Upplevelser med Power Plant - bara placebo?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Upplevelser med Power Plant - bara placebo?

Inläggav Nattlorden » 2012-12-12 20:07

bensnake skrev:Verkan på MIG är det enda som är intressant. Det är ju min apparat. Jag som lyssnar. Och upplever.

Dina motfrågor till min fråga om motbevisandet är inte av den digniteten att jag någonsin funderat över dem.

Hoppas att det är ok med dig...? Att jag tycker så, alltså.

Jadå, det enda jag bryr mig om är att det inte beskrivs för andra som en sanning innan denna fått torrt på fötterna.

Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-12 20:32

Nattlorden skrev:
bensnake skrev:Verkan på MIG är det enda som är intressant. Det är ju min apparat. Jag som lyssnar. Och upplever.

Dina motfrågor till min fråga om motbevisandet är inte av den digniteten att jag någonsin funderat över dem.

Jadå, det enda jag bryr mig om är att det inte beskrivs för andra som en sanning innan denna fått torrt på fötterna.

Empatikortet är alltid effektivt. Omtanke om sina medmänniskor, så att dessa inte riskerar att luras av den smutsiga hifi-branschen.

For the record; jag presenterar inte mina upplevelser som sanningar.

Nu Braking Bad på Netflix via AppleTV. Funkar finfint. Kanonserie för övrigt. Det är helt sant. Kan ej ifrågasättas. ;-)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-12-12 20:55

Nattlorden skrev:

Upplevelsen har en (i detta fall positiv) verkan på individen kan man säga, så slipper ni dividera :)

Att man kan köpa saker som ger subjektivt bättre upplevelser under lång tid, är det fel? Om det fanns i pillerform och kostade 100:- st och var ofarligt - gimmie!!! :)

Men tyvärr funkar det inte på alla :(

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-12 21:21

phloam skrev:Att man kan köpa saker som ger subjektivt bättre upplevelser under lång tid, är det fel?

Absolut inte. Tycker nog dock att varianten subjektivt bättre pga existerande fysisk effekt är att föredra framför ren placebo. Men folk får lov att uppskatta nålar i gardinerna, avstämda skålar och kabelspray eller vad de vill.

Det som diskutteras i denna tråden har en mycket större fysikalisk möjlighet, så jag tycker det är mest synd att man inte tar klivet fullt ut och troliggör existens av effekten.

phloam skrev:så slipper ni dividera :)

Vad var det vi skulle dela på?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-12 22:15

Möjligheten finns ju även att skaffa sig ett eget strömaggregat.
Bild
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-12 22:37

Ragnwald skrev:Möjligheten finns ju även att skaffa sig ett eget strömaggregat.
Bild

Du behöver onekligen ett väldämpat maskinrum...
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-12-12 22:40

Ragnwald skrev:Möjligheten finns ju även att skaffa sig ett eget strömaggregat.

Fast eftersom man trots allt redan har el vore det nog smidigare med en motor generator-koppling...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-12 22:51

bensnake skrev:
Max_Headroom skrev:... även om jag tycker att tillverkarens påstående om funktionssättet låter som rent blaj.

Intressant. Kan du utveckla?

Tekniken bakom Premier Power Plant är en omvandling av inkommande växelström till en 5 V fyrkantvåg via en synkroniseringskrets,

Jasså? Varför hålla sig nere på 5V? Fortfarande skall samma effekt dras igenom. Blir ju rejäla stömmar av detta. Elektronik för stora strömmar brukar vara kostsamt.

en separat processor omvandlar fyrkantvågen till en sinusvåg

Mmmm, en processor... 100-tals Watt, fortfarande 5V... Tror inte det va? Skulle vara kul att se hur dom löst det, om det stämmer.

som sedan behandlas i en DAC till en ren sinusvåg med samma fas som den inkommande växelströmmen.

Jo, visst. En sinusvåg som behandlas av en DAC. Starkström. Och att resultatet ligger i fas med inkommande växelström är ju förståss väldigt viktigt...

Rester av likström filtreras bort och vi har nu en 'minikopia' av den inkommande växelströmmen, men som är stabil och renad från distorsion. Därefter förstärks den renade sinusvågen,

Jaha, och drivspänningen till den förstärkaren kommer ifrån vadå? Rakt från väggurtaget eller?

men i exakt fas, varvid effektiviteten blir mycket hög, d.v.s. energiförlusten i värme blir låg.

Ja, effektiviteten blir ju förståss på topp om man först likriktar, swichar ned till en 5V fyrkantvåg, filtrerar bort övertonerna från fyrkantvågen så den blir lik en sinus, meckar med sinusvågen och förstärker sedan detta (med oklar drivning av förstärkaren)... Jättebra att krämen kommer ut i fas med det som kommer in också. Jovisst.

Det är inte så att den här strömrenare består av en isolationstransformator och en konding som kopplar bort högfrekvent elektroniskt bös?
Dvs den gör samma jobb som en normal nätdel skulle ha gjort fast till mycket högre kostnad...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-12-12 23:06

Det är en högeffektstongenerator, vad är det som är så konstigt med det? :?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-12 23:12

Rydberg skrev:Det är en högeffektstongenerator, vad är det som är så konstigt med det? :?

Det kanske det är. Men reklamsnacket är ju nonsens från början till slut.
Dom hade ju kunnat skrivit att det är en högeffektstongenerator. Istället för en massa strunt. Det hade ju gett ett betydligt mer seriöst intryck, i alla fall hos mig. Men man kanske inte vill ge ett seriöst intryck hos folk som ändå inte har för aviskt att köpa en?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-12-12 23:44

Det har väl ett switchat nätagg, och sen några effekttrissor och nån enkel tongeneration.

Har inte läst reklamen

CEO som snackar här, tycker han håller en ganska ok profil http://www.youtube.com/watch?v=iL1Wjeq7eHY

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-12 23:51

Hmm, ja... Men vad ska man ha den till?
Och har någon provat om den i praktiken gör ett bättre jobb än en isolationstrafo?

Har någon provat att incudera störningar i drivspänningen till apprater för att se vad som händer vid olika fel?

Edit: Jag har själv hört störningar som kommit via "krämen i väggen" men bara i ett fåtal specialfall.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-12-12 23:57

Kolla in länken, han berättar lite om vad han tycker att fördelarna är och varför en passiv sak likt en isolertraffo inte kan jämföras med en Power Plant.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-13 00:46

En flyktig tanke; skulle det gå att F/E-lyssna apparaten? Sitter och funderar på hur den i så fall skulle kunna inkluderas i kedjan men får inte riktigt ihop det...

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2012-12-13 00:58

bensnake skrev:En flyktig tanke; skulle det gå att F/E-lyssna apparaten? Sitter och funderar på hur den i så fall skulle kunna inkluderas i kedjan men får inte riktigt ihop det...

A/B isf... att F/E-lyssna nåt som påstås ändra på saker är lite överflödigt.

Men hela grejen känns lite som ett rullband monterat på en permobil för att underlätta för gamlingar med dåliga knän...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-13 01:21

tvett skrev:A/B isf... att F/E-lyssna nåt som påstås ändra på saker är lite överflödigt.

Tja, man har ju F/E-lyssnat single end-häckar... Måste man alltid utgå från nollhypotesen, menar du?

Dessutom menar ju en del här att apparaten inte tillför ett skit.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-12-13 01:30

bensnake skrev:

Precis, den tar ju bort störningar och dist.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-13 08:30

Harryup skrev:
bensnake skrev:

mvh/Harryup

"...inte tillför ett skit" i betydelsen "totalt verkningslös".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-13 08:33

bensnake skrev:
Harryup skrev:
bensnake skrev:Dessutom menar ju en del här att apparaten inte tillför ett skit.

"...inte tillför ett skit" i betydelsen "totalt verkningslös".

Den som inte lyssnat kan ju bara spekulera. Och har man lyssnat med en sådan apparat inkopplad så gäller resultatet bara vid just det tillfället, dvs med använd utrustning, på ett givet nät och tidpunkt.

/ B

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-12-13 12:40

Jag förstår mig inte på alla negativa kommentarer?
Första frågan man får ställa sig själv är väl om man är beredd att tro på huruvida elen i vägguttaget påverkar ljudet.

Om man köper den tanken så vill man ha så bra 50Hz@230V som möjligt.
Om den här apparaten levererar det så gör den precis det den är skapt för att göra.
Jag vet inte hur bra en isolationstrafo är egentligen men med tanke på att alla traditionella nätagg har en trafo i sig och ändå påverkas av kvaliteten på strömmen så...

Om jag själv skulle välja mellan en högeffekttongenerator och en isolationstrafo så skulle jag lätt välja den förstnämnda eftersom man verkligen kan få perfekt spänning.
Hur man skapar sinustonen och transformerar denna till rätt spänning är ju valfritt, det finns säkert en massa olika varianter.
Med tanke på vad "normala strömrenare" kostar så tycker jag inte att 22000:- verkar vara något överpris.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-13 13:06

markusA skrev:Om jag själv skulle välja mellan en högeffekttongenerator och en isolationstrafo så skulle jag lätt välja den förstnämnda eftersom man verkligen kan få perfekt spänning.
Hur man skapar sinustonen och transformerar denna till rätt spänning är ju valfritt, det finns säkert en massa olika varianter.

För mig känns iofs en sådan apparat bara som en enhet som gör något som redan den inbyggda nätdelen borde göra. Men det är väl oftast en kostnadsfråga, många förstärkare skulle säkert bli dubbelt så dyra med en perfekt strömmatning. Och detta är väl tex lite av den filosofi som Naim har, dvs en adekvat strömförsörjning i sina apparater men vill man ha maximal kvalitet så skaffar man en extra separat nätdel. Problemet är att det då blir dyrare än om apparaten redan från början hade haft premuim-nätdelen och man slipper dessutom ett antal extra lådor och kablage.

En annan fråga är just, vad är "perfekt spänning"? Jag har flera gånger noterat att man anser ljudet som sämre när man stoppar in en extra "strömrenare". Renare, snyggare, ja. Men sämre sturm und drang, mer livlöst helt enkelt. Här finns det helt säkert utrymme för tester!

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-13 13:11

Bill50x skrev:Jag har flera gånger noterat att man anser ljudet som sämre när man stoppar in en extra "strömrenare". Renare, snyggare, ja. Men sämre sturm und drang, mer livlöst helt enkelt.

Reverserad placebo från folk som vill ha så lite som möjligt ivägen?

Alt. underdimensionerad.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-12-13 13:33

Problemet jag har med den har hyoptesen ar att den utgar fran att elnätet alltid skulle ha sa stora storningskomponenter att det inte bara ar nastan markbart, utan ordentligt markbart. Hela tiden...

Att apparaten kan filtrera bort overtoner fran t.ex. en narliggande hartork later val rimligt. Men vad ar den stora skillnaden, som alltid marks?

En hypotes kan vara att den kanske har en annan utspanning? Om elnatet ligger pa strax over 230 volt och den har apparaten har en utspanning pa 220 volt. Om man har "vintageutrustning" sa ar den val anpassad for just 220 volt. Har HiFi utrustningen dessutom nagra ar pa nacken sa kan saker i natdelar och annan elektronik ha drivit fran sin ursprungliga kalibrering (ökad läckström t.e.x.) och da kanske, kanske att en 5% minskning av inspanningen gor att saker gar ner narmare ursprungskalibreringen.
Men det ar bara oerhort naiv, och sakerligen dum, spekulation fran min sida.

Jag forsoker inte alls forringa din upplevda forbattring alls! Men da fragestallnigen ar vad folk tror i fragan sa redovisar jag mina tankar.
__
/ony

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-13 14:49

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Jag har flera gånger noterat att man anser ljudet som sämre när man stoppar in en extra "strömrenare". Renare, snyggare, ja. Men sämre sturm und drang, mer livlöst helt enkelt.

Det kan det absolut vara. Men hur tar man reda på det?

/ B

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-12-13 15:09

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:

/ B

Blindtest?
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2012-12-13 15:16

Tror bestämt att jag ska investera i en http://www.vacon.com/products/AC-Drives ... e=products

:lol:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-13 15:32

Bensnake :

Jag tycker du ska gå över till att köpa grön el om du inte redan gjort det, det låter så jäkla mycket bättre ! 8O
Sedan om det är tack vare renare el eller bara "en bra känsla" vet jag inte... 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-13 15:43

UrSv skrev:
Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:

Blindtest?

Hahaha! Visst.

Först kör man med "renaren" sedan utan. Eller tvärtom. Fast utan att berätta vad som är vad. Och sedan frågar man blindstyrena om dom hör någon skillnad. Och om/när dom gör det så blir frågan "vilket är bäst"? Eller "vilket är korrekt", vilket ju ofta verkar vara motsatsen...

Ja, vad tror du?

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-13 15:48

Bill50x skrev:
UrSv skrev:Blindtest?

Hahaha! Visst.

Först kör man med "renaren" sedan utan. Eller tvärtom. Fast utan att berätta vad som är vad. Och sedan frågar man blindstyrena om dom hör någon skillnad. Och om/när dom gör det så blir frågan "vilket är bäst"? Eller "vilket är korrekt", vilket ju ofta verkar vara motsatsen...

Ja, vad tror du?

Man kan även bygga något som tillför olika störningar på matningen och låta folk säga ifrån när de upplever att någon störning slagit genom. Och köra några sådana scenarier både med maskinen kopplar och normalt. Blir det högre andel träffar på när störningar påförs utan den så kan man ju anse den har en potentiell funktion. Då blir bara frågan vilka sorters störningar som är vanligt förekommande som man bör ha att testa...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-12-13 16:00

Finns det någon som har lite facts & figures kring detta och inte bara lösa spekulationer?

Exempel på frågor:
- Vad är spänningsdistorsionen på elnätet?
- Hur är spänningsdistorsionen på apparatens utgång?
- Hur påverkas en typisk förstärkare eller annan apparat i kedjan av spänningsdistorsion?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi