Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:För mig känns iofs en sådan apparat bara som en enhet som gör något som redan den inbyggda nätdelen borde göra. Men det är väl oftast en kostnadsfråga, många förstärkare skulle säkert bli dubbelt så dyra med en perfekt strömmatning.
jonasp skrev:Finns det någon som har lite facts & figures kring detta och inte bara lösa spekulationer?
Exempel på frågor:
- Vad är spänningsdistorsionen på elnätet?
- Hur är spänningsdistorsionen på apparatens utgång?
- Hur påverkas en typisk förstärkare eller annan apparat i kedjan av spänningsdistorsion?
Strmbrg skrev:Dvs:
Att det går att visa - exemplvis grafiskt - att manicken åstadkommer något påtagligt är ju en sak.
Att detta DESSUTOM medför en förändrad lyssningsupplevelse är en annan sak.
DVD-ai skrev:Bensnake :
Jag tycker du ska gå över till att köpa grön el om du inte redan gjort det, det låter så jäkla mycket bättre !![]()
Sedan om det är tack vare renare el eller bara "en bra känsla" vet jag inte...
bensnake skrev:Almen skrev:bensnake skrev:Almen skrev:Om du nu undrar om det är placebo, varför gör du inte ett blindtest?
Därför att jag egentligen skiter i orsaken så länge jag får verkan, ehuru subjektivt upplevd.
Aha. Ja, har man pröjsat 22 000:- för något så vill man kanske inte få reda på att det är verkningslöst.
Verkningslöst? Har du inte läst vad jag skrivit?
Rydberg skrev:Det är väl inte så enkelt, ett jävla kopplade med långa omkopplingstider så även om det finns en hörbar skillnad gör testförfarandet det svårt att få bevis för det.
Hade jag utvärderat en dylik apparat hade jag använt mig av "lyssna o tyck"-metoden medveten över fallgroparna
Rydberg skrev:Jo fast koppla om allt (om man nu kör till flera apparater) tar ju ett tag och sen göra det fram o tillbaka massa gånger. Nä, det är ju inte som en f/e-lyssning där man har en switch och kan skifta fram och tillbaka supersnabbt o hur många gånger som helst. Tror det blir oerhört svårt att få en "bra upplösning" ett i ett sådant test faktiskt.
bensnake skrev:jonasp skrev:Finns det någon som har lite facts & figures kring detta och inte bara lösa spekulationer?
Exempel på frågor:
- Vad är spänningsdistorsionen på elnätet?
- Hur är spänningsdistorsionen på apparatens utgång?
- Hur påverkas en typisk förstärkare eller annan apparat i kedjan av spänningsdistorsion?
I mina hål ca 3 %. Apparaten reducerar ungefär till en tiondel av detta. Hur apparatur reagerar på harmonisk strömdistorsion varierar beroende på apparat.
bensnake skrev:Det finns ett aber; rören bör svalna av efter användning innan man sätter igång stärkaren igen. Har jag hört. Det fördröjer onekligen proceduren en aning...
Almen skrev:Man bör nog spela in kablarna mellan varje byte också. Det kan ta flera veckor, har jag läst på nätet.
Almen skrev:bensnake skrev:Det finns ett aber; rören bör svalna av efter användning innan man sätter igång stärkaren igen. Har jag hört. Det fördröjer onekligen proceduren en aning...
Man bör nog spela in kablarna mellan varje byte också. Det kan ta flera veckor, har jag läst på nätet.
flathead skrev:.
Finns det inte UPSer som jobbar aktivt hela tiden ?? dom skulle i så fall göra jobbet.
jonasp skrev:flathead skrev:.
Finns det inte UPSer som jobbar aktivt hela tiden ?? dom skulle i så fall göra jobbet.
Jo. Jag har mätt på ett par UPS-enheter i mina dagar. Många av dem har riktigt hemsk elkvalitet på nersidan (hög distorsion och massor av DC-komponenter). Om god spänningskvalitet önskas ur en UPS rekommenderar jag en som arbetar med svänghjul. Caterpillar tillverkar sådana.
Kanske lite stora att ha hemma dock
flathead skrev:Ja det är säkert lika som med invertrar, det är få som ger nån riktigt bra sinusvåg.
bensnake skrev:DVD-ai skrev:Bensnake :
Jag tycker du ska gå över till att köpa grön el om du inte redan gjort det, det låter så jäkla mycket bättre !![]()
Sedan om det är tack vare renare el eller bara "en bra känsla" vet jag inte...
Mycket lustigt. Ha. Ha.
jonasp skrev:flathead skrev:Ja det är säkert lika som med invertrar, det är få som ger nån riktigt bra sinusvåg.
Men igen. Var går gränsen för bra eller dålig? Jag anser exempelvis nätspänningsdistorsionen som nämndes tidigare i tråden (3% VTHD) vara mycket god spänningskvalitet. Hur dålig spänningskvalitet ska en hifiapparat tåla för att det ska vara acceptabelt?
Ska vi följa EN 61000 skulle jag dra gränsen vid 8% VTHD*. Med andra ord skulle en apparat som börjar låta illa fastän distorsionen understiger 8% kunna kallas defekt, för att immuniteten är för dålig.
*) Det finns betydligt fler relevanta mått än bara VTHD.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster