Upplevelser med Power Plant - bara placebo?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bensnake

Upplevelser med Power Plant - bara placebo?

Inläggav bensnake » 2012-12-11 21:57

Inhandlade för ganska exakt tre år sedan en PS Audio Power Plant Premier, en kul mojäng som inte är en traditionell strömrenare utan i stället ett "strömaggregat" som påstås ta ström från vägguttaget, bryta ned denna och bygga upp ny, helt "ren" ström fri från distorsion (kontroversiellt, I know...) samt dessutom lämna konstant 230 V spänning utan vare sig dippar eller spikar. Allt förpackat i en snygg låda med läcker, blå display.

Saxat och fritt översatt från produktinformationen:

"Tekniken bakom Premier Power Plant är en omvandling av inkommande växelström till en 5 V fyrkantvåg via en synkroniseringskrets, en separat processor omvandlar fyrkantvågen till en sinusvåg som sedan behandlas i en DAC till en ren sinusvåg med samma fas som den inkommande växelströmmen. Rester av likström filtreras bort och vi har nu en 'minikopia' av den inkommande växelströmmen, men som är stabil och renad från distorsion. Därefter förstärks den renade sinusvågen, men i exakt fas, varvid effektiviteten blir mycket hög, d.v.s. energiförlusten i värme blir låg."

Bakgrunden till denna affär är följande:

Jag hade problem med mina tidigare Audion Silver Night rörmonoblock; när någon fönade håret i badrummet på entréplan, uppstod ett obehagligt "trafobrum" från blocken i lyssningsrummet på övervåningen (detta trots att jag lagt drygt 100 lök till elektrikern i samband med totalrenovering av kåken ett par år tidigare). Lätt irriterande tillika nervositetsframkallande. Jag kom fram till att något måste göras åt saken. Kanske var en strömrenare lösningen? Förmodligen billigare än att ta hem elektrikern ytterligare en gång, tänkte jag (i min enfald, skulle det visa sig).

Lokale handlaren ärades med ett besök. Denne hade precis fått in ett exemplar av en Power Plant. Jag lyssnade, med och utan, och upplevde där och då en klar förbättring av ljudet, framför allt i basen som fick ett bättre fundament men återgivningen upplevdes överlag lugnare och mer "lättflytande" när Naimelektroniken var ansluten till apparaten. Jämförelsen gjordes "öppet" (A/B) med samma kringutrustning med samma volym (ja, jag kollade att han inte smyghöjde, dessutom höll jag i fjärren) och samma sekvens i en Jackson Brown-låt, har glömt vilken.

Jag blev i ögonblicket så hänförd (ja, det är ett adekvat ord för hur jag kände) att jag körde hem, letade upp en recension från StereoPhile på nätet, konstaterade att recensenten tyckte som jag, funderade några dagar ytterligare och beställde sedan apparaten (butiksexet var redan sålt). 22 000 riksdaler var priset och då ska man ha med i beräkningarna att dollarn precis fallit vilket medförde gynnsammare priser. Att ett elektrikerbesök bara hade kostat en bråkdel, var inget jag reflekterade över där och då.

Väl levererad och alla apparater apterade, upplevde jag samma känsla som i butiken. Och brummet när hårfönen gick, var som bortblåst. Självfallet upplevde jag även att "tystnaden mellan tonerna" samt "svärtan" var mer påtaglig. Vilket kap!, tänkte jag i lyckoruset jag befann mig.

Kvällen därpå, bjöd jag hem en god tillika hifi-intresserad vän för en provlyssning. Jag hade inte nämnt något om mitt inköp och Power Planten var väl dold bakom luckan i hifi-bänken. Han stoppade cd:n efter första versen, tittade storögt på mig och frågade om jag hade "kalibrerat subbarna eller nåt". Så bra som han tyckte det lät just då, hade han aldrig tidigare upplevt, försäkrade han.

Ett år förflöt och jag hade så smått börjat tröttna på mina Audiovector S3 Avantgarde. "Imponatorparametrarna" föll mig inte längre i smaken och antalet vax jag fann spelbara sjönk stadigt till att mot slutet omfatta endast ett fåtal audiofilplattor. Som gammal rockräv, fann jag situationen ohållbar. Jag hade dessutom sedan en tid tillbaka börjat intressera mig för single end-stärkare och hade också på Sheratonmässan lyssnat till en högtalarmodell från engelska Audio Note som jag tyckte lät fantastiskt. Det var således dags för förnyelse i maskinparken såväl som gällande högtaleriet.

Det sista jag gjorde innan jag skulle packa ihop prylarna, var att testa systemet utan Power Planten, för att kolla om den var värd att behålla nu när försäljning av gammalt stundade. Upplevelse; ljudet tappade basfundament och "spretade", skarpskurenheten i konturerna suddades ut en aningens aning. Vi pratar givetvis mycket små skillnader, emellertid icke försumbara i mina öron vid tillfället. Och ja; jag kollade med faspennan att allt var rättvänt.

Jag behöll således Powen Planten, CD-spelaren (Naim CD5x) samt kablage. Förstärkare och högtalare såldes. Nya högtalare och single end-häck inhandlades. Till på köpet flyttade jag ner i biorummet med hifi-prylarna och skapade mig en egen liten fristad för finlyssning.

Detta var alltså för två år sedan och jag har sedan dess suttit nöjd. Mycket nöjd, till och med. Det är en skön känsla när man känner att de prylar man har, till fullo uppfyller ens krav på musikåtergivning. Dock finns det inget som inte kan bli bättre, tänkte jag alldeles nyligen och började fundera i termer av "förfining av befintlig materiel". Kanske trafobyten i rörhäcken (parallell tråd...)?

Lite upprymd över mina funderingar gällande eventuella trafobyten och vad detta ingrepp måhända skulle få för inverkan på ljudet, fick jag igår kväll ett infall; jag bestämde mig för att testa systemet utan Power Planten för första gången! Sagt och gjort och exakt samma upplevelse som när jag genomförde samma förfarande med gamla anläggningen. Banne mig om inte även djupledsperspektivet plattades till en smula... Kopplade tämligen omgående tillbaka och bitarna föll ånyo på plats. Puh!

Är ovan beskrivna upplevelser med och utan Power Planten placebo eller finns det tekniska förklaringar som faktiskt ger vid handen att eventuell ljudpåverkan skulle vara reellt hörbar?

Jag är medveten om att jag inte en enda gång verifierat mina upplevelser i ett kontrollerat blindtest. Men min kompis då, tänker nu vän av ordning, ni vet han som kom förbi och imponerades av återgivningen. Hur förklarar man det? Ja, säg det... Kanske hade han helt enkelt en bra lyssningsdag och var på bra humör. Det får vi aldrig veta...

Jag vet också att förstärkare är tämligen okänslig för strömkvalitet och spänningsförändringar inom rimliga gränser.

Likväl; upplevda, ljudliga skillnader.

Jag har funderat lite själv över tänkbara, tekniska förklaringar.

Kanske kan användandet av Power Planten liknas vid att lyssna nattetid, då många upplever en bättre återgivning (p.g.a. "lugnet" i elnätet)?

Power Planten är ju, i princip, en förstärkare. Måhända ger den i egenskap av sådan inte bara ren ström under stabil spänning utan sätter även sin egen "signatur" på ljudet?

Jag vet inte. Jag vet bara att den gör min musikaliska upplevelse framför stereon mer njutbar.

Fri spekulation och diskussion tillåten!
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-11 22:15

Du är på helt rätt spår.
I den här videon ser vi att du också måste ha Kraft Balsam (Power Conditioner) inte bara Kraft Planta (Power Plant).

http://www.youtube.com/watch?v=Hk6R9YlcKNM

Patrick82 är en av dom främsta inom modern HiFi.

Videon postades första gången i den här tråden, här på faktiskt.se faktiskt.se.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 75&start=0

Jag hade problem med mina tidigare Audion Silver Night rörmonoblock; när någon fönade håret i badrummet på entréplan, uppstod ett obehagligt "trafobrum" från blocken i lyssningsrummet på övervåningen (detta trots att jag lagt drygt 100 lök till elektrikern i samband med totalrenovering av kåken ett par år tidigare).

Lite undermålig nätdel, kan tyckas. Hårtorken skickar väl ut en massa skräp på nätet, och en del av detta ställer till det för förstärkaren (vars nätdel tydligen inte klarar detta ordentligt).
Kraft Plantan lyckas dock städa bort det, även om jag tycker att tillverkarens påstående om funktionssättet låter som rent blaj.

Du kunde ju testat med en avskiljningstransformator. Kostar väl en tjugondel av kraftplantan...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-11 22:22

Blir det inte billigare att byta hårtork och varför ska den egentligen vara igång medan du lyssnar? :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-12 00:29

Se så! Jag förhåller mig MYCKET ödmjuk till mina upplevelser. Jag är vidare mycket väl medveten om luckorna. Det gör tillståndet till neurotiskt snarare än psykotiskt. Dessutom hade jag nog förväntat mig att ironin i vissa delar av min beskrivning skulle framgå med önskvärd tydlighet.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-12 00:33

Ha, ha, skön snubbe den där Patrick.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-12-12 00:33

Bra grej säkert, strömmen är mkt viktigare än vad de flesta fåntrattarna på detta forum vet. Räcker med att ha stereouttaget närmre proppskåpet så låter det bättre.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-12 00:40

Objektivisten skrev:Bra grej säkert, strömmen är mkt viktigare än vad de flesta fåntrattarna på detta forum vet. Räcker med att ha stereouttaget närmre proppskåpet så låter det bättre.

Trevligt att få reda på; min nya bio är kopplad via annat proppskåp från huvudsäkringarna än resten av huset. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-12-12 00:42

Objektivisten skrev:Bra grej säkert, strömmen är mkt viktigare än vad de flesta fåntrattarna på detta forum vet. Räcker med att ha stereouttaget närmre proppskåpet så låter det bättre.

Inte bättre att ha "steriouttaget"* före proppskåpet . . . typ ? :P

*Gitarruttaget har jag alltid så långt from proppskåpet som möjligt . . . om nu någon skulle fråga maj . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-12-12 00:50

Laila skrev:

Inte bättre att ha "steriouttaget"* före proppskåpet . . . typ ? :P

Det kan det vara, men det jag skrev var; ju närmre proppskåpet desto bättre allt annat lika.

Fönar du håret by the way?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-12 00:53

Som sagt, jag är inte tillräckligt tekniskt bevandrad för att avgöra huruvida en dylik apparat ens teoretiskt skulle kunna påverka ljudet i något avseende. Därför påstår jag inte heller att de upplevda skillnaderna är säkerställda skillnader. Men nåt verkar det onekligen vara...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-12-12 01:00

Objektivisten skrev:en massa tjöt . . .

Visst, har satt propeller på en gammal oduglig SG, som jag inte visste vad den skulle kunna göra för nytta . . . funktionerar prima, typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-12 01:12

Max_Headroom skrev:... även om jag tycker att tillverkarens påstående om funktionssättet låter som rent blaj.

Intressant. Kan du utveckla?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-12 01:12

Jag har bytt de flesta vanliga nätkablar till hyfsat feta Suprakablar och grenuttaget blev också något från Supra som ska filtrera o ha sig. Så lite drabbad av "elnoja" är jag allt. Jag hör absolut ingen skillnad, men det är bra för själen och kostade mindre än andra "dumheter" jag gjort genom åren, mina vdH högtalarkablar hör dit *s*. När jag mäter med elfixen så läcker Suprakablarna ingen ström, det gör alla andra nätkablar. Om det är värt något vet jag inte, men det är åtminstone en mätbar skillnad.

I mitt första hus lät jag dra separat el till anläggningen. På den tiden trodde jag att jag hörde skillnad, men f-n vet. Alla knäppningar försvann, sådana som uppstod när kylskåpet gick igång eller bastun startades. Poolpumpen kunde orsaka någon form av störning, som också försvann, fast den hördes ändå, så när det skulle lyssnas stängdes den av. Blev det långa lyssningspass så växte algerna till sig *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-12 01:14

Laila skrev:

Visst, har satt propeller på en gammal oduglig SG, som jag inte visste vad den skulle kunna göra för nytta . . . funktionerar prima, typ. :)

Hur får du propellern att rotera? Snabba skalor? :D

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-12-12 04:11

bensnake skrev:
Laila skrev:

Hur får du propellern att rotera? Snabba skalor? :D

Jag har inte mycket hår att föna.
I stället var det skivspelarmotorn som påverkade övertonsspektrum i rörslutstegens svaga mekaniska brum som fick mig att göra en djupdykning i nätfilterdimensionering mm.
Mera om detta vid ett annat tilllfälle, om någon är intresserad.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Upplevelser med Power Plant - bara placebo?

Inläggav Almen » 2012-12-12 09:23

bensnake skrev:Är ovan beskrivna upplevelser med och utan Power Planten placebo eller finns det tekniska förklaringar som faktiskt ger vid handen att eventuell ljudpåverkan skulle vara reellt hörbar?

Jag är medveten om att jag inte en enda gång verifierat mina upplevelser i ett kontrollerat blindtest.

Om du nu undrar om det är placebo, varför gör du inte ett blindtest?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-12-12 09:23

När jag drog EKLK till stereon separat så förväntade jag inte att höra nån särskild skillnad men jag och flera andra upplevde att det möjligen lät lite "lugnare". Redan innan brusade det inte störande men bruset blev faktiskt ännu lägre så man måste ha örat inne i hornet för att det skall höras nu.
Jag har varit med om att höra skillnad hos en annan personen då det testades ett nätfilter modell större, nu minns jag inte ens vad som blev bättre men skillnaden var ganska påtaglig då det kopplades fram och tillbaka.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-12-12 10:35

bensnake skrev:
Fri spekulation och diskussion tillåten!

Såna omvandlare har väl funnits hur länge som helst. Jag har två på jobbet, tillverkade av Power Boxi Gnesta.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-12 14:32

lennartj skrev:... om någon är intresserad.

Absolut!

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-12 14:35

Almen skrev:Om du nu undrar om det är placebo, varför gör du inte ett blindtest?

Därför att jag egentligen skiter i orsaken så länge jag får verkan, ehuru subjektivt upplevd. :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-12-12 15:53

Om du nu får en bra upplevelse, varför förstöra den med ett blindtest? :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-12-12 15:56

bensnake skrev:
Almen skrev:Om du nu undrar om det är placebo, varför gör du inte ett blindtest?

Därför att jag egentligen skiter i orsaken så länge jag får verkan, ehuru subjektivt upplevd. :)

Aha. Ja, har man pröjsat 22 000:- för något så vill man kanske inte få reda på att det är verkningslöst. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-12-12 15:58

phloam skrev:Om du nu får en bra upplevelse, varför förstöra den med ett blindtest? :)

Om du nu har tjugotusen spänn, varför bränna dem på något verkningslöst? :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-12-12 16:24

John Atkinson på Stereophile beskriver ju skillnaderna ungefär på samma sätt som du gör.

It sounds like a cliché, but the best way of describing what the Power Plant did was that the blacks became blacker. The contrast between the images of sound sources and the background against which they were portrayed was increased. If you've seen a good HDTV presentation, you'll probably agree with me that, once you've gotten over the unexpected acuity, it's the color saturation that grabs you. So it was with the PSA in the loop: instrumental tonal colors became more saturated.

http://www.stereophile.com/content/ps-a ... ollowup-ja
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-12 16:52

Almen skrev:
bensnake skrev:

Aha. Ja, har man pröjsat 22 000:- för något så vill man kanske inte få reda på att det är verkningslöst. :)

Verkningslöst? Har du inte läst vad jag skrivit?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-12-12 18:19

bensnake skrev:
lennartj skrev:... om någon är intresserad.

Absolut!

Hinner inte idag. Ska göra ett försök i morgon kväll.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-12 18:28

bensnake skrev:
Almen skrev:
bensnake skrev:

Jo, att du tycker något vet vi. Huruvida någon effekt existerar vets inte utifrån det du skrivit. Förutom att du föredrar att tro att den föreligger framför att ev. få reda på att den inte finns. Det är väl rätt sammanfattat?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-12 19:17

Nattlorden skrev:
bensnake skrev:
Almen skrev:
bensnake skrev:

Jo, att du tycker något vet vi. Huruvida någon effekt existerar vets inte utifrån det du skrivit. Förutom att du föredrar att tro att den föreligger framför att ev. få reda på att den inte finns. Det är väl rätt sammanfattat?

Inte tycker! Upplever! Alltså en verkan. Jag ser ingen nödvändighet i att pröva blind folded. Det är inte så jag lyssnar normalt. Sannolikt kommer jag ju att uppleva förbättringen igen så snart blindtestet är över. Därför kan jag leva med ovissheten. Men man ska aldrig säga aldrig... ;-)

För mig handlar denna hobby om just upplevelser. Varför försöka motbevisa dessa då de inträffar?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-12 19:49

bensnake skrev:Inte tycker! Upplever! Alltså en verkan.

Det betyder samma sak. Nej, upplevelse och verkan är inte samma sak. Förutom verkan på dig då.

För mig handlar denna hobby om just upplevelser. Varför försöka motbevisa dessa då de inträffar?

För att något som är placebo riskerar att plötsligen upphöra, medan en fysikalisk verkan är permanent?
För att andrahandsvärdet inte skall falla för mycket till den dagen det upphör?
För att du inte skall behöva berätta för besökare hur fantastisk den är för att den skall funka på dem med?
För att slippa få denna sortens frågor? :mrgreen:

etc etc

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-12 20:05

Nattlorden skrev:
bensnake skrev:Inte tycker! Upplever! Alltså en verkan.

Det betyder samma sak. Nej, upplevelse och verkan är inte samma sak. Förutom verkan på dig då.

För att något som är placebo riskerar att plötsligen upphöra, medan en fysikalisk verkan är permanent?
För att andrahandsvärdet inte skall falla för mycket till den dagen det upphör?
För att du inte skall behöva berätta för besökare hur fantastisk den är för att den skall funka på dem med?
För att slippa få denna sortens frågor? :mrgreen:

etc etc

Verkan på MIG är det enda som är intressant. Det är ju min apparat. Jag som lyssnar. Och upplever.

Dina motfrågor till min fråga om motbevisandet är inte av den digniteten att jag någonsin funderat över dem.

Hoppas att det är ok med dig...? Att jag tycker så, alltså.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi