Auto-tune..?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tompa_39

Auto-tune..?

Inläggav Tompa_39 » 2011-09-07 11:02

Funkar det att även användas live? real-time sas?

Anledningen till att jag frågar är att efter att jag sett Lara Fabian sjunga "Caruso" i Hit-man returns (David Foster) helt sagolikt.....

En snubbe i kommentarerna i Youtube-klippet hävdar auto-tune, och det är ju förstås möjligt att det är fixat i efter-mixen...men, 2 frågor:

* Tror Ni det är Auto-tune i denna inspelningen?
* Kan man 'auto-tuna' i realtid?

Någon med studio / mixningserfarenhet kanske vet.

visstja, här är klippet ifråga:

http://www.youtube.com/watch?v=801TLUEoK60&feature=related
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-07 11:05

Ja det kan man.

Kan dock inte lyssna på klippet nu för att avgöra om det är så i detta fallet.

Användarvisningsbild
staxe

Inläggav staxe » 2011-09-07 11:20

Det går utmärkt att autotuna i realtid, kolla in ljudexemplen på antares hemsida: http://www.antarestech.com/products/avp.shtml
YouTubeklippet ifråga är med all sannolikhet sjunget live, Lara Fabian är känd för att vara extremt tonsäker.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2011-09-07 12:01

staxe skrev:Det går utmärkt att autotuna i realtid, kolla in ljudexemplen på antares hemsida: http://www.antarestech.com/products/avp.shtml
YouTubeklippet ifråga är med all sannolikhet sjunget live, Lara Fabian är känd för att vara extremt tonsäker.

Jo det har jag också hört - nåja intressant att man kan köra i real tid, nästa fråga då, är det vanligt vid live-konserter tro?
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-07 12:08

En sångerska vars karriär vilar på en exceptionell röst som skulle våga fuska? Nä, det tror jag inte på.

Fantastiskt röst, lite mindre personlig än Celines.

Personligen så bryr jag mig något mer om uttrycket än fantastiska höga noter, så jag håller allt fortfarande

http://www.youtube.com/watch?v=kmuF3jiufww

högst.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-07 12:33

Tompa_39 skrev:
staxe skrev:Det går utmärkt att autotuna i realtid, kolla in ljudexemplen på antares hemsida: http://www.antarestech.com/products/avp.shtml

Jo det har jag också hört - nåja intressant att man kan köra i real tid, nästa fråga då, är det vanligt vid live-konserter tro?

Ja det är nog många som fuskar, speciellt i pop. Om de nu inte kör singback då ;)

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2011-09-07 12:35

Nattlorden skrev:En sångerska vars karriär vilar på en exceptionell röst som skulle våga fuska? Nä, det tror jag inte på.

Fantastiskt röst, lite mindre personlig än Celines.

Personligen så bryr jag mig något mer om uttrycket än fantastiska höga noter, så jag håller allt fortfarande

http://www.youtube.com/watch?v=kmuF3jiufww

högst.

Jodå - hon duger också :D

Det jag gillade hos Lara på just klippet ovan är liksom det där lite mer "europeiska" uttryckssättet - på nåt sätt lite mer jordnära än många amerikanska varianter, tycker jag alltså. 8)

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2011-09-07 13:50

Finns väldigt få sångare idag , som inte använder auto-tune live.
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-07 13:57

Går att förkorta:

Finns väldigt få sångare idag[s] , som inte använder auto-tune live[/s].
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2011-09-07 14:00

Även om man använder auto-tune live kan man vara en skicklig sångare! Det är inte riktigt så att det bara är att låta någon bröla i micen och sen låter det som skönsång med lite autotune.

Autotune för vanliga sångare (alltså sådana som inte använder autotune:andet som en effekt) är mer som ett skyddsnät, oftast gör den ingen större skillnad men om de skulle missa någon ton lite hjälper den till.

Användarvisningsbild
A_Lindberg

Inläggav A_Lindberg » 2011-09-07 17:26

Det är dessutom tämligen svårt att få livevarianten av autotune att göra stora justeringar utan att bli väldigt hörbart. Man har bland annat en tidsparameter och en justeringprocent att skruva på, drar man de i botten får man de (enligt mig) förhatliga robotrösterna. Justerar man ner båda blir effekten midre påtaglig och små avvikelser som vibraton tillåts att passera men istället har man inte nytta av den om man inte sjunger renare än några tiondels cent när.

Vill man i produktionssammanhang göra omärkbara tonjusteringar jobbar man oftast med att först analysera tonhöjdsdatan för ett inspelat spår och sedan flytta tonerna blockvis, beroende på material och hur framträdande spåret är i mixen kan man nyttja tonhöjdsförändringar upp mot en kvint eller ibland mer utan att det låter autotunat.

/A
Driver musikproduktionsföretaget TwinOak Productions på Åland.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Auto-tune..?

Inläggav Max_Headroom » 2011-09-07 19:31

Tompa_39 skrev:Funkar det att även användas live? real-time sas?

Ja, det gör det, tyvärr.

Auto tune är sänt från djävulen. Man ska inte hålla på med sånt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-09-07 23:09

Liten ohörbar autotune är suveränt på spelningar där man har kass medhörning. Och kass medhörning är regel snarare än undantag. Man kan ställa hur snabbt autotunern går in och korrigerar, så har man en vettig inställning så går det inte att upptäcka, om man inte ser pedalen dvs och i live-sammanhang.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
staxe

Inläggav staxe » 2011-09-08 15:47

Enrique Iglesias utan autotune :oops:
http://www.wordmagazine.co.uk/content/pain-auto-tune-spares-us
Nu vet jag ju iofs inte om detta klippet bara var tänkt att användas som läppsynk, men ändå, det är ju typ inte ens nära.

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2012-12-09 17:54

BUMP!
Undrar hur Florence Foster Jenkins blir genom auto tune.
Virrpanna

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-12-09 18:15

Undrar hur Laleh blir... :roll:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-09 18:47

Anders_A skrev:Autotune för vanliga sångare (alltså sådana som inte använder autotune:andet som en effekt) är mer som ett skyddsnät, oftast gör den ingen större skillnad men om de skulle missa någon ton lite hjälper den till.

Lite som en duktig elev som ändå har med sig en fusklapp till provet, utifallatt, är min känsla inför det. Alltså, det kan vara helt ok att sjunga lite fel och i stället hantera det med ett leende.

Vi börjar bli så vana vid det perfekta att vi missar charmen med det mänskliga. Och vill jag höra det perfekta, så vill jag inte bli lurad att något fult är perfekt. Det är en sak med den "perfekta" pulsen i technomusik, eller den perfekt "stämda" synten, men när tekniken får den oskickliga att verka skickligt känner jag mig lurad.

Fast det är en intressant fråga. Är det ljudets perfektionism som är viktigt, eller att en människa har lyckats göra något så perfekt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-09 18:54

Finns ju vissa lägen då auto-tune kan vara riktigt gött. Som här till exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=bFEoMO0pc7k
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-09 20:53

Fjonkalicious skrev:Finns ju vissa lägen då auto-tune kan vara riktigt gött. Som här till exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=bFEoMO0pc7k

Jadå, där är den ett konstnärligt uttryck, i mina ögon.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
shuffle

Inläggav shuffle » 2012-12-09 21:23

Det är en styggelse i alla former (som jag kan komma på just nu!)

Duger man inte till att sjunga hyfsat utan autotuner ska man helst låta bli!

Jag tror ändå att dom flesta som spisar musik saknar absolut gehör (mig själv sannerligen inkluderad).
Så vad är då poängen?

MVH
Janne

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-09 22:07

Anders_A skrev:Autotune för vanliga sångare (alltså sådana som inte använder autotune:andet som en effekt) är mer som ett skyddsnät, oftast gör den ingen större skillnad men om de skulle missa någon ton lite hjälper den till.

Precis det som är problemet. Det slätas ut, mister personlighet, mister känsla. Blir sämre, helt enkelt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-09 22:10

Max_Headroom skrev:

Precis det som är problemet. Det slätas ut, mister personlighet, mister känsla. Blir sämre, helt enkelt.

Håller med. Misstag är en del av charmen. På samma sätt som att jag hellre lyssnar på en riktigt trummis än en trummmaskin.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-09 22:17

shuffle skrev:Jag tror ändå att dom flesta som spisar musik saknar absolut gehör (mig själv sannerligen inkluderad).
Så vad är då poängen?

Om frågan är allvarligt menad: Absolut gehör innebär att man kan höra EN ton och säga vilken det är. Ganska få har den förmågan, inklusive musiker. Relativt gehör (heter det så) har dock ganska många om inte de flesta, dvs man hör om en ton ligger fel om man hör den i ett sammanhang. Och de flesta har nog bättre gehör än förmåga att sjunga rent.

Alltså, Gubben Noa börjar oftast med C-C-C-E-D-D-D-F, men få reagerar om man spelar F-F-F-A-G-G-G-Bb. Däremot hör alla (nåja) att det är fel om man spelar C-C-C-E-D-D-D-F# eller F-F-F-A-G-G-G-B.

Att "fixa" sista tonen med autotune döljer felet.

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2012-12-09 22:28

I studion har den oxå visat en viss nytta. Oftas har sångaren bra rytm å driv i de första tagningarna men ibland pissig intonering.
Efter en bunt tagningar tappar man gnistan men intoneringen kommet på plats. Så vad gör man då många band får stå för inspelngskostnaden?
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-09 22:38

micromodular skrev:I studion har den oxå visat en viss nytta. Oftas har sångaren bra rytm å driv i de första tagningarna men ibland pissig intonering.
Efter en bunt tagningar tappar man gnistan men intoneringen kommet på plats. Så vad gör man då många band får stå för inspelngskostnaden?

Ja, det är förstås därför det används - musikerna är inte tillräckligt skickliga. Ur deras perspektiv är det förstås bra.

Men för oss konsumenter vete 17. Vi får en lagad, sämre artist, och ganska ofta är lagningen hörbar.

Det blir som att märka om köttfärs, ungefär. :lol:

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2012-12-09 22:52

I agree! Tunern har gjort det enklare för inte så proffsiga sångare.
Vilket gör att popindustrin kan välja å vraka alla snygga men inte så bra artister där ute, typ idol-offer.

Jag har jobbat lite med apparaten och det roliga är att den inte fixar riktigt dåliga sångare...tur det!

Jag HATAR denna manick! Gör bajs till guld men det låter skit ändå.
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-12-09 23:01

Det är ETT verktyg, och jag är övertygad om att det gör mer nytta än skada.

Hör man artister som Laleh önskar i alla fall jag att den användes mer.

I extrema fall, typ Håkan Hellström räker den inte till ändå. :twisted:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-09 23:52

Sanny_X skrev:Hör man artister som Laleh önskar i alla fall jag att den användes mer.

Jag håller inte med alls. Utan autotune så hade Laleh och många andra tvingats ta sånglektioner eller skaffa sig andra jobb.
Autotune gör helöt enkelt att vi konsumenter får en sämre produkt. Bra för somliga, men inte för den som skall betala för att lyssna.

Vad hade Joe Strummer varit med autotune?

Användarvisningsbild
shuffle

Inläggav shuffle » 2012-12-10 01:04

Max_Headroom skrev:
Sanny_X skrev:Hör man artister som Laleh önskar i alla fall jag att den användes mer.

Jag håller inte med alls. Utan autotune så hade Laleh och många andra tvingats ta sånglektioner eller skaffa sig andra jobb.
Autotune gör helöt enkelt att vi konsumenter får en sämre produkt. Bra för somliga, men inte för den som skall betala för att lyssna.

Vad hade Joe Strummer varit med autotune?

Håller med 100%!

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2012-12-10 22:34

Sanny_X skrev:Det är ETT verktyg, och jag är övertygad om att det gör mer nytta än skada.

Hör man artister som Laleh önskar i alla fall jag att den användes mer.

I extrema fall, typ Håkan Hellström räker den inte till ändå. :twisted:

Jag vill hävda att Laleh intonerar riktigt bra så länge hon inte gör en Janne Malmsjö, dvs pratsjunger.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi