggav Drakir » 2012-11-29 08:57

Jag är också läskunnig och tycker inte det är konstigt att känslorna kan ta över när drevet är igång..Igen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-29 09:35

celef skrev:när jag läser inläggen om takreflexen så kommer jag ihåg en gammal artikel i radio & television där stig carlsson gick till hårt angrepp på bertil hellsten för sin artikel av oa52, tydligen var radio & televisons lyssningsrum dumt utformad med mjukt tak och hårt golv, jag minns att stig carlsson tyckte att så kan man inte ha det om man ska lyssna på högtalare, jag uppfattade stig carlsson som väl hård

Men i fallet med Stig Carlsson's högtalare är det ju inte lämpligt att ha ett absorberande (mjukt) tak.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-29 10:23

Sanny_X skrev:
IngOehman skrev:Det är inget jag hittills har skrivit något om, eftersom jag tycker det inte är
en högtalarkonstruktörs sak att angripa kollegor
. Och jag förmodar ju även
i) låter i mina öron
.

Nog sagt om det.

Vh, iö

8O

:mrgreen: :mrgreen:

IÖ resenserar aldrig någon annans högtalarkonstruktioner. Någonsin. Shure.

Jag kommer inte bemöta detta mer än så just nu. Pekka har fått in mina kommentarer på de något bristfälliga mätningarna JL och IÖ gjorde på L4 och det är bäst att MoLtens läsare får läsa dom först.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-11-29 10:36

Kan ju vara lämpligt att skilja mellan att recensera en kollega i branchen och att ha en åsikt om en PRODUKT som kollegan tagit fram.

Själv gillar jag att läsa kunniga utvecklares uppfattning om sina kollegors produkter. Både positiva och negativa saker.

EDIT: Förtydligande.
Senast redigerad av steveo1234 2012-11-29 10:56, redigerad totalt 1 gång.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-29 10:55

Naqref skrev:IÖ resenserar aldrig någon annans högtalarkonstruktioner. Någonsin. Shure.

"Shure" = audiofilt "sure"?

Men allvarligt. Även om IÖ verkar ha vinlagt sig om att åtminstone försöka avhålla sig från att kommentera andra högtalare så var det väl bara en tidsfråga innan det rann över för honom med tanke på hur otroligt mycket det har hackats på honom för MMX. Och där har du hjälpt till en del själv. Eller? Och så var det ju kanske mer ett subjektiv omdöme av typen "Fuck you and the horse you rode in on" mer än en recension. Tycker jag. Men ändå.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-29 10:56

IngOehman skrev:
DQ-20 skrev:
Naqref skrev:Hemma hos PappaBas (som då har 2.8m i takhöjd) så ligger takreflexen i vissa delar av registret 10dB över direktljudet.

Saftigt!

Har original OA5 liknande beteenden? Vad jag undrar är om det är själva konstruktionsprincipen som kan "ställa till det" eller är det främst F87?

/DQ-20

Påståendet är helt enkelt illa missledande.

Men självklart kan man påstå nästan vad som helst och påvisa smalbandigt
stöd för det när direktljudet som följd av 60-talshögtalarnas multipla diskanter
ger en tonkurva för direktljudet med en del nivåpendling.

Men som jag skrivit rätt många gånger vid det här laget - detta är bara den
första versionen av rätt många som skulle ha kommit om mina artiklar hade
varit välkomna. Och ingen av de andra har mera uppåtriktad energi.

Men takreflexen när det är nära tre meter i takhöjd har uppåt dubbel gång-
väg mot direktljudet och den förlorar därför en del nivå på vägen.

Detta gäller inte diskanterna. De beter sig som sig bör(åtm för takreflexens vidkommande). Detta gäller för f87. Det är dessutom inklusive de 6dB i geometrisk dämpning som man får av gångvägen. Det innebär att utstrålningen i takriktningen är snarare 16dB över direktljudsriktningen. 8O 8O Högtalaren är uppenbarligen konstruerad för verkliga rum så länge de saknar innertak. 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-29 11:07

DQ-20 skrev:
Naqref skrev:IÖ resenserar aldrig någon annans högtalarkonstruktioner. Någonsin. Shure.

"Shure" = audiofilt "sure"?

Men allvarligt. Även om IÖ verkar ha vinlagt sig om att åtminstone försöka avhålla sig från att kommentera andra högtalare så var det väl bara en tidsfråga innan det rann över för honom med tanke på hur otroligt mycket det har hackats på honom för MMX. Och där har du hjälpt till en del själv. Eller? Och så var det ju kanske mer ett subjektiv omdöme av typen "Fuck you and the horse you rode in on" mer än en recension. Tycker jag. Men ändå.

/DQ-20

Det finns en stor skillnad. Jag har aldrig sagt att jag inte recenserar andras konstruktioner. Alltså kan jag vara trogen mina uttalanden och recensera vem och på vilket sätt jag vill. Hade jag hävdat att jag inte recenserar någon någonsin och sedan gjort det så är det ett annat läge. Oavsett hur andra väljer att göra.

Det är dessutom inte första gången det här sker. IÖ har ju totalsågat en högtalare från Sony. Men det är kanske lättare att kritisera när man inte kan identifiera en enskild konstruktör. Även om det kanske sårar lika mycket.

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2012-11-29 14:17

För några sidor sedan skrev jag så här:

Daniel_A skrev:Jag tror alla tjänar på att hålla sig till högtalarens/elementens egenskaper och möjliga lösningar på problemen. I annat fall kanske man kan dela upp diskussionen på två eller flera trådar. De inlägg som skulle kunna driva utvecklingsarbetet vidare riskerar annars att försvinna i den stora mängden text som berör tidigare händelser och kontakter mellan de inblandade.

Eftersom det inte tycks gå så bra kommer jag att göra kommande inlägg i detta ämne i den ursprungliga tråden på Carlssonplanet istället där fokus ligger mer på förbättringar av ljudet för dem som upplever problem.

http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... php?t=5503

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-29 15:54

Daniel_A skrev:För några sidor sedan skrev jag så här:

Daniel_A skrev:Jag tror alla tjänar på att hålla sig till högtalarens/elementens egenskaper och möjliga lösningar på problemen. I annat fall kanske man kan dela upp diskussionen på två eller flera trådar. De inlägg som skulle kunna driva utvecklingsarbetet vidare riskerar annars att försvinna i den stora mängden text som berör tidigare händelser och kontakter mellan de inblandade.

Eftersom det inte tycks gå så bra kommer jag att göra kommande inlägg i detta ämne i den ursprungliga tråden på Carlssonplanet istället där fokus ligger mer på förbättringar av ljudet för dem som upplever problem.

http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... php?t=5503

Problemet är att det utöver vad som har framkommit är svårt att komma med ytterligare förbättringar utan att designa om högtalaren från grunden.

Det är klart att vissa förbättringar kan man få genom att designa om filtret och flytta på diskanterna men frågan är om det räcker?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-11-29 15:58

phloam skrev:Jag tror att det är bäst att vi andra låter bli att kommentera så att det skapas ytterligare kontrovers mellan fler forumiter

Precis den strategi jag har haft i denna tråden.
Pålitlig, Flexibel, Robust

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati