linn majik? bra begköp?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
erimos

linn majik? bra begköp?

Inläggav erimos » 2005-09-07 15:50

Hej

Går lite i uppgraderingstankar och funderar på att byta min cambridge a500 mot en majik.

jag misstänker att jag får punga ut med ca 1500-2000 mellan.

Har sedan tidigare en mimik som jag är rätt nöjd med. (inom nån slags rimlig budget då..)

Högtalarna är ett par ganska små golvare, jpw 710i.

Vad tror ni? är en majik rätt väg att vandra? Kan man göra bättre uppgraderingar för samma pengar?

mvh
/erimos

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-07 16:02

Frågan är varför du vill byta bort Cambridgen? Den har säkert dubbla effekten mot Majik, och kvalar också in i "stampa-takten"-kategorin :-)

Men visst, likadana lådor och gemensam fjärr kan väl vara skäl nog.... Jag har lyssnat väldigt lite på Majik så jag ska inte uttala mig om den, men generellt är jag inte så impad av Linns stärkeri. Grejorna är alldeles för dyra med tanke på vad de levererar, tycker jag. Jag jämförde en gång en Kollektor mot en Sentec SC9 och Kollektorn var marginellt bättre - i ett komplett Linn-system. Men skillnaden var absolut inte värd alla tusenlapparna däremellan...

Men kolla också på www.selleri.de, dom har säkert andra synpunkter :D

/ B

Användarvisningsbild
erimos

Inläggav erimos » 2005-09-07 16:30

tja... misstänker att svaren där (selleri.de) är rätt förutsägbara. De har ju så att säga visat sin ståndpunkt genom att hänga där. Hoppas på lite mer nyanserade råd här.

att få likadana pryttlar är ju faktiskt en faktor med i spelet, men det jag undrar mest är om det är ett direkt dåligt köp eller om det kanske är ett vettigt köp.

ang. priset så handlar det ju om beg-förstärkare runt 3500kr. vad de en gång kostat spelar ju inte så stor roll.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-07 17:06

Majiken är säkert inget dåligt köp, men rent ljudmässigt är jag inte säker på att den innebär en förbättring. Har du ingen möjlighet att låna hem eller handla på öppet köp?

Vill du ha en minimalistisk anläggning kan du ju sälja både stärkare och cd-spelare och införskaffa en Linn Classic. Då blir det bara en låda :-)

Men i vilket fall som helst, försök att få prova innan köp. Förutom inköpet av Sentecs förstärkeri i 9:e serien så har jag bara blivit missnöjd när jag köpt grejor på rekommendation utan att lyssna först.

/ B

Miles

BI-AMP

Inläggav Miles » 2005-09-07 19:47

För bästa ljud och minst(?) pengar skulle du nog försöka få tag på ett extra slutsteg, Cambridge P500, och bi-ampa med din A500. (Under förutsättning att dina högtalare klar det iofs.)

Slutsteget har de senaste månaderna kunnat köpas beg på Hifimagasinet för runt 1000-lappen.

En sådan uppgradering skall enligt uppgift resultera i renare, klarare ljud med bättre kontroll.

Jag äger själv A500, och var inne på denna uppgradering, men då köpte jag istället nya högtalare som bara klarade singlewire, så det blev inget.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-09-07 22:59

jag gillade min gamla majik....helt klart! designen tycker jag är klockren....men för dom pengarna får du ju en denon 1905 som måste betraktas som bättre....men det är ändå nåt speciellt med majiken....

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2005-09-08 00:14

erimos skrev:tja... misstänker att svaren där (selleri.de) är rätt förutsägbara. De har ju så att säga visat sin ståndpunkt genom att hänga där. Hoppas på lite mer nyanserade råd här.

:lol:

Återgå till Köpråd