Den osynlige basisten

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bongo

Den osynlige basisten

Inläggav Bongo » 2012-12-06 12:34

Nu är det i princip officiellt, det är dags att börja dra igång planeringen för det permanenta bassystemet hemma hos oss.

Iden är att bygga en potent baslösning för frekvenserna under 80 Hz i vår musik och filmanläggning. Kruxet är att den helst inte ska synas eller ta någon plats alls.

Jag har funderat ut en lösning på detta problem men nu behöver jag expertråd och vägledning för att detta ska bli så bra som möjligt.

Till iden:
Jag vill ha ett system bestående av minst 4 baslådor. Dessa ska utformas för att stå mot väggen bakom fronthögtalarna. För att ta så lite plats som möjligt i rummet ska dom vara så platta som det bara går utan att kompromissa för mycket med ljudet. Jag har för att kompensera det grunda djupet tillgång till hela utsträckningen golv->tak (2,4 meter) och upp till 1 meter i sidled, i princip ska alltså resultatet vara att väggen byggs ut 10-15 cm.

Uppgiften nu är att givet den begränsande parametern djupet finna en lösning som innefattar minst 4 baslådor inom given volym med god prestanda och frekvenssvar gärna hela väggen ner till 20 Hz.

Då jag tycker mycket om INO audio's baslösningar så har en utgångspunkt varit att man skulle kunna bygga en modifierad variant av antingen profundus X eller infra-X. Fördelen med Infra är att i och med att lådan är sluten så är lådvolymen mindre, och jag kan få in fler basar på samma volym alternativt kunna göra systemet mer slimmat. Frågan som dyker upp då är såklart, hur tunn kan man göra en Infra-låda utan att tumma på kvaliten?

Sen är jag på inget vis bunden till att det ska vara INO-element i lådorna, om det blir lika bra prestanda med något annat så är jag väldigt öppen för förslag. XXLS 12" är något jag även kikat lite på då dom ska vara bra enligt hörsägen.

Som räkneexempel har jag studerat en hypotetisk låda med 10cm djup (innermått). Med den begränsningen skulle man kunna göra 4 st lådor om ca 110 liter med övriga begränsningar eller 6 lådor om 70 liter. 110 kan ju vara lagom för en basreflex och 70 för en sluten. Jag har spontant fått känslan att en sluten låda är mindre känslig för geometrin hos lådan dock då det inte är samma luftflöde i den lådan...har jag rätt eller fel där?

Ge mig gärna lite input så får vi se var det här slutar!
/Håkan
Senast redigerad av Bongo 2013-01-14 16:47, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2012-12-06 12:43

Finns det vettiga basar som går att montera på 10 cm djup? :P

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2012-12-06 12:50

Elfsberg skrev:Finns det vettiga basar som går att montera på 10 cm djup? :P

Ja alltså man får ju räkna med baffeltjockleken i monteringsdjupet också. Det är en av de faktorer som rent fysiskt begränsar hur tunna baslådorna kan bli :)

Tittar man på till exemepel Peerless XXLS så har den ett monteringsdjup på 136 millimeter, så om det elementet är aktuellt så måste baffel+låddjup överstiga 136mm. Min förhoppning är att det går att använda någon bra 10" med något mindre monteringsdjup så att lådan blir så tunn som möjligt. Är det någon som vet monteringsdjupet på INO W104 månntro?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-06 14:37

Ino W104 klarar nog det.

Du har helt rätt i att slutna lådors inre geometri är av mindre betydelse
än för basreflexlådors.

Å andra sidan krävs ungefär samma totala högtalarvolym för samma
totala maxprestanda - men tre gånger så många högtalarelement om
man kör den slutna vägen... Det betyder att det blir mycket dyrare också.

Det man får är en bandbredd som kan fås att sträcka sig signifikant under
20 Hz. Det enda element jag kommer på som har rimlig potential att göra
det utan eq, är NHT 1259. Men det är å andra sidan ett element som ju
kräver en hel del volym även när man använder det i sluten låda...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-06 20:10

Vad får det kosta?
Skaaning (Flex Unit) kanske kan ordna något?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-12-06 20:22

SB acoustics har ju en väldigt platt bas

http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 26dac76-8/

edit: finns 4 ohm också. den pumpar ju dock inte lika mycket luft som xxls-10
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-12-06 20:27

Finns det någon mätsamling likt den hos zaphaudio för baselement runt tiotum och upp?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2012-12-06 23:36

IngOehman skrev:Ino W104 klarar nog det.

än för basreflexlådors.

Vh, iö

Intressant! Om man tänker sig att man utgår från en sluten låda med Ino W104 och gör den så tunn som möjligt givet elementets fysiska dimensioner (dvs djupet på lådan är precis så stort att elementet inte riskerar att slå i bakväggen) och drar ut den på längden och höjden så att volymen blir den samma som i en Infra-X modul, resulterar det i likvärdig prestanda som en standard infra-X?

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2012-12-07 00:00

Max_Headroom skrev:Vad får det kosta?
Skaaning (Flex Unit) kanske kan ordna något?

Prisgränsen är lite flytande än så länge, men ju längre tid projektet tar desto mer pengar kommer det finnas att pytsa in i det kan man säga, men jag räknar med åtminstone ett femsiffrigt belopp i slutändan. Initialt så är tanken att jag ska jobba lite med prototyper på lådor och liknande men bestämma mig för vilka element och vilken princip systemet ska byggas efter i alla fall.
Jag vill som sagt ha minst fyra lådor i slutändan men det hindrar ju inte att man börjar med en eller två lådor.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-07 00:02

Bongo skrev:

än för basreflexlådors.

Vh, iö

Intressant! Om man tänker sig att man utgår från en sluten låda med Ino W104 och gör den så tunn som möjligt givet elementets fysiska dimensioner (dvs djupet på lådan är precis så stort att elementet inte riskerar att slå i bakväggen) och drar ut den på längden och höjden så att volymen blir den samma som i en Infra-X modul, resulterar det i likvärdig prestanda som en standard infra-X?

Kanske man skall ha en annan volym om formen blir allt för avvikande?

Jag tror nog att Infra X med annan form på lådorna nog uppfyller dina behov om behoven inte är väldigt extrema.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2012-12-07 00:23

Max_Headroom skrev:
Bongo skrev:

än för basreflexlådors.

Vh, iö

Kanske man skall ha en annan volym om formen blir allt för avvikande?

Jag tror nog att Infra X med annan form på lådorna nog uppfyller dina behov om behoven inte är väldigt extrema.

Är inte behoven redan extrema om man funderar på infra-X? ;)
Jag har som nämnt god erfarenhet av ino-bas och precis som du säger så kan jag inte tänka mig att ett infra-X system med 6 lådor (eller fler) inte skulle uppfylla mina behov, både nu och i framtiden. Jag tycker det är så svårt att hitta högtalare som klarar av att reproducera bas ordentligt, så det vore liksom skönt att lösa det problemet en gång för alla oavsett vad man har för frontar i framtiden. Plus att det vore väldigt kul att bygga ett så extremt bassystem som verkligen är osynligt :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-07 02:03

Bongo skrev:

än för basreflexlådors.

Vh, iö

Ja.

(Älskar frågor som är så utförliga och entydiga att svaret kan bli så
där super-enkelt.)

Den tunnaste Infra-X som jag ritat hade ett innerdjup om 9,2 cm.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2012-12-10 11:12

IngOehman skrev:
Bongo skrev:

än för basreflexlådors.

Vh, iö

Ja.

(Älskar frågor som är så utförliga och entydiga att svaret kan bli så
där super-enkelt.)

Den tunnaste Infra-X som jag ritat hade ett innerdjup om 9,2 cm.

Vh, iö

9,2 cm låter fantastiskt lagom djupt för mitt behov :) Skulle man då bygga en låda i 19 mm MDF så skulle den bli totalt 13 cm djup.

Hur stor innervolym är det egentligen på en Infra-X låda? nånstans mellan 40-50 liter borde det väl vara.
Med ett innerdjup på 9,2 cm så skulle övriga mått behöva vara knappt 5000 cm² för att nå den volymen.
Är det lämpligare att bygga en låda kvadratisk eller rektangulär ur stabilitetssynvinkel? En kvadratisk låda borde behöva mer stagning då måtten från kant till kant blir stora i två dimensioner. Och hur är det med dämpning i ett slutet system? Behövs det, hur påverkar det den beräknade lådvolymen och hur anpassar man det efter en 9,2 cm grund låda egentligen?
Många frågor blir det, men annars får man ju inte veta :) Ur planeringssynvinkel är det bra att veta dimensioner på de framtida baslådorna så att jag kan räkna ut hur många jag kan ha.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-12-10 11:26

Hur stort rum?
Skulle verkligen rekommendera fler/större basar om du har hembio-ambitioner.
Jag har 4 bremen 10" vilket ska motsvara 6st w104 enligt vissa.
Det är på gränsen känns det som. på ~25-30kvm
Köp hellre 6st xxls, dayton 15", Royar.
slutna lådor med peq käkar slaglängd vare sig det kallas för infra, LT eller något annat.
Br är inte fel om du "bara" siktar på 20Hz

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2012-12-10 12:01

schmutziger skrev:Hur stort rum?
Skulle verkligen rekommendera fler/större basar om du har hembio-ambitioner.
Jag har 4 bremen 10" vilket ska motsvara 6st w104 enligt vissa.
Det är på gränsen känns det som. på ~25-30kvm
Köp hellre 6st xxls, dayton 15", Royar.
slutna lådor med peq käkar slaglängd vare sig det kallas för infra, LT eller något annat.
Br är inte fel om du "bara" siktar på 20Hz

Rummet är ca 30m², så det är rätt stort. Problemet är som sagt det tillgängliga utrymmet för baslösningen som är synnerligen begränsat. Rumsänden för musikavdelningen är begränsad på djupet, så för att inte både tv och högtalare ska hamna orimligt nära lyssningsplatsen så måste djupet hållas nere så mycket som möjligt, och en basreflexlåda med djup mindre än 10 cm är nog svårare att få till (dock är jag inte den som är den, är det möjligt och har potential för ett ännu bättre slutresultat så kan det ju också vara kul).
Sen tänker jag mig att ju fler baselement man har desto mindre rumsproblem får man, och med en begränsad volym att utnyttja så får man in fler slutna lådor än basreflex.

Men för att klargöra lite mer, den maximala volymen (innermått i låda) jag har att tillgå är ca 236*340*10 cm vilket ju blir 802 liter, så det finns volym nog för åtminstone 6 portade lådor, kanske fler. Men då måste det finnas en design som funkar på 10 cm djup. Elementet kommer att behöva spela framåt och porten får löpa ut på sidan för att överhuvudtaget få plats. Eventuellt kan man kanske ha en rektangulär portgeometri om inte 10 cm i diameter räcker för ett rör. Sen ska dämpning in och geometrin ska vara rätt för att det ska bli ett bra flöde och här kommer vi tyvärr bortom mina nuvarande högtalarkonstruktionskunskaper. Men om någon kan hjälpa mig att räkna ut en bra lådkonstruktion så är en portad lösning med all sannolikhet effektivare ur både kostnads och ljudtrycksperspektiv. Som tidigare nämnt så räcker det bra med frekvenssvar ner till ca 20 hz, men jag vill framförallt få plats med många basar inom min begränsade volym.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2012-12-11 15:24

Det finns uppenbarligen minst en (kommersiell) tillverkare på marknaden som har anammat konceptet med platta baslösningar, men i betydligt mindre skala, nämligen DLS med sin Flatsub

Deras lösning verkar vara en sluten aktiv låda med 8" bas och frekvensomfång ner till 40 Hz. Mitt mål är ju en oktav till, men jag skulle gärna vilja få ut maximal prestanda ur min begränsade volym också.

Vilka problem uppstår när man ska göra en portad låda väldigt tunn egentligen? Innergeometrin kan ju byggas precis hur som helst så länge ena dimensionen inte överstiger ca 10 cm.

Om man kör på portade lådor så behöver man inte ha lika många som om man kör med slutna lådor, så då kan man bygga på efterhand med antalet basar, vilket får den trevliga följden att taket på elementkostnaden kan sättas högt.

Nåväl, tillbaka till arbetet nu.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2012-12-11 16:02

Byggs ju ett liknande projekt fast som prof.P-6 med ett djup på 13cm.

Bild

www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums ... ic&t=39839
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2012-12-11 16:55

-Palle- skrev:Byggs ju ett liknande projekt fast som prof.P-6 med ett djup på 13cm.

Bild

www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums ... ic&t=39839

Sedär, det var ju ungefär vad jag tänkt mig fast med prestanda motsvarande profundus-X och gärna ännu smalare :) Undrar var gränsen går, om det är portdiametern som begränsar eller något annat...

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2012-12-11 20:07

Fastän det visade sig alltså vara 16,8 cm yttermått och inte 13 som jag skrev först.

Insåg att nåt var fel på första lådan jag byggde när basreflexröret inte ens nästan fick plats inuti :roll:

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2012-12-11 21:52

16,8 i yttermått är ju itne så mycket över mitt tänkta maximum. Hur stora är dom andra dimensionerna ungefär? (Dvs hur många skulle jag kunna få plats med :D )

Rollo

Inläggav Rollo » 2012-12-11 22:23

Hur tunna går väggarna att göra om man stagar lådan för kung och fosterland?

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2012-12-11 22:23

50 x 62,5

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2012-12-12 00:27

Ronnie skrev:50 x 62,5

"räknar lite grand"

Sådär; 3 stycken på höjden går in med god marginal, och på bredden går det in hela 6 stycken...3*6 = 18.....hmm....

undrar om 18 stycken profundus P(latt) levererar nog med prestanda för att det ska duga. antalet är tilltalande, frågan är om frekvensomfånget duger...
Jag tror att jag behöver provlyssna på profundus P för att kunna svara på den frågan.

Rent tekniskt, undrar vad som ger bäst ljudtryckspotential? 6-8 stycken infra-X eller 18 stycken profundus-P ?

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2012-12-12 00:57

:lol:

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2012-12-12 01:33

Om du gör hål och tätar för magneten i bakväggen så behöver den inte bli djupare än vad elementet är. :wink:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2012-12-12 11:58

screen skrev:Om du gör hål och tätar för magneten i bakväggen så behöver den inte bli djupare än vad elementet är. :wink:

Det vore ju najs :) Man lär få täta med silikon eller annat elastiskt material då det nog kan bli lite vibrationer mellan magneten och bakväggen :)

Ytterligare lite räknande: Med det tidigare nämnda innerdjupet på 9,2 cm och en noggrannare uppmätning av min vägg så har jag kommit fram till att man borde få in utan problem 12 stycken infraX-moduler. Detta har baserats på den ur manifestet uppskattade innervolymen på ca 55 liter för en InfraX-låda. Eftersom varje centimeter räknas i detta projektet så är infralådan mer tilltalande än profundus-P plattisen som ju faktiskt är flera centimeter tjockare.

Konfigurationen skulle i så fall bli 3 basar på höjden och 4 på bredden, Jag tänker mig att man kan konstruera 4 moduler om 3 basar med en höjd på 2,4 meter som man helt enkelt bygger en vägg av som sedan kan målas och elementet täckas med ett diskret tyg av samma färg som väggen. Borde kunna bli i princip osynligt :)

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2012-12-12 12:04

InfraX-lådan lär vara mindre än 50 liter iaf, för den är ju inte större än InfraY-lådan hoppas jag.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2012-12-12 12:08

Komorok skrev:InfraX-lådan lär vara mindre än 50 liter iaf, för den är ju inte större än InfraY-lådan hoppas jag.

Ja det har du rätt i, nu vet jag inte hur jag räknade...om man tar måtten som står i manifestet och drar av 4 cm i varje dimension för lådmaterialet så får man ju ca 41 liter. Vilket innebär att det till och med blir plats över (för ännu fler basmoduler? :) )

Hade inte pengar varit en faktor så är det väl till och med så att det går in 12 stycken infra-Y om elementen hade fått plats på djupet :D

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2012-12-12 12:10

Kanoners! :D
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2012-12-14 16:17

Ok, funderingarna utvecklas ytterligare.

Med beräkningar med en innervolym om drygt 40 liter per låda så skulle det vara möjligt att integrera ytterligare en viktig del i musikanläggningen, nämligen dämpning bakom huvudhögtalarna direkt i väggen. Frågan som då dyker upp, hur stor differens i avstånd från lyssningsplatsen är acceptabelt mellan de olika baslådorna i en infra-lösning? Min tanke att större delen av väggen täcks med lådor och element gör ju att det är i storleksordningen någon meter i avståndsskillnad från de yttersta basarna jämfört med de basarna som sitter mitt på väggen. En 80Hz ljudvåg är ca 4 meter lång, vilket borde resultera i en fasförskjutning på 90 grader vilket inte är helt osignifikant antar jag. Inom vilka avstånd bör man hålla sig? Är det inget problem inom de frekvensområden som vi pratar om?

Jag har en skiss på hur jag tänker mig systemet just nu, men jag har tyvärr ingen möjlighet att lägga upp den på internet just nu tyvärr, men tanken är att ha två baslådor ytterst på väggen på varje sida (4 totalt) följt av ca 60 cm dämpning som då hamnar bakom/innanför högtalarna och innanför dämpningen mot mitten av väggen placerar man sedan ytterligare 6 baslådor (tre för varje kanal). Det blir alltså från vänster till höger:

Hörn->2 basar->dämpning->3basar->mitten av rummet->3 basar->dämpning->2 basar->hörn

Nästa

Återgå till DIY-forum