Ljudförlust med förlängningssladd?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Patarei

Ljudförlust med förlängningssladd?

Inläggav Patarei » 2012-12-06 08:04

Fick hem ett par AKG K142HD hörlurar från Lefflers igår, men sladden är lite för kort.
Nu tänkte jag köpa en förlängsningssladd från Teknikmagasinet.
Funderar lite på om förlängningssladden samt kopplingen ger mig en hörbar ljudförlust.

Min fråga kanske är dum, men jag är väldigt ny på detta område.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-12-06 08:34

Det enkla svaret är: nej.

Det mer invecklade är: under litet extrema förhållanden kan förlängning bli hörbar. Alltför klen kabel, mycket lång kabel eller mycket undermålig kontakt. Om du köper en färdig förlängningskabel lär detta inte vara fallet. Att löda ihop en usel kabel själv går däremot fint! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-06 09:42

PerStromgren skrev:Det enkla svaret är: nej.

Det mer invecklade är: under litet extrema förhållanden kan förlängning bli hörbar. Alltför klen kabel, mycket lång kabel eller mycket undermålig kontakt. Om du köper en färdig förlängningskabel lär detta inte vara fallet. Att löda ihop en usel kabel själv går däremot fint! :D

Att löda ihop en perfekt kabel går också bra! Jag gjorde själv en kabel med en volympot i ena änden för att kunna justera nivån när jag låg i sängen/soffan och läste (innan fjärrkontrollens intåg i hemmet...). Kabeln var säkert 5-6 meter lång och jag hörde då ingen ljudskillnad med resp utan denna.

/ B

Användarvisningsbild
Patarei

Inläggav Patarei » 2012-12-06 11:19

Tack för era svar.

Löda ihop något är lite överkurs för min del tror jag.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-12-06 11:59

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:Det enkla svaret är: nej.

Att löda ihop en perfekt kabel går också bra! Jag gjorde själv en kabel med en volympot i ena änden för att kunna justera nivån när jag låg i sängen/soffan och läste (innan fjärrkontrollens intåg i hemmet...). Kabeln var säkert 5-6 meter lång och jag hörde då ingen ljudskillnad med resp utan denna.

/ B

Är inte potten mycket mer låhohmig än luren blir den hörbara effekten ganska påtaglig. Vad har du för pot?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Patarei

Inläggav Patarei » 2012-12-06 12:13

Ytterligare en fråga, är det stor skillnad på dom vanliga hörlursadaptrarna och dessa? http://www.jpdisco.se/product_591___.php

Jag fick en sådan med mina hörlurar, men alla butiker verkar inte ha dessa. Tänker på Kjell och Co

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-06 12:18

Morello skrev:Är inte potten mycket mer låhohmig än luren blir den hörbara effekten ganska påtaglig. Vad har du för pot?

Det minns jag inte, var säkert tio år sedan jag byggde anordningen. Det var förresten två separata pottar, en per kanal (men det gör ju ingen skillnad). Ligger väl i källaren någonstans och skräpar men numera har jag fjärrkontroll :-)

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-06 12:23

Jag tycker att just hörlursskarvar ofta glappar, men jag kanske bara haft otur.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-12-06 13:53

Varför skickar Leffler´s med för kort sladd?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Patarei

Inläggav Patarei » 2012-12-06 14:00

Objektivisten skrev:Varför skickar Leffler´s med för kort sladd?

Det gjorde dom nog inte, utan det var jag som felberäknade lite tror jag. Sladden är tre meter så den är det inget fel på, men jag fick för mig att tre meter skulle vara längre, så den når inte så långt som jag vill.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-12-06 19:31

Patarei skrev:

Sladden är tre meter så den är det inget fel på, men jag fick för mig att tre meter skulle vara längre, så den når inte så långt som jag vill.

Tre meter brukar vara ungefär....tre meter... :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-12-06 19:44

Patarei skrev:Ytterligare en fråga, är det stor skillnad på dom vanliga hörlursadaptrarna och dessa? http://www.jpdisco.se/product_591___.php

Jag fick en sådan med mina hörlurar, men alla butiker verkar inte ha dessa. Tänker på Kjell och Co

Sennheiserversionen som du länkar till har fördelen att passa mekansikt väldigt bra (på en S-lur). Det gör att det ser snyggare ut och är mer stabilt. I övrigt är det ingen skillnad.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Patarei

Inläggav Patarei » 2012-12-06 20:02

bakerman22 skrev:
Patarei skrev:

Sladden är tre meter så den är det inget fel på, men jag fick för mig att tre meter skulle vara längre, så den når inte så långt som jag vill.

Tre meter brukar vara ungefär....tre meter... :D

:D Naturligtvis, men jag räknade fel på avståndet till min liggfotölj.
Nåväl. Nu är förlängningssladden inköpt och jag ska om någon timme testa den.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-12-06 20:24

Jag köpte en gång en lång förlängningskabel från grado, den var fet och såg duktig ut tyckte jag, den lät skit och sprakade illa, något var generalknas, en tunn skitkabel lät i jämförelse ohyggligt bra, jag lämnade tillbaka gradokabeln till referenceaudio och krävde pengarna tillbaka
Bikinitider

Användarvisningsbild
Patarei

Inläggav Patarei » 2012-12-06 20:33

celef skrev:Jag köpte en gång en lång förlängningskabel från grado, den var fet och såg duktig ut tyckte jag, den lät skit och sprakade illa, något var generalknas, en tunn skitkabel lät i jämförelse ohyggligt bra, jag lämnade tillbaka gradokabeln till referenceaudio och krävde pengarna tillbaka

Skaffade du någon annan förlängningskabel sedan?

Min är två meter lång och köptes på teknikmagasinet för 50 kr.
En såkallad skitkabel, så vi får hoppas att den låter bra.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-12-06 20:50

Patarei skrev:
celef skrev:Jag köpte en gång en lång förlängningskabel från grado, den var fet och såg duktig ut tyckte jag, den lät skit och sprakade illa, något var generalknas, en tunn skitkabel lät i jämförelse ohyggligt bra, jag lämnade tillbaka gradokabeln till referenceaudio och krävde pengarna tillbaka

Sa dom på Teknikmagasinet att det är en skitkabel??
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-12-06 21:58

Patarei skrev:

nä det blev ingen ny kabel för mig, jag körde vidare med skitkabeln ett tag, numera behöver jag ingen förlängningssladd

prova med och utan förlängningssladden och försök pricka in ljudskillnaderna så noggrant du bara kan, försök sedan värdera hur mycket du är beredd att betala för att bli av med dessa egenskaper
Bikinitider

Användarvisningsbild
Patarei

Inläggav Patarei » 2012-12-07 19:31

Nefilim skrev:
Patarei skrev:

Sa dom på Teknikmagasinet att det är en skitkabel??

Nej det är jag som är fördomsfull. Billigt= skitkabel. Det stämmer dock förstås inte alltid.

Nu har jag testat med och utan förlängningskabel. Lyssnade igenom en skiva med Finska Movetron igår. Kanhända är det inbillning, men jag tycker att jag får ett renare ljud utan förlängningskabeln.

Återgå till Generellt om hifi