Hej har fått betyget återhållsamma och lite långsamma?BILDER

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-11-30 16:28

men vad är det här: box Q value ? och vad bör man knappa in där?

den står inställd på ett värde 15 när man startar lspcad?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-11-30 19:18

Johannes skrev:okej .. då nöjer jag mej med min avstämning eftersom dom står närmare väggen.

att ha diskanten ocentrerad på¨baffeln bryr jag mej inte heller om då.

men vad tycker du om att fräsa ner diskant och bas i baffeln?

Det finns en sida hos Zaph som visar vad som händer om man inte försänker elementen. En annan möjlighet är ju att lägga någon slags matta på baffeln - kanske något som är enklare att bearbeta?^^

Kan inte det programmet men de Q-värden som presenteras i mätningar och datablad är mätta i fri luft. När man monterar element i en låda förändras de - du får läsa manualen - har inte använt det programmet...

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-12-08 15:00

Hej igen allihopa. Jag har nu lödat om filtrena. Och bytt plats på dom 2 motstånden föråatt få en 2db höjning av min diskant d2905 9300 och nu när jag sitter och lyssnar ärden en skillnad. Högtalarna har blivit mer framträdande och spelar nu lite mer ut.
Dom har blivit ännu mer klarare. Dom har blivit ännu bättre. :)

Tack så hemskt mkt. Eran hjälp är guld värd. Eran kunskap är riktigt imponerande.

Så små saker som gör det . Och det är väl det som gör en konstruktion bra.

Åter igen tack. Nu skalk jag förädla högtalarna med faner och lack front tyg m.n.

Hade önskat att man kunde lägga upp bilder.

God jul på er snart :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-08 15:09

Det är rätt stor skillnad du infört.

Använd http://www.forumbilder.se för att lägga upp bilder.

Grattis!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-08 15:54

MagnusÖstberg skrev:Det är rätt stor skillnad du infört.

...

Ja, att byta diskant i en given design låter sig inte göras så där "rakt av". .. ;-) Nu spelar den i alla fall ung lika högt som det var tänkt...^^

Johannes skrev:Hej igen allihopa. Jag har nu lödat om filtrena. Och bytt plats på dom 2 motstånden föråatt få en 2db höjning av min diskant d2905 9300 och nu när jag sitter och lyssnar ärden en skillnad. Högtalarna har blivit mer framträdande och spelar nu lite mer ut.
Dom har blivit ännu mer klarare. Dom har blivit ännu bättre. :)

Tack så hemskt mkt. Eran hjälp är guld värd. Eran kunskap är riktigt imponerande.

Så små saker som gör det . Och det är väl det som gör en konstruktion bra.

Åter igen tack. Nu skalk jag förädla högtalarna med faner och lack front tyg m.n.

Hade önskat att man kunde lägga upp bilder.

God jul på er snart :)

Va kul att det funkade bra - nu kan du lira julskivorna med lite större behållning! :) Det är väl i det här läget vi nördar börjar prova om motståndet på 4Ώ ska vara 3,9 3,7 eller rent av 4,2Ώ :P Kanske ska man vinkla in dem eller flytta ut dem från väggen? Fast det kan bli rätt bra tryck i basen på små högtalare om de står nära väggen... Kanske en dämpskiva på väggen bakom kan hjälpa till att släppa fram detaljer eller om man tejpar fast ett par lovikavantar bredvid diskanten? :lol:

God Jul till dig med! :)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-12-08 17:29

Jag är så sjukt nöjd. Dessa låter fruktansvärt bra.

Har nog aldrig lyssnat till nåt bättre. Känns helt otroligt overkligt att jag äger dessa. Dom spelar troligen i en klass som jag aldrig skulle ha råd att enbart lägga på ett par högtalare.

Man förstår att ni håller på att bygga såhär. Speciellt med eran kunskap och mätutrusting och kunna förstå sej på vad som skall göras.

Känns som ni har gett mej ett par potenta hifi högtalare.
Iaf nyckeln som låser upp dom att bli som dom blivit.

För med skolboks filter lät det katastrof i jämnförelse nu.

Tack åter igen.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-12-08 17:32

Inte ett öga är torrt. :) Vad vackert dom låter.

Och ja jag är nykter . :)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-12-08 19:44

Bild

dom står lite längre ut i dags läget

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-12-08 19:49

Bild

ihoplimmning av smålåder.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-12-08 19:52

Bild

insidan

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-12-08 19:55

Bild

tomma låder

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-12-08 19:57

Bild

första skolboks filtrena. lät kasst

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-12-08 20:01

första provlyssningen i våras. överst seasen under dom sb acustic 5´´ med monacor silkesdiskant . underst 40liters isobarik 831709 peerless basar

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-12-08 20:02

här kommer bilden

Bild

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-12-08 20:06

Bild

den nya filter konstruktionen. inte så vackert. men det låter bra

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-12-08 20:13

Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-09 00:04

Johannes skrev:Bild

Ser att den yngre generationen skolas in... 8)

Johannes skrev:Inte ett öga är torrt. :) Vad vackert dom låter.

Och ja jag är nykter . :)

Vänta bara tills du tagit ett par pilsner - va bra de kommer att låta! :wink:

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-12-09 00:10

Haha ja självklart :) grabben tycker det är kul med högtalare.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-09 00:40

Johannes skrev:Haha ja självklart :) grabben tycker det är kul med högtalare.

Du får se till att han har allt han behöver för att komma igång! ;-) Jag var nog 12 när jag byggde mina första med Seas-element från Clas Olsson.. ;-) Visste ju ingenting om vare sig element och filter då 1970... ;-) Köpte ett färdigbyggt skolboksfilter men ville ju ha två basar för bas tyckte jag om... Nu efteråt förstår jag att filtret av en slump kom att hantera baffelsteget när jag parallelkopplade basarna (behövs bara hälften så stor spole då) så de lirade riktigt bra! :)

Så din grabb är lite tidigare än jag var... ;-D

Kul att du är glad och nöjd. Tycker nog att du ska försöka klä bafflarna med något som går kant i kant med elementen för att undvika diffraktion - den kan ge elaka toppar och dippar - jag menar - när du ändå är igång med att snygga till dem!^^

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-12-09 09:01

Ja hehe ibland har man tur.

Byggde oxå mina första 1 MGR 8a och just monacor diskant med köpt skol filter lät förvånasvärt bra. Behöll högtalarna i många år till s en arbetskamrat ville köpa dom som var dubbelt så gammal som mej och sysslade med musik.

Så om min grabb blir mer intresserad när han blir äldre så kommer jag allt se till att ha grejer. Och få nystan på detta forum :)

Jag skall försöka fräsa ner elementen i baffeln. Sen skall Baffeln fasas av kraftigt på kanterna.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-12-09 09:02

Missa i ovanstående. Mina första i 12-13 års åldern själv.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-09 13:23

Man har ju som regel inte så stor koll och antingen provar man eller så törs man inte... Men det är väl så man lär sig här i livet?

Jag har faktiskt inte tagit min nya fräs i bruk än - den står här och tittar uppfordrande på mig... :wink: Om du inte ska göra nya bafflar är det nog knepigt att försänka... det finns någon jättegammal tråd om någon som gjorde "pluggar" för hålen för att kunna centrera. En annan variant är ju att lägga en tunn masonit eller golvmatta på baffeln och göra större hål!

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-12-09 19:51

ja det kommer bli lite meck. men det får lösas på nåt sätt.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2012-12-09 20:24

Jocke skrev:Jag har faktiskt inte tagit min nya fräs i bruk än - den står här och tittar uppfordrande på mig... :wink: Om du inte ska göra nya bafflar är det nog knepigt att försänka... det finns någon jättegammal tråd om någon som gjorde "pluggar" för hålen för att kunna centrera. En annan variant är ju att lägga en tunn masonit eller golvmatta på baffeln och göra större hål!

Det är inte så svårt att fräsa försänkning i redan gjorda hål, limma i en ca 10*20 mm list rätt över hålet där du sen borrar ett centrumhål. Sen är det bara att slå loss listen när det är klart.
Listen limmas alltså med ändarna mot insidorna av hålet.

Dimensionen på listen kan anpassas efter hur stort hålet är. Ta det som finns i skräplådan :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-09 21:20

+1

Ovanpå listen som man limmat på lägger man med fördel något som gör att man är upp i baffelhöjd igen, typ något av det som ursprungligen fanns där när det inte var ett hål :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2012-12-11 13:32

Johannes skrev:jag undrar vad är box Q värde? vad skall man sträva efter ?

I LSPcad är det lådans läckfaktor,låt den stå på 15, den har marginell inverkan på basreflexkonstruktioner och 15 är rätt normalt.

Johannes skrev: vad är exakt group delay ?? vad sklall man stärva efter ?

Tidsfel, skillnaden mellan då frekvensen avges av högtalaren från det att den nådde talspolen. Enligt min erfarenhet så är det en rätt viktig parameter att hålla koll på när man jobbar med basreflexer i LSPcad, och det som enligt mina öron ger bäst resultat är att:
1. hitta en hyfsat mjuk kurva
2. hålla den under 10 ms om möjligt

Jag har inte simulerat själv (har inte LSPcad i denna burken) men som det låter kan du ha en lite väl låg avstämmning. Men det beror mycket på rummets inverkan. En del rum "äter" lågbas, men de flesta har en viss basförstärkning och då funkar en något högre avstämning (som oftast ger mindre löptidsfel) bättre.
Som alltid är en konstruktion också en kompromiss.

Johannes skrev:Bild

den nya filter konstruktionen. inte så vackert. men det låter bra

Kul att det låter bra. Personligen hade jag bytt ut järnkärnespolen som sitter i serie med basen till en luftlindad. De brukar göra rätt stor skillnad på transienter. Jag använder bandspolar själv, men skillnaden mellan de och vanliga luftlindade är maginell.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-12-11 20:01

Skit oxå. Så den kan vara bidragande till lite långsamma. Synd då jag har massor såna spolar . Då får jag beställa nya. Och dom skall vara luftlindande alltså.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-11 21:38

Innan du börjar mickla och frångå konceptet, ska du ta en funderare över hur ditt lyssningsrum i huvud taget lämpar sig för musikåtergivning.

Ta med dina högtalare hem till brorsan och jämför med hans, resultatet kan bli förvånande. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-11 22:43

Johannes skrev:Skit oxå. Så den kan vara bidragande till lite långsamma. Synd då jag har massor såna spolar . Då får jag beställa nya. Och dom skall vara luftlindande alltså.

Nu är du ju nöjd... laga inte det som fungerar!^^ Visst kan en spole med järnkärna mättas men det tror jag inte är något större problem vid normal lyssning! Är du däremot ute efter att eliminera alla risker och få lugn i själen så ska du naturligtvis byta genast... tror dock att en dämpskiva bakom/innanför är både billigare och gör större skillnad är andra spolar! ;-)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-12-12 13:41

okej . så om den skulle bli mättad som ev problem skulle uppstå?

och det sker vid hög volym då antar jag?

då behöver jag inte bry mej om det i såfall.

rummet är hyffsat. när man kör olika hz toner från 24hz och uppåt så hör man bara runt 30hz som rummet förstärker lite, annars låter det väldigt jämnt o fint genom hela registret när man sitter på lyssnings platsen.

men jätte bra är det väl inte men ok iaf.

Föregående

Återgå till DIY-forum