Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Synd det är så långt från konsensus på vad man skall köra med, men jag skall försöka få någon form av mätning först.
MagnusÖstberg skrev:Är det tummregler du är ute efter Nattis?
Nattlorden skrev:Hålsten? Kallas lecablock det? I så fall ja.
Adhoc skrev:Betonghålsten ger en rejält tung och styv vägg => Bra för ljudisolation av låga frekvenser,
Purre skrev:En liten fundering, varför köra med stålregel framför trä? Finns det någon fördel i ditt fall?
Fjonkalicious skrev:Hur mycket tror du det låter genom taket?
Nattlorden skrev:Fjonkalicious skrev:Hur mycket tror du det låter genom taket?
Enkelgips, plast, rätt mycket isolering, spontat trägolv, vind med massa prylar.
Det kan säkert låta en del den vägen med. Taket har fullspontat undertak också, men det är inte tätt där taket sticker ut på sidorna och där är ventilationsöppningar också. Så det som kommer upp kommer nog ut också.
Naqref skrev:Låter som om du borde åtgärda detta först. Jag skulle gissa att majoriteten av ljudet slinker ut här. Och om du inte fixar detta så resten av ljudisoleringen bortkastad.
Naqref skrev:Då kan du som sagt i princip skippa alla andra försök att få ner störnivån ute.
Nattlorden skrev:Naqref skrev:Då kan du som sagt i princip skippa alla andra försök att få ner störnivån ute.
Det är inget råd, det är det o-råd och sådan följer jag inte.![]()
Att jag inte skulle sänka störnivån minst 20dB med en extra innervägg "finns inte på kartan", det är huruvida man kan komma upp i 35-40 eller mer som är frågan.
Naqref skrev:Som sagt. Så länge majoriteten av ljudet slinker ut på andra ställen än väggen så kommer du inte ens få 5dB mer i dämpning med en ny innervägg.
Nattlorden skrev:Naqref skrev:Som sagt. Så länge majoriteten av ljudet slinker ut på andra ställen än väggen så kommer du inte ens få 5dB mer i dämpning med en ny innervägg.
1. Men det tror jag inte är i närheten av korrekt. Vi talar om en vägg man kan kunnat känna luftdrag genom.
2. Glömde förresten säga att takgipsen är uppstyvad på insidan av de fastlimmade diffusionsreglarna.
Naqref skrev:1. Men väggen är väl putsad både på in och utsida?
2. Det är noterat och det är en bra detalj. Problemen är nog snarast de glipor du nämner.
Nattlorden skrev:Naqref skrev:1. Men väggen är väl putsad både på in och utsida?
2. Det är noterat och det är en bra detalj. Problemen är nog snarast de glipor du nämner.
Nej, enbart insida och en expert på putsning skulle kanske inte räkna det som putsning alls, det kan vara alldeles för tunnt.
Håller på att täta insidan med annan metod som jag känner mig säkrare på, så får vi se hur det beter sig när det är klart och att dörr och taklucka fått lister.
(Om nu iPhonen kan mäta något vettigt.)
( De delar som har innerväggar sedan innan är inte putsade på någon sida alls.)
DQ-20 skrev:Alltså, det som Naqref säger är att en trävägg varken gör till eller från i basen om du redan har en tätad betongvägg men flabbigt tak. Om du nu inte tror på Naqref kan du ju titta runt lite på Internätet. Där kommer du att hitta att flanktransmission och pyttesmå läckage helt kan ödelägga ljudisolationsförmågan hos en konstruktion. Du kommer också se att ljudklassade träkonstruktioner har dålig ljuddämpning i infraområdet.
Nattlorden skrev:Naqref skrev:1. Men väggen är väl putsad både på in och utsida?
1.2 Nej, enbart insida och en expert på putsning skulle kanske inte räkna det som putsning alls, det kan vara alldeles för tunnt.
Håller på att täta insidan med annan metod som jag känner mig säkrare på, så får vi se hur det beter sig när det är klart och att dörr och taklucka fått lister.
(Om nu iPhonen kan mäta något vettigt.)
3. ( De delar som har innerväggar sedan innan är inte putsade på någon sida alls.)
Nattlorden skrev:DQ-20 skrev:Alltså, det som Naqref säger är att en trävägg varken gör till eller från i basen om du redan har en tätad betongvägg men flabbigt tak. Om du nu inte tror på Naqref kan du ju titta runt lite på Internätet. Där kommer du att hitta att flanktransmission och pyttesmå läckage helt kan ödelägga ljudisolationsförmågan hos en konstruktion. Du kommer också se att ljudklassade träkonstruktioner har dålig ljuddämpning i infraområdet.
Som sagt... jag tror inte att den ÄR tätad. Jobbar på det.
1. Flabbigt tak? Ingvar knackade på det och undrade hur vi fått enkelgips så stum.
Dålig? Att det inte är lika effektivt som högre frekvenser har jag aldrig ifrågasatt. All dämpning är bra - inte dålig. Ju bättre, destu bättre.
Naqref skrev:1. Med tanke på hur du har gått tillväga så är det kanske inte konstigt men du skrev tidigare att det inte var tätat vid kanterna. Det är snarast där ljudisoleringen brister.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], nijo och 40 gäster