Moderator: Redaktörer
DS skrev:Jag anser att den ständigt ska stå av då den brusar så mycket
Objektivisten skrev:Jag har alltid på Naimen. En annan grushäck står i standby när det inte spelas. Quad 303:an är jag lite vankelmodig över dock, den har ju några år på nacken och låter onekligen bäst när den är rejält varmkörd. Kondensatorerna har ju en tendens att torka ur. Stå på hela tiden eller på/av? Jag slår av den för tillfället.
Vad gäller rörisen så skriver Manley att man gärna kan ha den påslagen 24/7. Men jag tycker det känns lite olustigt. Någon som har en rörförstärkare ständigt påslagen?
hifikg skrev:De första tio åren stod den ständigt på. Den värmde olika gillestugor och andra utrymmen. Numera står den mest på, men ibland får jag ett ryck o stänger av den. Just nu är den på. Brus? Har du hittat en 208:a med fläkt?
akeda skrev:Elektrolyterna i nätdelen åldras väl snabbare av värmen. Känns onödigt att elda på när man inte lyssnar, 208:orna börjar ju bli vintage...
DS skrev:Har inte hört skillnad ljudmässigt på de rörhäckar jag haft, varm kontra kall!
DS skrev:Nattlorden skrev:DS skrev:Jag anser att den ständigt ska stå av då den brusar så mycket
Jo, vi ser ju på din avatar att du gillar brus.
Vad jag ser på din avatar tänker jag inte yppa
IngOehman skrev:DS skrev:Har inte hört skillnad ljudmässigt på de rörhäckar jag haft, varm kontra kall!
Åjo, det tror jag nog att du har hört.
När de är kalla så låter de inte alls. Hela den process som rören bygger på
kräver uppvärmning. Innan de är varma så fungerar de inte.
Däremot så behöver de förstås inte ha fullständig värmespridning i chassi
och alla de andra delar som ingår i förstärkare, men rören måste sett ur ett
funktionsperspektiv vara varma för att de skall fungera. Vad det betyder är
att glödtråden måste ha tillgängliggjort tillräckligt mycket laddningsbärare i
rörets vakuum. Läs elektroner, som ramlar ut i vakuumet genom vad man
brukar kalla termisk emission.
Det kan lite förenklat beskrivas som att elektronernas hastighet, på grund
av att temperatur i själva verket är molekylär rörelseenergin, bringas att
överskrida glödtrådens elektrostatiska flykthastighet.![]()
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster