Vad skulle du göra/köpa i hifi-väg om du vann drömvinsten?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad skulle du göra/köpa i hifi-väg om du vann drömvinsten?

Byta ut rubbet!
40
56%
Behålla valda befintliga delar, byta ut en del, förfina och optimera.
22
31%
Behålla allt i befintligt skick. Varför ändra en redan perfekt setup?
4
6%
Köpa TUNGT PA-system och ge mig ut på självfinansierad turné.
5
7%

Antal röster : 71

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-12-18 21:46

Strmbrg skrev:IKEA sålde faktiskt stereoanläggningar en gång i tiden.

Jo, men han tänker tydligen på någon annan.
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2012-12-18 21:47

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-12-18 21:51

Micke23 skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/Ingvar_Oldsberg

Ja, han låter ju......typ :?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-18 22:18

Panelguy skrev:
bensnake skrev:
Panelguy skrev:
bensnake skrev:
Panelguy skrev:
celef skrev:Det verkar som de flesta i den här tråden sitter rätt missnöjda idag, jag trodde nog inte att det var så illa

Jag är definitivt inte missnöjd men med obegränsat med pengar så är ju förutsättningarna lite annorlunda mot idag :wink:

Efter att Svanå byggt ett dedikerat rum skulle jag gå upp en modell till MG20.7 och driva dom med något större klass-A steg från Pass eller Lamm med matchande försteg. Sedan kunde man väl tänka sig en uppsättning MSB på digitalsidan och nå´n bra vinylsvarv, allt hopsnörat med idel dyrkablar. Man kanske skulle lämna in en rad eller två :D

Det där med dyrkablar... Undrar just hur många som skulle inkludera sådana i köpet...

Med obegränsat med pengar, varför snåla in på kablarna?

Men frågan är om man skulle köpa dyrast tänkbara bara för att man kan. Jag skulle som sagt satsa på Audio Notes egna kablar, som är snuskigt, och då menar jag snuskigt, dyra men inte bara för att de är dyra utan för att jag inbillar mig att det blir optimerat för hela systemet. Samma kablar sitter ju även internt i högtalarna. Tillsammans med elektroniken blir det en förhoppningsvis jäkligt väl fungerande helhet sett till samtliga parametrar. Jag tror alltså att det blir bättre än med EKK. Hade jag inte trott det, hade jag kört med EKK. Eller det vetifan, förresten... :wink:

Jag hade inte köpt Odin eller Opus MM bara för att de är dyrast. Jag hade köpt något mer "neutralt"... som nödvändigtvis inte behöver vara dyrast :wink: . Lägg märke till att jag inte suktar efter ett par Alexandrior utan efter ett par "billiga" 20.7, men med de slantarna kunde jag nog ha två system 8) .

För the record; jag är dyrkabelidkare. Tjocka brandslangar i såväl signal- som högtalarkabelväg. Och jag inbillar mig att det låter bättre. Så jag är definitivt inte emot dyrkablar som sådana. Däremot anser jag att de bör prövas ut med omsorg (läs UNDER LÅNG TID i hemmiljö). Mina nuvarande valde jag dock ut blint. Alla testobjekten var dock tjocka, så jag hade inget att förlora. :D
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-12-18 22:21

Skaffa stor lya och låta ljudisolera ett ru, så inga grannar störs. Sen skulle rummet få förutsättningar till optimal basåtergivning. Fint rum skulle det vara, med stora vackra bokhyllor och gigantisk kristallkrona. Engelskt bibliotek/herrum vore målet. Att jag ska kunna slappna av totalt där är försättningen. Sen blir det nog en passande Ino-anläggning, som så många andra här nämnt.

Men jag är inte den som är den. Vill gärna ha minst två anläggningar. Låter kanske fånigt att bara hålla sig till forumiter, men Bremenäggen låter rackarns trevligt. Skulle gärna se ett rum med detta också.

Fasen, blir ju rätt billigt det här. Mest pengar skulle helt klart gå åt till boendet och det rummen kräver för att bli optimala ur ljud- och trivsam-vistelse-hänseende.

Fanken om jag inte skulle försöka få någon att utveckla en galet användarvänlig mediaspelare också. Där tog nog pengarna slut förresten.
Senast redigerad av shifts 2012-12-19 07:06, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-19 00:45

Lustigt, jag känner mig helt dregel-fri numera. Jag har såpass god ekonomi att jag skulle kunna köpa mycket bättre saker än vad jag har idagf, men gör det ändå inte.

Det enda jag skulle vilja är bygga mer, men det har jag inte tid till.

Det är väl det där:

-När man är ung har man gott om tid och ork men ont om pengar.
-När man är medelålders har man gott om ork och pengar, men ingen tid.
-När man är gammal har man gott om tid och pengar, men ingen ork.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-19 22:50

Skaffa ett hus och ställa in grejjorna i.

Det finns inte någon anledning att byta ut något.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-19 23:24

Om fick jag hutlöst mycket pengar en dag av en slump, vilket lotteri är, skulle jag satt igång att bygga vansinnigt många kloner av högtalare som låter bra men borde vara snyggare än de är. Ungefär som när för rika människor beställer rosa Rolls Royce för att dom har dålig smak. Jag vill göra likadant fast med god smak, och min smak är givetvis god rent objektivt sett! 8)

Sen skulle jag nog oxå KÖPT en ny förstärkare till övervåningen. En ny gammal alltså, det tar sådan tid och kräver ett enormt tålamod att uppgradera min anläggning på tippen. För det mesta finns det ju bara skräp där...Och för 170 miljoner kroner måste man väl kunna hitta en ok reciever till mina Dux dx 181 från tippen?

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2012-12-20 02:08

Sigiswald Kuijken har blivit av med sitt statsbidrag till La Petite Bande
560000 €/år, jag skulle gärna ersätta mina pi25 med dessa musiker.
Virrpanna

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-12-20 04:20

Inledningsvis utöka boytan,skänka en del pengar,sedan så skulle det bli några olika temarum för alla mina perversioner.

1.Arkadrum:Drömmen är att kunna ställa upp mina dedikerade arkadmaskiner,Outrun,PowerDrift,PacMan,Bombjack,1943,mitt Neo-Geo,väggkabinetten och gärna i anslutning till rum nummer två..

2.Filmrummet:några sköna stolar och en projektor,inget mer avacerat ljud än mina Linn Keltik via en Klimax DSM i tvåkanal,skulle räcka långt de få gånger jag ser im mina favoriter som:Nyckeln till frihet,Easy Rider eller någon konsert med Queen eller Led Zeppelin..

3.tvåhjuligt temarum där alla mina 30+ mopeder kan glänsa i kapp,givetvis full maskinverkstad och en grön Carlsbergkyl(av självfyllande modell)

4.Lyssningsrum: Tror faktiskt att jag skulle ha Linn till att låta återuppta tillverkningen på Komri då jag tror den skulle hålla i längden. När jag summerar alla dyrsystem,rörbestyckade eller solidstate,små som stora Ino,Kef i alla utgåvor eller linnburkar så känns totalt Sportis gamla Komris hos Killarna i Umeå som det bästa jag någonsin hört.

Vidare så skulle de få så många slutsteg de vill,handplockade Linn Solos,gånger flera tillsammans med vidhängande filter levererade av självaste Philbo på Linn och intrimmat medan jag sörplar på en espresso som Ivor Tiefenbrun omsorgsfullt tunat till på en exotisk barrista anordning.

Som källa kan jag till nöds tänka mig en Klimax DS och som försteg köper jag både en ny Klimax kontrol och det försteget som folket på brittiska Linnforumet kivas om huruvida det är bättre eller ej trots att det saknar loggan,och visar det sig inte fungera så slänger jag det på grannen som ärvt mina Ino högtalare. LP12'an min skulle Bassman få och sedan så skulle jag beställa en till Järnet,Urban,Tony,Westerdahl,Anders som fortfarande saknar vettiga källor och slutligen så skulle jag unna mig en fulltiltad maskin själv också,fast med undantaget att jag skulle ha Linn till att göra en oldschool serie enkomt för mig: En Ittok 2113 och en ny Troika..

5.Old school rum,uppdelad i singel speaker demonstration fack:

A:Linn KAN1,Naimelektronik,LP12 och Göran Rudling som discjockey

B:Diorama av gamla Takt&Ton i Luleås galleria anno 1991,ett helaktivt Linn Isobarik system med fyra LK280/Sparks och en LK1 med DIRAK,stora filterboxen med BINGO Bass extension,en gammeldags skruvad LP-12'a med antingen ovanstående nämnda retroarm antingen en Ittok med ilsket röd Troika Puppa,eller en Ekos med tidstypisk attribut.

I detta rummet står Peter på sitt bästa humör och frågar "-Vad är musik för dig" och kör Linnshowen så fort man knäpper med fingrarna och demonstrerar mediokra skivspelare i jämförelse,avslutar showen på systemet med några oförglömliga spår som "All along the watchtower" med Hendrix eller "Hotel Camifornia" och varje gång man lämnar rummet ska det kännas som Oddbratt en gång uttrycke det om hur det kändes när man besökt gamla Takt&Ton:
"-Det var som att man varit på en riktigt trevlig förfest innan man skulle ut på lokal under universitetstiden"

Nästa rum skulle innehålla ett litet Linn Sara system som man kunde kika in i bara för att förstå hur jäkla bra de kan spela om dessa underliga burkar..

Ett elektronikschack skulle kunna få plats det med i något rum..

Sedan så skulle jag köpa längre dygn också och några hundra levnadsår för att hinna med allt...
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-21 14:30

Jaha, det är i morgon det gäller... :D
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2012-12-21 16:54

NiklasF skrev:Skulle våga mig på en lyssning av Sonus Faber Fenice.

Bild

Krell, Mcintosh, Mark Levinson, Audio Research, Accuphase eller något annat skoj till drivning.

Eller varför inte MBL, dom små lät trevligt då jag lånade dom ett öra.
Då låter säkert bamsingarna än mysigare.

Bild

Sen så blir det nog aco-skum på väggarna... Öhh njeee :D
Adhoc får komma hem och bli bjuden på annat än pizza denna gången.

Sen gömmer vi hela fronten bakom ljudtransparent duk, mm det blir nog ett stort rum detta.

The sonus faber (som de heter numera) finns att avlyssna i göteborg om man har lite tur....det hade jag för 2v sedan och de lät både vackert och brutalt :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-21 23:45

Två Ino i68es, fyra Bremenägg, sex Hologrphic Audio 27 och åtta TC Sounds LMS Ultra 5400 18".
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-12-22 19:59

sonus faberhögtalarna ser verkligen ut som skit sedan franco serblin lämnade företaget, sonus faber lär tappa otroligt mycket marknadsandelar
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-22 20:33

celef skrev:sonus faberhögtalarna ser verkligen ut som skit sedan franco serblin lämnade företaget, sonus faber lär tappa otroligt mycket marknadsandelar

Återstår ju att se om man förlorar fler än man vinner...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-12-22 21:12

Ja blev man mångmiljonär så skulle jag köpa ett hus,angående hifi så hade jag bjudit hem ingvar.

Sen hade han fått härja bäst han velat i det rum som varit mest optimalt för hifilyssning.

3-4 hundratusen hade man väl kunnat lägga på acustik och ett par bananinos med en drös basmoduler :) :)

Prisar ju ofta mina 8071+basmoduler,men är inte dummare än att jag begriper att om en sån här dröm skulle slå in så skulle man fått ett ljud så folk sett ut som basfioler i ansiktet om man poppat lite för dom :D

Ja är det inte kul att man kan drömma lite i alla fall,,god jul på er alla :)

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-12-22 22:42

Jag skulle försöka använda pengarna som säkerhet i ett banklån där jag lånar det dubbla!

Med mina 340 millar så skulle jag köpa kablar för hela slanten! Helst såna där moddade kablar som mest består av lådor stora hus på och kanske lite kabel också förstås!

Tänk så mycket bättre min denver-stereo skulle låta sen hörrni! :D

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-12-23 14:18

Borde inte denna tråd ligga i INO-avdelningen? Och döpas om till "Min våta dröm om Ingvars..."? Typ.
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-23 14:20

JanBanan skrev:Borde inte denna tråd ligga i INO-avdelningen? Och döpas om till "Min våta dröm om Ingvars..."? Typ.

Haha för jädra bra :D

Verkar som att väldigt många på detta forum gillar Ino.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-12-23 14:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-12-23 14:22

JanBanan skrev:Borde inte denna tråd ligga i INO-avdelningen? Och döpas om till "Min våta dröm om Ingvars..."? Typ.

Du är välkommen att bidra med hur du skulle spendera pengarna. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-12-23 18:36

:mrgreen:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2012-12-23 19:34

Kan ha att göra med att Ingvars större grejer är så jäkla dyra att de kräver en högvinst för att bli ens egen verklighet.
Det bästa vore alltså att INGVAR vinner 200 millar.. Då har han råd att gå med brakförlust på högtalarna så att fler kan få del av välljudet. Snacka om att alla vinner... :wink:

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2012-12-23 20:00

BPM skrev:Kan ha att göra med att Ingvars större grejer är så jäkla dyra att de kräver en högvinst för att bli ens egen verklighet.
Det bästa vore alltså att INGVAR vinner 200 millar.. Då har han råd att gå med brakförlust på högtalarna så att fler kan få del av välljudet. Snacka om att alla vinner... :wink:

Nöjer man sig med s i slutet så är de ju rent av billiga :) och i förhållandet till prestandan på det mesta andra, så är de ju ett kap.

Får han dessutom hjälpa till att fixa till lyssningsrummet så blir det ju magiskt :)

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-12-23 20:28

En stor och vulgär skivspelare byggd av guld, plexiglas, kolfiber, rosenträ och kautschuk.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-12-23 20:36

köpa hus på landet å sen dra dit HIFI:et :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2012-12-23 20:44

Jag ska inte spamma tråden, men jag gav frågan 10min av seriös eftertanke..och insåg att den pryl jag helst skulle vilja köpa inte finns.
Jag skulle gärna, om jag hade pengarna, sponsra utvecklandet av en pryl jag tror att MÅNGA skulle vilja ha..

Tänk ett 7.2-kanaligt försteg med minst 5 HDMI-ingångar och en bra DAC med stöd för de senaste ljudformaten och lågnivå ut för alla kanaler. Därtill en inbyggd motsvarighet till minidsp med möjlighet att ändra mjukvara efter behovet. 7st 100w class D slutsteg som kan användas till vad man vill, som t.ex 5st högtalare i traditionell biouppställning samt 2st filtrerade och, om man vill, PEQ:ade subbasar. En bluray-drive, en formatslukande mediaspelare som får media via usb eller nätverk, wifi med spotifystöd och en OSD där mediafunktioner, dedikering av slutsteg, filtrering och dsp-korrigering och allt som har med enheten att göra styrs lättöverskådligt.
Allt i ett och samma skal, och med en behaglig prislapp.
Enheterna separat hittar man lätt idag för under 10k så att bygga en lösning som innehåller dessa komponenter i samma skal för samma pengar borde låta sig göras.
En SÅN skulle jag se till att den hamnade på marknaden..

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-12-23 20:54

men då e du inte GRÖN som din avatar, väl..
jo drömma får man dock :lol:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-23 21:29

Jag hade nog inrett 3st olika rum med var sin anläggning :)

Rum 1 "grottan": "Ingvar rum" med det bästa av det bästa fast lite bättre ändå med lite extra bra på toppen :lol:
rummet ska vara 101% omtimalt och jag
Hade frågat om Ingvar ville och betalat honom för att ta fram det brutalaste och mest välljudande toppsystemet som möjligtvis går inom någon slags budget av feeet sort.
och slängt på infraZ-48 eller något i den stilen, rummet ska vara ca 5x12m eller något i den stilen (det som anses vara bäst :P).

drivning blir kanske 6-8st RS2000 och HA försteg m.m.

Rum2 "mysrummet" : MBL extreme system, kompletterade med extra basar för frekvenser under 20-25Hz.
stort rum, ca 6x12m och trevlig inredning med hög mysfaktor och massor av musik överallt :D
Drivning blir antagligen något så trist som 2st RS2000.... :P
övrig elektronik vet jag inte... Meridian kanske :)

Rum3: "vardagsrummet" ett Ino system igen, fast av mindre sort, i32s och någon slags moduler :)
Drivning blir nog något i stil med 1st XPR-5 till modulerna och 1st XPR-2 till i32s.
en fet reciver från sköta drivningen av dom ca 8st a2 som står för surround och den i16s som är center.
rummet ska vara trevligt ombonat och hembio och umgäng är pryo :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-12-23 23:29

Lite förvånad över hur försiktiga folk är om dom vann så mycket pengar..
Själv hade jag klämt upp ett helt system med TAD. Givetvis tre R1 i fronten.
Kunde väl ha köpt ett gäng av dom "mindre stativarna" som bakkanaler.
Drivning...? Vad är det fetaste som finns...?
Tio millar kan man väl lätt lägga på hifi om man vinner 170 ?

Sen skulle det givetvis vara i ett megastort rum som en akustiker fått rita, men det ingår ju i huset som vilken människa som helst hade köpt med så mycket pengar.
En villa i valfritt område. Ju större stad, desto mindre/sämre villa för en givet budget givetvis, men här i Motala får man fan nästan ett slott för tio millar. :D

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-12-23 23:41

Det skulle vara trevligt att bygga en liten (max 15 platser) lyssningssalong öppen för typ skolor och studieförbund, med en synnerligen genomtänkt och behaglig inredning och fördelaktigt ljudsystem då, och ett välordnat gigantiskt musikbibliotek med egenutvecklat sökgränssnitt och en anställd musikbibliotekarie som uppdaterar och överser samlingen och dess organisation samt bistår vid planering och lyssning.
Don’t just do something, sit there.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi