Bilstereosteg som hifif / Effektmätning av Rotel 1090

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-13 23:38

Nattlorden skrev:
ftorsell skrev:Ja men pro stegen är inte med där :wink:

Nä, de existerar visst enbart på Cliff's sida då...

Lägg upp specen här då som du refererar till att vara pro 2000?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-13 23:41

RogerGustavsson skrev:Knappast DC hela vägen väl? Utgångstegen är förmodligen DC-kopplade men då brukar det behövas antingen en AC-koppling eller en servokoppling (= en form av AC-koppling) före så att det inte ligger offset på utgången.

Vet inte hur de löst det hela. Men det går.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-12-14 00:46

ftorsell skrev:Men hur jag en förklarar för er att rotel steget har brister vägrar ni ta åt er
Trots att jag visat att fler utanför detta forum tycker som mig men jag vet
Inte om ni kan ta emot information som andra tycker världen över
Som till ex flera inlägg att rotel 1090 är kraft löst i basområdet låter ansträngt mycket tidigare en andra steg som är lägre specade
Till exempel jag tror verkligen ni skulle behöva vidga era områden för det finns prylar varken jag eller någon här på faktiskt har koll på.
Man lär väl så länge man lever eller är det inte så?

Jag blir lite brydd när du skriver sådär. Mitt inlägg UTGÅR ju från vad DU säger att DU hör. Det är inte din upplevelse av de olika förstärkarna jag diskuterar utan FÖRKLARINGEN till upplevelsen. Dessutom:

1. Vi vet inte hur Kove-stegets bandbredd ser ut
2. Vi har inte sett några mätningar på Kove-steget
3. Mätningen på Rotelsteget antyder att det är trasigt, alternativt att ni mätt fel.

För att summera så utgår mitt inlägg från DINA intryck och jag har inte ifrågasatt dem. Däremot ifrågasätter jag att (din) förklaringen att Rotelsteget är kass skulle var den ENDA rimliga förklaringen till det du hör. Såvida inte Rotel-steget är trasigt.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-14 08:25

MagnusÖstberg skrev:
RogerGustavsson skrev:Knappast DC hela vägen väl? Utgångstegen är förmodligen DC-kopplade men då brukar det behövas antingen en AC-koppling eller en servokoppling (= en form av AC-koppling) före så att det inte ligger offset på utgången.

Vet inte hur de löst det hela. Men det går.

Men du kör väl med några äldre slutsteg och tidigare talade man gärna om att det var DC-kopplat/direktkopplat och avsåg då i regel just utgången/effektdelen, inte hela slutsteget. Ett exempel är Quad 303 som har en kondensator på 2000µF i serie på utgången.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2012-12-14 08:33

http://www.stereophile.com/content/rote ... asurements

Där finns pålitliga mätningar på ett friskt Rotel 1090 steg...
Att ftforsels mätningar inte hamnar i närheten pekar på två möjliga orsaker...

1. Steget är inte friskt
2. Mätningarna är galet utförda

Personligen bryr jag mig inte i huruvida Rotel 1090 låter apa eller inte.
Jag dock rätt svårt att finna TS kommentarer om att det distar, ger
låg uteffekt etc. högst otrovärdiga...
Att han gillar det han hör från de andra stegen däremot är det ingen (?)
som har debaterat.
Att han tycker att det låter bättre än Rotel steget är ju bara roligt för honom och det gläds i alla fall jag i.

Sedan finns mängder av tänkbara förklaringar till de upplevda skillnaderna som han påvisat,
men det verkar som om inte TS vill ta till sig de förklaringar som folk påvisat...

DQ-20 har enligt mig väldigt rimliga och högst trovärdiga förklaringar...

Det finns en anledning till att konamplituden för basarna blir mindre
vid samma upplevda ljudtryck.
I detta fall är den mest trovärdiga förklaringen till det att Kove steget
är mer bandbreddsbegränsat än Rotel steget.
Inga fel i det! :)

Vad som är fel eller inte beror ju helt och hållet på vad man är ute efter...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-14 08:33

DQ-20 skrev:
ftorsell skrev:Men hur jag en förklarar för er att rotel steget har brister vägrar ni ta åt er
Som till ex flera inlägg att rotel 1090 är kraft löst i basområdet låter ansträngt mycket tidigare en andra steg som är lägre specade
Till exempel jag tror verkligen ni skulle behöva vidga era områden för det finns prylar varken jag eller någon här på faktiskt har koll på.

