Nätverksspelare med fokus på musik

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob

Nätverksspelare med fokus på musik

Inläggav Aerob » 2012-12-19 01:28

Jag har sen en ganska lång stund tillbaka letat efter en musikspelare här hemma. Jag ägde tidigare en Linn Akurate DS som jag fick efter att ha gjort ett jobb åt en handlare. Förvisso gillade jag den både utseendemässigt, ljudmässigt och handhavandemässigt, men det värde den betingade på begagnatmarknaden gjorde att jag kände mig tvingad att sälja. Tanken var då hela tiden att skaffa något likvärdigt men till en mindre summa, något jag ej har lyckats med. Så nu har jag rotat lite på nätet och hittat ett par stycken som samtliga samtliga verkar kunna det jag vill, och hoppas nu att ni som har erfarenhet från en eller flera av dessa apparater kan komma med lite feedback här.

Alla produkterna jag hittat finns i länken under:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=61 ... 039,384759
Är det någon som anser att det saknas någon så är det fritt fram att föreslå.

Hifiklubben har ett större antal av mina utvalda och det är tur för det är den enda butik som ligger inom vettigt avstånd för lite provning.

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2012-12-19 10:46

Jag har inte provat tillräckligt många själv för att ha en åsikt, men det har de här:

http://www.whathifi.com/reviews/home-di ... ersclients
...tycker Erik

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2012-12-19 11:10

Den här köpte jag nyligen: http://www.whathifi.com/review/streammagic-6

Spotify saknas så spottan kör jag på min SB Touch kopplad till streammagic-6 via toslink.
Spelar i huvudsak musik från usb-hårddisk.
Hittills är jag mycket nöjd.

Richard
Inaktiverad

Re: Nätverksspelare med fokus på musik

Inläggav Richard » 2012-12-19 20:08

Aerob skrev:Jag har sen en ganska lång stund tillbaka letat efter en musikspelare här hemma. Jag ägde tidigare en Linn Akurate DS som jag fick efter att ha gjort ett jobb åt en handlare. Förvisso gillade jag den både utseendemässigt, ljudmässigt och handhavandemässigt, men det värde den betingade på begagnatmarknaden gjorde att jag kände mig tvingad att sälja. Tanken var då hela tiden att skaffa något likvärdigt men till en mindre summa, något jag ej har lyckats med. Så nu har jag rotat lite på nätet och hittat ett par stycken som samtliga samtliga verkar kunna det jag vill, och hoppas nu att ni som har erfarenhet från en eller flera av dessa apparater kan komma med lite feedback här.

Alla produkterna jag hittat finns i länken under:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=61 ... 039,384759
Är det någon som anser att det saknas någon så är det fritt fram att föreslå.

Hifiklubben har ett större antal av mina utvalda och det är tur för det är den enda butik som ligger inom vettigt avstånd för lite provning.

Skulle nog slå ett slag för naim umitiqute, otroligt bra ljud och pre out samt digitala ingångar in samt ett slutsteg på 2* 50 watt. Verkar vara bättre handhavandemässigt än squeezeboxarna, mycket bättre än linn.
Nyligen prissänkt från 18000:- till 12000:- .

De övriga du länkar till är osäkra kort, cambridge 30 modellen mäter väldigt bra men det är ju inte säkert att den låter bättre än en medioker cd- spelare för det.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-12-19 23:25

robsarve skrev:Jag har inte provat tillräckligt många själv för att ha en åsikt, men det har de här:

http://www.whathifi.com/reviews/home-di ... ersclients

Tack för länken, där var en del att gå igenom. Kan konstatera att testerna inte är särskilt djuplodande men det kan i alla fall ge pekpinnar åt vad som är värt att titta närmare på.

30Hzbone skrev:Den här köpte jag nyligen: http://www.whathifi.com/review/streammagic-6

Spotify saknas så spottan kör jag på min SB Touch kopplad till streammagic-6 via toslink.

Den där tycker jag är en av dom intressantare alternativen. Har du spelat musik över nätverk, från NAS eller dator eller kör du enbart från USB-disk? Har sett att det finns en app för iOS, vet du om det finns mjukvara för Mac? Har du testat använda någon generell UPnP-app för att styra den, typ Plugplayer eller dylikt?

Richard skrev:Skulle nog slå ett slag för naim umitiqute, otroligt bra ljud och pre out samt digitala ingångar in samt ett slutsteg på 2* 50 watt. Verkar vara bättre handhavandemässigt än squeezeboxarna, mycket bättre än linn.
Nyligen prissänkt från 18000:- till 12000:- .

De övriga du länkar till är osäkra kort, cambridge 30 modellen mäter väldigt bra men det är ju inte säkert att den låter bättre än en medioker cd- spelare för det.

Jag tror jag avstår Naim som du nämner av flera skäl... Den är för det första för dyr, sedan tycker jag handhavandet av Linns DS-spelare är mycket trevligare än Squeezebox och således så tycker jag förmodligen ännu sämre om nämnda Naim. Jag vet inte heller hur en medioker CD-spelare låter så jag räds inte att testa den lilla Cambridgen heller! :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-19 23:34

Aerob skrev:Jag tror jag avstår Naim som du nämner av flera skäl... Den är för det första för dyr, sedan tycker jag handhavandet av Linns DS-spelare är mycket trevligare än Squeezebox och således så tycker jag förmodligen ännu sämre om nämnda Naim.

Jag är själv ute efter en ny "DS" och har bland annat funderat på en Linn Sneaky som ju kan fås begagnad för typ 6-7 tusen. Naim Unitiqute verkar också vara intressant, vad har du för negativa erfarenheter av den? Viktigt för mig är enkelt handhavande och med bra serverprogramvara.

/ B

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-12-20 03:14

En sneaky är inte så himla dum egentligen,jag slantade 6k för min halvåret gamla maskin och bara älskar den. Den har alla funktionerna som de större har och som lök på laxen ett puttefnaskslutsteg på några watt. Hört den med den integrerade stärkaren på M109(en stativare) Ino Pi-P(en hemmapulad stativare) och med M140golvare från Linn) och det var förvånansvärt bra. Sjukast så bra det blev var med en plastig högtalare vid namn unik,antagligen den mest lättdemonstrerade högtalaren att förstå den så omtyckta tune metoden på.

Jag känner också att mer pengar än så här vill jag inte slanta på ett kretskort med begränsad livslängd och i den takten som utvecklingen i dag går. Maskinen som källa är i mina öron riktigt bra,och hånar riktigt dyra apparater när det gäller musikalitet. Min polare hade också en Akurate men kände att den var för dyr för prestandan och bytte bort den mot ett subchassie till tolvan med en svårt drabbad sektmedlem på melodik. Senare lånade han en tid min Sneaky och skämdes nästan för att plugga in den men blev förvånad hur bra den var,så nu har han också en Sneaky :-)

För egen del så har jag nosat upp moderkakan(äckligt det lät)från maskinen Klimax DS av tidigt snitt som på sikt blir nästa källa. De växer inte på träd men är ett alternativ om man är frireligiös som undertecknad och trivs lika bra i sällskap med vänner av ljud som musik och struntar i om musiken bor i lådor med symboler i eller en kakburk. Du betalar då ungefär vad priset för en tidig Akurate inbringar och får sanslöst med pang för pengen men på bekostnad av andrahandsvärdet och garanti.

Kan passa på att nämna en söt liten låda som heter Linn Sekurit DSi,den har en DS från en Majik streamer,bor i en shoeboxlåda har typ en auxingång samt 2X70w i majikklassen(ganska så okej stärkare för ett par 109 eller pip)den är överkomlig begagnad men lite ovanlig då den inte är avsedd för domestic installation utan mer typ finare hotellobby eller på en yatch,inbyggd bakom någon panel..

Annars är väl att fynda sig en Akurate DS av någon som behöver snabba cash att köpa loss en Klimax DS renew,en väg att gå,jag har sett exemplar gå för så lite som 15tusen och då vet jag på rak arm ingenting som låter bättre i den digitala domänen.

Men som sagt:det händer i bland att man kan hitta ett Klimaxkort för kaffepengar men då snackar vi DIY.
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Somchart

Inläggav Somchart » 2012-12-20 13:56

Jag kan ju vara tråkig och säga att jag kört både Linn och Naim men numera använder mig av en Mac Mini och separat dac.

Fungerar ypperligt och handhavandet är enligt mig betydligt bättre än Linn och Naim har i dagsläget.

Ljudmässigt låter det precis likadant som allt annat jag petar in i min dac. Finns rätt många som jag, som haft alltfrån ND5XS till NDX osv. som numera kör Mac Mini plus dac och är mer än nöjda. Läs gärna mer på det officiella Naim-forumet.

Visst det ser inte lika flashigt ut :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-20 14:00

Somchart skrev:Jag kan ju vara tråkig och säga att jag kört både Linn och Naim men numera använder mig av en Mac Mini och separat dac.

Fungerar ypperligt och handhavandet är enligt mig betydligt bättre än Linn och Naim har i dagsläget.

Ljudmässigt låter det precis likadant som allt annat jag petar in i min dac. Finns rätt många som jag, som haft alltfrån ND5XS till NDX osv. som numera kör Mac Mini plus dac och är mer än nöjda. Läs gärna mer på det officiella Naim-forumet.

Visst det ser inte lika flashigt ut :)

Inte så tråkig, tvärtom bra med rimliga synpunkter!

Men Mac Mini + DAC innebär väl att man kör musiken direkt in i stereon och alltså har musiken lagrad i Minin? Eller hämtar Minin musiken någon annanstans ifrån? Och hur gör man om man vill hantera musiken från soffan, styr man Minin med... ja typ iPad?

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-20 14:06

Om du väljer att ha musiken på din mini eller via någon nätverksresrus spelar mindre roll. Det är ju en vanlig PC så man kan lätt dela musik till den.

Du kan tex använda apples egna fjärr som finns till mac mini
Bild

Eller så använder du någon av de fjärrkontroller som finns till ios och styr den via din iphone/ipad/ipod.

Användarvisningsbild
Somchart

Inläggav Somchart » 2012-12-20 15:46

Bill50x skrev:Inte så tråkig, tvärtom bra med rimliga synpunkter!

Men Mac Mini + DAC innebär väl att man kör musiken direkt in i stereon och alltså har musiken lagrad i Minin? Eller hämtar Minin musiken någon annanstans ifrån? Och hur gör man om man vill hantera musiken från soffan, styr man Minin med... ja typ iPad?

/ B

Jag har ju tidigare kört nästan allt mellan himmel och jord så min musiksamling har jag tidigare haft huvudsakligen liggande på ett NAS och mestadels har varit FLAC.

Idag har jag konverterat det mesta till AIFF vilket är lossless och stödjer både metadata och hög bitrate. Som bibliotek/spelare kör jag iTunes och utöver det har jag bara installerat BitPerfect som ställer om bitraten automatiskt i iTunes.

Eftersom jag också kör min Mac Mini som mediaspelare så har jag en 6 TB Thunderbolt disk där jag har mina filer, iTunes-bibliotek, men du kan självklart lägga iTunes-biblioteket var som helst på nätverket.

Jag styr sedan iTunes med min iPhone eller iPad, kan ju självklart också starta up tvn/projektorn och köra iTunes som jag gör på datorn men oftast vill jag ju inte ha tvn/projektorn igång när jag lyssnar på musik.

Googla på "apple remote app" så kan du se/läsa mer om Apples egna app. Fungerar ypperligt och ser dessutom förtjusande ut!

Användarvisningsbild
lennartj

Oppo som nätverksspelare mm.

Inläggav lennartj » 2012-12-20 16:32

Efter lång väntan finns nu en app för Android som för närvarande, till BDP-95 åtminstone, består av två delar, dels fjärrkontroll med alla funktioner och dels navigera i både lokalt anslutna och nätverksanslutna mediabibliotek.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.oppo.oremote

Denna uppdelning är lite opraktisk, såvida det inte är jag som är dum och inte fattat hur man snabbväxlar mellan medianavigering och fjärrkontroll.
När jag är inne i medianavigeringen kommer jag inte åt volymkontrollen.
Om jag börjat min lyssning med extremdynamisk musik med låg medelnivå har jag dragit upp förstärkningen rejält på försteget.
Sedan har jag kanske inte dess fjärrkontroll inom räckhåll.
Råkar jag sedan välja en tokkomprimerad fil blir volymen olidlig och Oppo-spelarens volymkontroll är som sagt inte tillgänglig från medianavigeringen.

Sedan en tid finns nya spelare BDP-103 och BDP-105 där den senare fått full DAC-funktionalitet med SPDIF, TOSlink och USB-anslutning till dator.
Till dem finns en nyare App som tyvärr inte är kompatibel med BDP-95 och äldre. Jag vet därför inte om de fixat så att volymkontrollen är enkelt åtkomlig från medianavigeringen på de nya.

Cambridge har åstadkommit väldigt mycket i sin Cambridge Audio Stream Magic 6 för cirka 7.000 kr. Oppo BDP-105 kostar det dubbla, men är samtidigt en videouppspelare som klarar fler format än de flesta andra. Det vore intressant att jämförelslyssna på Oppo BDP-95/BDP-105 mot Cambridge för att avgöra om Oppo ger tillräckligt mycket bättre ljudåtergivning att de är värda sitt pris.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2012-12-20 18:20

Aerob skrev:
30Hzbone skrev:Den här köpte jag nyligen: http://www.whathifi.com/review/streammagic-6

Den där tycker jag är en av dom intressantare alternativen. Har du spelat musik över nätverk, från NAS eller dator eller kör du enbart från USB-disk? Har sett att det finns en app för iOS, vet du om det finns mjukvara för Mac? Har du testat använda någon generell UPnP-app för att styra den, typ Plugplayer eller dylikt?

Fram tills för en kvart sedan så körde jag Streammagic-6 enbart från usb-hårddisk eller sticka.
Men eftersom du frågar så fick jag en anledning att testa.
Jag laddade ner AssetUPnP, installerade på min laptop(windows 7) och är nu up and running,
Det gick nästan för lätt.
Vanliga 16/44.1 och även 24/96 flacfiler funkar problemfritt när jag kör över Wifi-nätet.
Manövrera streammagic-6 gör jag oftast från min Samsung-phon men under granen döljer sig en Samsung-tab2.
Jag har handlat ljudapparater sedan 1968 och frågan är om inte Cambridge Audio Stream Magic 6
är en av de mest prisvärda ljudapparat jag köpt, definitivt den roligaste.

@lennartj
med all respekt, eftersom priset på streammagic är 5998:- så är väl priset snarare cirka 6000:-. :wink:

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-12-20 18:39

http://www.hembioconsult.se/2-kanal/N%C ... e-04HD.htm
Jag tycker Olive Audio är snygga :) .
Men huruvida de är prisvärda har jag ingen aning om.
Bild
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-12-20 18:46

Sonos?

Användarvisningsbild
Somchart

Inläggav Somchart » 2012-12-20 18:49

talibankocken skrev:Sonos?

Finns två nackdelar med Sonos, fast kanske inte så stora och nog inte relevant för alla.

1. Max 65.000 låtar
2. Klarar inte av något högupplöst

Som sagt kanske inget som de flesta bryr sig om men man bör känna till det.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-12-20 18:52

Min polare har också en flånkans ny mac mini,jag blev grymt imponerad av den,inte för att vara en irriterande Linn förespråkare men det häftigaste var när han streamade ut från mac minin och körde den genom sneakyn och det blev galet mycket bättre.

Nu är jag en wannabe med en Apple TV och plöjer för fullt Sons of Anarchy.
Blir en mac mini för mig med,dock inte som källa,den saknar något som Linnen har,tyvärr,snygg som satan däremot,ser ur som en liten Linnpryl.

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-12-20 19:27

30Hzbone skrev:
Aerob skrev:

Fram tills för en kvart sedan så körde jag Streammagic-6 enbart från usb-hårddisk eller sticka.
Men eftersom du frågar så fick jag en anledning att testa.
Jag laddade ner AssetUPnP, installerade på min laptop(windows 7) och är nu up and running,
Det gick nästan för lätt.
Vanliga 16/44.1 och även 24/96 flacfiler funkar problemfritt när jag kör över Wifi-nätet.
Manövrera streammagic-6 gör jag oftast från min Samsung-phon men under granen döljer sig en Samsung-tab2.
Jag har handlat ljudapparater sedan 1968 och frågan är om inte Cambridge Audio Stream Magic 6
är en av de mest prisvärda ljudapparat jag köpt, definitivt den roligaste.

@lennartj
med all respekt, eftersom priset på streammagic är 5998:- så är väl priset snarare cirka 6000:-. :wink:

Tack för svar! Jag ska vid tillfälle sticka inom hifiklubben och prova denna spelare och även den mindre Cambridgen. Dessa två är för tillfället dom som är mest intressanta, men det avgörande för mig är i slutändan hur dom är att kontrollera. Jag lever i en villfarelse där jag tror att skillnaden i ljudkvalitet är relativt liten med förutsättningen att jag plockar ut signalen digitalt. :D

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2012-12-20 20:02

Ngn skrev i en test att Cambridge Audio Stream Magic 6 i stort sätt var en
kombination av CAMBRIDGE NP30 musikstreamer och CAMBRIDGE DacMagic Plus.
Jag plockar ut signalen analogt balanserat via XLR-kablar till min Primare i30.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-12-20 20:04

Jag kanske borde ha klargjort tydligare vilka krav jag har på en mediaspelare... Jag tror på valfrihet, kompatibilitet och flexibilitet. Därför tror jag också på öppna standarder, protokoll och format. Jag vill ha ett system som kan betjänas på det sätt som passar mig bäst för tillfället, med fjärrkontroll från soffan, med iPad från köket, med datorn från kontoret. Alla produkter som kräver att jag kopplar upp den mot en bildkälla som TV eller projektor för att kunna kontrollera dom är totalt ointressanta så länge det inte gäller filmspelare. Jag vill kunna lagra all media på en nätverksbunden lagringsplats och jag vill att alla klienter anslutna till detta nätverk ska kunna ta del av informationen via ett gemensamt och öppet protokoll.

Kan tillägga att jag trots min syn på media i hemmet har ganska många Apple-produkter (MBP, MBA, Thunderbolt Display, iPad, iPhone 4, iPhone 5, iPod...) och jag älskar dom sannerligen, men jag har gjort ett val när det kommer till media och i synnerhet min musik, och det är att den ska vara fri. All min musik är i flac och Apple gör inte minsta ansats för att stödja flac och således stödjer jag inte heller Apple när det kommer till musikåtergivning.

Användarvisningsbild
pLudio

Re: Oppo som nätverksspelare mm.

Inläggav pLudio » 2012-12-21 00:01

lennartj skrev:Råkar jag sedan välja en tokkomprimerad fil blir volymen olidlig och Oppo-spelarens volymkontroll är som sagt inte tillgänglig från medianavigeringen.

Om du streamar via Asset UPnP så kan den dekoda ljudformatet och lägga på ReplayGain åt dig.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-12-21 01:03

Kör själv med en MacMini sedan ett bra tag.
Tycker den låter utmärkt. Nu har den Win8 i sig och det ihop med JRiver Mediacenter tror jag låter aningen bättre än Mac OSX och iTunes/Amarra.
Skall jämföra mer under helgerna.
Fördelen med JRiver är också att den spelar filmer i de flesta format känns det som.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-12-21 01:05

Har en Oppo-95 också men det känns som om den möjligen får stryk ljudmässigt.
JRiver går också att fjärrstyra.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-12-21 01:10

Linn lekkamraten kör IOS,Plex,XBMC på sin leklåda,om jultomten finns snälla ge mig en mac mini..

Linn-music for life

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-21 02:06

Aerob skrev:...All min musik är i flac och Apple gör inte minsta ansats för att stödja flac och således stödjer jag inte heller Apple när det kommer till musikåtergivning.

Det går utmärkt att spela FLAC direkt i Finder och det finns ett gäng program som spelar FLAC, det är väl "bara" iTunes som inte lirar FLAC direkt, men det är väl, om jag fattat rätt, för att AIFF även innehåller skivomslag och andra bilder, material som jag inte vill vara utan. Snabbt och lätt omvandlar jag mina FLAC filer från t ex HD Tracks till AIFF o spelar på.

Exempel på program för att spela FLAC-filer förutom direkt i Finder, Audirvana Plus, Decibel, Amarra och Fidelia. VLC fixar det också.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-12-21 06:15

hifikg skrev:
Aerob skrev:...All min musik är i flac och Apple gör inte minsta ansats för att stödja flac och således stödjer jag inte heller Apple när det kommer till musikåtergivning.

Det går utmärkt att spela FLAC direkt i Finder och det finns ett gäng program som spelar FLAC, det är väl "bara" iTunes som inte lirar FLAC direkt, men det är väl, om jag fattat rätt, för att AIFF även innehåller skivomslag och andra bilder, material som jag inte vill vara utan. Snabbt och lätt omvandlar jag mina FLAC filer från t ex HD Tracks till AIFF o spelar på.

Exempel på program för att spela FLAC-filer förutom direkt i Finder, Audirvana Plus, Decibel, Amarra och Fidelia. VLC fixar det också.

Och precis som Apple så stödjer inte heller Microsoft FLAC så då får det bli nån Linux då förmodar jag. Det intressanta är ju ifs inte om den som levererar operativet stödjer något särskilt utan om det finns en fungerande lösning man gillar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-12-21 11:47

hifikg skrev:

Ja alltså, jag är fullt medveten om att det går att spela flac i OSX men som HarryUp skriver, finns det en fungerande lösning man gillar? Nej är svaret så vitt jag vet.

Sen när det gäller skivomslag och metadata så tror jag faktiskt att flac har stöd för mer än vad aiff har. I fallet med skivomslag så är det också så att låter du iTunes automatiskt hitta skivomslagen så hamnar dom som .itc i separata mappar, och det är ju inte särskilt behjälpligt den dagen man vill byta till annan mjukvara..

Hade iTunes haft fullt stöd för flac så hade jag förmodligen använt det fullt ut här hemma, men så är det tyvärr inte. OSX är helt enkelt inte rätt för mina behov.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-21 12:07

Så bara för att itunes inte har stöd för flac så kan du inte köra osx?

Enligt mig så är itunes en av de sämsta spelarna på osx. Varför inte bara köra decibel. Eller varför inte plex/xbmc för den delen?

Användarvisningsbild
Somchart

Inläggav Somchart » 2012-12-21 13:28

adzer skrev:Så bara för att itunes inte har stöd för flac så kan du inte köra osx?

Enligt mig så är itunes en av de sämsta spelarna på osx. Varför inte bara köra decibel. Eller varför inte plex/xbmc för den delen?

Vad saknar du i iTunes?

Om jag minns rätt så finns det ett plugin som heter Fluke som gör att iTunes kan spela/lagra FLAC men stödet försvann i och med Mountain Lion. Ryktas dock om ny version som stöder både Mountain Lion och iTunes 11.

Jag tycker det är ok att köra AIFF, fördelarna uppväger för mig då även frun klarar av systemet samt det är lätt att synca med våra iOS enheter.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-21 13:32

Somchart skrev:
adzer skrev:Så bara för att itunes inte har stöd för flac så kan du inte köra osx?

Vad saknar du i iTunes?

Om jag minns rätt så finns det ett plugin som heter Fluke som gör att iTunes kan spela/lagra FLAC men stödet försvann i och med Mountain Lion. Ryktas dock om ny version som stöder både Mountain Lion och iTunes 11.

Jag tycker det är ok att köra AIFF, fördelarna uppväger för mig då även frun klarar av systemet samt det är lätt att synca med våra iOS enheter.

Förutom stödet för flac så uppfattar jag hela gränssnittet som kladdigt och ineffektivt.
Jag föredrar renskalade program såsom foobar och decibel.

Nästa

Återgå till Köpråd