Moderator: Redaktörer
Aerob skrev:Jag har sen en ganska lång stund tillbaka letat efter en musikspelare här hemma. Jag ägde tidigare en Linn Akurate DS som jag fick efter att ha gjort ett jobb åt en handlare. Förvisso gillade jag den både utseendemässigt, ljudmässigt och handhavandemässigt, men det värde den betingade på begagnatmarknaden gjorde att jag kände mig tvingad att sälja. Tanken var då hela tiden att skaffa något likvärdigt men till en mindre summa, något jag ej har lyckats med. Så nu har jag rotat lite på nätet och hittat ett par stycken som samtliga samtliga verkar kunna det jag vill, och hoppas nu att ni som har erfarenhet från en eller flera av dessa apparater kan komma med lite feedback här.
Alla produkterna jag hittat finns i länken under:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=61 ... 039,384759
Är det någon som anser att det saknas någon så är det fritt fram att föreslå.
Hifiklubben har ett större antal av mina utvalda och det är tur för det är den enda butik som ligger inom vettigt avstånd för lite provning.
robsarve skrev:Jag har inte provat tillräckligt många själv för att ha en åsikt, men det har de här:
http://www.whathifi.com/reviews/home-di ... ersclients
30Hzbone skrev:Den här köpte jag nyligen: http://www.whathifi.com/review/streammagic-6
Spotify saknas så spottan kör jag på min SB Touch kopplad till streammagic-6 via toslink.
Spelar i huvudsak musik från usb-hårddisk.
Hittills är jag mycket nöjd.
Richard skrev:Skulle nog slå ett slag för naim umitiqute, otroligt bra ljud och pre out samt digitala ingångar in samt ett slutsteg på 2* 50 watt. Verkar vara bättre handhavandemässigt än squeezeboxarna, mycket bättre än linn.
Nyligen prissänkt från 18000:- till 12000:- .
De övriga du länkar till är osäkra kort, cambridge 30 modellen mäter väldigt bra men det är ju inte säkert att den låter bättre än en medioker cd- spelare för det.
Aerob skrev:Jag tror jag avstår Naim som du nämner av flera skäl... Den är för det första för dyr, sedan tycker jag handhavandet av Linns DS-spelare är mycket trevligare än Squeezebox och således så tycker jag förmodligen ännu sämre om nämnda Naim.
Somchart skrev:Jag kan ju vara tråkig och säga att jag kört både Linn och Naim men numera använder mig av en Mac Mini och separat dac.
Fungerar ypperligt och handhavandet är enligt mig betydligt bättre än Linn och Naim har i dagsläget.
Ljudmässigt låter det precis likadant som allt annat jag petar in i min dac. Finns rätt många som jag, som haft alltfrån ND5XS till NDX osv. som numera kör Mac Mini plus dac och är mer än nöjda. Läs gärna mer på det officiella Naim-forumet.
Visst det ser inte lika flashigt ut
Bill50x skrev:Inte så tråkig, tvärtom bra med rimliga synpunkter!
Men Mac Mini + DAC innebär väl att man kör musiken direkt in i stereon och alltså har musiken lagrad i Minin? Eller hämtar Minin musiken någon annanstans ifrån? Och hur gör man om man vill hantera musiken från soffan, styr man Minin med... ja typ iPad?
/ B
Aerob skrev:30Hzbone skrev:Den här köpte jag nyligen: http://www.whathifi.com/review/streammagic-6
Spotify saknas så spottan kör jag på min SB Touch kopplad till streammagic-6 via toslink.
Den där tycker jag är en av dom intressantare alternativen. Har du spelat musik över nätverk, från NAS eller dator eller kör du enbart från USB-disk? Har sett att det finns en app för iOS, vet du om det finns mjukvara för Mac? Har du testat använda någon generell UPnP-app för att styra den, typ Plugplayer eller dylikt?

30Hzbone skrev:Aerob skrev:30Hzbone skrev:Den här köpte jag nyligen: http://www.whathifi.com/review/streammagic-6
Den där tycker jag är en av dom intressantare alternativen. Har du spelat musik över nätverk, från NAS eller dator eller kör du enbart från USB-disk? Har sett att det finns en app för iOS, vet du om det finns mjukvara för Mac? Har du testat använda någon generell UPnP-app för att styra den, typ Plugplayer eller dylikt?
Fram tills för en kvart sedan så körde jag Streammagic-6 enbart från usb-hårddisk eller sticka.
Men eftersom du frågar så fick jag en anledning att testa.
Jag laddade ner AssetUPnP, installerade på min laptop(windows 7) och är nu up and running,
Det gick nästan för lätt.
Vanliga 16/44.1 och även 24/96 flacfiler funkar problemfritt när jag kör över Wifi-nätet.
Manövrera streammagic-6 gör jag oftast från min Samsung-phon men under granen döljer sig en Samsung-tab2.
Jag har handlat ljudapparater sedan 1968 och frågan är om inte Cambridge Audio Stream Magic 6
är en av de mest prisvärda ljudapparat jag köpt, definitivt den roligaste.
@lennartj
med all respekt, eftersom priset på streammagic är 5998:- så är väl priset snarare cirka 6000:-.
lennartj skrev:Råkar jag sedan välja en tokkomprimerad fil blir volymen olidlig och Oppo-spelarens volymkontroll är som sagt inte tillgänglig från medianavigeringen.
Aerob skrev:...All min musik är i flac och Apple gör inte minsta ansats för att stödja flac och således stödjer jag inte heller Apple när det kommer till musikåtergivning.
hifikg skrev:Aerob skrev:...All min musik är i flac och Apple gör inte minsta ansats för att stödja flac och således stödjer jag inte heller Apple när det kommer till musikåtergivning.
Det går utmärkt att spela FLAC direkt i Finder och det finns ett gäng program som spelar FLAC, det är väl "bara" iTunes som inte lirar FLAC direkt, men det är väl, om jag fattat rätt, för att AIFF även innehåller skivomslag och andra bilder, material som jag inte vill vara utan. Snabbt och lätt omvandlar jag mina FLAC filer från t ex HD Tracks till AIFF o spelar på.
Exempel på program för att spela FLAC-filer förutom direkt i Finder, Audirvana Plus, Decibel, Amarra och Fidelia. VLC fixar det också.
hifikg skrev:Aerob skrev:...All min musik är i flac och Apple gör inte minsta ansats för att stödja flac och således stödjer jag inte heller Apple när det kommer till musikåtergivning.
Det går utmärkt att spela FLAC direkt i Finder och det finns ett gäng program som spelar FLAC, det är väl "bara" iTunes som inte lirar FLAC direkt, men det är väl, om jag fattat rätt, för att AIFF även innehåller skivomslag och andra bilder, material som jag inte vill vara utan. Snabbt och lätt omvandlar jag mina FLAC filer från t ex HD Tracks till AIFF o spelar på.
Exempel på program för att spela FLAC-filer förutom direkt i Finder, Audirvana Plus, Decibel, Amarra och Fidelia. VLC fixar det också.
adzer skrev:Så bara för att itunes inte har stöd för flac så kan du inte köra osx?
Enligt mig så är itunes en av de sämsta spelarna på osx. Varför inte bara köra decibel. Eller varför inte plex/xbmc för den delen?
Somchart skrev:adzer skrev:Så bara för att itunes inte har stöd för flac så kan du inte köra osx?
Enligt mig så är itunes en av de sämsta spelarna på osx. Varför inte bara köra decibel. Eller varför inte plex/xbmc för den delen?
Vad saknar du i iTunes?
Om jag minns rätt så finns det ett plugin som heter Fluke som gör att iTunes kan spela/lagra FLAC men stödet försvann i och med Mountain Lion. Ryktas dock om ny version som stöder både Mountain Lion och iTunes 11.
Jag tycker det är ok att köra AIFF, fördelarna uppväger för mig då även frun klarar av systemet samt det är lätt att synca med våra iOS enheter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster