OB51.sidetrack...

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-12-09 15:49

Hade träff här i går och kopplade då in dem igen för lite provlyssning...

De går inte lika djupt som mina 12 Brenen 10" (20Hz jmf med kanske 10Hz för Bremen 10") men det var ju precis vad jag räknat med...

Däremot går det att spela lika starkt, och då menar jag att det är ju topparna som sätter gränsen i min "moddad OA51 + 12 Bremen 10" -setup... Man kunde alltså med dessa OA51.sidetrack oxå spela hela vägen upp tills dess att topparna inte vill vara med.

M a p ljudet har jag lite att jobba på när det gäller att ställa in eq kurva etc. men det är oxå helt naturligt då jag kopplat in dessa och bara gissat mig till lite inställningar i Driverack utan att mäta nånting (jag har inte haft tid)
Det var lite betonat i någon frekvens...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-12-10 02:39

Hittade en bra bild på NRT magnetsystemet som (i lite enklare form) används på dessa basar...

Bild
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-12-10 12:04

Det var imponerande att känna på lådan hur stilla den var trots att elementen rörde sig 20mm p-p. :D

Kul bygge! Synd att elementen inte längre är tillgängliga.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-12-10 12:36

Glebster skrev:Lite trist för jag gillar verkligen din lösning. Finns det månne något bättre lämpat element där ute som spec-mässigt passar in för en motsvarande lösning!?

Elementet verkar ju lämpa sig som mellanregister - den går ganska högt upp utan hyss om man får tro tillverkarens kurvor... I en hårt dämpad låda blir q-värdet ca 0.7 vid 80 Hz, vilket borde var lätt att integrera med delningsfiltret. Man skulle också kunna köra dem som dipoler, fortfarande med delning vid 80 Hz. Det är inte utan att man blir sugen.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati