växelströmsbrum någon som har...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

OlA-68
Mr. Muzic

växelströmsbrum någon som har...

Inläggav OlA-68 » 2005-09-08 07:34

jag kopplade in min amplifix igår kul tänkte jag nu kopplar vi in skivspelaren också en st MMF-7 med tillhörande RiAA det djävulskapet brummar tog ur kontakterna och kopplade mig bakifrån och upp till skivspelaren vid RiAA:n var det stopp även fast
inte skivspelaren var inkopplad brummade den vid säg volym 30/80
är det för billigt mög jag köpt som RiAA-steg???

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-09-08 07:45

Riaa-steget har ju inte brummat förrut. Kopplat till Densenförsteget var det knäpptyst. Jag tror det går att lösa.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2005-09-08 08:18

jag har provat allt utom att lägga magnecyl på stärkaren jag behövde äta upp dem efter några timmars slit konstaterade att även om jag inte har någon gramofon inkopplad i RiAA-steget så brummar det om RiAA steget .
min nästa chans är ett annat RiAA-steg Eller Att gå tillbaka Till densen vid grammofonlyssning.
men jo det brummade lite då också det var bara det att don och några andra övertygade mig då om att det var ju dock på nästan halv volym och därmed inte så konstigt att det brummade
så till alla de som läser detta kan jag få en omröstning vid vilken volym brummar det i era stärkare när gramofonen är inkopplad
tala gärna om max utslag på ratten ochså så at man kan få en jämförelse själv har jag ett hörbart brum vid 30/80 sedan en liten fråga till jag kommer ihåg att för några år sedan fanns det ett riaa-steg som drev med batteri det skulle ju knappast kunna generera växelströmsbrum ... erfarenheter?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-09-08 08:19

Brum med RIAA brukar bero på problem med den extra jordtråden från svarven. Den ska normalt anslutas till RIAA-stegets chassi intill ingången. Det finns fler orsaker men börja med att kolla detta.

Edit: du postade nästan samtidigt.

Med rör-RIAA här hemma brummar det inte störande förrän jag har volymen på klockan 3, normal volym klockan 9. Helt brumfritt blir det nästan aldrig.

Har du RIAA-stegets nätanslutning ihop med förstegets eller sitter de spearerade?
- Militant slacker

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2005-09-08 08:32

jag har haft nätagg. separerat från övrig del, jag har haft det tillsammans, jag har haft de i filter ,utan filter och tvärtom
jag har provat icke skärmat ,skärmat, jordkabel , separat jordkabel, samt dra ut skiten och konstatera att när ingen Picup är ansluten så brummar det likt förbannat oc riaasteget är inte långt från soptunnan nu.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-08 09:13

Testat att jorda den till för/slutsteg också?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: växelströmsbrum någon som har...

Inläggav rhenrics » 2005-09-08 10:58

OlA-68 skrev:jag kopplade in min amplifix igår kul tänkte jag nu kopplar vi in skivspelaren också en st MMF-7 med tillhörande RiAA det djävulskapet brummar tog ur kontakterna och kopplade mig bakifrån och upp till skivspelaren vid RiAA:n var det stopp även fast
inte skivspelaren var inkopplad brummade den vid säg volym 30/80
är det för billigt mög jag köpt som RiAA-steg???

Det kan vara Amplifixen. Min brummar (i högtalarna) med alla källor som ansluts obalanserat. Balanserat är det knäpptyst.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-09-08 11:01

Har ju jordade nätkablar nånstans? I så fall använd ojordad förgreningsdosa. Ifall du inte tänkt på detta förr.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-09-08 11:05

En liten vinylhistoria. Linn Axis har jordad skivtallrik som går via nätjord. Den måste jordas i samma jordade förgreningsdosa som försteget. All annan utrustning är separerad från nätjord.

Är pickupen ansluten förresten?

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2005-09-08 11:20

det brummar ju utan att skivspelaren ens är ansluten till RiAA-n
och ifall jag ansluter cd-n icke balanserat är det också knäpptyst
så ngt brum i stärkaren är det inte och jag har provat att ansluta jord i stärkaren också även att ha ojordad förgrening jag tror det sitter i MMF Phonoboxen den är nämligen en apparat som är beroende av 16v DC varför förstår jag ej är inte elektroniken i en stärkare AC det är väl bara dumheter att blanda in växelström i en så känslig del som RiAA-n

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2005-09-08 11:24

och ja jag har kollat jordansl. till tonarmen/picupen det enda jag inte förstår är var i H-E skulle jorden ta vägen efter anslutning till RiAA den har ingen jord den har bara en sketen epasladd från nätaggregat till apparat utan jord och nätaggregatet är inte jordat

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2005-09-08 11:27

Har du RIAA-stegets nätanslutning ihop med förstegets eller sitter de spearerade?[/quote]

har provat både och

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2005-09-08 12:07

jag sitter och lurar lite på om det kan ha med matningen till phonoboxen att gjöra skulle det bli mindre brum om man hade ett riaa-steg som var ac-anslutet det vill säga en nätadaptor som likriktade redan vid uttaget alternativt en batteridriven riaa
????????????

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-09-08 13:09

Lite rörigt att se vad som är gjort. Börja så här:

Steg 1:
Anslut bara förstärkaren till ojordat grenuttag (inga andra komponenter så länge). Anslut RIAA till samma ojordade grenuttag.

Steg 2:
Anslut phonokablage mellan RIAA och förstärkarens linjeingång. Brummar det? Ifall det brummar, byt kablar och prova igen.

Steg 3:

Anslut skivspelare till ojordat nät samt till RIAA med korrekt ansluten pickup till RIAA. Brummar det?

Steg 4:

Anslut tonarmens jordkabel till förstärkarens GND (FEL! till RIAAts GND borde det väl vara). Brummar det?

Gör alla punkterna även om de brummar i något av de tidigare. Det kan ju vara fel på RIAA-steget, men kolla detta schema först.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2005-09-08 13:30

Hjärnsläpp av mig den är ju DC dvs likström
Talade med nagref nyss och han föreslog följande belasta ingångarna i Riaan (kortslut två RCA var för sig plugga in i Phonoboxen) Brummar det?????
= fel på phonobox eller likriktare eller förstärkare
Bygg batteripack anslut till phonobox brummar det fel på Phonobox
eller förstärkare
brummar det inte
fel på likriktare

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-08 16:01

Ola;

Testa att vända kontakten till RIAA:t i uttaget. Testa även på de andra komponenterna.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2005-09-08 16:30

jag skall prova detta också även om jag antar att jag redan i frustrationen provat detta redan
återkommer med resultat senare i kväll skall handla batterier på vägen hem för att tweka min phonobox

Återgå till Generellt om hifi