Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Vilken Lundahltrafo funderar du över ?
DS skrev:Har du pratat med Erik A själv?
Vem vet, han kanske vet av några brister som blev alldeles för dyrt att åtgärda i en stor serie!? Å andra sidan är det ju inga ruslindade thai trafos direkt
Morello skrev:Passa på att implementera lite regulativ återkoppling när du ändå är i farten.
flathead skrev:Lundahl har ju erkänt bra trafos och Erik har ju uppgraderat dom tidigare så varför inte ?
Det finns ju en ocean av möjliga tweaks (kondingar/motstånd/trafos) att pröva om ekonomin tillåter.
flathead skrev:Det klassiska är väl att större trafo med mera koppar ger bättre bas återgivning.
En bättre lindad trafo med fler sektioner ger lägre kapacitans och därmed bättre diskant återgivning.
Konsten är att kombinera dessa två egenskaper och där kommer kunskap och hantverk in i bilden.
Järn kostar, koppar kostar och mer avancerad lindning kostar !
Erik vet nog vad som är värt att satsa på och hur bra originaltrafon är, han är reko och klöser inte av nån stålar utan resultat.
Sen är det ju en bra förstärkare redan i starten så bara du vet var den svagaste länken i kedjan sitter.
Morello skrev:Pecis. Sen ökar man råförstärkningen runt 20-30 dB och sluter systemet så ska ni se att det börjar låta anständigt.
bensnake skrev:Morello skrev:Pecis. Sen ökar man råförstärkningen runt 20-30 dB och sluter systemet så ska ni se att det börjar låta anständigt.
Bespara mig dina vanföreställningar gällande anständigt ljud. Svara på topic eller håll käft. I all välmening.
bensnake skrev:...
Såväl subjektivt tyckande som pragmatisk objektivitet är välkommet.
IngOehman skrev:
Och dessutom tycker jag det är en i allra högsta grad tveksam rekommen-
dation att öka gain 20-30 dB och sedan sluta loopen. Vem tar ansvar för
fasmarginalen?
.
Johan_Lindroos skrev:bensnake skrev:...
"Pragmatisk objektivitet" var alltså inte välkomment...
Morello skrev:Pecis. Sen ökar man råförstärkningen runt 20-30 dB och sluter systemet så ska ni se att det börjar låta anständigt.
bensnake skrev:Johan_Lindroos skrev:bensnake skrev:...
Allvarligt, Johan; hur menar du nu? Kolla topic. Hade jag velat transformera min stärkare till en opamp, hade jag givetvis skrivit det. Då hade dessutom Morellos tips varit pragmatiskt objektiva. Nu är de bara provokativa och, som Ingvar så riktigt uttrycker det, totalt onödiga.
Morello skrev:bensnake skrev:Johan_Lindroos skrev:bensnake skrev:...
Allvarligt, Johan; hur menar du nu? Kolla topic. Hade jag velat transformera min stärkare till en opamp, hade jag givetvis skrivit det. Då hade dessutom Morellos tips varit pragmatiskt objektiva. Nu är de bara provokativa och, som Ingvar så riktigt uttrycker det, totalt onödiga.
Vad är du ute efter genom byte av traf?
Lundahl är tämligen inriktade på teknisk prestanda.
Morello skrev:Exakt vad jag misstänkte och då känns det naturligt att sluta slingan och reglera utgången.
Men nu skiter jag i den här tråden så får rördogmatikerna leka ostört i pseudovetenskapens sandlåda.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster