Önskemål om genväg till baslåda

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Önskemål om genväg till baslåda

Inläggav Andersh74 » 2012-11-29 17:18

Hejsan.
Något jag inte trodde skulle hända hände. Jag började känna ett visst behov av att bygga en baslåda. Dels beroende på rummets stora volym med nästan fyra meter till nock och ett ryggåstak, dels på att bioprojektorn snart är uppe samt för att jag börjar tycka om mitt nya kontainerfynd, små Dux sound project, men tycker att dom är lite snåla med att dela med sig av bas.

Det jag råkar ha liggandes i elementväg är ett par Zachry flat 8 som suttit i ett par Zachry em 8. Är det möjligt att bygga någon form av baslåda som går att gömma här någonstans med de där Zachryelementen i? Jag är ingen basidiot på något sätt, men lite mer än nu skulle vara trevligt.

Det jag hoppas att någon kan bistå med är tips om ett billigt men funktionellt delningsfilter och någon form av skisser för ett bygge som kan passa elementen. Jag kan tänka mig att knö in båda elementen om det är bättre eller nöja mig med ett av dom.

Fridens
/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-11-29 17:30

är inte det ett fullrange element? tror inte det blir så mycket rolig bas av det..
Köp då hellre en billigare baslåda från tex proson/dynavoice http://www.ljudfokus.se/subwoofer/aktiv-subwoofer/50/

Eller varför inte köpa några baselement från den sidan och bygg egna lådor.
http://www.ljudfokus.se/reservdelar-hog ... ement/160/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-11-29 17:38

Dåså. Då avskriver vi den idén. Återkommer efter jag varit på tippen och rotat i elektronikbingen om jag inte skrotar idén om sub innan dess.

Tack för hjälpen från en som bara spelar på gratisgrejjer och nog bara platsar i Vintageavdelningen! :D

Frid, A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-11-29 18:28

Det där är ju trevliga bredbandselement. Jag har en känsla av att t.ex Fostex aldrig nått fram till lika bra ljud från sina brebandare som Coral Flat och Beta-serierna. Jag utgår från att Zachry Flat 8 är samma som Coral Flat 8.
Men några subbdrivers är det väl inte.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-11-29 19:05

Jag sparar dom till något annat alltså när andan faller på att snickra lite!

Man kan oxå säga att ni vet att jag har ett par om det är någon som vill byta till sig mot något annat.
/A

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-11-29 19:33

Andersh74 skrev:Jag sparar dom till något annat alltså när andan faller på att snickra lite!

Man kan oxå säga att ni vet att jag har ett par om det är någon som vill byta till sig mot något annat.
/A

Jag körde Coral Flat 10 i basreflex, för många år sedan. Det är ingen vidare fjong i basen :? .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-29 20:22

Flat-elementen var väl ett bugetalternativ till Lowther och passade kanske bäst i hornkonstruktioner?

Återgå till DIY-forum