Test av Larsen 4 i MOLT

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-12-07 19:31

Johan_Lindroos skrev:En sak är i alla fall tämligen uppenbar:

- Det är betydligt mer fakta i testen av Larsen 4 som vi gjorde, än det sammelsurium av skvaller, rykten, rena faktafel, påhopp, m.m., som denna tråd är besudlad med.

:roll:

Sorry om jag lackar ur, men jag tycker att debatten här inte är helt sund.

Jag tycker det är tråkigt att din ambitiösa artikel har använts som förevändning för bråk. Tråden handlar ju inte om någon egentlig sakfråga utan om vad olika människor redan tror och tycker om varandra.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-12-07 20:12

DQ-20 skrev:
Johan_Lindroos skrev:En sak är i alla fall tämligen uppenbar:

- Det är betydligt mer fakta i testen av Larsen 4 som vi gjorde, än det sammelsurium av skvaller, rykten, rena faktafel, påhopp, m.m., som denna tråd är besudlad med.

:roll:

Sorry om jag lackar ur, men jag tycker att debatten här inte är helt sund.

Jag tycker det är tråkigt att din ambitiösa artikel har använts som förevändning för bråk. Tråden handlar ju inte om någon egentlig sakfråga utan om vad olika människor redan tror och tycker om varandra.

/DQ-20

Blandar du inte ihop sakfråga med ordningsfråga nu?

Wiki skrev:Sakfråga är en fråga som handlar om organisationens egentliga verksamhet, till skillnad från en ordningsfråga som handlar om själva sammanträdet.

Sakfråga blandas ibland ihop med ordningsfrågan att begära sakupplysning.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-07 20:36

Dax att göra om och mäta rätt. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-12-07 20:40

Ragnwald skrev:Dax att göra om och mäta rätt. :)

Ragnwald, hur gör man för att mäta rätt? Vad har JL gjort för fel i mätförfarandet/redovisningen?

/Anders

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-12-07 20:43

Griff skrev:
Ragnwald skrev:Dax att göra om och mäta rätt. :)

Ragnwald, hur gör man för att mäta rätt? Vad har JL gjort för fel i mätförfarandet/redovisningen?

/Anders

Det är ju just det alla med spänning väntar på att Naq ska presentera/påvisa i nästa Molt. :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-12-07 21:08

Bill50x skrev:
darkg skrev:
Bill50x skrev:Det beror ju på vad som ingick i avtalet gällande mätuppdraget. Fanns det en tystnadsklausul är det ett avtalsbrott om man berättar vidare.

Jag tänkte på moralen mer än juridiken.

Jo, det är klart. Det är ju inte allt som är lagligt som är lämpligt.

Så frågan är om man med hedern i behåll kan föra vidare information man fått i fall som detta. Jag lutar åt att det skulle kunna gå bra, men det hänger antagligen på detaljerna.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-12-07 21:31

är det fler än dom som bestämmer i lts/molt som tycker att oa50 låter bättre än l4?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-07 21:40

celef skrev:är det fler än dom som bestämmer i lts/molt som tycker ...

De tycker inte, de mäter.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-07 21:41

Ragnwald skrev:

Jag har nästan bara läst om lyssningen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-07 21:51

Ragnwald skrev:

Fredagskväll?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-07 22:15

celef skrev:är det fler än dom som bestämmer i lts/molt som tycker att oa50 låter bättre än l4?

spelar det någon roll? oa50 låter inte bra nog för att vara intressant. l6 låter så mycker bättre än l4 att l4 inte är intressant.

storm i ett vattenglas alltså, eller snarare storm i ett snapsglas...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-07 22:26

MagnusÖstberg skrev:Fredagskväll?

Mäter det inte, så låter det inte.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-12-07 22:31

Nattlorden skrev:

Vad som är värst beror iofs på vad man har för snapsvanor... brrr *hick*!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-07 23:55

jonasp skrev:
Nattlorden skrev:

Syftade iofs på storleken, tänkte först skriva äggkopp, en då hade jag väl fått en Peter på halsen istället...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-08 00:03

Ragnwald skrev:

:P

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-08 01:05

Ragnwald skrev:

Källa på det?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-08 01:25

Jocke skrev:
Ragnwald skrev:

:P
Ragnwald har bara fredagskväll.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-12-08 04:57

darkg skrev:
Bill50x skrev:
darkg skrev:
Bill50x skrev:Det beror ju på vad som ingick i avtalet gällande mätuppdraget. Fanns det en tystnadsklausul är det ett avtalsbrott om man berättar vidare.

Jag tänkte på moralen mer än juridiken.

Jo, det är klart. Det är ju inte allt som är lagligt som är lämpligt.

Så frågan är om man med hedern i behåll kan föra vidare information man fått i fall som detta. Jag lutar åt att det skulle kunna gå bra, men det hänger antagligen på detaljerna.

Oavsett vem som för vidare någon information så tycker jag att det är helt åt helvete att göra så innan pressläggning. Nu har ju jag ingen information om det är gjort i detta fall eller inte men om det vore gjort skulle jag aldrig lämna något för test någonsin mer till en tidning som beter sig så. Om det har hänt är det oerhört allvarligt. Att tro att man inte lider ekonomisk skada av sådant är naivt. Jag skulle förmodligen försöka stämma tidningen och/eller den ansvariga utgivaren. Och jag skulle definitivt avråda alla andra leverantörer ifrån att lämna något för test.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-12-08 09:29

Hårda men sanna ord Harryup!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-12-08 09:52

Nattlorden skrev:
jonasp skrev:
Nattlorden skrev:

Syftade iofs på storleken, tänkte först skriva äggkopp, en då hade jag väl fått en Peter på halsen istället...

Jag syftade också på storleken? Typ, riktiga karlar snapsar ur en hink... 8O :wink:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2012-12-08 09:56

Harryup skrev:Oavsett vem som för vidare någon information så tycker jag att det är helt åt helvete att göra så innan pressläggning. Nu har ju jag ingen information om det är gjort i detta fall eller inte men om det vore gjort skulle jag aldrig lämna något för test någonsin mer till en tidning som beter sig så. Om det har hänt är det oerhört allvarligt. Att tro att man inte lider ekonomisk skada av sådant är naivt. Jag skulle förmodligen försöka stämma tidningen och/eller den ansvariga utgivaren. Och jag skulle definitivt avråda alla andra leverantörer ifrån att lämna något för test.

Mvh/Harryup

Vilket totalt nonsens, skulle du reagera likadant om det hade läckt positiv feedback från någon test, vilket isåfall skulle vara lika "allvarligt".

Sedan kanske man kan nyansera "pressläggning" en smula, det är ju inget multinationellt magasin med förgreningar i all hifipress vi pratar om.

Vh Christer
Senast redigerad av Tengil 2012-12-08 10:05, redigerad totalt 1 gång.
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-08 10:03

jonasp skrev:Jag syftade också på storleken? Typ, riktiga karlar snapsar ur en hink... 8O :wink:

Ok, då får du Mekong ur hink när vi andra tar något annat. Lugnt. :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-08 11:31

Tengil skrev:
Harryup skrev:Oavsett vem som för vidare någon information så tycker jag att det är helt åt helvete att göra så innan pressläggning. Nu har ju jag ingen information om det är gjort i detta fall eller inte men om det vore gjort skulle jag aldrig lämna något för test någonsin mer till en tidning som beter sig så. Om det har hänt är det oerhört allvarligt. Att tro att man inte lider ekonomisk skada av sådant är naivt. Jag skulle förmodligen försöka stämma tidningen och/eller den ansvariga utgivaren. Och jag skulle definitivt avråda alla andra leverantörer ifrån att lämna något för test.

Vilket totalt nonsens, skulle du reagera likadant om det hade läckt positiv feedback från någon test, vilket isåfall skulle vara lika "allvarligt".

Inte alls nonsens. Ska man som publikation vilja tas seriöst så får man absolut inte läcka resultat (oavsett positivt eller negativt) i förtid och dessutom till konkurrenter. Så gör man bara inte. Och med tanke på det långa avståndet mellan varje nummer borde dessutom alla berörda få kommentera testerna i samma nummer.

Jag håller med Harryup, som tillverkare skulle jag aldrig lämna något för test till en publikation som inte kan hålla tätt.

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-08 12:00

Tengil skrev:

Mvh/Harryup

Sedan kanske man kan nyansera "pressläggning" en smula, det är ju inget multinationellt magasin med förgreningar i all hifipress vi pratar om.

Vh Christer
För dig kanske det är skitsamma, men jag kan garantera dig att det upprör de flesta av de som lagt ner tid på ett test och chefsredaktören med när saker sprids innan tidningen kommer.

Och det finns deadlines och en utgivningsplan. Så visst finns det fog till kritik, men frågan är om det egentligen är någon mening för en tillverkare att lägga ner resurser på att tjafsa. Det hela slår snarare mot LTS och dess verksamhet och hade jag varit ordförande så hade jag varit jäkligt pissed off över hanteringen.

Det hade resulterat i både tillsägningar, policyförändringar och rutinutveckling. Även om man skiter i det blå skåpet kan man ju se det som att man kan använda det till att bli bättre så samma misstag inte görs om.

Men jag håller med, harryup drar alldeles för stora växlar på det här. Skulle bara skita i det om jag var Larsen. Nästa nummer kommer så långt senare att det bara är idiotiskt att påminna om det igen.

Det enda folk kommer minnas från det här är att LTS läcker information till konkurrenter innan tidningssläpp, inte låter tillverkare kommentera vare sig mätningar, lyssningsintryck eller artikeln i sin helhet förrän efter ett kvartal. Dessutom finns ingen rutin för att tillverkarna ens skall få veta att deras produkt testats, så om ingen skriker och undrar över något så blir artiklarna oemotsagda/okommenterade.

Nä, det finns lite att jobba på igen för LTS.

Men om jag vore Larsen skulle nog min strategi vara att endast ge en notis till tidningen om att de testat en utgången modell konstruerad 2007 och att Larsen 4.2 är aktuell modell.

Jag skulle tacka för intresset för Larsen och sedan utveckla det med att beskriva företaget, dess ursprung, vilka de inblandade är och vad de gjort tidigare. Sedan hade jag beskrivit produktsortimentet, de olika modellerna och varför de finns, tankar och filosofi för de olika modellerna och slutligen bjuda in LTS medlemmar till en VIP-kväll på nästa mässa för att träffa ägaren och konstruktören. Jag hade vänt det till något positivt och skapat intresse för företaget.

Jag är helt övertygad om att LTS medlemmar skulle uppskatta det oerhört, eftersom Larsens rum på mässorna är ett av de som mer eller mindre alltid är fullt, och det kan ju vara anledningen till att tro att det kan ligga en del sanning i de positiva skriverierna annan press gett produkterna. På köpet får LTS material till sin tidning vilket ökar läsvärdet.

Så hade jag gjort om jag var Larsen, inte börjat tjafsa.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-12-08 21:02

Tengil skrev:

Mvh/Harryup

Vh Christer

Du kan tycka att det är nonsens men det är en helt förkastlig situation att konkurrenter har information innan pressläggning och inte ens den egna tillverkaren har fått samma info.
Jag skulle tycka att det är lika allvarligt även om testen var rakt igenom positiv vilket kanske skulle leda till produktändringar eller andra kampanjer hos konkurrenten för att motverka deras påverkan av testen.
Allt som ger otillbörliga konkurrensfördelar är allvarliga. Bara för att man är idella får man inte vara naiva.
Men jag har som sagt ingen info om att det har hänt så denna gång men däremot så har det ju ett antal ggr hintats i trådar att man vet resultat av tester som kommer publiceras i MoLT senare. Man måste vara konsekventa och seriösa även om det är en förening där "alla känner alla".

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-12-08 23:01

Fast, ändå. Larsen 4 kom ut 07? Konkurrenterna har haft en stund på sig att förhålla sig till högtalaren i fråga.
Principer är ju en sak, men det är samtidigt dumt att dra för stora växlar på saker och ting. Det slutar bara i en massa byråkrati. Rent generellt sett alltså. Hur det är med LTS vet jag inte. Ibland blir det ju fel utan att något egentligen behöver ändras.

Hur som så har den här tråden gjort mig rejält sugen att lyssna på Larsen, och läsa senaste MoLt. Inget ont som för något positivt med sig :P

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-12-08 23:27

Företagande är ingen lek. Ekonomiska intressen måste man ta på allvar.
Det spelar ingen roll om modellen är "gammal" eller att man kanske redan har haft tillgång till mätningar på konkurrenten, det som det gäller är att man har tillgång till ny information som man sprider otillbörligt.
Vare sig det har hänt nu eller det kommer hända är det inte något som borde förekomma. Principer är viktiga om man skall kunna behålla ett förtroende. Om det är "kompisar" som gör fel är inte mindre allvarligt, och tar man lätt på det så betyder det att man inte insett allvaret i det man håller på med.

I övrigt är Magnus metod ett vettigt alternativ.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Drakir

Inläggav Drakir » 2012-12-09 00:23

Sicket liv.
Jag var riktigt kär i mina l6 oavsett hur de mätte..Sedan bytte jag lyssningsrum och då gjorde jag slut till förmån för pk.

Gud vad spännande om ägget får klart sina skapelser någongång och dessa skulle mäta chicago..Copy paste :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-09 00:37

Om det nu är så att någon "läckte" till sina polare i förväg, hur många kan det röra sig om som fått ta del av det och på vilket sätt kan de ha slagit mynt av att de fick informationen före oss andra?

Jag noterar att det i senaste H&M finns en annons som citerar en test från förra numret. Nu har jag inte kollat, men hinner man verkligen med det om man inte fått artikeln i förväg? Det kan förstås vara så att företaget ifråga har bokat utrymmet och fått några dagars respit med manusinlämningen, det är inte helt ovanligt, men jag kan inte låta bli att fundera.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-09 00:55

Såå...

Vad är det som har "läckt" egentligen och till vem? Efter vad jag förstår har tydligen SSC fått veta hur L4 mätte. Den informationen har de haft all möjlighet att skaffa sig på annat sätt. Mätdata är alltså okontroversiella.

Det som återstår är att SSC fick veta (delar av) vad LTS kommit fram till, och hur det skulle framstå i tidningen. Efter vad jag förstår fick även Anders information om detta på omvägar, innan tryck.

Jag vet inte riktigt hur SSC ska ha dragit nytta av de aktuella veckornas försprång på marknaden, men håller med om att det är osnyggt när information läcker ut.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati