Vart tog basen vägen?!!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Vart tog basen vägen?!!?

Inläggav KentLindqvist » 2012-12-03 21:52

Har flyttat.

Har planer på att ställa i ordning gillestugan till ett lyssnings/umgås-rum.

Jag har ställt upp prylarna litet provisoriskt för att ha något att lyssna på medan jag planerar klart och sätter igång.
För tillfället handlar inredningen mest om kala betongväggar.

Problemet är att det låter fördj**ligt. Allt vad bas heter är som bortblåst. Det låter mycket tunt. Dessutom är ljudet ansträngt, så fort jag spelar något mer komplicerad musik, med många instrument och sång blir det till en grötvägg där ingenting går fram ordentligt. Jag funderar på om något har gått sönder i högtalarna, eller om slutsteget jag köpt beggat är trasigt på nåt sätt...

Å andra sidan hör jag ju ständigt här på forat hur viktigt rummet är!

Planlösningen är troligen av den mer komplicerade arten. Mitt i rummet går trappan till övervåningen upp, och bredvid denna finns en passage till ett intilliggande utrymme. På samma sida av rummet finns öppna spisen.

I lägenheten satt jag närmare högtalarna, och där saknades varken bas eller förmåga att spela "alla" typer av musik.

Jag spånar på någon möblering enligt figur. (rummet är ganska stort. möblerna är ritade för stora, vilket ger fel proportioner...)

Bild

Jag skulle behöva litet handfasta tips på hur jag får ordning på det hela. Var och hur dämpar jag? Diffussion mm?

(Spelar med prylarna i sign.)
HIFI är det nya varg.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2012-12-03 22:20

Sett några liknande inlägg på kort tid, inklusive från mig själv. Finns det (borde väl finnas!) eller någon som kan tänka sig göra ett kompendium/lathund för med generella tips på vad och vart man kan placera akustikpaneler i olika slag.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-12-03 22:27

Om det gick för regeringen/frun "om en sådan finns" skulle jag prova med högtalarna på långväggen! Det fuckar ju upp entren till rummet men va fan, MUSIC FIRST :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-12-03 22:28

Gå riktigt nära högtalrna och lyssna, så kan du säkert avgöra om det är rummet eller ditt slusteg som är problemet. Låter det OK då, är det ett rumsproblem, vilket nog är troligt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2012-12-03 23:21

Lite dämpning av rummets efterklangstid och ett par rejäla basmoduler så ska det nog bli finfint :)

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-12-03 23:30

PerStromgren skrev:Gå riktigt nära högtalrna och lyssna, så kan du säkert avgöra om det är rummet eller ditt slusteg som är problemet. Låter det OK då, är det ett rumsproblem, vilket nog är troligt.

Ja, jag gjorde det testet precis. Ingen framgång.
Visst skall Foo Fighters låta stökigt, men inte grötigt!
Man börjar gå och tro att dom gamla originaldiskanterna gjort sitt!!!

...tills man sätter på Nora Jones 8O och då är magin där helt plötsligt!

Man blir ju bara så förvirrad!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-12-03 23:32

Rishna skrev:Lite dämpning av rummets efterklangstid och ett par rejäla basmoduler så ska det nog bli finfint :)

Ja, det är ju det ag går och hoppas på. Har ett steg på ingång. Sen kliar det litet i fingrarna att sätta igång med ett par DIY basar.

Kan det vara så att den öppna passagen till övervåningen (med stor öppen planlösning) gör att basen bara försvinner i tomma intet?
Har funderat på om jag måste sätta in en dörr, eller om subbar gör jobbet...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2012-12-03 23:38

Du har fasvänt ena högtalaren... :)

Annars kan mycket väl ett öppet rum spela stor roll i basåtergivningen. I vårt tidigare boende var jag nöjd med 2*6,5" basar i mina dåvarande högtalare i ett ca 20m² stort rum. Sen flyttade vi till ett hus med vardagsrum öppet mot hallen, köket och övervåningen så volymen som högtalarna spelar i är betydligt större. Jag har redan passerat 1*9" och är nu på 4*7" basar per kanal. Planen är 3-4*10" per kanal för att få en dräglig basåtergivning.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-12-03 23:50

Bongo skrev:Du har fasvänt ena högtalaren... :)

Annars kan mycket väl ett öppet rum spela stor roll i basåtergivningen. I vårt tidigare boende var jag nöjd med 2*6,5" basar i mina dåvarande högtalare i ett ca 20m² stort rum. Sen flyttade vi till ett hus med vardagsrum öppet mot hallen, köket och övervåningen så volymen som högtalarna spelar i är betydligt större. Jag har redan passerat 1*9" och är nu på 4*7" basar per kanal. Planen är 3-4*10" per kanal för att få en dräglig basåtergivning.

Ja, förra försteget hade en fasvändare. Råkade komma åt den en gång. Som tur e hörde jag det omedelbart. Det var jag glad över då jag bevisade för mig själv att inte allt är placebo! :lol:

...har även kollat kablarna, och kastat om dem för säkerhets skull. -Nä, det är något annat. Och dyrare verkar det! 8) :lol:

För tillfället får jag flytta mig till TV rummet och köra nad3020-Oa50 kombon för bästa ljud. Så var det inte tänkt. :)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2012-12-04 02:13

KorkSniff skrev:Kan det vara så att den öppna passagen till övervåningen (med stor öppen planlösning) gör att basen bara försvinner i tomma intet?
Har funderat på om jag måste sätta in en dörr, eller om subbar gör jobbet...

Skulle satsa på en dörr. Är du på övervåningen gissar jag att du hör gott om bas?
Behåll den där du vill ha den.
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-12-04 02:29

Jag skulle gå runt i rummet och höra efter var det låter bra någonstans?
Finner du en sådan punkt handlar det säkert om att du lyssnar i en nod.
Lättast för sådana rum är väl att skaffa basmoduler eller att flytta runt huvudhögtalarna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-04 08:03

Lyssningsplatsen verkar vara väldigt långt från högtalarna. Det avståndet i kombination med öppning mot andra rum tror jag är huvudproblemet. Ett stort rum kräver ger också "mera rum" att ta hand om, efterklangen blir antagligen rätt lång. Jag skulle provat att lyssna på andra hållet, blir betydligt kortare gångväg för ljudet från högtalarna och det ger om inte annat mera direktljud och mindre av rummets egenklang. Hade en gång i tiden ett lyssningsrum som mätte ca 4x9 m och det blev rikigt bra om man lyssnade på långvägg. Heltäckningsmatta och mycket möbler gjorde också sitt.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-04 08:49

Jag åt upp den. Felåt.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

JAT

Inläggav JAT » 2012-12-04 09:52

Har precis samma problem som du med att basen "försvinner" i gillestugan, den hörs som "Lust" påpekar riktigt fint på våningen ovanpå.

Har du möjlighet att sätta en dörr som täpper till öppningen så gör det!!!

Vet av erfarenhet hur jäkla stor skillnad det blir. (Har nämligen ytterligare ett rum med samma mått som min gillestuga fast med den stora skillnaden att det går att stänga helt...men det är en helt annan historia)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-04 09:55

Gör säkert inget med basen, men jag hade antingen flyttat soffgruppen till högtalarhalvan av rummet, eller flyttat högtalarna att sitta på vardera sidan soffan och använt en fåtölj till lyssningsposition.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2012-12-04 10:49

RogerGustavsson skrev:Lyssningsplatsen verkar vara väldigt långt från högtalarna. Det avståndet i kombination med öppning mot andra rum tror jag är huvudproblemet. Ett stort rum kräver ger också "mera rum" att ta hand om, efterklangen blir antagligen rätt lång. Jag skulle provat att lyssna på andra hållet, blir betydligt kortare gångväg för ljudet från högtalarna och det ger om inte annat mera direktljud och mindre av rummets egenklang. Hade en gång i tiden ett lyssningsrum som mätte ca 4x9 m och det blev rikigt bra om man lyssnade på långvägg. Heltäckningsmatta och mycket möbler gjorde också sitt.

Precis min tanke också.
Plus det faktum att lyssningsplatsen är vid bakväggen där allt kommer att studsa runt.
Flytta fram en fåtölj till i höjd med trappan så borde det bli bättre.
Du kan också prova att hänga upp något ljuddämpande på bakväggen.
Gör man inte rätt, så blir det fel!

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-12-04 10:50

Boven hos dig är säkert öppningarna + tunna (?) dörrar till andra utrymmen. Du borde inte få ”tunn bas” när du sitter i soffan som den är inritad = nära vägg där du borde uppleva en bashöjning. => Om kortväggarna är i någon regelkonstruktion med tunna och lätta skivor kommer dom inte reflektera bas, kanske snarare fungera som membranabsorbenter så resultatet i rummet blir ännu ”tunnare” bas. Om strecken vid högtalarna är stora fönster kan det fungera bättre att ställa högtalarna vid den enda hela väggen = vid soffan, förstärk väggen för större ytvikt om det behövs. (Säkert opraktiskt map möblemanget, visst …)

Jag har nästan samma mått på mitt rum 7,86 x 4,19 m, låg takhöjd ca 2,15 m. Med betong överallt, inga öppningar, glasbetongfönster och jävligt tunga dörrar var mitt problem det omvända. För mycket bas om inga åtgärder vidtogs. Så jag tror att det är bortkastade pengar med nya grejor, annat än flera baskällor, om inte rummet kan fixas till. ”Grötigheten” nu kan bero på kala reflekterande väggar/fönster men sånt är lättare att åtgärda.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-12-04 13:36

RogerGustavsson skrev:Lyssningsplatsen verkar vara väldigt långt från högtalarna. Det avståndet i kombination med öppning mot andra rum tror jag är huvudproblemet. Ett stort rum kräver ger också "mera rum" att ta hand om, efterklangen blir antagligen rätt lång. Jag skulle provat att lyssna på andra hållet, blir betydligt kortare gångväg för ljudet från högtalarna och det ger om inte annat mera direktljud och mindre av rummets egenklang. Hade en gång i tiden ett lyssningsrum som mätte ca 4x9 m och det blev rikigt bra om man lyssnade på långvägg. Heltäckningsmatta och mycket möbler gjorde också sitt.

Ja, bästa alternativa placering är nog på långvägg nära lyssningsposition, eller på kortväggen vid lyssningsposition.

Min förhoppning med det numera större lyssningsrummet var att få ett littet "större och friare" ljud. Inte riktigt närfältslyssning.
Jag tror säkert att efterklangen är mycket lång för tillfället, så det skall jag åtgärda.
Jag har ett slutsteg på väg in, och bra lust att bygga ett par DIY subbar, så kanske det går att lösa den vägen...

För tillfället finns inga mattor i rummet. Jag tror nog också att en hel del kan bli bättre med rätt dämpning.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-12-04 13:38

JAT skrev:Har precis samma problem som du med att basen "försvinner" i gillestugan, den hörs som "Lust" påpekar riktigt fint på våningen ovanpå.

Har du möjlighet att sätta en dörr som täpper till öppningen så gör det!!!

Vet av erfarenhet hur jäkla stor skillnad det blir. (Har nämligen ytterligare ett rum med samma mått som min gillestuga fast med den stora skillnaden att det går att stänga helt...men det är en helt annan historia)

Möjligheten att sätta in en dörr finns. Kan jag få till det hyfsat utan är det bättre. Luftvärmepumpen är på nedre plan...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-12-04 13:40

Nattlorden skrev:Gör säkert inget med basen, men jag hade antingen flyttat soffgruppen till högtalarhalvan av rummet, eller flyttat högtalarna att sitta på vardera sidan soffan och använt en fåtölj till lyssningsposition.

Fåtölj till lyssningsposition är ett alternativ jag övervägt. det kan gå att få till en bra avdelning i den delen av rummet. Litet trist att sitta med ryggen mot ett öppet rum iofs... Kanske går att sätta upp någon sorts rumsavdelare. Kanske en som påverkar ljudet positivt till och med!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-12-04 13:45

Adhoc skrev:Boven hos dig är säkert öppningarna + tunna (?) dörrar till andra utrymmen. Du borde inte få ”tunn bas” när du sitter i soffan som den är inritad = nära vägg där du borde uppleva en bashöjning. => Om kortväggarna är i någon regelkonstruktion med tunna och lätta skivor kommer dom inte reflektera bas, kanske snarare fungera som membranabsorbenter så resultatet i rummet blir ännu ”tunnare” bas. Om strecken vid högtalarna är stora fönster kan det fungera bättre att ställa högtalarna vid den enda hela väggen = vid soffan, förstärk väggen för större ytvikt om det behövs. (Säkert opraktiskt map möblemanget, visst …)

Jag har nästan samma mått på mitt rum 7,86 x 4,19 m, låg takhöjd ca 2,15 m. Med betong överallt, inga öppningar, glasbetongfönster och jävligt tunga dörrar var mitt problem det omvända. För mycket bas om inga åtgärder vidtogs. Så jag tror att det är bortkastade pengar med nya grejor, annat än flera baskällor, om inte rummet kan fixas till. ”Grötigheten” nu kan bero på kala reflekterande väggar/fönster men sånt är lättare att åtgärda.

Mitt lyssningsrum verkar stämma bra med ditt. Betonväggar runtom. Börjar med de tips och funderingar som kommit in mer och mer tro att det är trappan och de stora rummen i anslutning till gillestugan som är det största problemet.

Jag kanske får flytta in prylarna temporärt i ett mindre rum för att kolla att allt verkar låta som det skall!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-12-04 14:48

Jag skulle på prov ställa högtalarna vid väggen där soffan står nu. Där har du större symmetri runtom för båda högtalarna + en stum reflekterande vägg. Pröva även vid långväggen av samma orsak.

Det finns en del frågetecken: Är gillestugan av souterrain-typ, är det öppet utrymme bakom / under trappen sett från gillestugan, takhöjd, är fönsterna uppe vid taket eller normalhöjdplacerade etc .

Förändringar som kan ge förbättringar är att täta av dörren vid måttet 2400 med en bra gummilist, eventuellt även byta den till något stabilare om det är en lätt innerdörr. Om trappen har vägg vid högersidan med måttet 2600, stänga till den passagen med en dörr. Trapp och öppen spis är säkert svårt att göra något åt.

Återgå till Generellt om hifi