10 låtar att spela för en ljudtekniker/studio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

10 låtar att spela för en ljudtekniker/studio

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-14 10:03

Med inspiration från Bill50x tråd om Amanda Jensens dåliga ljud på hennes nya skiva så fick jag en idé.

Om du hade fått möjligheten att via musik berätta det vi vet med grafer,masvis osv fast via musik, vilka spår skulle du valt då?

När man väl kommit fram till 10 spår som passar så spelar man dessa och sedan stoppar man in t.ex Amanda Jensens spår in bland de med god återgivningskvalité. Givetvis med orörd volymkontroll. 8)

Lägg var kanske 1-10 tips på låtar med god återgivningskvalité, dynamik och andra positiva egenskaper en låt skall innehålla.

Variera gärna musikgenre och inspelningsstudio. Tipsa också gärna om musik som hamnar utanför hifi-nörd-träsket, det handlar trots allt om att övertyga någon.

Vänligen behåll en positiv anda i tråden. Detta är menat att bli ett enkelt verktyg för att snabbt kunna påvisa vad det är vi önskar.

Är ni med?

Med vänlig hälsning,

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-14 10:46

Mycket god idé!

Nu gäller det bara att hitta 10 bra låtar... :-) Det ska ju helst vara i samma genre tycker jag, för mixningen (av AJ´s skiva) är med all säkerhet gjord med en viss målgrupp och ett visst "sound" i åtanke.

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-12-14 11:12

Jag skulle spela några svenska 60-talsartister inspelade av Rune Persson på Metronome, kanske någon 50-talsinspelning på Capitol samt den engelska singelversionen av "Lemon Tree" med Fool's Garden. Den senare skulle jag också spela och visa i tre eller fyra andra utgåvor för att visa att ljudkvaliteten bara försämras med tilltagande processning. Det är för övrigt väldigt effektivt att bara spela nästan vilken popinspelning som helst som är gjord före, säg, 1982 för att påvisa att mycket som ges ut i dag i jämförelse låter som om något i kedjan är trasigt. Förresten, jag skulle dessutom spela någon nyare elektonika, hip-hop och det som i dag kallas r'n'b för att visa att det har gjorts några få relativt välljudande produktioner även på 2000-talet. Eller vid närmare eftertanke kanske inte om man nu vill visa det bästa möjliga.

Volymkontrollen ska vara orörd bara om nivån för de olika styckena medelvärdesanpassas!

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2012-12-14 12:01, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-14 11:40

Fast även Rune Persson hade ett par mindre goda stunder. Lars-Göran Hedström sågade inspelningen med Tommy Körberg's Jacques Brel-tolkningar. Det är ju ingen ljudkvalitativ stympning likt dagens men "stegringen" av musiken finns inte med, jämnhögt mest hela tiden.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-12-14 11:47

Jag raderade ett stycke i inlägget ovan om Rune Perssons mindre goda insatser som ommastrare - han har brustvättat en hel del av den svenska populärmusikskatten - eftersom tråden skulle handla om goda exempel. Jag lider oerhört av Perssons behandling av Povel Ramel på boxen från 1992. Jag vill dock minnas att Brel-skivan med Körberg och Stefan Nilsson är hyggligt dynamisk. Får lyssna igen!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-12-14 11:58

Tio stycken kan jag inte komma på såhär på rak arm men släng in ett par låtar från Totos "Seventh one" eller "Toto IV"!

Blanda upp med Jill Johnsons Music Row som jämförelse så vaknar nog de flesta!
.....

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-14 14:03

Jag träffar en hel del som håller på med musik och direkt om man börjar prata tekniska termer, än så enkla så tappar man många direkt. Men med musik kan man vara mer konkret.

Jag gör en spotifylista ikväll, så får ni lägga till vad ni tycker är bra, sedan kanske vi kan kondensera ner den till en 10 låtarslista.

Med vänlig hälsning,

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-12-14 15:56

Bra låt men lite speciell produktion (kanske för speciell i det här fallet?). Crest på 20dB i MasVis.

Hoppas den här funkar:
http://open.spotify.com/track/01w70RPX6WRpQMhXk00IE2

Alternativ:
http://open.spotify.com/track/1l9vstGSV1cZvyEHvb77k4

http://www.youtube.com/watch?v=RtKg9LA4pC8

Edit: Lagt till alternativ Spotifylänk och en MasVis-bild

Bild
Senast redigerad av tobm 2012-12-14 20:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-12-14 16:52

En av de bästa trådarna på länge! Följer med intresse.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-14 20:01

Oj, det finns en massa.

Det är nästan enklare att tala om riktningar än enskilda låtar.

Mycket av Trevor Horns 80-tals produktioner låter kalas. Bra referens för ljudtekniker med ambisioner. Allmänt gjordes det en massa snygga produktioner på 80-talet som får mycket av dagens musik att låta mög.

Scritti Politti's album "Provision" är något i hästväg bra, även om vissa spår är lite ljusa. (Kodord: Synclavier)

Go West hade också jäkla snyggt sound alltså.

OMDs "The Pacific Age" får inte förglömmas i en sådan här tråd.

En annan monstruöst bra skiva är "Results" med Liza Minelli/Pet Shop Boys.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-12-15 15:55

Ett litet bidrag på tio cd-skivor med teknisk och musikalisk hög kvalitet det sistnämnda enligt min personliga uppfattning. Crest faktorn för flera av dessa inspelningar ligger typiskt mellan ca 18-22. Men det är framförallt den musikaliska kvaliteten i kombination med den tekniska som gör dom trevliga att lyssna till. Flera av dem är äldre skivor från tiden innan man började förstöra inpelningarna och går inte att få tag på i dag, i alla fall inte som nya.

1 Monica Zetterlund; Monica Z Varsamt
2 Leonard Cohen; A´m Your man
3 Jennifer Warnes; Famous Blu Raincoat
4 Nora Jones; Come away with me
5 Jan Johansson; Jazz på Ryska
6 Diana Krall; Live in Paris
7 Diana Krall; Love scenes
8 Diana Krall; The girl in the other room
9 Tsuyoshi Yamamoto; Autumn in Seatle
10 Jheena Lodwich; Getting to know you
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2012-12-15 22:46

För ett par veckor sedan när jag lyssnade på Amanda Jensens
senaste tänkte jag att man borde bjuda hem henne för lyssning
och utsätta henne för en jämförelse med kvalitetsinspelningar.
Tanken förblev en tanke. Kul att du tagit initiativ Filip

Amandas produktioner är ett lågvattenmärke i branschen vilket
ät väldig synd på så bra musik och skönsång.

Önskar hon skulle släppa ett "Best of" med god kvalitet.

Hennes låt Ghost låter så trasig och förstörd att den inte går att lyssna på :evil:

http://open.spotify.com/track/5Jvxp3s5sETaHxJLC9JlAM

Tyvärr så låter nästan alla hennes låtar lika dåligt.

Här är två förslag på låtar att jämföra med:

"The thrill is gone" med B.B King & Tracy Chapman
http://open.spotify.com/track/5gEuWtxcn5Vz4xpT7dBoBU

"Whiskey Lullaby"" Brad Paisley, Alison Kraus
http://open.spotify.com/track/0ZDArGfb0fQ3sX9nT8L3Vj

Skall bli intressant att följa vad som händer.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-15 23:35

Kul tråd.

Jag vill bara försiktigtvis påminna om att frånvaro av processning som syns i MasVis är ett nödvändigt, men inte tillräckligt villkor för att det ska vara riktigt bra.

Det finns massor av fel man kan göra med en inspelning som inte syns i MasVis. MasVis är ju speciellt inriktad mot det fel som tillförs vid tokmaximering.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-12-16 00:11

Låter inte dessa bra på min anläggning är jag inte nöjd!
(Obvious warning påbjuden!)

Tracy chapman, baby can I hold you
http://open.spotify.com/track/2DjWsDGgL1xNbhnr7f6t5F

Dire Straits, Brothers in arms
http://open.spotify.com/track/3UOrKWXdwUVtDglahh3OQj

Stevie vay vaughan, little wing
http://open.spotify.com/track/5x5AiFD1kix3H3ATtLgAsc

...vet inte om detta är exempel på exceptionell ljudkvalitet på något sätt, men bra är det!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2012-12-16 00:56

Hur kunde jag glömma Jan Johansson.

Jazz på Ryska 1967

T.ex

"På ängen stod en björk"
http://open.spotify.com/track/3VGSPHf05GoipHsLa204lR

"Kvällar i Moskvas förstäder"
http://open.spotify.com/track/3w92SOIcwdz5uICUUM79gK

Utvecklingen har verkligen gått framåt sen dess :roll:

Tracy Chapmans bruna skiva som nämndes har många bra spår.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-17 12:28

chrisss skrev:Hur kunde jag glömma Jan Johansson.

Jazz på Ryska 1967

T.ex

"På ängen stod en björk"
http://open.spotify.com/track/3VGSPHf05GoipHsLa204lR

"Kvällar i Moskvas förstäder"
http://open.spotify.com/track/3w92SOIcwdz5uICUUM79gK

Utvecklingen har verkligen gått framåt sen dess

Javisst är det märkligt hur mycket sämre ljudkvalitén har blivit trots att den inspelningsutrustning som finns idag tillåter en högre standard. Dessvärre har man flera CD som ersättning för utgåvor på LP och bara blivit besviken.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-12-17 12:35

Jag misstänker att man missar målet om man går till en inspelningstekniker av modern musik och visar gamla fina inspelningar eftersom han förmodligen kommer tycka dom är helt mossiga.
Snarare borde man hitta musik i samma genre som påvisar skillnader, man har byggt upp ett sound och man vill bibehålla det. Kan man däremot visa på samma "sound" men utan dist och överstyrning så är det nog lättare att nå fram.
Att visa att "senaste" bra inspelning man hittade kommer ifrån 1967 kommer nog göra att ens egen trovärdighet kan ifrågasättas.

mvh/Harryup

Obs, jag klankar inte ner på Jan Johanssons inspelning bara att man måste nog vara väsentligt modernare själv i sin utstrålning så att säga.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-17 13:05

Harryup skrev:Jag misstänker att man missar målet om man går till en inspelningstekniker av modern musik och visar gamla fina inspelningar eftersom han förmodligen kommer tycka dom är helt mossiga.
Snarare borde man hitta musik i samma genre som påvisar skillnader, man har byggt upp ett sound och man vill bibehålla det. Kan man däremot visa på samma "sound" men utan dist och överstyrning så är det nog lättare att nå fram.
Att visa att "senaste" bra inspelning man hittade kommer ifrån 1967 kommer nog göra att ens egen trovärdighet kan ifrågasättas.

+100

Precis min tanke tidigare.

Men lyssna på El Perro Del Mar - Pale Fire, där finns säkert något lämpligt spår. I alla fall något från modern tid....

/ B

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-12-17 13:18

Harryup skrev:Jag misstänker att man missar målet om man går till en inspelningstekniker av modern musik och visar gamla fina inspelningar eftersom han förmodligen kommer tycka dom är helt mossiga.

mvh/Harryup

Obs, jag klankar inte ner på Jan Johanssons inspelning bara att man måste nog vara väsentligt modernare själv i sin utstrålning så att säga.

Om en inspelningstekniker inte kan höra skillnaden på en äldre välgjord inspelning och en ny av dålig teknisk kvalitet oavsett vad det är för musik så borde han el. hon byta yrke.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-17 13:27

Eri skrev:Om en inspelningstekniker inte kan höra skillnaden på en äldre välgjord inspelning och en ny av dålig teknisk kvalitet oavsett vad det är för musik så borde han el. hon byta yrke.

Jag håller med dig, men å andra sidan ser verkligheten ut som den gör. Och ska man övertyga någon så gäller det att hålla sig till samma genre, helst inom samma tidsperiod dessutom. Annars kommer automatiskt motståndet med att "soundet" inte är rätt osv.

Ärligt talat, när fjortisarna sitter på T-banan och lyssnar på något i mobiltelefonen (genom den inbyggda högtalaren), tror ni någon av dem funderar på om det är dynamiskt eller inte?

Problemet som jag ser det är att skivbolag och producenter vänder sig till en målgrupp som inte är beredd att betala för musiken. Man lyssnar gratis på Spotify och YouTube (mfl) och har ingen tanke på att köpa musik. Varför skulle man det? Vad som är hippt idag är ju totalt ute om en vecka. Detta hörde jag redan på 60-talet när jag gillade en viss Kinkslåt (när det redan kommit en ny) och fick kommentaren "lyssnar du på sådan gammal musik?"... :-)

Visst vore det bättre om man optimerade ljudet för de som är beredda att betala för musiken?

/ B

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-12-17 13:35

mvh/Harryup

+1

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-12-17 16:13

Bill50x skrev:
Eri skrev:Om en inspelningstekniker inte kan höra skillnaden på en äldre välgjord inspelning och en ny av dålig teknisk kvalitet oavsett vad det är för musik så borde han el. hon byta yrke.

Jag håller med dig, men å andra sidan ser verkligheten ut som den gör. Och ska man övertyga någon så gäller det att hålla sig till samma genre, helst inom samma tidsperiod dessutom. Annars kommer automatiskt motståndet med att "soundet" inte är rätt osv.

Ärligt talat, när fjortisarna sitter på T-banan och lyssnar på något i mobiltelefonen (genom den inbyggda högtalaren), tror ni någon av dem funderar på om det är dynamiskt eller inte?

Problemet som jag ser det är att skivbolag och producenter vänder sig till en målgrupp som inte är beredd att betala för musiken. Man lyssnar gratis på Spotify och YouTube (mfl) och har ingen tanke på att köpa musik. Varför skulle man det? Vad som är hippt idag är ju totalt ute om en vecka. Detta hörde jag redan på 60-talet när jag gillade en viss Kinkslåt (när det redan kommit en ny) och fick kommentaren "lyssnar du på sådan gammal musik?"... :-)

Visst vore det bättre om man optimerade ljudet för de som är beredda att betala för musiken?

/ B

Jag är naturligtvis medveten om att situationen i dag är precis som du skriver. Det är bara så sorgligt att utvecklingen ( om man nu kan kalla det så ) går åt fel håll. Ju bättre teknik desto sämre slutprodukt.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-12-17 16:18

Bill50x skrev:

+100

Precis min tanke tidigare.

Men lyssna på El Perro Del Mar - Pale Fire, där finns säkert något lämpligt spår. I alla fall något från modern tid....

/ B

Håller med er båda.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2012-12-17 16:23

Tycker Jeff Lorbers plattor låter rätt bra, här ett exempel på en jazzig variant med akustiska intrument, men en 'modern' inspelning.

http://www.youtube.com/watch?v=S5gM246f7uo
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-17 16:25

Bill50x skrev:Ärligt talat, när fjortisarna sitter på T-banan och lyssnar på något i mobiltelefonen (genom den inbyggda högtalaren), tror ni någon av dem funderar på om det är dynamiskt eller inte?

Så länge de inte har valet, nej. Vet man inte hur bra något kan låta, så saknar man det inte.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-12-17 16:45

Vad som helst som är inspelat i Maida Vale, BBCs studio i London. :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-17 19:50

Eri skrev:Jag är naturligtvis medveten om att situationen i dag är precis som du skriver. Det är bara så sorgligt att utvecklingen ( om man nu kan kalla det så ) går åt fel håll. Ju bättre teknik desto sämre slutprodukt.

Frågan är om utvecklingen går åt fel håll. Ur ljudkvalité-synvinkel, kanske om man ser totalt sett jmf med vad som är möjligt.

Men, vi har oändligt mycket mer musik idag, vi kan lyssna på musik precis överallt. Det finns fler artister och det går att lyssna live mer än någonsin (om någonsin är de senaste 30-40 åren). Det är mycket enklare för artister att skapa sina egna alster utan support av stora skivbolag, artisterna har näst intill oändliga möjligheter att forma sin musik som dom vill.

Allt detta pga den tekniska utvecklingen. I stort vill jag påstå att detta är positivt. Men precis som i många andra sammanhang spelar mode in, folk/artister/tekniker är inte så unika som vi/dom tror utan följer gärna strömmen. Och just nu är strömmen 100% nivå på allting, hela tiden. Precis som med slipsar, det har varit/är fullständigt omöjligt att hitta smala slipsar de senaste 25 åren :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-17 19:51

CODY skrev:Vad som helst som är inspelat i Maida Vale, BBCs studio i London. :D

Är vad?

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-12-17 19:58

Bill50x skrev:
CODY skrev:Vad som helst som är inspelat i Maida Vale, BBCs studio i London. :D

Är vad?

/ B

Har han glömter trådrubriken: "10 låtar att spela för en ljudtekniker/studio" . . . eller . . . typ ? 8O :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-12-17 20:04

Bill50x skrev:
Eri skrev:Jag är naturligtvis medveten om att situationen i dag är precis som du skriver. Det är bara så sorgligt att utvecklingen ( om man nu kan kalla det så ) går åt fel håll. Ju bättre teknik desto sämre slutprodukt.

Frågan är om utvecklingen går åt fel håll. Ur ljudkvalité-synvinkel, kanske om man ser totalt sett jmf med vad som är möjligt.

Men, vi har oändligt mycket mer musik idag, vi kan lyssna på musik precis överallt. Det finns fler artister och det går att lyssna live mer än någonsin (om någonsin är de senaste 30-40 åren). Det är mycket enklare för artister att skapa sina egna alster utan support av stora skivbolag, artisterna har näst intill oändliga möjligheter att forma sin musik som dom vill.

Allt detta pga den tekniska utvecklingen. I stort vill jag påstå att detta är positivt. Men precis som i många andra sammanhang spelar mode in, folk/artister/tekniker är inte så unika som vi/dom tror utan följer gärna strömmen. Och just nu är strömmen 100% nivå på allting, hela tiden. Precis som med slipsar, det har varit/är fullständigt omöjligt att hitta smala slipsar de senaste 25 åren :-)

/ B

Allt det där har du ju rätt i. Men jag som är så gammalmodig så jag fortfarande spelar cd skivor tycker det är trist att det är som ett lotteri med mest nitlotter att köpa en ny cd i dag.
Medlem i MEK

Nästa

Återgå till Generellt om hifi