Jag blir lite brydd när du skriver sådär. Mitt inlägg UTGÅR ju från vad DU säger att DU hör. Det är inte din upplevelse av de olika förstärkarna jag diskuterar utan FÖRKLARINGEN till upplevelsen. Dessutom:

3. Mätningen på Rotelsteget antyder att det är trasigt, alternativt att ni mätt fel.

För att summera så utgår mitt inlägg från DINA intryck och jag har inte ifrågasatt dem. Däremot ifrågasätter jag att (din) förklaringen att Rotelsteget är kass skulle var den ENDA rimliga förklaringen till det du hör. Såvida inte Rotel-steget är trasigt.

/DQ-20

En sak som bör nämnas är väl att trådskaparen har lyssnat på en hel kedja och att det är upplevelsen av den som bedömts. Mot bakgrunden av att Rotel 1090 av många anses vara ett förstklassiskt slutsteg, kan jag förstå reaktionerna. Är det total missanpassning slutsteg+högtalare eller är det lyssnarens preferens för en viss typ av klang som kommer fram? Det där med "käftsmäll", tycker jag det tyder på att det är bas med högre frekvens som ligger i smaken, inte infrabas. Baskaggar ligger en bra bit upp i registret.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-12-14 11:40

RogerGustavsson skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

En sak som bör nämnas är väl att trådskaparen har lyssnat på en hel kedja och att det är upplevelsen av den som bedömts. Mot bakgrunden av att Rotel 1090 av många anses vara ett förstklassiskt slutsteg, kan jag förstå reaktionerna. Är det total missanpassning slutsteg+högtalare eller är det lyssnarens preferens för en viss typ av klang som kommer fram? Det där med "käftsmäll", tycker jag det tyder på att det är bas med högre frekvens som ligger i smaken, inte infrabas. Baskaggar ligger en bra bit upp i registret.

Just det. And all the jazz...

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-14 16:00

RogerGustavsson skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Håller med att jag lyssnat på många steg och rotel har jag hållt som min reference tills jag lyssna på Kove steget det är deffenetivft inget fel på något av mina rotel steg av dom tre jag har och jag tar åt mig men jag kan inte dom tekniska lösningarna i stegen om man säger så men ni verkar ju inte
Läsa det jag skriver att fler en jag tycker rotel steget är klent.
Och rotel steget är återigen inte klent mot många andra hifi steg
Men Kove steget är helt enkelt överlägset rotel 1090
Och hur bra Kove steget en är kommer ingen här någonsin förstå
Vad jag menar med rå styrka hos en förstärkare som Kove pro 2000
Förrns ni självs får höra dessa kraft och renhet.
Så vi kan väl nästan lägga ner att vi kommer acceptera varandras syn på dessa prylar :D

Jag har inga mätningar på Kove stegen så hur mycket ni vill se dom kan jag inte lösa det nu ialla fall jag kan väl försöka kräva det när jag köper dom första stegen kanske :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-14 16:08

Sedan om mät utrustningen inte är exact är den ialla fall konsekvent
Och hur tröga ni en är borde ni förstå att rotel steget inte klarar leverera
Den effekt som Kove steget gör så bara där borde ni förstå att basen
Har ett helt annat till slag med tanke på effekten.
Även om ett av mina rotel steg är trasiga på en kanal så har jag ju mosat
På dom stegen vad dom kan men inte ens då rår bägge dom stegen sig
På kraften och kontrollen på Kove steget :D

Och visst jag vet att ni kommer nu skriva om eller men för att få det till att
Det handlar om att stegen är trasiga och så men som jag sagt tidigare vi kan väl mäta ett Kove 2000 pro mot ett rs 2000 så får vi se vilket steg
Som viker sig effekt mässigt först Eller något annat tungt hifi steg
Den testen måste vi väl kunna lösa så får vi alla se vad Kove steget går för :wink:

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2012-12-14 16:27

Wolfie skrev:
DQ-20 har enligt mig väldigt rimliga och högst trovärdiga förklaringar...

Det finns en anledning till att konamplituden för basarna blir mindre
vid samma upplevda ljudtryck.
I detta fall är den mest trovärdiga förklaringen till det att Kove steget
är mer bandbreddsbegränsat än Rotel steget.
Inga fel i det! :)

Vad som är fel eller inte beror ju helt och hållet på vad man är ute efter...

Mycket klokt.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2012-12-14 16:32

ftorsell skrev:men som jag sagt tidigare vi kan väl mäta ett Kove 2000 pro mot ett rs 2000 så får vi se vilket steg
Som viker sig effekt mässigt först

Det låter som en kul ide, om du står för Kove-stegen så kan vi mäta effekt och distortion och jämföra stegen.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-12-14 16:35

Lazyworm skrev:
ftorsell skrev:men som jag sagt tidigare vi kan väl mäta ett Kove 2000 pro mot ett rs 2000 så får vi se vilket steg

Det låter som en kul ide, om du står för Kove-stegen så kan vi mäta effekt och distortion och jämföra stegen.

Ja, snälla gör det så det blir lite rimlighet i påståendena.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-12-14 17:16

Lazyworm skrev:

När passar det dig då?

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2012-12-14 17:29

Lazyworm skrev:

Vore kul om ni ville inkludera ett 1090 och kanske faktisktfavoriten NAD 208 också? :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2012-12-14 17:34

-Palle- skrev:
Lazyworm skrev:

Vore kul om ni ville inkludera ett 1090 och kanske faktisktfavoriten NAD 208 också? :)

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-14 19:46

Fast en effektmätning behöver inte ha direkt koppling till hur kraftfull återgivningen uppfattas.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-12-14 20:24

RogerGustavsson skrev:Fast en effektmätning behöver inte ha direkt koppling till hur kraftfull återgivningen uppfattas.

Fast jag antar att de gör fler mätningar än bara effekt?
Bandbredd och distortion låter intressanta i detta fall.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2012-12-14 21:45

-Palle- skrev:
Lazyworm skrev:

Både 1090n och 208an har Ju Morello både gjort mätningar och postat upp på forumet så det känns lite onödigt :) Det är ju bara att kolla på de mätningar som finns redovisade :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2012-12-14 21:49

ftorsell skrev:
Lazyworm skrev:

När passar det dig då?

Vi kan höra med Morello när det finns tid över (Man får räkna med att det tar en helkväll), men efter Nyår vore väl ganska rimligt, jag åker ner till Västervik på måndag och kommer tillbaka kring nyår.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2012-12-14 21:54

Lazyworm skrev:
-Palle- skrev:
Lazyworm skrev:

Både 1090n och 208an har Ju Morello både gjort mätningar och postat upp på forumet så det känns lite onödigt :) Det är ju bara att kolla på de mätningar som finns redovisade :)

Har du någon länk till dom? :)

Forumets sökfunktion är ju inte mycket att hurra för...
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2012-12-14 22:10

-Palle- skrev:
Lazyworm skrev:
-Palle- skrev:
Lazyworm skrev:

Jag sökte på Morello samt 1090 och hittade denna, testa samma med 208 :)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... rotel+1090
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2012-12-14 22:10

-Palle- skrev:Har du någon länk till dom? :)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6882

*edit: Lazyworm hann före. :)

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-12-14 22:17

Lazyworm skrev:
-Palle- skrev:
Lazyworm skrev:
-Palle- skrev:
Lazyworm skrev:

Jag sökte på Morello samt 1090 och hittade denna, testa samma med 208 :)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... rotel+1090

Vad jag kan se är inte mätningarna Morello gjorde, som det länkas till, den typ av mätning som Fredrik talar om och förmodligen vill jämföra. Dvs vad steget klarar att leverera kontinuerligt i låga frekvenser.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-15 00:22

single_malt skrev:Vad jag kan se är inte mätningarna Morello gjorde, som det länkas till, den typ av mätning som Fredrik talar om och förmodligen vill jämföra. Dvs vad steget klarar att leverera kontinuerligt i låga frekvenser.

Fast vi är inte intresserade av 1090 i en tramsmätning, vi är intresserade av Kove i en riktig mätning.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-12-15 09:06

Nattlorden skrev:
single_malt skrev:Vad jag kan se är inte mätningarna Morello gjorde, som det länkas till, den typ av mätning som Fredrik talar om och förmodligen vill jämföra. Dvs vad steget klarar att leverera kontinuerligt i låga frekvenser.

Fast vi är inte intresserade av 1090 i en tramsmätning, vi är intresserade av Kove i en riktig mätning.

Jag tror inte att det är omöjligt att Fredrik är något på spåret och att många som skriver här borde försöka tänka lite friare. Morello's och andras sk "riktiga mätningar" brukar oftast göras med korta tonskurar som ska representera vad förstärkaren klarar när det gäller musikåtergivning. Fredriks kompis har mätt vad förstärkaren kan leverera kontinuerligt vid låg frekvens. Kanske den typen av mätning vara mer representativ för någon aspekt av förstärkarens förmåga att leverera effekt i låga frekvenser till en högtalare än "riktiga" tester?
Fredrik har tidigare testat ett slutsteg som heter Crown IT8000 och han tyckte att det steget gav sämre tryck i basen än Rotel 1090.
Om man studerar ett ovanligt test* där många slutsteg har testats för kontinuerliga uttag vid olika frekvenser så framgår det att förstärkares förmåga att leverera effekt vid låga frekvenser längre än standard "duty cycle" som används vid tester skiljer sig åt mycket. Testet ger dessutom stöd åt Fredriks intryck att Crownsteget hade klen bas..
Därför tycker jag att det är för lite för tidigt för faktisktmobben att vara nedlåtande och förnumstiga mot Fredrik. Åtminstone när det gäller hans erfarenheter av Rotel vs tex Koves förmåga att leverera effekt till basar.
*http://www.abeltronics.co.uk/amptesting/amp-meet-two.php

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-12-15 09:58

ftorsell skrev:Jag har inga mätningar på Kove stegen så hur mycket ni vill se dom kan jag inte lösa det nu ialla fall jag kan väl försöka kräva det när jag köper dom första stegen kanske :D

Men vänta nu du har alltså inga steg ännu hur kan du då påstå att det mäter bättre än 1090 och skulle nu det så vara fallet att det finns steg i sverige så är det väl nog en förserie produktion hur blir den slut giltiga produkten sen skulle jag vilja se en dist mätning runt 10khz och vad som händer där och gärna en fyrkants våg med .

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-15 12:09

-Palle- skrev:...kanske faktisktfavoriten NAD 208 också? :)

Jag protesterar gravt mot den beskrivningen. Trams.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-12-15 12:23

single_malt skrev:Morello's och andras sk "riktiga mätningar" brukar oftast göras med korta tonskurar som ska representera vad förstärkaren klarar när det gäller musikåtergivning.

Det kan väl även finns rent praktiska skäl, exempelvis att man a) vill undvika att överbelastningsskydden måste begränsa eftersom förstärkaren riskerar att skadas, b) testmotstånd som tål 2-3000 W kontinuerligt inte växer på träd. Ett värmelement kanske? Sedan kan det vara en fråga om representativitet. En kontinuerlig (+ 5 sek) sinuston på 40 Hz vid maxnivå kan man ju undra vad man skall ha den till och när den förekommer. Någon "käftsmäll" handlar det ju inte om - det är ju en dynamisk egenskap som kräver headroom och förmåga att lämna mycket spänning under kort tid. Dessa korta impulser kräver hög toppeffekt men lägre kontinuerlig effekt. Detta göra att SOA-skyddet och de termiska skydden inte slår till på samma sätt som vid test med en kontinuerlig sinus. Standardförfarande för test handlar inte om att producera glädjesiffror utan om extern validitet - att test i labb skall ge en så bara bild av hur apparaten beter sig i praktiken. Det gör man inte med kontinuerliga sinusar under lång tid utan med särskild testtoner som är avsedda att efterlikna musik.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-12-15 12:56

DQ-20 skrev:
single_malt skrev:Morello's och andras sk "riktiga mätningar" brukar oftast göras med korta tonskurar som ska representera vad förstärkaren klarar när det gäller musikåtergivning.

Det kan väl även finns rent praktiska skäl, exempelvis att man a) vill undvika att överbelastningsskydden måste begränsa eftersom förstärkaren riskerar att skadas, b) testmotstånd som tål 2-3000 W kontinuerligt inte växer på träd. Ett värmelement kanske? Sedan kan det vara en fråga om representativitet. En kontinuerlig (+ 5 sek) sinuston på 40 Hz vid maxnivå kan man ju undra vad man skall ha den till och när den förekommer. Någon "käftsmäll" handlar det ju inte om - det är ju en dynamisk egenskap som kräver headroom och förmåga att lämna mycket spänning under kort tid. Dessa korta impulser kräver hög toppeffekt men lägre kontinuerlig effekt. Detta göra att SOA-skyddet och de termiska skydden inte slår till på samma sätt som vid test med en kontinuerlig sinus. Standardförfarande för test handlar inte om att producera glädjesiffror utan om extern validitet - att test i labb skall ge en så bara bild av hur apparaten beter sig i praktiken. Det gör man inte med kontinuerliga sinusar under lång tid utan med särskild testtoner som är avsedda att efterlikna musik.

/DQ-20

Jag håller med men anser du att resultaten i testet jag länkade till inte kan ha nåt samband med hur förstärkaren fungerar i extrema basapplikationer jämfört med mer normala användningsförhållanden? Jag kan gott tänka mig att Fredriks behov kan utgöra driftsförhållanden där just Kovestegen presterar bättre än Roteln.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2012-12-15 13:13

MagnusÖstberg skrev:
-Palle- skrev:...kanske faktisktfavoriten NAD 208 också? :)

Jag protesterar gravt mot den beskrivningen. Trams.

Protestera på du om du vill.. ;)

Men jag är rätt övertygad att om vi skulle genomföra en enkätundersökning här på faktiskt där vi frågade alla medlemmar vilket/vilka slutsteg dom äger så skulle NAD 208 hamna överst på den listan..

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi