Moderator: Redaktörer
unborne skrev:Vem fan har påstått liten låda för när jag bygger med slavbas så är det inga dvärg lådor .
och vad är det som påstår att det skall vara små lådor om det är en slav inblandad i bygget .
Richard skrev:+1 boom.
Nackdelen rent ljudmässigt ( jämfört med tex. basreflex) är att slaven svänger okontrollerat under resonansfrekvensen. Detta gör enligt min erfarenhet basåtergivningen oartikulerad och pitch - otydlig i de flesta applicationer. Jag skulle vilja säga att slaven dessutom svänger ganska okontrollerat ovanför resonansfrekvensen också. Slavbasen har ju ingen motor som kan kontrollera konen utan är helt beroende av det aktiva elementet. Det ger " fina " frekvenskurvor i Basta och andra statiska mätprogram med eftersom musik aldrig är statisk så är det lätt att höra att det inte låter rätt med slavbas. Det blir svårt att höra artikulationen i basen tydligt.
Då principen dessutom ofta används för att krympa lådan och prestera stora kvantiteter bas så blir tyvärr kvaliteten alltid lidande.
Enligt min mening blir det mycket bättre med basreflexlösning i korrekt låda eller sluten låda ( som kan vara ganska liten ) med LT kompensering.
Motsatsen till " slavbas" skulle jag nog kalla " isobarikprincipen" .
Här kan du också krympa lådan till hälften, men eftersom du har två aktiva element som sammarbetar blir basen ofta synnerligen välartikulerad..
En duktig konstruktör på detta forum, IÖ har skrivit och provat mycket mera och kommit fram till att slavbas är en nödlösning, eftersom det finns bättre konstruktionsprinciper.
MagnusÖstberg skrev:+1 på båda, med ett undantag på Richards inlägg.
Över resonansfrekvensen kontrolleras alaven alldeles ypperliggt av lådan. Den gör exakt det den skall.
Ofta krävs det faktiskt inte bara en storlek större när det gäller slaven, ibland behöver man två slavar eller en slav med större diameter OCH betydligt större slaglängdpotential.
För att få tillräckligt låg fs på slaven behöver den kunna hantera ordentligt med vikt.
Eftersom slaven beter sig riktigt dåligt under avstämningen kan man även få ta till ett filter som tar bort frekvenserna under denna.
Vissa element har parametrar som mer eller mindre tvingar fram användandet av en slavbas, men om man kan undvika det är det bättre och billigare.
Jag har själv kört 15" slavar till 12" baselement.
Det jag snappat är att baselementet inte är lämplig för basreflex i 20 liters låda i vilket fall.unborne skrev:Men den driver jag har är vad jag förstått inte vidare lämplig för sluten eller ren basreflex. Eller har fattat tillverkaren fel? Eller dom säger att basen gör sig bäst med slavbas.
paa skrev:Det jag snappat är att baselementet inte är lämplig för basreflex i 20 liters låda i vilket fall.unborne skrev:Men den driver jag har är vad jag förstått inte vidare lämplig för sluten eller ren basreflex. Eller har fattat tillverkaren fel? Eller dom säger att basen gör sig bäst med slavbas.
Ska man bygga riktigt liten låda så blir en slav en bättre kompromiss än ett basreflexrör, men en lite större låda blir säkert bättre i vilket fall.
Richard skrev:Slavbasar är aldrig riktigt linjära- de har begränsad linjär slaglängd och den är dessutom inte linjär framåt/ bakåt i konens rörelser.
MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Slavbasar är aldrig riktigt linjära- de har begränsad linjär slaglängd och den är dessutom inte linjär framåt/ bakåt i konens rörelser.
Vem har lärt dig fel?
MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Slavbasar är aldrig riktigt linjära- de har begränsad linjär slaglängd och den är dessutom inte linjär framåt/ bakåt i konens rörelser.
Vem har lärt dig fel?
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Slavbasar är aldrig riktigt linjära- de har begränsad linjär slaglängd och den är dessutom inte linjär framåt/ bakåt i konens rörelser.
Vem har lärt dig fel?
Slavbas låter ofta skit.Det är fler än Boom och IÖ som håller med mig.
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Slavbasar är aldrig riktigt linjära- de har begränsad linjär slaglängd och den är dessutom inte linjär framåt/ bakåt i konens rörelser.
Vem har lärt dig fel?
Slavbas låter ofta skit.Det är fler än Boom och IÖ som håller med mig.
Richard skrev:Skulle tro att elementet visst passar sig för ren basreflex, det går utmärkt att använda krökta rör.
Eller sluten lådan med kraftig LT.
Det jag har lärt mig på detta forum är att prova ändå och kolla vad som är sant- för dig.
Lita inte på vad alla skriver, inte heller mig. Det är inte säkert att mina preferenser stämmer med dina.
MagnusÖstberg skrev:Håller förövrigt med Kraniet: Aktivt kompenserade slutna lådor hade varit mitt val för det här elementet. Det blir inte så effektivt som man kunde önska, men det är det bästa valet med elementet!
Vem har lärt dig fel?
Ingen, ett slavelement är olinjärt då det svänger utåt och innåt. Det beror på upphängningen av elementet. Det är inga konstigheter.*
Nej, du är totalt ute och cyklar Richard.Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Slavbasar är aldrig riktigt linjära- de har begränsad linjär slaglängd och den är dessutom inte linjär framåt/ bakåt i konens rörelser.
Vem har lärt dig fel?
Ingen, ett slavelement är olinjärt då det svänger utåt och innåt. Det beror på upphängningen av elementet. Det är inga konstigheter.*
En slav har dessutom ALLTID begränsad slaglängd, - rent fysiskt finns det en klar gräns för hur stora lijära utslag av membranet som kan göras.
* isobariklösningen med clamshell kopplade element eliminerar till stor del detta fel. Lägre dist och bättre kontroll på konerna.
Jag tror , om du tänker efter litet, att det jag skriver ovan stämmer.
Richard skrev:Ingen, ett slavelement är olinjärt då det svänger utåt och innåt. Det beror på upphängningen av elementet. Det är inga konstigheter.
unborne skrev:Ok. De kommer att byggas en sluten låda och en med slav.
Sen får jag utvärdera vilken som är bäst. Tack för all hjälp och förklaringar.
Användare som besöker denna kategori: Mata och 16 gäster