Vad innebär 1/4-regeln vid placering av basmoduler?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-10 18:33

Tumregler är aldrig bra.

Vad som är bättre eller sämre beror på väldigt många egenskaper i rummet,
inklusive väggarnas eftergivlighet. Men även antal basar, delningsfrekvens
och en massa andra saker.

Det finns för övrigt massor av olika geometrier som beter sig likartat eller i
varje fall likvärdigt, när man begränsar arbetsområdet uppåt med elektronisk
delning.

Men allra mest vill jag påminna om att situationen när man använder bara en
bas är HELT annan än när man använder multipla basar. Tänker då främst på
det inlägg som DQ-20 gjorde om att hörnplacering exiterar samtliga resonan-
ser och att det kan finnas fördelar med det. Det är inte längre sant när man
talar om flera basmoduler som placeras i olika hörn.

Men summa summarum så menar jag att man bör undvika den typ av förenk-
lade regler som diskuteras i denna tråd.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-12-10 19:30

Kraniet skrev:
avr7000 skrev:Ett kul projekt (passar inte i mitt rum p g a högtalarplacering etc. annars skulle jag nog ha testat...) skulle vara att bygga två "pelare" som man skruvar upp på framväggen bakom höger och vänster högtalare... pelarna går från golv till tak och sitter på 1/4 avstånd från hörn då som ni pratar om.

Pelarna är typ 25 cm breda, 20 cm djupa och då 240 cm höga typ.

I pelarna har man kluster av element monterade 1/4 från tak och 1/4 från golv.

i varje pelare, 4 element på ena sidan och 4 element på andra sidan (spelandes åt sidorna) klustrat med centrum på 1/4 från golv och ett kluster till med 8 element 1/4 från tak....

16 element i varje pelare och två pelare som sagt... -32 st 6.5 " baselement.

Sluten låda och LT eller Eq.

Element skulle kunna vara,

http://www.madisoundspeakerstore.com/ap ... fer-8-ohm/

Tyvärr sticker disten när men spelar neråt 20 Hz men vem vet.... det är ju 32 st...

Priset för 32 Aura 6.5 blir bara 2500 kr + moms och tull hemfraktat till Sverige.

Stefan

det är helt klart intressant med rätt element. vet inte om det föreslagna elementet är så bra dock. Vet inte riktigt hur man ska tolka datbladet. Räknar man bara på talspolehöjd (11,3mm) och gapets höjd(12,7) så blir linjära xmax 0,52mm vilket ju är extremt lite.

edit: men det är ju underhängt så det kanske klarar lite mer, vad vet jag. med 1,5mm enkel slaglängd ger 32 element 0,6 liter luftpumpning, dvs ungefär vad XXLS 12tum ger.

För de pengarna skulle jag kunna tänka mig att chansa....

Jag har 8 tummaren och kör 8 st med 10 liter per element, de har en linjär slaglängd på 10 mm peak to peak men spelar med tanke på detta och lådvolymen sjuuukt bra och starkt...

Jag tror som du skriver att det underhängda motorsystemet gör att de presterar bättre än man tror (naturligtvis inte helt linjärt dock).

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-12-10 19:32

Här är databladet på mina 8" och det ser ju inte så imponerande ut...

http://www.madisound.com/store/manuals/ns8-385-4a.pdf

Men jag lovar att det spelar bättre än vad detta papper indikerar.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-12-10 19:33

Kraniet skrev:här kommer en bild. har märkt ut med +/- tecken för de olika stående vågornas bukar. Bilderna, uppifrån och ned, visar rummets längd, bredd och höjd

Bild

För varje stående våg blir det bukar med positivt och negativt tryck.
Placeras ena basen i en positiv buk och andra i en negativ buk så kommer dessa motverka varandra och stående vågen inte uppstå lika lätt. Plceras en bas i noden (där bukarna går ihop) exciteras ingen resonans.

Placerar man en bas på vardera sida en fjärdedel in i rummet så kommer grundtonen motverkas ganska bra. Andraton bekämpas också väldigt bra. 3e och fjärdeton kommer inte exciteras alls eftersom det är en nod där. Osv. Det är väldigt enkelt att rita upp om man är noga. 1/4 in är dock lite av en förenkling, man vill ju trycksätta rummet någorlunda jämt så en placering där man skär bukarna på ungefär samma nivå kan vara bättre. Dvs lite innan 1/4. Man vill nog inte röra sig mot mitten för mycket för då sitter.

Bilden kommer från Waves som Harmangruppen gjort. googlade och hittade länken. Det finns andra program för att beräkna dylika ting också. Men som sagt linjal, penna och papper duger fint.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... vQ&cad=rja

jag har aldrig fattat mig på det där, det som syns i grafen är det "ljudnivån" på olika platser i rummet, så mitt i rummet kommer udda toner inte höras, bara jämna toner?

så basar är bra att placeras assymetriskt, typ en bas i mitten och en bas på 1/4-delen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2012-12-10 20:24

Kanske kan visualiseringen i denna Axial modes calculator göra saken enklare att förstå.

Min förståelse är följande; de kurvor som visas här och i andra liknande program anger var i det rum som simuleras tryckmaxima (buk, antinode) respektive hastighetsmaxima (nod) för olika egensvängningar (moder) teoretiskt uppstår. Dessa visas som 'toppar' för maximal amplitud respektive som 'dalar' för hastighetsmaxima för de olika frekvenser.

Populärt nämns det att alla egensvängningar i ett rum 'avlutas' i hörn, dvs tryckmaxima för alla exiterade resonanta frekvenser återfinns i dessa.

Här får en komma ihåg att dessa modeller utgår ifrån perfekt reflekterande rum.

/Suomela

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-12-10 21:31

Kraniet skrev:fast betänker man att vissa moder har sina "pluss" i båda hörnen så borde hörnplacering i två hörn ge ojämn excitation av basområdet.
Men har man lådor bara i ena hörnet så blir det ju jämn excitation.

Ja, det var väl det IÖ påpekade i en passus à propos mitt inlägg.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-12-10 21:40

avr7000 skrev:
Kraniet skrev:
avr7000 skrev:Ett kul projekt (passar inte i mitt rum p g a högtalarplacering etc. annars skulle jag nog ha testat...) skulle vara att bygga två "pelare" som man skruvar upp på framväggen bakom höger och vänster högtalare... pelarna går från golv till tak och sitter på 1/4 avstånd från hörn då som ni pratar om.

i varje pelare, 4 element på ena sidan och 4 element på andra sidan (spelandes åt sidorna) klustrat med centrum på 1/4 från golv och ett kluster till med 8 element 1/4 från tak....

Tyvärr sticker disten när men spelar neråt 20 Hz men vem vet.... det är ju 32 st...

Priset för 32 Aura 6.5 blir bara 2500 kr + moms och tull hemfraktat till Sverige.

Stefan

det är helt klart intressant med rätt element. vet inte om det föreslagna elementet är så bra dock. Vet inte riktigt hur man ska tolka datbladet. Räknar man bara på talspolehöjd (11,3mm) och gapets höjd(12,7) så blir linjära xmax 0,52mm vilket ju är extremt lite.

edit: men det är ju underhängt så det kanske klarar lite mer, vad vet jag. med 1,5mm enkel slaglängd ger 32 element 0,6 liter luftpumpning, dvs ungefär vad XXLS 12tum ger.

Jag har 8 tummaren och kör 8 st med 10 liter per element, de har en linjär slaglängd på 10 mm peak to peak men spelar med tanke på detta och lådvolymen sjuuukt bra och starkt...

Jag tror som du skriver att det underhängda motorsystemet gör att de presterar bättre än man tror (naturligtvis inte helt linjärt dock).

Stefan

jag har ett par 6 tummare av den sorten och det är inget bra element, det låter inget vidare alls, och så distar det mest av alla 6 tummare jag har, jag upplever det som ett skitelement
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-12-10 21:51

Suomela skrev:Kanske kan visualiseringen i denna Axial modes calculator göra saken enklare att förstå.

Min förståelse är följande; de kurvor som visas här och i andra liknande program anger var i det rum som simuleras tryckmaxima (buk, antinode) respektive hastighetsmaxima (nod) för olika egensvängningar (moder) teoretiskt uppstår. Dessa visas som 'toppar' för maximal amplitud respektive som 'dalar' för hastighetsmaxima för de olika frekvenser.

Populärt nämns det att alla egensvängningar i ett rum 'avlutas' i hörn, dvs tryckmaxima för alla exiterade resonanta frekvenser återfinns i dessa.

Här får en komma ihåg att dessa modeller utgår ifrån perfekt reflekterande rum.

/Suomela

jag kunde inte flytta högtalarna så jag kunde inte simulera resultatet av detta, så det ser ut som att montera en bas i ett hörn ger samma effekt som att montera två basar i var sitt hörn, att det skulle bli mycket sämre har jag svårt att se
Bikinitider

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-12-10 22:15

celef skrev:
avr7000 skrev:
Kraniet skrev:

Stefan

Stefan

jag har ett par 6 tummare av den sorten och det är inget bra element, det låter inget vidare alls, och så distar det mest av alla 6 tummare jag har, jag upplever det som ett skitelement

VA bra :) då slipper jag ju fundera mer över det! :D

Ja för 42 kr st kan det ju inte vara så bra... Distkurvan i databladet ser ju som sagt inte kul ut heller...

Stefan

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2012-12-10 22:49

För 9$ tycker jag man får en hel del.

Var det inte Herr Österberg som sa att, "man ska ha så många
element i bassystemet att man inte ser konrörelsen".
Nu finns möjligheten till löjligt låg peng. 32st eller kanske 64 st
blir ännu bättre

Henrik

Föregående

Återgå till Generellt om hifi