Nej jag säger inte emot, men jag håller inte med oreserverat heller.
Vad jag menar med det är att det är min uppfattning att man, när man
återger en inspelning så ackurat som möjligt, förstås "hör felen så bra
som möjligt", precis som att man hör musiken så bra som möjligt. (På
så vis håller jag ju med Richard.)
Men - om man tycker det är störande eller befriande att höra felen så
tydligt och "begripligt" som möjligt är nog en personlighetsfråga.
- - -
För mig är det bara behagligt att höra vad felen "är" så man förstår hur
det gått till att de kommit till. När jag hör det kan jag släppa saken och
sen återstår bara musiken att lyssna till!
När fel läggs på fel obskyreras förvisso inspelningsfelen som sådana,
men för mig gör det nästan alltid även musiken mera otillgänglig, och
jag tycker det är svårare att bortse ifrån ett fel som inte är "begripligt"
återgivna dessutom.
För mig gäller detta nästan alla artefakter som en inspelning kan ha,
alltså inte bara enkla tekniska fel utan även inspelningsartefakter av
andra slag. Exempelvis finns det en inspelning som jag hade hört rätt
många gånger hos en vän, som hade en sorts underligt bullrande som
följde musiken i mottakt. Att lyssna på musiken var svårt eftersom det
där mottaktmullret störde, stal ens uppmärksamhet helt enkelt.
Första gången jag hörde inspelningen härhemma föll dock allt på plats
för det visade sig att det var en svag, svag fotstampning i golvet, och
den var inte alls i mottakt utan den satt som en smäck!
Men visst har Richard en poäng i att även fel blir uppenbarare när man
skaffar en god återgivning. Frågan är om de stör med dock?
- - -
För det mesta tycker jag det är såsom jag beskriver det härovan, men
det finns undantag - jag har stött på sällsynta inspelningar som är rent
outhärdliga väl återgivna, och som faktiskt blir utståmedbarare i anlägg-
ningar med vissa passande färgningar, främst då smalbandighet.
Därför gillar jag, i varje fall filosofiskt, anläggningar som ger val.
Apparater som gör att man kan lyssna på inspelningarna som de är, men
som även ger ägaren möjlighet att påverka.
Jag har helt enkelt ingenting emot anläggningar med effektkretsar som
är bortkopplingsbara. Men samtidigt är jag både lat och tycker det mesta
låter så fantastiskt bra opåverkat, att jag inte ids ratta. Men i princip är
det vettigt med anläggningar som medger rattning (om det är bra funk-
tioner) när det behövs, tycker jag.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).