Brand eller annan katastrof?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Brand eller annan katastrof?

Inläggav Andersh74 » 2012-12-12 19:32

Samma sak står bak på många stärkare, nämligen att vid inkoppling av ett högtalarpar gäller att impedansen ska vara 4 ohm eller mer och vid två högtalarpar minst 8 ohm. Om jag en dag skulle vara ordentligt busig och koppla in ett högtalarpar på 4 ohm och ett på 8 ohm, eller ännu värre två högtalarpar på 4 ohm, vilka dödssynder skulle jag då göra mig skyldig till? Och på vilket sätt kommer jag och mina stärkare att bli straffade? Jag har ännu inte ätit av kunskapens frukt och får således ännu springa omkring alldeles naken här hemma. :)

Fridens, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-12-12 19:51

Detta är ingen exakt vetenskap eftersom nominell impedans kan vara lite allt möjligt.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-12 19:54

Kan jag alltså välja att bortse från texten bak på stärkarna, betrakta den som snömos och koppla in vilka högtalare som helst och kräma på?

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-12-12 21:27

Med 2 ohm så får förstärkaren jobba i lägre impedans än vad den är specificerad till. Drar du på för fullt så är det större risk att förstärkaren kopplar ner för att den blir för varm eller att nätsäkringen går.

En vettig förstärkare skall inte gå sönder av detta bara kanske gå på knäna eller slå av om du pressar den hårt.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-12-12 21:36

Andersh74 skrev:Kan jag alltså välja att bortse från texten bak på stärkarna, betrakta den som snömos och koppla in vilka högtalare som helst och kräma på?

/A

Nej det tycker jag nog inte. Men kanske ska du kontrollera högtalarnas impedans/last mer än bara den specificerade nominella impedansen. Innan du gör bedömningen.

T.ex. kan en elektrostat som har en specificerad nominell impedans på 8 Ohm ställa till problem med många förstärkare trots att nästan alla förstärkare är specificerade att kunna driva 8 Ohms högtalare.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-14 23:25

Hur gör jag det? För inte är det väl så enkelt att jag plockar fram multimetern och mäter mellan högtalarkablarna?

Och om jag kommer fram till 4 ohm. Bör jag då avstå från att koppla in ett andra par oavsett om de är på 4 eller 8 ohm?

Förstärkaren ifråga är en Marantz 1530. En del av er menar nog att det inte gör så mycket om den brinner. Men den lyser så hemtrevligt här i hörnet. Och det jag är sugen på är att komplettera mina DUX dx 181 med en liten sub någonstans för "Billie Jeans" och "Apocalypse nows" skull.

/Anders

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-12-15 02:30

Andersh74 skrev:Hur gör jag det? För inte är det väl så enkelt att jag plockar fram multimetern och mäter mellan högtalarkablarna?

Och om jag kommer fram till 4 ohm. Bör jag då avstå från att koppla in ett andra par oavsett om de är på 4 eller 8 ohm?

Förstärkaren ifråga är en Marantz 1530. En del av er menar nog att det inte gör så mycket om den brinner. Men den lyser så hemtrevligt här i hörnet. Och det jag är sugen på är att komplettera mina DUX dx 181 med en liten sub någonstans för "Billie Jeans" och "Apocalypse nows" skull.

/Anders

Läs på lite mer om vad impedans är då jag inte orkar förklara ikväll (borde redan sova) då det är mer komplext.

Generellt sätt är det få förstärkare ifrån 70-talet (som din 1530) som tycker om svåra högtalarlaster. Snälla 4 Ohms högtalare är ingen fara men det är nog runt där gränsen går.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-15 02:35

Anbefalingene fra produsentene er gitt etter langt flere kriterier enn kun ren overbelastning og avbrenning av utgangstransistorer eller andre komponenter i forsterkeren.
Først av alt så er det hva strømforsyningen i forsterkeren er i stand til å levere.
Tenk tanken: Om en forsterker er beregnet til å kunne levere 5A i 8 Ohm, og kanskje så mye som 8A i 4 Ohm, så er det i første hånd strømforsyningen i forsterkeren som begrenser det strømuttaket.
Man vil oppleve at den kanskje ikke klarer å levere mere enn 8A i 2 Ohm, som tilsvarer de to 4 Ohms høyttalerne i parallell.
Skulle vi se på effekten i disse tre tilfeller så ser vi:

i 8 Ohm 5 A = 200W. i 4 Ohm 8 A= 256W, i 2 Ohm 8A = 128W

Altså på ingen måter den effektøkning man ville trodd om strømforsyningen hadde hengt med.

Av andre saker som henger seg på er økt distorsjon, og selvfølgelig unødig slitasje og varmgang i viktige komponenter.
Men alt dette er om man spiller på høg effekt.

Spiller man på "normal" lyssningsnivå, vil omtrent inget av dette uansett oppstå, kanskje med unntak av noe økt forvregning, da forsterkerens eventuelle skyddskretsløp slår inn mye mye tidligere enn ved angitt anbefalt høgtalerimpedanse.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-17 17:25

Tax för bra svar. Här hemma diskodunkar det väldigt sällan och aldrig från den förstärkaren där jag kan tänka mig att koppla in liten snäll baslåda för bioljudets skull.
Ett i sanning ypperligt forum detta här!
Anders

Återgå till Vintage-hifi