Naqref skrev:Nattlorden skrev:Fjonkalicious skrev:Hur mycket tror du det låter genom taket?
Enkelgips, plast, rätt mycket isolering, spontat trägolv, vind med massa prylar.
Det kan säkert låta en del den vägen med. Taket har fullspontat undertak också, men det är inte tätt där taket sticker ut på sidorna och där är ventilationsöppningar också. Så det som kommer upp kommer nog ut också.
Låter som om du borde åtgärda detta först. Jag skulle gissa att majoriteten av ljudet slinker ut här. Och om du inte fixar detta så resten av ljudisoleringen bortkastad.
Roger: Tack för länken på Leca-block och akustiken runtikring! Mycket informativ och lättfattlig.
Nattlorden, Läser du Leca-länken, ser du att dom i klartext skriver att Leca-blocken är porösa och i princip verkningslösa isolationsmässigt mot låga frekvenser,
oavsett tjocklek. Boten mot lågfrekvensläckaget som länken anbefaller är att minst 1 sida tätas av med spackel eller ganska tjock puts. Dessutom måste fogar tätas av runtom, dubbelväggar mekaniskt avskilda från varandra. Är det Leca-block eller betonghålsten du har förresten? Leca-blocken kan du slå en vanlig spik in i utan problem, det går inte på betonghålsten.
Utan att veta tror jag att dörren in i rummet kan vara en svag länk också, kanske den sämsta länken. En modern innerdörr är ofta en enkel träram fylld med wellpapp och med pålimmade tunna masonite- eller plywoodskivor, rent smäck i sammanhanget. En annan variant, nyare spegeldörrar i allmogestil är skräp också. Saknas gummilist runtom gör det inte saken bättre.
Jag hade bonnröta och hittade en riktigt bra dörr. Klassningsetiketten på min är borta men liknande jag sett säger -46dBW. Tillsamman med luftspalt mot en annan stabil dörr, hörs det inte mycket direkt utanför rummet. Med två "normalklassade" under 30 dBW, stabila dörrar och 15-20 cm luftspalt emellan dem kommer man långt.