Att få tag på en pK?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SIGNTUFF

Att få tag på en pK?

Inläggav SIGNTUFF » 2012-12-16 17:17

Jag har hört mycket gott om att pK ska vara likvärdiga Ingenjör Öhmans piP?

Som student så har jag inte allt för mycket pengar och finner inte några piP till ett bra pris, om ens en annons.

Därför skulle jag gärna vilja veta mer om pK och hur man går till väga för att få tag på ett par.

- Vad är senaste skvallret? Flera olika pK? Ljudet doftar vallmo?

Ha en fortsatt trevlig dag gott folk :)

Obs. Nu skapade jag en helt ny tråd, vilket inte var meningen. Denna skulle egentligen hamnat i denna tråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=813109
Byter ämnesraden från "Oj det var en lång tråd" till "Att få tag på en pK?"
Senast redigerad av SIGNTUFF 2012-12-16 17:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2012-12-16 17:20

pK är gjorda med ett element som inte går att få tag på förutom begagnat. Så är bara kolla hifimagasinet.com om du letar pK eller piP då det är störst sannolikhet att dom dyker upp där.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-16 17:20

Man hittar ett par begagnade.

Läser gör man i tråden om dem, sök efter den.

Välkommen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-16 17:21

Båda är bra småttisar, men är pK verkligen något direkt billigare på begmarknaden än ett par beggade egenmonterade piP? Antalet tillgängliga pK borde vara mycket mindre också.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
SIGNTUFF

Inläggav SIGNTUFF » 2012-12-16 17:22

Purre skrev:pK är gjorda med ett element som inte går att få tag på förutom begagnat. Så är bara kolla hifimagasinet.com om du letar pK eller piP då det är störst sannolikhet att dom dyker upp där.

Såpass, någon som vet hur många par som har kommit i produktion?
Kollar hifimagasinet dagligen men har faktiskt aldrig snubblat över en pK där, bara piP som inte heller syns så ofta tyvärr.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-12-16 17:26

Med lite tålmodighet kommer du snart se dem där. piP tycker jag syns på Hfimagasinet någon gång i månaden. pK också faktiskt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2012-12-16 17:36

Jag har levt med pK i ungefär ett år nu, och jag vill bestämt avvisa att de skulle vara ens i närheten av likvärdiga med Öhmans piP. De kan säkert spela med precis samma auktoritet i basregistret, det invänder jag inte emot, men pK är i jämförelse med piP mycket obehagliga i diskantregistret när man drar på lite volym. Inte så att diskanten skulle vara särskilt överbetonad - sådant kan jag leva med utan större invändningar. Problemet är helt enkelt att antingen basen eller diskanten (jag vet inte vilket element som syndar) snabbt börjar ge en för mina öron mycket obehaglig distorsion när man passerar "halvhögt".

Men nu har jag inte jämfört med ett par piP i exakt samma rum, så osvuret är bäst. Jag har däremot hört piP, piPs, och iPs måååånga gånger i diverse andra rum.

Jag skulle gärna vilja vara med på en jämförelse i blindo någon gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-16 17:45

Jag hoppas du har sett över filtret Morgan.

piP blir obehagliga betydligt tidigare än PK i mina öron med ordnat filter, men hos dem handlar det om att karaktären hårdnar. Det går att spela mycket starkare med pk.

Men lika är de två inte.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2012-12-16 17:45

Har bara lyssnat på pK en gång och då tyckte jag dom lät ganska vasst och jobbigt.
Så, provlyssna innan köp!

Användarvisningsbild
SIGNTUFF

Inläggav SIGNTUFF » 2012-12-16 17:47

shifts skrev:Med lite tålmodighet kommer du snart se dem där. piP tycker jag syns på Hfimagasinet någon gång i månaden. pK också faktiskt.

Damn, jag får allt börja hålla fokus!

Morgan skrev:Jag har levt med pK i ungefär ett år nu, och jag vill bestämt avvisa att de skulle vara ens i närheten av likvärdiga med Öhmans piP. De kan säkert spela med precis samma auktoritet i basregistret, det invänder jag inte emot, men pK är i jämförelse med piP mycket obehagliga i diskantregistret när man drar på lite volym. Inte så att diskanten skulle vara särskilt överbetonad - sådant kan jag leva med utan större invändningar. Problemet är helt enkelt att antingen basen eller diskanten (jag vet inte vilket element som syndar) snabbt börjar ge en för mina öron mycket obehaglig distorsion när man passerar "halvhögt".

Men nu har jag inte jämfört med ett par piP i exakt samma rum, så osvuret är bäst. Jag har däremot hört piP, piPs, och iPs måååånga gånger i diverse andra rum.

Jag skulle gärna vilja vara med på en jämförelse i blindo någon gång.

Såpass, jag har hört piP en gång och pi60 flera gånger, och jag gillar dem bägge två. Jag har hört att piP ska vara lite varmare än pK men många menar att det är marginellt, därav lutade det åt pK ifall priset är något lägre.

Kollade länge i Öhmans dokument och var såpass nära att beställa ett par piP men tyvärr så håller inte den tighta studentbudgeten.

Får vänta och se, hålla koll på hifimagasinet så kanske jag hittar mig ett par välljudande högtalare en dag :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-16 17:47

norman skrev:Har bara lyssnat på pK en gång och då tyckte jag dom lät ganska vasst och jobbigt.
Så, provlyssna innan köp!

Det måste varit hemma hos mig. Det var genomvidrigt :D

Men det var rätt jobbigt att lyssna på oinspelade i32 också.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-12-16 17:51

Var bor du? Jag har ett par i Lund om du vill provlyssna.

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-12-16 21:00

Jag köpte K12:s tre slutna PK som jag kör i sovrummet.
Är otroligt imponerad över hur starkt man kan spela med dom små luringarna ihop med en baslåda innan dom hårdnar.
Då delas dom visserligen vid 100, men det har ju ingen jättestor inverkan på diskanten. :wink:

Återgå till DIY-forum