Ljudexperten Steve Guttenberg har valt ut sju audioprodukter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-20 19:34

hassez skrev:Stackars hund som utsätts för obehagliga ljudexperiment.

Att jag är säker på att hunden inte kan höra någon skillnad beror på att han är förpassad till hundhimlen sedan några år tillbaka...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-20 19:46

Objektivisten skrev:Hör man inte skillnad på kablar kanske man ska ägna sig åt någon annan hobby. Terränglöpning eller batikfärgning t ex.

Jag provade fallskärmshoppning, men jag hörde ändå ingen skillnad på kablarna... däremot var det noga att hålla koll på linorna, de kunde göra stor skillnad.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-20 19:48

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Å andra sidan tror jag inte på den. Därmed föll också resten av hans tyckande. Tycker jag.

Tror och tror. En kamrat hävdar alltid att "tror gör man i kyrkan". Men, tro kan ju vara baserat på tidigare erfarenheter även om man inte har specifik kunskap om det aktuella fallet. Och även om man har fel om en sak betyder inte det att man har fel om allt annat, eller hur? Bara för att man har rätt om en sak betyder det väl inte att allt annat också är rätt?

Men har man bestämt sig för att tex kablar, förförstärkare, cd-spelare har ingen eller ringa påverkan på ljudet/den musikaliska upplevelsen - ja då är det ju sant för den som tror så.

Andra kanske tycker/upplever annorlunda.

/ B

Jag VET att jag inte tror på honom. Jag tror alltså inte att han har fel. Det har han. Tveklöst. Så är det. Har jag fel så går nog jorden under imorgon också, för det vet jag säkert att den inte kommer att göra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-20 19:58

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Jag har testat. Jag vet hur det är. Köpte högtalarkablar för mer än de flesta betalade för hela sin ljudanläggning en gång i tiden. Det var dumt. Ingen hör skillnad på dem och vilken lampsladd som helst.

Det är att göra det lite väl enkelt för sig. Har du varit 10 år någon gång, smakat på sill eller whisky och bestämt dig för att detta är inget för dig?

Man lär sig med åren. Det kallas för erfarenhet och mottaglighet för nya impulser. Men aphjärna tänker jag inte ens prova, surströmming har jag testat i någorlunda vuxen ålder och.... aldrig mer :-)

Men redan 1969, när jag köpte min första stereo, hörde jag direkt skillnad på den bifogade högtalarkabeln och, ja.... lampsladd! Jag hörde också skillnad när jag bytte internkablage på mina DQ10a från vad-det-nu-var till av IÖ rekommenderade enkardeliga telefonkablar från Elfa för 2,45 kronor/meter. För mig upplevdes skillnaden positivt, renare ljud, gick att urskilja detaljer bättre osv.

Jag har hört skillnaden mellan en Linn Mimik och en Pioneer 668, båda ganska hyggliga cd-spelare (Mimik´en kostade väl iofs dubbelt så mycket) där 668:an lät som en rejäl tråkmåns i jämförelse. Och där Mimik i Linn-gänget anses som en medioker spelare och hos mig låter sämre än en Squeezebox Classic.

Jag har hos mig lyssnat på massor av musik i mina datorhögtalare, de låter ganska hyffsat för att vara sådana. Men inte skulle jag döma ut en mixning/inspelning bara för att det låter kass i dom högtalarna.

Vad jag menar är, hör man ingen skillnad mellan två apparater/inspelningar/kablar/etc så gäller det bara i exakt den setupen. Ingen annanstans. Att ha jämfört två apparater för länge sedan betyder inget idag. Jag undviker, som du märker, att prioritera kablar i diskussionen. Sådana debatter har vi haft tillräckligt av här :-)

/ B

Redan när jag var tio kände jag en tydlig skillnad på smaken av sill respektive whisky. Det är jag säker på, även om jag nog aldrig provade whisky i den åldern.

Vad gäller mina löjligt dyra högtalarkablar och andra, betydligt billigare varianter, så skiftar jag lite nu och då beroende på hur jag möblerar. Räcker längden till så använder jag dem, bara för att jag ändå har dem. För varje timma snittar jag ner timpriset en smula. Efter en miljon timmar kommer de att vara nästan gratis. Per timma alltså. Däremot får jag väl erkänna att de har jobbat ihop med ett begränsat antal apparater, fyra-fem olika förstärkare och tre par högtalare i olika kombinationer genom åren. I vitt skilda rum och med stor variation på musiken. Och det här handlar om kablar. Nästan bara kablar. Olika försteg kan påverka ljudet liksom olika slutsteg. Fungerande CD-spelare kanske kan ha någon påverkan, men störst skillnad blir det ändå när laserpickupen börjar hänga löst som i min nuvarande. Kablar påverkar ungefär lika mycket som hifi-möss och liknande tillbehör. De kan vara trevliga att se på och placebo ska inte underskattas. Utan att se eller veta så hör du ingen skillnad. Så är det.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2012-12-20 20:18

Ovanpå den finns i veckan fri tillgång till artiklar "Multifysik" * bl a Akustik!

(*ett ord som som kvalar in i samma kategori som "Omnipolär")

http://www.comsol.se/offers/conference2012papers/papers/area/acoustics/index.html
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-20 20:33

Se på tusan. Ortoakustiken gör sitt intåg på lurmarknaden.
- The HiFiMAN HE-6 is a top-of-the-line 'Orthodynamic' planar-magnetic headphone -
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-12-20 21:03

hifikg skrev:Han är välkommen till mig på ett blindtest av kablarna när han vill. Han kommer inte att höra skillnad på dem och något annat, som är helt. Trots att de valda högtalarkablarna "i år sägs ha fått stor förbättring i transparens och definition i basregistret." Vojne... han hör t o m skillnad på olika årsmodeller alltså. En sådan förmåga är närmast ett handikapp kan jag tycka. Å andra sidan tror jag inte på den. Därmed föll också resten av hans tyckande. Tycker jag.

Har man, som Guttenberg, ett par Maggie 3.7 så hör man skillnad mellan olika serienummer på kablar :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-20 21:07

Panelguy skrev:
hifikg skrev:Han är välkommen till mig på ett blindtest av kablarna när han vill. Han kommer inte att höra skillnad på dem och något annat, som är helt. Trots att de valda högtalarkablarna "i år sägs ha fått stor förbättring i transparens och definition i basregistret." Vojne... han hör t o m skillnad på olika årsmodeller alltså. En sådan förmåga är närmast ett handikapp kan jag tycka. Å andra sidan tror jag inte på den. Därmed föll också resten av hans tyckande. Tycker jag.

Har man, som Guttenberg, ett par Maggie 3.7 så hör man skillnad mellan olika serienummer på kablar :wink:

Åh f-n ;-)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-20 21:07

Panelguy skrev:

Åh f-n ;-)

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-12-20 21:29

hifikg skrev:
Bill50x skrev:
hifikg skrev:Å andra sidan tror jag inte på den. Därmed föll också resten av hans tyckande. Tycker jag.

Tror och tror. En kamrat hävdar alltid att "tror gör man i kyrkan". Men, tro kan ju vara baserat på tidigare erfarenheter även om man inte har specifik kunskap om det aktuella fallet. Och även om man har fel om en sak betyder inte det att man har fel om allt annat, eller hur? Bara för att man har rätt om en sak betyder det väl inte att allt annat också är rätt?

Men har man bestämt sig för att tex kablar, förförstärkare, cd-spelare har ingen eller ringa påverkan på ljudet/den musikaliska upplevelsen - ja då är det ju sant för den som tror så.

/ B

Jag VET att jag inte tror på honom. Jag tror alltså inte att han har fel. Det har han. Tveklöst. Så är det. Har jag fel så går nog jorden under imorgon också, för det vet jag säkert att den inte kommer att göra.

Kan vara bland det drygaste jag läst :wink:

Det är skillnad på kablar! Så är det bara. Hör man ingen skillnad så bör man kolla hörseln alternativt lägga ner sin hifihobby!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-20 21:44

Beakungen skrev:
hifikg skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Det är skillnad på kablar! Så är det bara. Hör man ingen skillnad så bör man kolla hörseln alternativt lägga ner sin hifihobby!

Då föreslår jag "Grim Reaper power vacuum" från Coconut Audio ;-)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-20 21:49

Beakungen skrev:Kan vara bland det drygaste jag läst :wink:

Du är helt 100% säker på din åsikt och han är 100% säker på sin. Vad gör han till dryg, men inte du får jag undra?

Jag tror att det är skillnad på kablar, en liten, men den finns där. Den har dock absolut ingenting med pris att göra. Jag skulle satsa mina pengar på EKK över dessa dyrkablar vilken dag som helst.

Skillnaden är också såpass liten att man skall ha optimerat varenda liten del i hela anläggningen inklusive rummet innan man ens börjar fundera över andra kablar.

Och om man nu inte gör dessa skillnader varför bör man lägga ner sin hobby? Får man inte syssla med HiFi om man inte har guldöra. Behöver man ha bra hörsel för att njuta av bra musik med bra ljud?

Jag tror att alla skulle må bra av att acceptera att det som är en sanning för dig inte nödvändigtvis måste vara det för någon annan utan att deras uppfattning kan vara raka motsatsen.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-12-20 21:54

Beakungen skrev:
hifikg skrev:

+1 Riktigt trist läsning och för hifikg.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-20 22:04

Jag kommer att bli lite mindre (lite) kategorisk om jag någon gång får uppleva ett blindtest där någon säkert kan skilja mellan olika (hela och rena) kablar. Jag förutsätter förstås att längden på kablarna är tillräcklig.

Finns det något sådant test belagt i hifi-historien?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-20 22:04

Objektivisten skrev:
Beakungen skrev:
hifikg skrev:

Äh, han skojar förstår du väl.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-20 22:10

Somchart skrev:KEF LS50 är faktiskt riktigt trevlig :)

Ser trevlig ut i alla fall.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-12-20 22:13

Slagruta funkar.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-12-20 22:15

adzer skrev:

Du är helt 100% säker på din åsikt och han är 100% säker på sin. Vad gör han till dryg, men inte du får jag undra?

Jag tror att det är skillnad på kablar, en liten, men den finns där. Den har dock absolut ingenting med pris att göra. Jag skulle satsa mina pengar på EKK över dessa dyrkablar vilken dag som helst.

Skillnaden är också såpass liten att man skall ha optimerat varenda liten del i hela anläggningen inklusive rummet innan man ens börjar fundera över andra kablar.

Och om man nu inte gör dessa skillnader varför bör man lägga ner sin hobby? Får man inte syssla med HiFi om man inte har guldöra. Behöver man ha bra hörsel för att njuta av bra musik med bra ljud?

Jag tror att alla skulle må bra av att acceptera att det som är en sanning för dig inte nödvändigtvis måste vara det för någon annan utan att deras uppfattning kan vara raka motsatsen.

haha det var ironi alltihopa!

Tycker väll bara allmänt att när någon säger att så här är det och det finns inga andra alternativ så kan det låta lite illa.

Jag har själv blindtestat kablar åtminstone 3-4ggr och faktiskt en gång utan min vetskap och alla gånger har där varit skillnad. Inga jätteskillnader men klart hörbara.

Jag skulle dock aldrig lägga några större pengar på dyra kablar. Då finns det annat som jag hellre lägger pengarna på.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-12-20 22:16

hifikg skrev:
Objektivisten skrev:
Beakungen skrev:
hifikg skrev:

Äh, han skojar förstår du väl.

just precis :D

Fick bara lust att vända på det. När någon skriver på det viset så blir man gärna tvärtom! Varför vetitusan haha.

Hade du skrivit att havremjölk är bäst och så är det bara oavsett vad folk säger så hade jag säkert skrivit något om det också :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-20 22:17

Beakungen skrev:haha det var ironi alltihopa!

Tycker väll bara allmänt att när någon säger att så här är det och det finns inga andra alternativ så kan det låta lite illa.

Jag har själv blindtestat kablar åtminstone 3-4ggr och faktiskt en gång utan min vetskap och alla gånger har där varit skillnad. Inga jätteskillnader men klart hörbara.

Jag skulle dock aldrig lägga några större pengar på dyra kablar. Då finns det annat som jag hellre lägger pengarna på.

Haha fan då. Jag misstänkte det pga smileyn, men sen var du så jädra brysk i tonen att jag tappade det spåret. Kudos till dig :D

Ja det var liksom min poäng att alla har olika uppfattningar så då är vi på samma sida :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-20 22:22

Beakungen skrev:
adzer skrev:

Om du hör skillnad på min USB-kabel från Biltema och den 1400 kronors variant jag har (finns på bild i min medlemspresentation, Anna visar upp den) så får du ta med dig den du tycker låter bäst.

Hör du skillnad på mina Supra-nätkablar (Anna demonstrerar även en sådan i min presentation) och vanliga nätkablar så får du ta med dem du tycker låter bäst... Ja va f-n, kan du skilja mina dyra högtalarkablar från nåt annat jag hittar i förrådet så gäller samma deal.

Antar du utmaningen?

Edit: Om du föredrar havremjölk framför... tja... behåll den! ;-)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-20 22:30

hifikg skrev:Jag kommer att bli lite mindre (lite) kategorisk om jag någon gång får uppleva ett blindtest där någon säkert kan skilja mellan olika (hela och rena) kablar. Jag förutsätter förstås att längden på kablarna är tillräcklig.

För några år sedan på Sheratonmässan var det en snubbe som satte 10 av 10 i ett blindtest av kablar som anordnades av någon utställare. Var inte där själv men har läst om det någonstans. Någon som kommer ihåg? Eller är det bara en vandringssägen?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-20 22:31

bensnake skrev:
hifikg skrev:Jag kommer att bli lite mindre (lite) kategorisk om jag någon gång får uppleva ett blindtest där någon säkert kan skilja mellan olika (hela och rena) kablar. Jag förutsätter förstås att längden på kablarna är tillräcklig.

För några år sedan på Sheratonmässan var det en snubbe som satte 10 av 10 i ett blindtest av kablar som anordnades av någon utställare. Var inte där själv men har läst om det någonstans. Någon som kommer ihåg? Eller är det bara en vandringssägen?

En sådan serie kan jag också sätta... under rätt omständigheter. Men då handlar det om sk "magi" (jag trollade och tankeläste en del i min ungdom)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-20 22:37

hifikg skrev:Fungerande CD-spelare kanske kan ha någon påverkan, men störst skillnad blir det ändå när laserpickupen börjar hänga löst som i min nuvarande. Kablar påverkar ungefär lika mycket som hifi-möss och liknande tillbehör. De kan vara trevliga att se på och placebo ska inte underskattas. Utan att se eller veta så hör du ingen skillnad. Så är det.

Hör man ingen skillnad så har man för dålig anläggning eller vax i öronen. Så är det.

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-20 22:38

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Fungerande CD-spelare kanske kan ha någon påverkan, men störst skillnad blir det ändå när laserpickupen börjar hänga löst som i min nuvarande. Kablar påverkar ungefär lika mycket som hifi-möss och liknande tillbehör. De kan vara trevliga att se på och placebo ska inte underskattas. Utan att se eller veta så hör du ingen skillnad. Så är det.

Hör man ingen skillnad så har man för dålig anläggning eller vax i öronen. Så är det.

/ B

Du kan få samma utmaning... tar du den?

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-12-20 22:38

hifikg skrev:
Beakungen skrev:
adzer skrev:

Om du hör skillnad på min USB-kabel från Biltema och den 1400 kronors variant jag har (finns på bild i min medlemspresentation, Anna visar upp den) så får du ta med dig den du tycker låter bäst.

Hör du skillnad på mina Supra-nätkablar (Anna demonstrerar även en sådan i min presentation) och vanliga nätkablar så får du ta med dem du tycker låter bäst... Ja va f-n, kan du skilja mina dyra högtalarkablar från nåt annat jag hittar i förrådet så gäller samma deal.

Antar du utmaningen?

Edit: Om du föredrar havremjölk framför... tja... behåll den! ;-)

Jag ska ärligt säga att jag tror inte jag hör skillnad på usb-kablar.

De kablar jag hört skillnad på har haft en låda på magen. Kan säkert vara något filter som påverkar ljudet lite granna.

Några dyrkablar har jag inte själv. Eller jo transparent-kablar har jag :O Hela 200kr metern eller vad det var. Kommer inte ihåg. Fick dem gratis haha

Som sagt oftast inga större skillnader men de finns där. Dock får jag nog ändå tycka att det är lite pengar i sjön med jättedyra kablar. Finns roligare grejer att köpa! :D

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-20 22:43

hifikg skrev:
bensnake skrev:

En sådan serie kan jag också sätta... under rätt omständigheter. Men då handlar det om sk "magi" (jag trollade och tankeläste en del i min ungdom)

Är inte säker på om jag förstår riktigt vad du menar men sannolikheten att sätta 10 av 10 i ett test mellan två kablar är 1 på 2^10, d.v.s. 1 chans på 1024. Men visst, chansen finns ju... Den är i vart fall betydligt större än att vinna på lotto som ju inte är större än en chans på 35 över 7, alltså en chans på 6 724 520. Och visst inträffar detta. Nästan varje vecka, t.o.m. :)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-20 22:49

bensnake skrev:
hifikg skrev:
bensnake skrev:

Är inte säker på om jag förstår riktigt vad du menar men sannolikheten att sätta 10 av 10 i ett test mellan två kablar är 1 på 2^10, d.v.s. 1 chans på 1024. Men visst, chansen finns ju... Den är i vart fall betydligt större än att vinna på lotto som ju inte är större än en chans på 35 över 7, alltså en chans på 6 724 520. Och visst inträffar detta. Nästan varje vecka, t.o.m. :)

Då förutsätter du rent spel... det har jag ingen tanke på om jag ska "bevisa" att jag hör skillnad på kablar ;-)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-12-20 23:06

Bill50x skrev:Hör man ingen skillnad så har man för dålig anläggning eller vax i öronen. Så är det.

/ B

Ja så är det, sådeså
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-12-20 23:30

De enda som på rent allvar verkar vidhålla att de hör skillnad på nästan "vafansomhelst" i kabelväg verkar vara Bill50x o Objektivisten . . . typ :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi