Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

BOSSO/MuPPS låter bäst med:

Omröstningen slutade 2009-04-25 17:36

1. Inget filter
5
50%
2. Filter med svag mellanregisterdämpning ( 1,2 ohm )
1
10%
3. Filter med större mellanregisterdämpning ( 3,3 ohm )
4
40%

Antal röster : 10

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-06 23:25

Anders_A skrev:Att kalla allt som använder det där elementet för Mupps är väl egentligen inte riktigt rättvist mot Naqrefs konstruktion?

Det är väl specifikt hans konstruktion, den vanliga med basreflex och lutande baffel för off-axis-lyssnande som heter mupps? Resten väl bara random-högtalare som använder det där elementet?

Den slutna varianten med samma utformning har sitt ursprung i hans huvud också!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RobNB

Inläggav RobNB » 2012-12-07 20:55

Maarten skrev:Spridningne beror i huvudsak på elementet, i viss mån baffel och placering (väggnära eller ej). Elementet har en viss riktverkan i diskanten. Baffel påverkar tonkurva

Tack för ett bra svar .
Har du en personlig favorit?
Man lär sIg så länge man lever.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-07 21:08

RobNB skrev:Har sett lite olika Mupps och undrar vilka skillnader det är på dom.
Personligen så gillar jag dom som ser ut som a1 (utseendet så att säga).
Tacksam om ni skriver deras skillnader.
Portad Vs sluten. Olika utformade konstruktioner...
Tror att 6st blir bra i mitt fall som surround (hur bör dom kopplas)
Behövs filter och i så fall vilken?
Efterlyser även ritningar
Idag har jag Bose som surround som ska till V-rummet och tanken är att Mupps ska sköta bakkanalerna, Onkyo 818 sköter drivet till högtalarna och XTZ 95 serien som Front och Front High.

Den som ser ut som a1 är det ingen som vet hur den låter. Den är inte MUPPS. Det är en designidé. Ingen har mätt på den, och jag vet inte ens om någon har sådana klara i drift än. 8O :D

MUPPS är inte gjort för att användas som surround, men det finns säkert de som testat det.

MUPPS sluten tillkom efter att jag pratat med Naqref om det. Det finns de som använder en rätt stor konding i serie med LCR-filtret, och det finns lite olika värden på komponenter som används, lite beroende på tycke och smak. Finns beskrivet i länkarna Maarten gav dig.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RobNB

Inläggav RobNB » 2012-12-07 21:25

MagnusÖstberg skrev:
RobNB skrev:Har sett lite olika Mupps och undrar vilka skillnader det är på dom.
Personligen så gillar jag dom som ser ut som a1 (utseendet så att säga).
Tacksam om ni skriver deras skillnader.
Portad Vs sluten. Olika utformade konstruktioner...
Tror att 6st blir bra i mitt fall som surround (hur bör dom kopplas)
Behövs filter och i så fall vilken?
Efterlyser även ritningar
Idag har jag Bose som surround som ska till V-rummet och tanken är att Mupps ska sköta bakkanalerna, Onkyo 818 sköter drivet till högtalarna och XTZ 95 serien som Front och Front High.

Den som ser ut som a1 är det ingen som vet hur den låter. Den är inte MUPPS. Det är en designidé. Ingen har mätt på den, och jag vet inte ens om någon har sådana klara i drift än. 8O :D

MUPPS är inte gjort för att användas som surround, men det finns säkert de som testat det.

MUPPS sluten tillkom efter att jag pratat med Naqref om det. Det finns de som använder en rätt stor konding i serie med LCR-filtret, och det finns lite olika värden på komponenter som används, lite beroende på tycke och smak. Finns beskrivet i länkarna Maarten gav dig.

Trodde att a1 redan var testad eftersom så många gjort beställningen :wink:
Får avvakta tills den är testad och utvärderad.
Förstår nu vad som är Mupps.
Såg att vissa har Mupps som surround, därför trodde jag att den även fungerar fint där. Får fråga dom som har det på minhembio.com
Som jag skrev innan så har jag ett par Bose som bakkanal i biorummet idag och det andra paret är i vardags rummet (blir trevligare med lite ljud i bakgrunden)
Kanske borde bygga ett eller två par Mupps som får flytta in i V-rummet och Båda paren Bose får agera surround i biorummet...

Är det någon större ljud skillnad på den slutna och portade Mupps?
Och har någon av er jämfört Mupps mot Bose (bara nyfiken)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-07 21:29

MUPPS gjordes inte som surround, men de kan säkerligen fungera bra som det. De är lite stora dock ;)

MUPPS går djupare i portad version, men det behövs inte när man kör surround (tycker många) och då passar slutna lådor bättre eftersom de blir mindre.
Jag saknar dig.

Maarten

Inläggav Maarten » 2012-12-07 21:50

RobNB skrev:
Maarten skrev:Spridningne beror i huvudsak på elementet, i viss mån baffel och placering (väggnära eller ej). Elementet har en viss riktverkan i diskanten. Baffel påverkar tonkurva

Tack för ett bra svar .
Har du en personlig favorit?

Alltså, jag har bara hört de slutna och portade. Den portade med 2,5 ohm filter är min favorit.
Kör dock 4 st slutna 2 liters lådor (med samma baffelmått som den portade) som surround. Iom att jag inte har placerat dem särskilt bra hemma kan det bli bättre, men de är nåt sånär ok. Prisvärda är väl bättre ord och skulle vilja placera dem bättre.

A1, den 'liggande portade med rak baffel' och OA51 varianterna har jag inte hört och de är separata konstruktioner. Lär låta lite annorlunda, i synnerhet A1-varianten (som ofta är väl liten).

Se också Magnus inlägg ovan.

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2012-12-07 23:45

MagnusÖstberg skrev:Den som ser ut som a1 är det ingen som vet hur den låter. Den är inte MUPPS. Det är en designidé. Ingen har mätt på den, och jag vet inte ens om någon har sådana klara i drift än. 8O :D

Jag har sex stycken igång, vilket jag skrivit lite om längre upp i tråden. Jag blev väl rätt nöjd till slut, men inte förrän jag vände dem 90 grader så att de inte längre spelar som A1. Men de blev snygga ;)

Jag har dock inte mätt någonting. Jag fick min nya mätmick idag, så om någon är intresserad mäter jag gärna. Men då jag inte mätt specifikt på högtalare innan så vill jag i så fall ha exakta idiotsäkra instruktioner så att jag inte vilseleder någon :)

Användarvisningsbild
RobNB

Inläggav RobNB » 2012-12-08 12:01

Kul med eran input :)
Jag kan ingenting om mätningar och värden ännu, har förvisso köpt XTZ Room analyzer Pro 2 och ska börja leka med mätningar och försöka förstå mig på det 8O
Just nu går jag på det som jag upplever att enligt mig låter bra.
Har hört många olika högtalare i dyra klasser som man blev väldigt besviken över eftersom dom älskas av så många. Det finns dom som påstår att man inte vet vad som är rent och ofärgat ljud... Kanske blir hängd för detta men jag struntar i hur färgat och orent det är bara jag upplever att det känns bra haha.
Jag har märkt att ju mer man sätter sig in i HIFI träsket desto mer upptäcker man, ganska kul men trist på samma sätt. Den där oskyldiga världen man levde i och tyckte att allt låter bra försvinner ju och man blir mer kräsen haha.

Får leta upp någon som bor i närheten eller bygga några test lådor så får man svar till slut :D

Finns 3st olika som jag gillar.
a1 klon, originalet portad och den som ser pyramid aktig ut :wink:

Ännu en gång.
Tack för era svar.

Användarvisningsbild
RobNB

Inläggav RobNB » 2012-12-08 12:06

Stark fovvo...
Bild[list=][/list]
Bild
Gillas denna med

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-08 12:09

Rdna skrev:
MagnusÖstberg skrev:Den som ser ut som a1 är det ingen som vet hur den låter. Den är inte MUPPS. Det är en designidé. Ingen har mätt på den, och jag vet inte ens om någon har sådana klara i drift än. 8O :D

Jag har sex stycken igång, vilket jag skrivit lite om längre upp i tråden. Jag blev väl rätt nöjd till slut, men inte förrän jag vände dem 90 grader så att de inte längre spelar som A1. Men de blev snygga ;)

Jag har dock inte mätt någonting. Jag fick min nya mätmick idag, så om någon är intresserad mäter jag gärna. Men då jag inte mätt specifikt på högtalare innan så vill jag i så fall ha exakta idiotsäkra instruktioner så att jag inte vilseleder någon :)

Kul!

Jag vet inte heller hur man mäter på surround, det skall vara ett diffust ljudfält som täcker likvärdigt överallt, helst utan att de enskilda burkarna kan identifieras alls. Jag tror att öronen är finfina mätinstrument i det fallet.

Vore trevligt med en bild!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-08 12:17

RobNB skrev:Stark fovvo...
Bild

Ja, den blev kanonfin! ÄNNU finare är LillStig, men de kostar en faktor många. Bara elementet är 3-5 gånger dyrare.

Mina mätte +/-1 dB 300Hz-10Khz med r=2,5

RobNB skrev:Bild
Gillas denna med

Det är en typ av Guru-klon. Snygg som attan, men den har nog ingen mätt på heller? De verkar stå upp- och ner :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2012-12-08 13:22

MagnusÖstberg skrev:Kul!

Jag vet inte heller hur man mäter på surround, det skall vara ett diffust ljudfält som täcker likvärdigt överallt, helst utan att de enskilda burkarna kan identifieras alls. Jag tror att öronen är finfina mätinstrument i det fallet.

Vore trevligt med en bild!

Det fanns en bild längre upp också, men här är den igen:

Bild

Jag kan inte höra enskilda källor så som jag har högtalarna nu (vridna 90 grader mot bilden, så att baffeln är vinklad mot en punkt ovanför lyssnaren), men det jag är mest missnöjd med är att de låter rätt burkigt. Förutom formen har jag byggt efter instruktionerna för den slutna MUPPs med 3-ohmsfilter.

Edit: Jag kan ju nämna också att jag inte hört något "fint" surroundsystem, så jag vet inte riktigt hur det skall låta. Jag har dock lånat hem ett par Mirage Omnisat Prestige från jobbet och de lät mycket sämre och var extremt lätta att peka ut, för mycket högre pris. Hade jag haft sex stycken sådana hade det i och för sig kanske gett ett annat resultat.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-08 13:27

Hur är dämpningen i lådan?

Prova med en 330uF konding i serie.

Sådan placering med elementet kloss an mot väggen känns konstig.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2012-12-08 14:17

MagnusÖstberg skrev:Hur är dämpningen i lådan?

Prova med en 330uF konding i serie.

Sådan placering med elementet kloss an mot väggen känns konstig.

Vridna 90 grader sett framifrån, inte uppifrån. Högtalaren är liggande nu :)

Lådorna är nästan fulla.

Vad skulle kondingen göra för skillnad på tonkurvan? Menar du att enbart använda en konding, eller utöver det nuvarande filtret?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-08 14:42

aha! Dåså :)

Den kondingen skall läggas till, kan alltså testas utan att öppna lådan, bara sätt den mellan pluskabeln och plus på terminalen.

Den ändrar Q-värdet lite.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-12-08 18:15

Eri skrev:Kom på att jag har en närfältsmätning på ftp:n från mina "mupps-surrounder" som visar skillnaden med eller utan seriekondensator. Lådvolymen är 1,8 L. Kan kanske vara av intresse. Använder inte något korrektionsfilter i dessa.
Bild
Fanns visst en mätning med 14 cm mik. avstånd också med seriekond.

Bild

Dessa mätn. la jag upp på sidan12 i den här tråden. Visar med och utan seriekondensator på 660uF.
Här är länken till LTS- origal pdf-en där nagrefs simuleringar med seriekondensator finns med.
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/ ... _Mupps.pdf
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
RobNB

Inläggav RobNB » 2012-12-08 18:28

RobNB skrev:Bild
Gillas denna med

Det är en typ av Guru-klon. Snygg som attan, men den har nog ingen mätt på heller? De verkar stå upp- och ner :)[/quote]
Tror du att det skulle fungera med samma port som Guru. Skulle va snygg i alla fall med en smal avlång.

Användarvisningsbild
RobNB

Inläggav RobNB » 2012-12-08 20:54

MagnusÖstberg skrev:
RobNB skrev:Stark fovvo...
Bild

Ja, den blev kanonfin! ÄNNU finare är LillStig, men de kostar en faktor många. Bara elementet är 3-5 gånger dyrare.

Mina mätte +/-1 dB 300Hz-10Khz med r=2,5

Är det inte Vifa TG9FD-10-04 i denna (varför inte)?
Var kan man få tag på ritningen till denna :)
Sugen på att smaska ihop ett par till mellandagarna om jag hinner.
Jag som inte är helt hemma med alla Hz, Khz mm hur låter ned Vs orginalet?

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2012-12-08 21:54

Bild

muppmys! :)
gamla prof-p under

Användarvisningsbild
RobNB

Inläggav RobNB » 2012-12-09 11:40

Emrik skrev:
muppmys! :)
gamla prof-p under
Bortsätt från Muppsen. F*N va cool tavla :D

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-12-10 16:51

Äntligen har jag ett par muppar :) Spelat några timmar nu och jag tycker de låter bättre och bättre. Lite basfattiga mot vad jag förväntat men tror att basen blivit bättre nu när de fått spela en stund.

På vissa låtar har jag tyckt de varit lite "skräniga / burkiga" men i det stora hela är jag grymt nöjd. De gör inte bort sig ihop med profundus x4 heller.

(kör dem utan filter)

Tack Magnus Östberg!!!

Edit: Och såklart tack till Nagref för konstruktionen.

Bild
Senast redigerad av Fredrikb72 2012-12-10 17:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-10 16:55

Se till så att dämpningen ligger rätt. Läs manualen :)

Och filtret tar ner skränigheten.

Varsegod pöjk!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-12-10 17:09

MagnusÖstberg skrev:Se till så att dämpningen ligger rätt. Läs manualen :)

Och filtret tar ner skränigheten.

Varsegod pöjk!

Har läst manualen men hittade ingen bild eller hur tjock dämpningen ska vara, Jag har använt glasull 45mm tjock och klippt den till en fyrkant som ligger diktan magneten och snuddar porten samt tre väggar.

Det finns bas så det är säkert inget fel, mina B&W 602 upplever jag lika basfattiga.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-10 17:34

dämpningen får du nog gröpa ur vid magneten, de ventileras bakåt. Den skall heller inte ligga an mot baksidan.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-12-12 16:19

Hur upplever ni som har mupps basen? Börjar misstänka att mitt dämpmaterial ligger fel. Mina är väldigt basfattiga jämfört med ino pim. Mitt dämp ligger nog för tight mot baffeln och lämnar ingen fri väg till röret.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-12-12 16:54

Fredrikb72 skrev:Hur upplever ni som har mupps basen?

Placeringskänslig. BR modellen är rätt placerad mycket bra även i basen.
Nu blev jag osäker på om den slutna också heter mupps :?

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2013-02-13 19:39

Hej, har läst många rader upp och ner ang de här olika varianterna med detta Vifa-elementet. Börjar bli en aning rödögd haha så ber om ursäkt om svaret står precis framför näsan.

Men här är mina frågor, hoppas någon har ett bra svar eller iaf en kvalificerad gissning. :)

Har sågat upp en bärkasse med mdf bitar till Guru mini Designen, men undrar lite lätt hur långt röret skall vara? Är det 130mm?

Fråga två är vart man köper 78mm hålsåg i Göteborg? Verkar inte ingå i standard sortimentet. Kan man gå upp eller ner ett par millimeter?

Om ni har bilder på innanmätet med dämpning och allt så posta gärna lite här. :wink: All info som kan fås är jag mycket tacksam för.

Mvh victor

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-02-14 08:16

Wictor skrev:Fråga två är vart man köper 78mm hålsåg i Göteborg? Verkar inte ingå i standard sortimentet. Kan man gå upp eller ner ett par millimeter?

Inte ta upp större hål, elementets skruvar ligger är ändå på gränsen.
Bättre med ett mindre hål som sedan sandpappras för att få till rätt dimension.

Kanske en sån här skulle fungera? http://www.clasohlson.com/se/Pr307760000/Pr307760000

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2013-02-14 11:28

Wictor skrev:Hej, har läst många rader upp och ner ang de här olika varianterna med detta Vifa-elementet. Börjar bli en aning rödögd haha så ber om ursäkt om svaret står precis framför näsan.

Men här är mina frågor, hoppas någon har ett bra svar eller iaf en kvalificerad gissning. :)

Har sågat upp en bärkasse med mdf bitar till Guru mini Designen, men undrar lite lätt hur långt röret skall vara? Är det 130mm?

Fråga två är vart man köper 78mm hålsåg i Göteborg? Verkar inte ingå i standard sortimentet. Kan man gå upp eller ner ett par millimeter?

Om ni har bilder på innanmätet med dämpning och allt så posta gärna lite här. :wink: All info som kan fås är jag mycket tacksam för.

Mvh victor

Om du har råd att lägga några hundralappar så har Swedol en vansinnigt fin 78mm dosfräs (T75) som jag använt till alla mina byggen med muppselement. Art nr VT-22741, kostar 198kr + moms.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
twotackter

Inläggav twotackter » 2013-02-14 22:12

Nu när jag grundat och spacklat mina Muppar så tänkte jag börja löda i helgen, och eftersom jag gillar kurvorna som Eri postade så tänkte jag också köra med 300uF kondensator i serie. Men vilken typ av kondensator ska man använda? Jag har för mig att elektrolyt inte hör hemma i högtalarfilter, stämmer? Jag kan inte hitta 330uF hos hifikit. Så vägled gärna en novis :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum