IngOehman, vad är det man skall förstå av ditt inlägg?
IngOehman skrev:Bill50x skrev:Ingår det även i Stiftelsens uppdrag att redovisa var denna miljon har spenderats med avseende på syftet?
/ B
Det var, om jag förstod det rätt, bara runt en halv miljon kvar efter det att
advokatfirman som Peter rekommenderade (en gammal kompis till Peter) som
god man, hade tagit sitt.
Och sedan dess har ju SSC (igen, om jag inte är felunderrättad) betalat en
massa hyra för de lokaler som de behövt för att husera all kvarlåtenskap
efter Stig. Dessa löpande kostnader sjönk dock kraftigt en kort tid efter det
att Peter avgick ur styrelsen. Jag vet inte vad SSC betalat i hyra sammanlagt
genom åren, men sammanlagt fyra lokaler tror jag de har de funnits i.
Om man räknar 15 år med 12 månader i varje så är det ju 180 månader. Jag
tror de har fått slita hårt för att överleva ekonomiskt. Det kan vara bra att
ha även det i åtanke när man föreställer sig deras situation.
Vh, iö
Man kan ju undra varför mitt namn står nämnt i IngOehmans inlägg på det sätt det gör. Ja, hur skall man uppfatta innehållet i IngOehmans inlägg?
Jag tänker redogöra för hur det var, så kan ni jämföra.
Kort efter att Stig Carlsson dog, direkt då jag fick beskedet om Stigs död av Ingvar så var min självklara idé att bilda en Stiftelse till åminnelse av Stig Carlsson. För att överhuvudtaget det skulle kunna vara lönt att bilda en sådan Stiftelse så var det nödvändigt att Stiftelsen skulle få tillgång till allt historiskt material från Stig Carlsson och egentligen få tillgång till hela Stig Carlssons kvarlåtenskap.
Eftersom jag känner och var vän med Advokat Raoul Smitt som är den Advokat som skrev ned avtalet mellan Stig Carlsson och Jon Larsen, så ringde jag Raoul och berättade den sorgliga nyheten. Till saken hör att Raoul Smitt och Stig Carlsson var goda vänner. Ytterligare en sak var att det var Raoul Smitt som var behjälplig gentemot Stig och Stiftelsen i dispyten med Stefan Panzar som tidigare hade sökt och fått varumärket Carlsson Loudspeakers registrerat. Det är genom Advokat Smitts försorg som varumärket Carlsson Loudspeakers gick till SSC.
Raoul och jag diskuterade direkt möjligheten till att bilda en Stiftelse till åminnelse av Stig Carlsson. Raoul vet hur slipsten skall dras och han visste att det tillsätts god man och Raoul har den erfarenheten sedan tidigare. Raoul kontaktade genast Kammarkollegiet i ärendet och Advokat Raoul Smitt blev utsedd till god man för att företräda fonden d v s Allmänna arvsfonden vid boutredningen efter Stig Carlsson.

Det var alltså en förutsättning för att på ett icke utsiktslöst sätt kunna gå vidare i ansökan om att bilda en Stiftelse. Raoul som Advokat vet hur allt lagligt juridiskt går till och kan då hjälpa sökande med att tala om vad som krävs för att en Stiftelse skall kunna bildas. Vi fick alltså allmän info i hur man går tillväga att bilda en stiftelse. Den informationen kunde vi naturligtvis applicera i just detta bildande.
Som ni kan se så blev Advokat Raoul Smitt förordnad som god man 1997-03-21. Det betyder att Advokat Raoul Smitt lyder under Allmänna Arvsfonden tills hela boutredningen är klar.
Eftersom vi andra runtomkring ansökte om att bilda en stiftelse med hjälp av arvet så var boutredningen och dödsboet så att säga flytande tills dess att beslut tas i ärendet.
Beslutet från Kammarkollegiet att avstå arvet till förmån för bildandet av Stiftelsen Stig Carlsson togs 1998-06-22 och hade slutgiltigt kommit in till Länsstyrelsen 1998-10-27.

Advokatfirman Smitt var alltså involverad i ärendet under mer än 15 månader tills Kammarkollegiets beslut. Under den tiden förhandlade Advokatfirman Smitt med Stefan Panzar angående de varumärkesskydd på Carlsson Loudspeakers som Stefan Panzar hade men som Stig Carlsson hade lämnat in en invändning mot. Advokatfirman Smitt betalade även samtliga patentskyddskostnader samt upplupna patentkostnader för att hålla patenten vid liv då SSC hade bildats. Under den tiden var det även lagerkostnader på hela arvet samt en massa andra kostnader för tjänster som SSC beställde av Advokat Raoul Smitt. Dessutom hade vi inom arbetsgruppen för bildandet av Stiftelsen i stort sett alla våra möten i Advokatfirman Smitts lokaler. Vi på SSC hade alltså att göra med Advokatfirman Smitt i 1½ år. Hela Advokatarvodet under 1 ½ år, inklusive alla löpande kostnader för patent och varumärken och lokal uppgick till ungefär 470 000 kr. Kvarvarande summa på bankkonto var 590 000 kr + 32 000 på klientkonto hos Advokatfirman Smitt AB, där det beslutades att detta kommer att åtgå på de löpande kostnaderna under juli - augusti 2008.
Detta skriver IngOehman som:
IngOehman skrev:Det var, om jag förstod det rätt, bara runt en halv miljon kvar efter det att
advokatfirman som Peter rekommenderade (en gammal kompis till Peter) som
god man, hade tagit sitt.
Ni som läser detta får själva avgöra vad IngOehman vill framföra med sin text och om det verkar återspegla händelseförloppet korrekt eller på ett falskt förespeglande sätt.
Advokat Raoul Smitt var grundbulten för att Stiftelsen överhuvudtaget skulle kunna bildas. Dessutom förhandlade han så att SSC fick varumärkesregistreringen Carlsson Loudspeakers.
Här är Stiftelsen Stig Carlssons första protokoll.
Nu har ni förhoppningsvis fått lite mer inblick, men det återstår att få inblick i det löpande arbetet och i lokalfrågan. Jag återkommer angående detta.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.