Vad anser ni ingår i begreppet ortoakustik?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-19 22:25

petersteindl skrev:Det enda som diskuterades var utlägg för digitalisering av masterbanden. Det är en stor arbetsuppgift och måste skötas professionellt. Det är knappast att jämställas med styrelsearbete, men det ingår i Stiftelsens åtaganden.

Jag tror mig ha läst något om detta men minns inte var.... Vad har hänt med denna digitalisering?

/ B

jansch

Inläggav jansch » 2012-12-19 22:32

Herr redaktör Bill50x - Vad säger du? Borde vi inte starta en separat tråd.
Se mitt tidigare inlägg i eftermiddag....

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-12-19 22:34

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:Ingår det även i Stiftelsens uppdrag att redovisa var denna miljon har spenderats med avseende på syftet?

/ B

Det var, om jag förstod det rätt, bara runt en halv miljon kvar efter det att
advokatfirman som Peter rekommenderade (en gammal kompis till Peter) som
god man, hade tagit sitt.

Och sedan dess har ju SSC (igen, om jag inte är felunderrättad) betalat en
massa hyra för de lokaler som de behövt för att husera all kvarlåtenskap
efter Stig. Dessa löpande kostnader sjönk dock kraftigt en kort tid efter det
att Peter avgick ur styrelsen. Jag vet inte vad SSC betalat i hyra sammanlagt
genom åren, men sammanlagt fyra lokaler tror jag de har de funnits i.

Om man räknar 15 år med 12 månader i varje så är det ju 180 månader. Jag
tror de har fått slita hårt för att överleva ekonomiskt. Det kan vara bra att
ha även det i åtanke när man föreställer sig deras situation.

Vh, iö

I inlägget ovanför detta skrev du bland annat följande...

IngOehman skrev:
Jag vet inte varifrån du fått den information som du publicerar, men jag vill
försiktigt be dig att fortsättningsvis vara mera källkritisk. Den som berättat
det du skriver har ljugit för dig.

Däremot är det inte svårt att se att SSC har varit inte bara motarbetade och
förtalade, utan praktiskt har de blivit så till den milda grad utsatta att i stort
sett varje projekt som de har försökt starta, av illvilliga människor har död-
ats redan under processen eller en tid efter födseln - och sedan blir SSC an-
klagade för att inte göra något, och varje gång av samma personer som sett
till att projekten gick i stöpet...

Jag tycker det är tragiskt att se dem bli orättfärdigt avrättade om och om
igen och sedan se bödlarna påstå att det är SSCs eget fel. Det är som när
mobbare försvarar vad de gör mot sina offer genom att bara berätta om sitt
hat och att de uppfattar att det måste vara offrets fel att de känner så.

Jag har inget annat med SSC att göra än att jag var med och startade SSC
och jag vet att väldigt många av de beskyllningar de utsatts för är felaktiga
och har skapats av människor som haft onda avsikter, och sett SSC som ett
hot mot genomdrivandet av deras planer.

Vh, iö

Sen skulle du som sagt i det inlägg jag citerat först berätta att den inte var 1000000 kr utan typ 500000 kr kvar när SSC tog över dödsboet...

Gott och väl så...

Sen fortsätter du på ett allför vanligt skenheligt, back stabbing -sätt med tilläggsinformation som syftar till att, inte "tjuvnypa" Peter Steindl, utan förtala honom...

Jag vill inte stå bredvid och låta dig göra det, ert "tjyvnypande" kan ni ha om ni vill med detta är över gränsen!

Du skrev först att Raoul Smitt hade tagit 500000 för bouppteckning etc.
-en Raoul Smitt som du inte lådsas kännas vid... Nej det var Peters kompis som Peter rekommenderade.
Denna extra information utöver att det var 500000 kr blir ju bara en insinuation om att 500000 kr är borta och att det var Peters kompis som tog dem (Hmmmmm Peter o Raoul kanske delade på dem och åkte till Bahamas?)

Sen ändrar du ditt inlägg och skriver bara advokatfirman istället för Raoul Smitt...

Hela allt detta är ju en "lögn" från din sida då det ju var Raoul Smitt (och bland annat du själv) som hjälpte Stig att få rätt till sitt Carlsson namn på 90talet när ett annat företag försökte sno detta...

Raoul var väl i så fall mera Stigs egen advokat sedan den gamla affären på 90tal och du jobbade ju då själv tillsammans med Raoul då för att lösa ut Stigs situation.

Sedan kommer nåt konstigt svamlande om att de fasta kostnaderna gick ner kraftigt när Peter gick ur styrelsen...???? Nån sorts insinuation om att han var orsaken till de höga kostnaderna...

Om jag inte minns fel så var det väl så att Peter gick ur i samband med att SSC drog på sig de stora fasta hyreskostnaderna och att Peter protesterade mot detta hyreskontrakt (Jag är säker på att Peter kan "gå ner i sitt arkiv" och hämta upp dessa styrelsemötesprotokoll)...

Jag har ingen förhoppning om att du skall sluta ljuga och frisera sanningen men men jag hoppas att andra inte skall gå på det med hull och hår hur länge som helst...

Sedan har du väl en hel del att göra med SSC... Du sitter ju med på nästan alla möten och har "återinvalts" av de andra men ni har inte skickat in någon anmälan till länsstyrelsen varvid du inte "är med" och följdaktligen inte har något ansvar... Du är ju en övertygande person och kan alltså "verka" utan att ha nåt ansvar för var ni gör...

Det är lite sorgligt att se men samtidigt "befriande" att du av och till går över gränsen på detta sätt så att ditt sätt och din agenda blir tydlig för den som vill se.

Jag upplever att mycket av det som står på denna sida passar in på ditt agerande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Narcissist ... C3%B6rning

/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-19 22:42

jansch skrev:Herr redaktör Bill50x - Vad säger du? Borde vi inte starta en separat tråd.
Se mitt tidigare inlägg i eftermiddag....

Jo, det tycker jag. Men jag är skitdålig på att splitta trådar :oops: så vi måste nog be om hjälp från någon annan red :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-19 23:12

IngOehman skrev:Däremot är det inte svårt att se att SSC har varit inte bara motarbetade och förtalade, utan praktiskt har de blivit så till den milda grad utsatta att i stort sett varje projekt som de har försökt starta, av illvilliga människor har dödats redan under processen eller en tid efter födseln - och sedan blir SSC anklagade för att inte göra något, och varje gång av samma personer som sett till att projekten gick i stöpet...

Så jag undrar - eller rättare sagt jag tycker att vissa skall fråga sig själva varför det så viktigt för dem att dra ned SSC i skiten, om och om igen?

Jag tycker det är tragiskt att se dem bli orättfärdigt avrättade om och om igen och sedan se bödlarna påstå att det är SSCs eget fel.

... och har skapats av människor som haft onda avsikter, och sett SSC som ett hot mot genomdrivandet av deras planer.

Du får ursäkta Ingvar, men vilka är dessa onda och illvilliga människor som vill dra ned SSC i skiten? Och vad är det för planer de har? Och vad är deras agenda? Det finns ju knappast några pengar att tjäna på detta och någon sorts positiv image lär väl knappast heller komma ut ur dessa bråk?

Min egen erfarenhet är ganska kortfattad. Jag stötte på Carlsson-stiftelsen mer eller mindre av en slump. Jag kom ihåg de positiva erfarenheter jag hade av en gammal OA5:a men beslöt mig för att bli lite modernare än så och inhandlade ett par OA14 som jag beslöt renovera till toppskick. Jag kom så långt som att ena högtalaren blev klar (förutom delningsfiltrets ihopsättande, komponenterna var införskaffade) men sedan blev bygget av olika orsaker försenat. Jag "hängde" dock lite då och då på Carlsson-Planet, mest för att kolla om det dök upp några nya förbättringar osv. Men efter ett tag började bråken och tjafset och stämningen blev ganska infekterad. Jag var då ganska ny i forumvärlden och hade ännu inte gått Faktiskt.se´s hårda skola och tog ganska illa vid mig. Till slut tröttnade jag och sålde av alla grejor till en kille som hade bättre framåtanda än jag.

Jag tittar in någon gång i halvåret på C-P men jag vill inte påstå att det händer så mycket. Fast det beror ju förstås hur man ser det. Förvaltningen av SC´s arv kan ju ske på flera sätt, dels genom att pietetsfullt förvalta de konstruktioner som finns och varsamt hålla dem i skick inför moderna krav, dels utveckla nya produkter i samma anda/samma konstruktionsprincip. I det förra sammanhanget tycker jag nog att SSC har skött sitt jobb med all dokumentation, ritningar, historik och även filtermodifikationer samt framtagande av/hänvisning till nya tillgängliga element. När det gäller att utveckla OA-konceptet har väl SSC varit mindre lyckosamma och framtagandet av MMX har väl inte gjort saken bättre.

Men, vad SSC ska eller bör göra är inte min sak att avgöra, jag är alldeles för lite insatt i detta. Och huruvida det finns motarbetande fraktioner har jag heller ingen aning om.

Det känns dock lite märkligt med de ordval som du IÖ tar till, är det verkligen så illa?

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-12-19 23:28

Vicken jäla sörja . . . när allt frusit fast kan man endera sanda eller salta. Här verkar det alterneras friskt från både Kung Bore å isbrytarn Ymer . . . men ingen riktig islossning sker, bara en stor jäla sörja av is, salt å grus . . . men om inte allt slår helt åt hellskotta fel så kommer det kanske en ny vår . . . typ :? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-19 23:47

Laila skrev:Vicken jäla sörja . . . när allt frusit fast kan man endera sanda eller salta. Här verkar det alterneras friskt från både Kung Bore å isbrytarn Ymer . . . men ingen riktig islossning sker, bara en stor jäla sörja av is, salt å grus . . . men om inte allt slår helt åt hellskotta fel så kommer det kanske en ny vår . . . typ :? :)

Har du sett på Peter Sellers "Mr Chance" nyligen?

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-19 23:58

Inget av detta är nytt, det har vandrat flera svängar på forumet.

De3t jag kan säga är att IÖ till viss del har rätt - det är oerhört tråkigt att arbeta för något under en situation när det kastas skit över en.

Jag valde själv att stiga av från LTS när en upprinnelse till sandlåda uppenbarade sig. Jag gjorde det både för LTS och min skull. Det fanns ingen prerstige från min sida, men för att arbeta med något måste det finnas glädje.

Jag kan förstå om SSC känner situationen som olustig, men jag har svårt att se att all kritik som ges är obefogad.

Kanske finns det en och annan som borde rannsaka sig själv, både inom och utom SSC?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-12-20 00:06

Bill50x skrev:
Laila skrev:Vicken jäla sörja . . . när allt frusit fast kan man endera sanda eller salta. Här verkar det alterneras friskt från både Kung Bore å isbrytarn Ymer . . . men ingen riktig islossning sker, bara en stor jäla sörja av is, salt å grus . . . men om inte allt slår helt åt hellskotta fel så kommer det kanske en ny vår . . . typ :? :)

Har du sett på Peter Sellers "Mr Chance" nyligen?

/ B

Nä, men gick/spatserade inte han på vatten . . . typ ? :o :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-20 00:12

petersteindl skrev:
MagnusÖstberg skrev:Peter,

Du satt väl i SSC en gång i tiden?

Hade ni arvoden då?

Det var otänkbart för oss att ta ut styrelsearvoden. Mig veterligen tog ingen något arvode under den tid jag satt i Styrelsen.
Mvh
Peter
Tack, jag citerade bort det som kändes ovidkommande.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-20 04:15

IngOehman, vad är det man skall förstå av ditt inlägg?

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:Ingår det även i Stiftelsens uppdrag att redovisa var denna miljon har spenderats med avseende på syftet?

/ B

Det var, om jag förstod det rätt, bara runt en halv miljon kvar efter det att

Och sedan dess har ju SSC (igen, om jag inte är felunderrättad) betalat en
massa hyra för de lokaler som de behövt för att husera all kvarlåtenskap
efter Stig. Dessa löpande kostnader sjönk dock kraftigt en kort tid efter det
att Peter avgick ur styrelsen. Jag vet inte vad SSC betalat i hyra sammanlagt
genom åren, men sammanlagt fyra lokaler tror jag de har de funnits i.

Om man räknar 15 år med 12 månader i varje så är det ju 180 månader. Jag
tror de har fått slita hårt för att överleva ekonomiskt. Det kan vara bra att
ha även det i åtanke när man föreställer sig deras situation.

Vh, iö

Man kan ju undra varför mitt namn står nämnt i IngOehmans inlägg på det sätt det gör. Ja, hur skall man uppfatta innehållet i IngOehmans inlägg?

Jag tänker redogöra för hur det var, så kan ni jämföra.

Kort efter att Stig Carlsson dog, direkt då jag fick beskedet om Stigs död av Ingvar så var min självklara idé att bilda en Stiftelse till åminnelse av Stig Carlsson. För att överhuvudtaget det skulle kunna vara lönt att bilda en sådan Stiftelse så var det nödvändigt att Stiftelsen skulle få tillgång till allt historiskt material från Stig Carlsson och egentligen få tillgång till hela Stig Carlssons kvarlåtenskap.

Eftersom jag känner och var vän med Advokat Raoul Smitt som är den Advokat som skrev ned avtalet mellan Stig Carlsson och Jon Larsen, så ringde jag Raoul och berättade den sorgliga nyheten. Till saken hör att Raoul Smitt och Stig Carlsson var goda vänner. Ytterligare en sak var att det var Raoul Smitt som var behjälplig gentemot Stig och Stiftelsen i dispyten med Stefan Panzar som tidigare hade sökt och fått varumärket Carlsson Loudspeakers registrerat. Det är genom Advokat Smitts försorg som varumärket Carlsson Loudspeakers gick till SSC.

Raoul och jag diskuterade direkt möjligheten till att bilda en Stiftelse till åminnelse av Stig Carlsson. Raoul vet hur slipsten skall dras och han visste att det tillsätts god man och Raoul har den erfarenheten sedan tidigare. Raoul kontaktade genast Kammarkollegiet i ärendet och Advokat Raoul Smitt blev utsedd till god man för att företräda fonden d v s Allmänna arvsfonden vid boutredningen efter Stig Carlsson.

Bild

Det var alltså en förutsättning för att på ett icke utsiktslöst sätt kunna gå vidare i ansökan om att bilda en Stiftelse. Raoul som Advokat vet hur allt lagligt juridiskt går till och kan då hjälpa sökande med att tala om vad som krävs för att en Stiftelse skall kunna bildas. Vi fick alltså allmän info i hur man går tillväga att bilda en stiftelse. Den informationen kunde vi naturligtvis applicera i just detta bildande.

Som ni kan se så blev Advokat Raoul Smitt förordnad som god man 1997-03-21. Det betyder att Advokat Raoul Smitt lyder under Allmänna Arvsfonden tills hela boutredningen är klar.

Eftersom vi andra runtomkring ansökte om att bilda en stiftelse med hjälp av arvet så var boutredningen och dödsboet så att säga flytande tills dess att beslut tas i ärendet.

Beslutet från Kammarkollegiet att avstå arvet till förmån för bildandet av Stiftelsen Stig Carlsson togs 1998-06-22 och hade slutgiltigt kommit in till Länsstyrelsen 1998-10-27.

Bild

Advokatfirman Smitt var alltså involverad i ärendet under mer än 15 månader tills Kammarkollegiets beslut. Under den tiden förhandlade Advokatfirman Smitt med Stefan Panzar angående de varumärkesskydd på Carlsson Loudspeakers som Stefan Panzar hade men som Stig Carlsson hade lämnat in en invändning mot. Advokatfirman Smitt betalade även samtliga patentskyddskostnader samt upplupna patentkostnader för att hålla patenten vid liv då SSC hade bildats. Under den tiden var det även lagerkostnader på hela arvet samt en massa andra kostnader för tjänster som SSC beställde av Advokat Raoul Smitt. Dessutom hade vi inom arbetsgruppen för bildandet av Stiftelsen i stort sett alla våra möten i Advokatfirman Smitts lokaler. Vi på SSC hade alltså att göra med Advokatfirman Smitt i 1½ år. Hela Advokatarvodet under 1 ½ år, inklusive alla löpande kostnader för patent och varumärken och lokal uppgick till ungefär 470 000 kr. Kvarvarande summa på bankkonto var 590 000 kr + 32 000 på klientkonto hos Advokatfirman Smitt AB, där det beslutades att detta kommer att åtgå på de löpande kostnaderna under juli - augusti 2008.

Detta skriver IngOehman som:
IngOehman skrev:Det var, om jag förstod det rätt, bara runt en halv miljon kvar efter det att

Ni som läser detta får själva avgöra vad IngOehman vill framföra med sin text och om det verkar återspegla händelseförloppet korrekt eller på ett falskt förespeglande sätt.

Advokat Raoul Smitt var grundbulten för att Stiftelsen överhuvudtaget skulle kunna bildas. Dessutom förhandlade han så att SSC fick varumärkesregistreringen Carlsson Loudspeakers.

Här är Stiftelsen Stig Carlssons första protokoll.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu har ni förhoppningsvis fått lite mer inblick, men det återstår att få inblick i det löpande arbetet och i lokalfrågan. Jag återkommer angående detta.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-12-20 08:34

Intressant notis under §12 att Larsen har ensamrätt på varumärket Carlsson...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-12-20 08:57

Det var John Larsen som betalade kalaset att varumärkesskydda Carlsson Orthoacoustic...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-20 09:37

Var förvaras sakerna idag(och till vilken kostnad) och varför avgick de tre personerna?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2012-12-20 10:02

petersteindl skrev:IngOehman, vad är det man skall förstå av ditt inlägg?

Mvh
Peter

Du skriver löpande kostnader, finns det någon specifikation på vad kostnaderna avser.

Ex vad är arvoden, ansökningar, möteskostnader osv

När du ändå är i arkiv X, jag saknar ett kvitto på en Rega 3 från -88 kan se om du hittar det :)

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-12-20 11:09

Undrar varför man valde en sekreterare som inte var närvarande på mötet.
8O

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-12-20 11:53

Harryup skrev:Undrar varför man valde en sekreterare som inte var närvarande på mötet.
8O

Han glömde tydligen sig själv. :)

Annars kan man ju tycka att det var synd att inte förslaget att välja in Raoul Smitt i styrelsen bifölls, om han nu var "grundbulten för att Stiftelsen överhuvudtaget skulle kunna bildas".
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-20 12:43

Almen skrev:Annars kan man ju tycka att det var synd att inte förslaget att välja in Raoul Smitt i styrelsen bifölls, om han nu var "grundbulten för att Stiftelsen överhuvudtaget skulle kunna bildas".

Han skulle kanske ha betalt per timme för det?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-20 14:54

Tengil skrev:

Mvh
Peter

Du skriver löpande kostnader, finns det någon specifikation på vad kostnaderna avser.

Ex vad är arvoden, ansökningar, möteskostnader osv

När du ändå är i arkiv X, jag saknar ett kvitto på en Rega 3 från -88 kan se om du hittar det :)

Vh Christer

Ok, du vet inte vad arvoden eller ansökningar eller möteskostnader är. Nej, det är ju inte alla förunnat att kunna sådana svåra saker.

Om du vill ha en specifikation på Advokatfirma Smitts fakturering till Kammarkollegiet så är mitt tips att du vända dig till ena eller andra eller bägge parter för att få ta del av fakturorna och dess specifikation.

Om det gäller de 32 900 kr som fanns på klientkontot, så är det nog enklast att kontakta SSCs kassör som du får vända dig till för att få specifikation. Eftersom du har god kontakt med IngOehman och han är med på alla SSCs styrelsemöten så föreslår jag att du pratar med IngOehman att han kontaktar SSCs kassör så att kassören i glad håg genast tar fram de papper du insisterar på att få. Jag hyser förhoppningar om att ni kommer att komma överrens vad gäller dina önskemål.

Arvoden är löpande timpenning och i det ingår t.ex. telefonsamtal, möten och all tid som man allokerar advokater eller jurister på en advokatbyrå på.

Utöver Advokatfirmans egen timdebitering så finns det externa kostnader som t.ex. Patentregistrering, förnyelse av patent i varje enskilt land där det finns patent och registrering eller förnyelse av mönsterskydd eller varumärkesregistrering osv.

Möteskostnader ingår som regel i specifikation över löpande timpenning och då ingår även eventuella resekostnader.

Tengil, lyllo dig som aldrig behövt ha kontakt med advokater :)

Eftersom Stig Carlsson och Stig Carlssons dödsbo och SSC låg i tvist med Stefan Panzar angående varumärken och Advokatfirman Smitt representerade SSC i förhandlingar så är det förknippat med kostnader. Om du tycker att 32 900 kr är mycket i advokatkostnad för 2 månader så kanske du kan rekommendera någon superbra advokat som tar något i stil med 300 kr/timme :) (Du har säkert någon kompis som känner någon kompis.)
I dessa 32 900 kr ingick en del till patent. Stig hade patent i flertalet länder.

Eftersom du saknar ett kvitto på en Rega 3 från -88 så föreslår jag att du frågar kassören i SSC. Såsom du beskriver din prekära situation så förutsätter jag att du köpt eller sålt en Rega 3 till Stig Carlsson år 1988. Kassör Ingemar Olsson tillgodoser med glädje alla dina önskemål rörande SSCs finanser.

Lycka till med ditt saknade kvitto.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-20 14:54

Tycker det är bra med öppenhet - tack Peter m fl, men det här är verkligen inget kul! :( Nu går vi hem och bygger högtalare i stället! ;-)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-20 15:18

Almen skrev:
Harryup skrev:Undrar varför man valde en sekreterare som inte var närvarande på mötet.
8O

Han glömde tydligen sig själv. :)

Annars kan man ju tycka att det var synd att inte förslaget att välja in Raoul Smitt i styrelsen bifölls, om han nu var "grundbulten för att Stiftelsen överhuvudtaget skulle kunna bildas".

Japp, det var synd. Det var mitt förslag som alla i styrelsen röstade om för jag ville ha in en någorlunda utomstående person i Styrelsen som hade erfarenheter av styrelsearbete och speciellt i att vara Styrelseordförande. Jag nämnde även andra personer från näringslivet, men det föll inte i god jord. Jag ville ha in en person som kunde hålla alla oss andras viljor i schack utan att behöva ta parti d v s en neutral stark person med organisationsförmåga, erfarenhet och stort nätverk.

Tanken från oss alla i SSC var att söka donationer och sponsring till SSC. Vad grabbarna åstadkommit i frågan vet jag inte.

Advokat Raoul Smitt stöttade SSC så gott han kunde. Han köpte lite skåp som SSC inte behövde till skyhögt pris och han såg till att donera 1 par Kolboxar till SSC. Den info jag fått från styrelsemedlemmar i SSC är att dessa Kolboxar är sålda där kvittot under olyckliga omständigheter troligtvis kommit bort och att pengarna möjligtvis råkade hamna i fel kassa. Easy come, easy go, liksom 8) Shit happens.
Men, sanningen kommer utkrisstallisera sig vid en kommande storrevision i SSC. Eftersom alla gillar sanning så vet jag att den även är synnerligen önskvärd av SSCs styrelsemedlemmar :)

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2012-12-20 15:47, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-20 15:20

Nattlorden skrev:
Almen skrev:Annars kan man ju tycka att det var synd att inte förslaget att välja in Raoul Smitt i styrelsen bifölls, om han nu var "grundbulten för att Stiftelsen överhuvudtaget skulle kunna bildas".

Han skulle kanske ha betalt per timme för det?

Nej, det fungerar inte så. Styrelsen bestämmer om arvodering till styrelsemedlemmar skall ske eller inte. Styrelsen väljer in ledamöter.

Om en ledamot väljs in så är det under styrelsens premisser.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-20 15:21

petersteindl skrev:Nej, det fungerar inte så. Styrelsen bestämmer om arvodering till styrelsemedlemmar skall ske eller inte. Styrelsen väljer in ledamöter.

Tja, om de valt in mig mot min vilja så kan du ge dig på att jag hade skickat faktura. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-20 15:43

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Nej, det fungerar inte så. Styrelsen bestämmer om arvodering till styrelsemedlemmar skall ske eller inte. Styrelsen väljer in ledamöter.

Tja, om de valt in mig mot min vilja så kan du ge dig på att jag hade skickat faktura. :wink:

Det är inte Svenska Akademien det handlar om 8) och inte heller Nobelstiftelsen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-20 16:03

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Däremot är det inte svårt att se att SSC har varit inte bara motarbetade och förtalade, utan praktiskt har de blivit så till den milda grad utsatta att i stort sett varje projekt som de har försökt starta, av illvilliga människor har dödats redan under processen eller en tid efter födseln - och sedan blir SSC anklagade för att inte göra något, och varje gång av samma personer som sett till att projekten gick i stöpet...

Så jag undrar - eller rättare sagt jag tycker att vissa skall fråga sig själva varför det så viktigt för dem att dra ned SSC i skiten, om och om igen?

Jag tycker det är tragiskt att se dem bli orättfärdigt avrättade om och om igen och sedan se bödlarna påstå att det är SSCs eget fel.

... och har skapats av människor som haft onda avsikter, och sett SSC som ett hot mot genomdrivandet av deras planer.

Du får ursäkta Ingvar, men vilka är dessa onda och illvilliga människor som vill dra ned SSC i skiten? Och vad är det för planer de har? Och vad är deras agenda? Det finns ju knappast några pengar att tjäna på detta och någon sorts positiv image lär väl knappast heller komma ut ur dessa bråk?

Min egen erfarenhet är ganska kortfattad. Jag stötte på Carlsson-stiftelsen mer eller mindre av en slump. Jag kom ihåg de positiva erfarenheter jag hade av en gammal OA5:a men beslöt mig för att bli lite modernare än så och inhandlade ett par OA14 som jag beslöt renovera till toppskick. Jag kom så långt som att ena högtalaren blev klar (förutom delningsfiltrets ihopsättande, komponenterna var införskaffade) men sedan blev bygget av olika orsaker försenat. Jag "hängde" dock lite då och då på Carlsson-Planet, mest för att kolla om det dök upp några nya förbättringar osv. Men efter ett tag började bråken och tjafset och stämningen blev ganska infekterad. Jag var då ganska ny i forumvärlden och hade ännu inte gått Faktiskt.se´s hårda skola och tog ganska illa vid mig. Till slut tröttnade jag och sålde av alla grejor till en kille som hade bättre framåtanda än jag.

Jag tittar in någon gång i halvåret på C-P men jag vill inte påstå att det händer så mycket. Fast det beror ju förstås hur man ser det. Förvaltningen av SC´s arv kan ju ske på flera sätt, dels genom att pietetsfullt förvalta de konstruktioner som finns och varsamt hålla dem i skick inför moderna krav, dels utveckla nya produkter i samma anda/samma konstruktionsprincip. I det förra sammanhanget tycker jag nog att SSC har skött sitt jobb med all dokumentation, ritningar, historik och även filtermodifikationer samt framtagande av/hänvisning till nya tillgängliga element. När det gäller att utveckla OA-konceptet har väl SSC varit mindre lyckosamma och framtagandet av MMX har väl inte gjort saken bättre.

Men, vad SSC ska eller bör göra är inte min sak att avgöra, jag är alldeles för lite insatt i detta. Och huruvida det finns motarbetande fraktioner har jag heller ingen aning om.

Det känns dock lite märkligt med de ordval som du IÖ tar till, är det verkligen så illa?

/ B

Ja, det är min bedömning att det är så illa.

Om de som säger sig vilja se action från SSC verkligen vill göra det, så är
det nog inte så svårt att få det att hända. Bara att låta SSC vara i fred så
de får ro att tänka på annat än att ducka för en ständig strid av angrepp*.

Det är den bedömning jag gör, och jag gör den efter att ha sett hur mer
eller mindre all inspiration har tagit ifrån dem (de enskilda människorna i
SSCs styrelse) - genom att de blir kritiserade vad de än tar sig för - och
detta framförallt från de människor som aktivt verkat för att den verksam-
het med produktion av Carlsson-högtalare som fanns, upphörde. :?

SSCs styrelse är dock envis, och de kämpar på, men jag kan lova att det
hade sett väldigt annorlunda ut om de hade sluppit vara utsatta för den
organiserade mobbingkampanjen.

Vh, iö

- - - - -

*De som vill minimera chansen för att det skall hända en massa bra saker
från SSC skall dock självklart fortsätta att angripa SSC. Det blir lätt att se
vilka som verkligen vill att det skall hända saker...
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-20 16:09

De där personerna i SSC verkar väldigt känsliga? Vem blir dom angripna av? Om det är här så kan dom ju bara sluta läsa och fokusera på att göra sitt?

Varför svarar du inte på de frågor bill50x ställer, Ingvar?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-20 16:11

Mvh
Peter

Att SSC inte, som påståtts, hade runt 1 100 000 i kassan vid starten.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-12-20 16:16

Fjonkalicious skrev:De där personerna i SSC verkar väldigt känsliga? Vem blir dom angripna av? Om det är här så kan dom ju bara sluta läsa och fokusera på att göra sitt?

Det räcker väl att sluta läsa faktiskt? Det är väl vi som utgör mobben, kan jag tänka. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-12-20 16:31

IngOehman skrev:

Mvh
Peter

Att SSC inte, som påståtts, hade runt 1 100 000 i kassan vid starten.

Vh, iö

hur mycket kostar (det på) med lite goda idéer 8)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-20 18:00

IngOehman skrev:SSCs styrelse är dock envis, och de kämpar på, men jag kan lova att det hade sett väldigt annorlunda ut om de hade sluppit vara utsatta för den organiserade mobbingkampanjen.

Jag är fortfarande inte med. Vem/vilka har organiserat en mobbingkampanj mot SSC? I vilket syfte?

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati