Moderator: Redaktörer
Fjonkalicious skrev:Gera är meckigt med festoolsågen. Man klämmer ofta klingan och får de fenomen du pratar om. Be en vän om hjälp att hålla och avlasta. Man vill ju hålla ett visst tryck mot skenan och då bågnar skivan lätt och du klämmer klingan.
-Martin- skrev:Tänk på att det ska vara en "Panther-klinga" om man ska köra hårda material. Nu kanske "vanlig" MDF inte är så hård iofs. Någon som vet hur Karlit-MDF är i hårdhet?
Stenberg skrev:Aerob skrev:Söker man så hittat man en hel del trådar om av specifika verktyg, jag tänkte
det kunde vara trevligt att spara olika verktygs bu och bä i en tråd liksom...
Själv är jag på jag efter en liten allround excenterslip, något i stil med ETS 150/3 kanske:
http://www.festool.se/Produkter/Pages/P ... -5-EQ-Plus
Men jag ser mig gärna om efter lite billigare alternativ, samt där slippapper inte kostar en förmögenhet...
Den där festoolmaskinen är väl värd att satsa pengar på. Billiga excenterslipar slipar dåligt (=ansträngande och tidskrävande), är svåra att få fint resultat med och de vibrerar ibland så att man får domningar i händerna.
Tryckluftsmaskiner är ett bra alternativ (går mjukt och är lätta), men har ingen koll på exakt vilka modeller som är bra.
Det är inte ett generellt "köp festool"-tips. Det är just ETS 150/3 som jag tycker är överlägsen.
Aerob skrev:Var precis inom min lokala proffs-butik, klingan hade fått nog. 150kr för en
omslipning, samt 450 för en Swedex-klinga att ha som ersättare undertiden.
aisopos skrev:Aerob skrev:Var precis inom min lokala proffs-butik, klingan hade fått nog. 150kr för en
omslipning, samt 450 för en Swedex-klinga att ha som ersättare undertiden.
Var lämnade du in den för slipning?
Min klinga börjar kännas lite trött, och 150:- för 48 tänder låter helt lysande.
Oresound skrev:Kolla om det står var det är tillverkat.
Köpte en gång tre Bacho verktyg på kampanj, ett gick sönder omgående.
Tillverkat i ett land som är bättre på att laga mat än mekanik.
Var lämnade du in den för slipning?
Min klinga börjar kännas lite trött, och 150:- för 48 tänder låter helt lysande.
NiklasF skrev:Oresound skrev:Kolla om det står var det är tillverkat.
Köpte en gång tre Bacho verktyg på kampanj, ett gick sönder omgående.
Tillverkat i ett land som är bättre på att laga mat än mekanik.
Riktiga Bahco kostar såklart bra mycket mera stålar, men kan inte få fram vart just denna är gjord.
Är rätt så sugen då jag är fodervärd åt en Triumph GT6.
Detta är vad jag har hittat för den som är nyfiken.
Fjonkalicious skrev:Ok, då har du något annat problem. Min svåger hade kört sin festool i Minerit och när jag skulle köra 12 och 16 mm raka snitt så hände nästan inget och det brände som fan. Klingan var slut.
Mvh
Filip
robsarve skrev:Nä, det är inte Bacho, det är nått spanskt skräp. Hemma på gården där jag växte upp har vi Bachohylsor som hållet för traktormeck sen sextiotalet, den kvalitén görs helt enkelt inte längre... Priset var rimligt dock.
Jag har själv två "nya" Bacho-satser, en Kamasatools och en Biltema "10-års" sats. Min rekommendation är att köpa biltemasatsen för en tusenlapp och möjligen komplettera med bättre spärrskaft ("gearless") om du skruvar mycket.
NiklasF skrev:Biltema har jag fått rekommenderat många gånger, men har vart skeptisk.
Men kanske att man skall slå bort dom där hjärnspökena och köra på en sådan sats då.
NiklasF skrev:robsarve skrev:Nä, det är inte Bacho, det är nått spanskt skräp. Hemma på gården där jag växte upp har vi Bachohylsor som hållet för traktormeck sen sextiotalet, den kvalitén görs helt enkelt inte längre... Priset var rimligt dock.
Jag har själv två "nya" Bacho-satser, en Kamasatools och en Biltema "10-års" sats. Min rekommendation är att köpa biltemasatsen för en tusenlapp och möjligen komplettera med bättre spärrskaft ("gearless") om du skruvar mycket.
Biltema har jag fått rekommenderat många gånger, men har vart skeptisk.
Men kanske att man skall slå bort dom där hjärnspökena och köra på en sådan sats då.
ollebolle skrev:axminster.co.uk (england) har en del kul verktyg
Svenn3SaataN skrev:Någon som rekommendera en skruvdragare för max 2K?
Har kikat på denna bland annat, en Makita 18V med 2st 1,3ah batterier.
http://www.harald-nyborg.se/p2518/makit ... ragare-18v
Svenn3SaataN skrev:Någon som rekommendera en skruvdragare för max 2K?
Har kikat på denna bland annat, en Makita 18V med 2st 1,3ah batterier.
http://www.harald-nyborg.se/p2518/makit ... ragare-18v
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster