jonasp skrev:adzer skrev:Mina basar ger 16.8 liter inom xmax p-p. Känns ganska lagom för mig. Tror man klarar sig länge med det.
Uj! Vad har du för slaglängd på dina basar egentligen?
Måste ju vara runt 25mm? Mina 14mm xmax ger ju 9.3 liter.
Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:adzer skrev:Mina basar ger 16.8 liter inom xmax p-p. Känns ganska lagom för mig. Tror man klarar sig länge med det.
Uj! Vad har du för slaglängd på dina basar egentligen?
JonasW skrev:Absolut, nu är det ju beroende på rum också. Men jag gissar att du har ett normalstort rum på +-20m2?
Mina dryga 9 liter räcker långt för min del (21m2), att bygga ut till det dubbla skulle mest vara en rolig grej, inte för att det behövs till vardags
Det är en skada det här
jonasp skrev:Uj! Vad har du för slaglängd på dina basar egentligen?
JonasW skrev:Största lyftet för min del var nog ändå inte förmågan att flytta mer luft än SVS PB13 jag hade, utan att det låter "mindre bas" flummigt sagt
De nya spelar så mycket tightare och kan delas betydligt högre. Sen att man slipper portshuffing ~15Hz skadade inte heller
-Palle- skrev:Komorok skrev:Jag jizzar 10l totalt.
Jizzes!!!
http://ars.els-cdn.com/content/image/1- ... 89-gr1.jpg
Nattlorden skrev:bakerman22 skrev:Vem FAN lyssnar på Barbara Streisand !!?
Alla som inte låter sina fördomar komma ivägen för att njuta en underbar röst?
KorkSniff skrev:Nattlorden skrev:bakerman22 skrev:Vem FAN lyssnar på Barbara Streisand !!?
Alla som inte låter sina fördomar komma ivägen för att njuta en underbar röst?
+1
Strmbrg skrev:Hur mycket luft behöver flyttas för att Barbra Streisand skall komma till sin rättmätiga rätt?
Och - ej att förglömma: Var bör -3dB-punkten UPPÅT läggas, för att det skall fungera?
Jag googlade lite i frågan:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Streisandeffekten
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:markusA skrev:En högintressant fråga för min egen del och något jag länge funderat över.
Hur mycket behövs och hur mycket är nog?
För egen del är jag beredd att dra slutsatsen att 0,5liter VD per kvadratmeter yta i lyssningsrummet är nästan tillräckligt. 1liter Vd är det garanterat.För mig. Tror jag.
Men, jag tror att det är generaliserbart till de flesta öron och människor. Tumreglemässigt så det förslår.
Om du vill ange en pumpning som räcker för att nå ett ljudtryck vid
extremlåga frekvenser, så är det volymen på rummet (anslutande
volymer inkluderade) du behöver relatera pumpvolymen till, inte
arean.
Är det vid högre frekvenser så är det en lyssningsavståndsfråga.
Däremellan är det beroende på så många saker att man måste se
på det specifika fallet och den specifika frekvensen.
Vh, iö
BPM skrev:steveo1234 skrev:BPM skrev:Det här med infrabas.. Vad krävs egentligen för att dessa frekvenser ska bli märkbara? Jag tänker på konarea, ljudtryck osv. Det handlar ju om bidraget dessa "kännbara" intryck gör för upplevelsen så var går gränsen för vad som behövs för ett fungerande infrasystem? Det kanske inte går att generalisera men några exempel vore kul att få se.
Ett ett litet/mellanstort rum så skulle jag gissa någonstans runt 2*12" element av bättre kvalisort.
Har idag 2st 50L lådor med en SLS 8 (gamla varianten med QTS 0.51) i varje som med lätt housecurve ger 20Hz på nivåer som räcker för mitt behov. Jag har dock 6st likadana lösa element. Skulle dessa 8st SLS 8 kunna ge bas neråt 13-15Hz på användbar nivå med EQ (i 25 kvadrat) eller pumpar de helt enkelt för lite luft? PA-steg är ju rätt billiga och MDF har jag gott om så man är sugen på att bygga lite. Nivån ifrån de 2 SLS-elementen räcker rätt bra för mig så länge de som nu är subsonicfiltrerade vid 20Hz men plockar jag bort filtret så hör man att det är ansträngt vid vissa filmer och viss musik så det behövs mer för infra. Jag behöver inte kunna spela så mycket högre, men djupare på samma nivå vore intressant att testa.
Räcker 2st 12" av en sort som är bättre lämpad för infra så går det för all del att bygga nytt men det vore ju smidigt att använda sig av vad man har. Funkar SLS 8 inte alls för ändamålet ens i antal om 8st så tar jag gärna emot förslag på alternativ.
steveo1234 skrev:BPM skrev:steveo1234 skrev:BPM skrev:Det här med infrabas.. Vad krävs egentligen för att dessa frekvenser ska bli märkbara? Jag tänker på konarea, ljudtryck osv. Det handlar ju om bidraget dessa "kännbara" intryck gör för upplevelsen så var går gränsen för vad som behövs för ett fungerande infrasystem? Det kanske inte går att generalisera men några exempel vore kul att få se.
Ett ett litet/mellanstort rum så skulle jag gissa någonstans runt 2*12" element av bättre kvalisort.
Har idag 2st 50L lådor med en SLS 8 (gamla varianten med QTS 0.51) i varje som med lätt housecurve ger 20Hz på nivåer som räcker för mitt behov. Jag har dock 6st likadana lösa element. Skulle dessa 8st SLS 8 kunna ge bas neråt 13-15Hz på användbar nivå med EQ (i 25 kvadrat) eller pumpar de helt enkelt för lite luft? PA-steg är ju rätt billiga och MDF har jag gott om så man är sugen på att bygga lite. Nivån ifrån de 2 SLS-elementen räcker rätt bra för mig så länge de som nu är subsonicfiltrerade vid 20Hz men plockar jag bort filtret så hör man att det är ansträngt vid vissa filmer och viss musik så det behövs mer för infra. Jag behöver inte kunna spela så mycket högre, men djupare på samma nivå vore intressant att testa.
Räcker 2st 12" av en sort som är bättre lämpad för infra så går det för all del att bygga nytt men det vore ju smidigt att använda sig av vad man har. Funkar SLS 8 inte alls för ändamålet ens i antal om 8st så tar jag gärna emot förslag på alternativ.
8 stycken SLS8 borde ha ungefär samma Vd som 2*12". Om det räcker är naturligtvis beroende av alla de vanliga parametrarna (hur tätt rum du har, och hur högt du behöver spela för att tycka det är "tillräckligt".
Med tanke på att du tycker att 2*SLS8 räcker för dina lyssningsnivåer så tror jag att det kan räcka. Med tanke på att du redan har dem så tycker jag faktiskt att du ska bygga en låda och sätta in alla 6 elementen. Bara på prov. MDF board är billigt och lådorna behöver ju ingen finish för att testa. Enklast är att bygga en låda och sätta tre element på höjd på en sidan och sen tre element på motsatta sidan.
Görbart för några hundralappar och några timmars arbete.
BPM skrev:steveo1234 skrev:BPM skrev:steveo1234 skrev:BPM skrev:Det här med infrabas.. Vad krävs egentligen för att dessa frekvenser ska bli märkbara? Jag tänker på konarea, ljudtryck osv. Det handlar ju om bidraget dessa "kännbara" intryck gör för upplevelsen så var går gränsen för vad som behövs för ett fungerande infrasystem? Det kanske inte går att generalisera men några exempel vore kul att få se.
8 stycken SLS8 borde ha ungefär samma Vd som 2*12". Om det räcker är naturligtvis beroende av alla de vanliga parametrarna (hur tätt rum du har, och hur högt du behöver spela för att tycka det är "tillräckligt".
Med tanke på att du tycker att 2*SLS8 räcker för dina lyssningsnivåer så tror jag att det kan räcka. Med tanke på att du redan har dem så tycker jag faktiskt att du ska bygga en låda och sätta in alla 6 elementen. Bara på prov. MDF board är billigt och lådorna behöver ju ingen finish för att testa. Enklast är att bygga en låda och sätta tre element på höjd på en sidan och sen tre element på motsatta sidan.
Görbart för några hundralappar och några timmars arbete.
Börjar bygga låda ikväll, men jag testar att bygga 2st när jag ändå sågar och plockar ur basarna i de befintliga lådorna för testandet så jag får 4st i varje låda. Innermått på 25x35x120cm ger 105L minus elementen och några stag så det borde kunna funka bra slutet, och även kunna integreras smidigt i rummets främre hörn rent estetiskt. Har bara fluff av täckjacksfodertyp men i rejäla mängder..
Frågan är hur jag kopplar allt. Drömimpedansen vore 2 Ohm per låda (steget trivs bra med 2 Ohm i stereo) så det borde innebära en kombination av parallell -och seriekoppling..? Kan någon förklara hur jag når 2 Ohm (eller 4 som nog funkar bra nog) per låda vore det schysst. Ingen panik dock, för ska jag väl bygga så gör jag det stabilt nog för att kunna behållas direkt, så ett par dagar bort ligger nog första testen i alla fall..
jonasp skrev:Hur många av er har försökt kvantifiera "vad som behövs" på något seriöst sätt?
MagnusÖstberg skrev:jonasp skrev:Hur många av er har försökt kvantifiera "vad som behövs" på något seriöst sätt?
Jag, det tog tid. Kunde liksom inte mentalt få in att det skulle behövas en faktor 20 i lyftflyttningsförmåga under 150Hz
petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:jonasp skrev:Hur många av er har försökt kvantifiera "vad som behövs" på något seriöst sätt?
Jag, det tog tid. Kunde liksom inte mentalt få in att det skulle behövas en faktor 20 i lyftflyttningsförmåga under 150Hz
Vad är det du vill lyfta?
petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:jonasp skrev:Hur många av er har försökt kvantifiera "vad som behövs" på något seriöst sätt?
Vad är det du vill lyfta?
petersteindl skrev:Jodå, jag har lyssnad på Bosse Hanssons hornnågra gånger.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Jodå, jag har lyssnad på Bosse Hanssons hornnågra gånger.
Hur många ägg behövs för att matcha kapaciteten?
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Jodå, jag har lyssnad på Bosse Hanssons hornnågra gånger.
2
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Jodå, jag har lyssnad på Bosse Hanssons hornnågra gånger.
2
Ah, jag glömde spec:a storleken på äggen...
petersteindl skrev:Jodå, jag har lyssnad på Bosse Hanssons hornnågra gånger.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster