Nää, men hur räknar man på dom?
Har hittat lite olika råd och rön, på ett fora skrevs det att om man lägger slitsen i botten så att ena lådväggen bildar en sida av slitsen så förlängs slitsen med upp till 15%, på andra ställen sägs det att sålänge arean är densamma så ska längden vara densamma osv osv.
Jag skulle gärna vilja ha ett ställe där alla konkreta och korrekta (så gott det går) fakta finns.
Jag kommer nog i all överskådlig framtid hålla mig till slitsen då den verkar bjuda på ett par fördelar.
Jag är noll insatt i reynoldstal osv, jag har bara gått ut nian

Jag förstår ju givetvis resonemangen osv men de där med strömningslära är helt enkelt lite utanför mitt område.
Jag har i stort sett fri tillgång till material och verktyg, jobbar i ett snickeri så jag har möjlighet att testa och bygga bäst fan jag vill, MEN, jag har ingen mätutrustning..
Än så länge..
Skulle ni kunniga kunna fylla på med det som är konkret och bevisat, och gärna även era teorier kring detta?
Allt jag hittar finns utstrött över internet så det hade vart trevligt att ha infon på en och samma plats. Såväl basic fastställd info som teorier.
Detta forum är ju utan tvekan stället där mest kunskap finns samlad, inom gränserna såväl som utanför gränserna av detta rike.
Så, börjar med att ställa en fråga, Om man lägger slitsen i botten, mot "lådgolvet", blir längden densamma eller ändras den?
JAg är helt inne på Paa`s tankar med en smalare port på mitten, så är det tänkt att jag ska bygga, vad gör det för längden på porten?
Mvh,
Edit* Stavfels Åke var framme..