Era värsta historier

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rampitsch

Era värsta historier

Inläggav rampitsch » 2012-11-27 20:23

Baserat på lite kommentarer i en annan tråd slog det mig att det vore riktigt intressant att höra just era historier om vintage-elektronik som råkat illa ut men ändå överlevt.
Inled gärna med märke/modell och sedan vad den/dem råkade ut för. Även lösningar och åtgärder samt resultat kan vara roligt att veta.

I god forum-sed inleder jag, men ett ganska harmlöst exempel.
Kom över en Panasonic videobandspelare av proffsmodell (minns tyvärr ej modell) som stått utomhus i regnet i 2 veckor. Var rejält nedstänkt av smuts som stänkt upp pga regnet.
Tog hem den och la den på tork i någon vecka (efter 2 dagar droppade det fortfarande om den...).

Till min förvåning verkade allting att fungera på den. Lite injustering av videohuvudet behövdes dock.

Nu är det er tur! :)

MVH
Rampitsch

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2012-11-27 20:57

Saxar från andra tråden:

"På tal om Marantz 70-talsserie; hittade för 6-7 år sedan en 2220B ståendes på högkant i en snödriva. Jag tror den fått en liten skjuts av plogbilen också, för den var full av snö invändigt och hade förlorat ett par av sina fötter. Nåja: In i badkaret och spola bort is och snö. Lät den torka över natten och sen var det bara att spela . Byggd som en stridsvagn, receivrarnas Kalashnikov!"

Att den spelade är ett smärre mirakel :D

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2012-12-02 16:35

Hittade en Nad 3100 på tippen. Rostig och fruktansvärt solblekt, förmodligen stått ute under en tid. Den är så glapp/oxiderad i reglagen att försteget inte funkar. Men jag kör den i trädgården sommartid som slutsteg till ett par 3 vägs PA lådor med 15" i basen. Inne på tredje sommaren nu och den pumpar på friskt!

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-04 11:16

Jag håller väl just nu på med att utsätta ett par Dux Dx 181 för den värsta behandlingen dom, trots att de var alldeles mögliga och rostiga av långvarig fukt när jag tog mig an dom från tippens elektronikbinge, varit med om. Det känns lite som att leka doktor där jag först för att få vara doktor åsamkar patienten rejält med stryk först för att sedan lappa ihop stackaren. Mer om detta i tråden "Vad för Dux har jag nu släpat hem". Sedan vet jag väl inte om dessa högtalare hör hemma i kategorin Vintage-hifi, snarare bara Vintage... :)

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-12-04 12:29

Brorsan hade en sån allt i ett stereo på 80 talet (platt modell)

Nån hade varit rolig på en fest och lyft på skivtallriken och slagit i en kastrull kokta makaroner i den,men den funkade i alla fall efter urskakning av makaroner och torkning :)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-12-04 21:44

zapanasta skrev:Brorsan hade en sån allt i ett stereo på 80 talet (platt modell)

Nån hade varit rolig på en fest och lyft på skivtallriken och slagit i en kastrull kokta makaroner i den,men den funkade i alla fall efter urskakning av makaroner och torkning :)

Roligaste jag läst på Faktiskt. :D

Varför bemöda sig att faktiskt tillaga makaronerna, för att sedan hälla dem i stereon? Om man nu ska hälla något där så är det väl enklare att bara ta ett glas mjölk eller liknande.

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2012-12-09 17:05

zapanasta skrev:Brorsan hade en sån allt i ett stereo på 80 talet (platt modell)

Uhh,,, allt i ett stereo från 80-talet påminner mig om min första egna stereo. Det var en Schneider. Den var oehört dålig på allt.

Men frågan är väl ändå om en anläggning kan vara så dålig att den gör förtjänt av en gryta makaroner? :)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-12-13 10:37

Inte riktigt hifi men hade en odödlig telefon som tillslut byttes för att det inte var värt att köpa fler batterier till den. En nokia 3330 som jag hade som lyckades överleva följande.
- Fall ner från tredje våningen ner i asfalten - bara plocka ihop
- Bad i östersjön(låg i fickan på badbrallorna), fick torka i solen en dag
- Bad i diskho, tork på elementet ett par timmar
- Tapp ut ur fönstret på bilen under färd(plocka ihop delarna)
- 60 grader kulörtvätt med torktumling - Enda skillnaden var att knappsatsen slutade glappa :-o

Tror inte min nuvarande itelefon skulle överleva något av ovanstående :roll:
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-13 10:52

3310 är verkligen exceptionella på den fronten.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-02-25 22:33

Att hitta ett 2-vägs bilelement i storlek 5,25" "spelandes" som bas i ett par Sonab OA116 borde väll räknas in i värsta historier?!

Man blev först chockad, sen skrattade man och sen blev man arg.
Men tur att det inte var mellanregistret iaf :)

//Rampitsch

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-25 22:40

adzer skrev:3310 är verkligen exceptionella på den fronten.

Min 5100 var med om det mesta. Bland annat trebuchet-kast när jag ville visa kursarna att deras tennisbollar inte hade så bra vikt/area-förhållande för kast.

5310an badade i diskhon utan några som helst problem.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2013-02-25 22:48

Rishna skrev:Saxar från andra tråden:

"På tal om Marantz 70-talsserie; hittade för 6-7 år sedan en 2220B ståendes på högkant i en snödriva. Jag tror den fått en liten skjuts av plogbilen också, för den var full av snö invändigt och hade förlorat ett par av sina fötter. Nåja: In i badkaret och spola bort is och snö. Lät den torka över natten och sen var det bara att spela . Byggd som en stridsvagn, receivrarnas Kalashnikov!"

Att den spelade är ett smärre mirakel :D

:D 8) :lol:
Just en 2220B torteras även HÄR:
http://www.lacieg2s.ca/w3terra/ols/marantz.htm

Jag minns även den här klassiska annonsen för en brandskadad 2270!
Bild
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-25 22:51

Vid första anblicken så tror man att det är Marantzen som orsakat branden.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2013-02-25 23:09

Visst, det är stabila apparater, men den där historien är för bra för att vara sann :). Kyla, fukt och skit i allmänhet kan nog gå an, men inte värmen från en eldsvåda.

Återgå till Vintage-hifi