Dipol högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JaRoD

Dipol högtalare

Inläggav JaRoD » 2005-09-04 17:11

Har nyligen byggt egna dipoler och kommer att slänga ut mina dali 350 :D Har en scan-speak diskant samt en sån här 8" bas/mellan http://www.d-s-t.com/link/peerless/data/830869.htm

Låter nog riktigt bra men den sätter perspektivet ganska högt av någon anledning. Dali satte perspektivet på ungefär samma eller på kanske lite högre höjd än där elementen satt. Dipolerna sätter allting ovanför högtalarna och det verkar flyttas högre upp ju högre volym man vrider på 8O Beror säkert delvis på att fronten är vinklad uppåt ca 10 grader. Nåja det stör ju inte så mycket.

Det enda som egentligen stör mig är att perspektivet mellan högtalarna inte riktigt är så exakt :( Kör just nu med passiv andra ordningen delning till diskanten och samma men aktivt till bas/mellan. Båda filtren är linkwitz riley. Och jag har dipolkompenserat dom ner till ca 80 hz. Om någon har någon ide om hur jag skulle kunna förbättra högtalarna skulle jag vara mycket tacksam :D

Byggde den aktiva delningen själv, så det är inte så mycket arbete att förändra den :D Förbättring av perspektivåtergivningen är speciellt intressant. Har funderat på att dämpmaterial på baksidan av baffeln, men har inte testat det ännu eftersom jag fick igång filtret först igår. Funderar också om det skulle vara värt besväret att bygga ett 24 db/oktav aktivt filter istället?

Användarvisningsbild
hevi
iller

Re: Dipol högtalare

Inläggav hevi » 2005-09-05 09:41

JaRoD skrev:Har nyligen byggt egna dipoler och kommer att slänga ut mina dali 350 :D Har en scan-speak diskant samt en sån här 8" bas/mellan http://www.d-s-t.com/link/peerless/data/830869.htm

Låter nog riktigt bra men den sätter perspektivet ganska högt av någon anledning. Dali satte perspektivet på ungefär samma eller på kanske lite högre höjd än där elementen satt. Dipolerna sätter allting ovanför högtalarna och det verkar flyttas högre upp ju högre volym man vrider på 8O Beror säkert delvis på att fronten är vinklad uppåt ca 10 grader. Nåja det stör ju inte så mycket.

Det enda som egentligen stör mig är att perspektivet mellan högtalarna inte riktigt är så exakt :( Kör just nu med passiv andra ordningen delning till diskanten och samma men aktivt till bas/mellan. Båda filtren är linkwitz riley. Och jag har dipolkompenserat dom ner till ca 80 hz. Om någon har någon ide om hur jag skulle kunna förbättra högtalarna skulle jag vara mycket tacksam :D

Byggde den aktiva delningen själv, så det är inte så mycket arbete att förändra den :D Förbättring av perspektivåtergivningen är speciellt intressant. Har funderat på att dämpmaterial på baksidan av baffeln, men har inte testat det ännu eftersom jag fick igång filtret först igår. Funderar också om det skulle vara värt besväret att bygga ett 24 db/oktav aktivt filter istället?

Jag tycker inte att du skall proppa in dämpning på baksidan av baffeln utan att du vet varför du behöver göra det.

Om det ens skall vara möjligt att svara på din fråga vore det bra om du hade lite bilder på högtalarna och berättade exakt vilka element som sitter i dom, delningar etc.
Att ljudbilden kan upplevas som diffusare med dipoler kan bero på att ljudutstrålningen bakåt är sträcker sig högre upp i frekvens än en "normal" högtalare. Pröva att dämpa reflexerna från väggen bakom dipolerna, och/eller låt dipolerna stå längre ut från bakväggen.

Ett annan utmaning med dipoler är att baffeln som elementen sitter på blir utsatt för ganska påtaglig vibrationsenergi (bl a pga dipolkompensationen) samtidigt som den oftast är strukturellt vekare än en vanlig låda. Därför måste man vara lite noggran när man konstruerar den så att baffeln i sig inte emmiterar för mycket ljud.

Ytterligare en utmaning är att minimera och eliminera effekterna av de resonanta system som skapas t ex av baffelns geometri och/eller elementets osymetriska utseende med avseende på fram och baksida. Detta pratar ju Linkwitz en del om på sin site.

mvh

Henrik
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
JaRoD

Inläggav JaRoD » 2005-09-05 14:22

Hmm, glömde visst att berätta några grejer :oops:

Diskanten är en scan-speak 9300 eller 9500, kommer faktiskt inte ihåg. Och jag har inte hittat kvittot och lapparna på diskanterna har rivits bort... Jo den där dämpningen var ju främst för att jag sett någon annan göra det. Och bilder skall nog hittas :D

Högtalare
http://www.picturevillage.com/photo/sho ... pid=306268

Frekvensgång mätt med sinussvep.
http://www.picturevillage.com/photo/sho ... pid=306269

Har inte lyckats få vettiga mätningar med någonting annat än sinussvep av någon anledning.

Den stora peaken vid 400 hz har inte fixats ännu, och dippen vid 3.5 Khz är tydligen pga någon problem med det passiva delningsfiltret. Kör just nu med en 0.83 mH spole istället för 0.93 som det borde vara eftersom det inte fanns någon mellan 0.83 och 1.? :?

Delningsfiltret är 2 ordningens linkwitz riley vid 2.4 Khz. Passivt för diskanten och aktivt för basen. Högtalarna står 70 cm från sidoväggen och 50 cm från bakväggen och dom är vinklade mot lyssningspossitionen. Har testat att vinkla dom annorlunda men det verkar inte påverka så mycket alls. Skulle flytta dom längre ut men rummet är litet så det går inte utan att möblera om en hel del.

Har förresten en 1 cm dämpmatta bakom högtalarna, det ger lite mera exakt perspektiv. Har försökt med mera dämpning men det blir sämre. Har prövat med dämpning dirket bakom elementet men det blev mycket sämre också.

Har funderat på om baffeln strålar ut ljud, men den är bara 30 cm bred och 100 cm hög, så den borde inte ståla ut så mycket eller? Har funderat på att sätta asfaltsmatta bakpå men vet inte om detta hjälper så mycket.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2005-09-05 16:49

Ang. diskanterna, är skruvarna i frontplattan försänkta är det 9500 (eller 9700) men är de upphöjda så är det 9300.

Att ta bort peaken vid 400 hz borde göra rätt mycket för ljudkvaliteten. Har du alltså en kombination av aktiv och passiv delning vid 2,4 khz?

Jonas

PS 50 cm till bakvägg är lite klent med dipoler, mina funkar bäst med 1 m till bakvägg så testa att labba lite med placeringen...
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
JaRoD

Inläggav JaRoD » 2005-09-05 18:35

Då är det tydligen 9500 jag har :D så tack för hjälpen.

Jo det är både aktiv och passiv delning. Det där lilla bortfallet mellan 2 och 3 khz samt dippen hörs ganska tydligt också :?

hmm, det blir tydligen till att möblera om lite :wink:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-09-05 22:44

Det är viktigt att man får rätt akustisk fas mellan elementen. OM du mäter på bas resp. diskant så är det den kurvan som ska bli andra eller 4:e ordningens L/R (eller vad du nu vill att det ska bli) -respons.

Man justerar alltså filtrenas elektriska respons tills man får det akustiska resultat man vill ha. Det är ingen
poäng med att bara optimera filterkomponenterna efter uträknade standardvärden sas.

Bara lite vägledning om hur du bör tänka när det gäller filtrena för att få det som du vill ha. :)

Användarvisningsbild
JaRoD

Inläggav JaRoD » 2005-09-06 18:26

Så här ser mätningarna ut för varje enskillt element.

Bas
http://www.picturevillage.com/photo/sho ... uuid=15981

Diskant.
http://www.picturevillage.com/photo/sho ... uuid=15981

Basen som har aktiv delning har en kraftig fasvridning 8O hade inte märkt det förut.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-09-06 18:47

Det man vill sträva efter är att få faskurvorna så lika som möjligt i "lyssningsplanet" (oftast rakt fram). Du kan tex jobba på att få diskantens avrullning brantare osv.

Peaken vid 400Hz gissar jag kommer från en resonans i baffeln. Prova tex att staga upp baffeln på något sätt om du inte har gjort det.

Användarvisningsbild
JaRoD

Inläggav JaRoD » 2005-09-06 19:21

Gjorde visst ett litet misstag när jag räknade ut delningsfiltrer för diskanten. Jag skrev in 4.7 ohm med ett komma och programmet registrerade det som 7 ohm 8O så inte så konstigt att det inte har stämt. Blir tydligen till att köpa nya fliterdelar och betala lika mycket i frakt som delarna...

Vore väl bäst att köpa en till förstärkare och köra alla element med aktiv delning.

Peaken vid 400 hz är från diffraktion, har inte kompenserat för den ännu.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-09-06 20:51

Peaken runt 400 Hz beror troligtvis inte på stomresonanser eller diffraktion utan på att luften mellan membran och magnet/upphängning bildar ett resonant system liknande en helmholzresonator. Detta system påverkar i sig diffraktionsmönstret (dipolutstrålningen).

Henrik

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-09-06 21:03

JaRoD skrev:Peaken vid 400 hz är från diffraktion, har inte kompenserat för den ännu.

Jepp känner igen detta, sannolikt anledningen till att dipoler låter låda (då de inte har kompensation). Samma fula effekt kan man få med en vanlig lådhögtalare beroende på avståndet till bakväggen.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-06 21:03

Jag tror puckeln runt 400 Hz beror på interferens pga just dipolkonfigurationen. 8) Vet inte riktigt hur kabinttet ser.
Sen tror jag att ett motorsvagare element skulle vara lämpligare.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-09-06 21:08

Diffraktion kanske var fel ord dock, men visst måste det bero på att löptiden runt baffel kanten (är ca 40 cm totalt?) och ljudvågor som alstras på baksidan av högtalaren kommer till att komma i fas med ljudvågor som skickas framåt?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-06 21:11

Min hypotes torde alltså stämma om kantens djup är runt 40 cm. En stor absorbent bakom elementet kanske löser detta. 8) I samma veva kan man ju sätta ett bakstycke på kabinttet också. :lol: :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-09-06 21:28

skrutten skrev:Jepp känner igen detta, sannolikt anledningen till att dipoler låter låda (då de inte har kompensation). Samma fula effekt kan man få med en vanlig lådhögtalare beroende på avståndet till bakväggen.

Ja, att spela dipoler utan kompenserande filter ger ungefär samma ljudkvalitet som att slumpa fram ett basreflex-system med tärning och strunta i dämpningen. Det kan låta OK, men troligtvis låter det getbalk 8).

Henrik

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-09-06 21:34

getbalk, exakt rätt ord kunde inte sagt det bättre själv :lol:

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2005-09-06 22:03

Självklart ska 400 peaken notchas bort annars låter det inte kul.

Hur det görs passivt kan man se här : http://www.linkwitzlab.com/proto.htm

Hur det görs aktivt här: http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#7

Mvh
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-09-06 22:19

skrutten skrev:Diffraktion kanske var fel ord dock, men visst måste det bero på att löptiden runt baffel kanten (är ca 40 cm totalt?) och ljudvågor som alstras på baksidan av högtalaren kommer till att komma i fas med ljudvågor som skickas framåt?

Njae. Det är inte riktigt så enkelt. I en ideal dipol kommer du att få en frekvensrespons som mycket riktigt först stiger 6 db per oktav för att, när bakvågen kommer i fas med frontvågen, peaka och sedan leta sig ned i första utsläckningen osv.

Sätter vi ett dynamiskt element i en cirkulär baffel och kollar på vad som händer så ser man att första peaken blir deformerad (brantare och högre än den borde vara teoretiskt) och första utsläckningen blir bara partial. Detta har att göra med att utstrålningen frammåt och bakåt inte är identiska eftersom bakvågen (lågpass)filtreras av allt skrot som sitter i vägen.

Viker man dessutom in baffelkanterna så stänger man in en massa luft och vips så har man ytterligare ett resonant system att ligga sömnlös på nätterna för 8).

Som tur är jag av den mer hårdhudade sorten så jag står pall för Morellos gliringar :wink: och experimenterar glatt vidare med dipoler i mitt för monopoler alltför livliga rum. Hittils tycker jag det känns riktigt lovande, men jag hade ju inte tackat nej till ett för monopoler perfekt lyssningsrum.

Henrik

Användarvisningsbild
Niclas57

Inläggav Niclas57 » 2005-09-06 22:23

jonasz skrev:Självklart ska 400 peaken notchas bort annars låter det inte kul.

Hur det görs passivt kan man se här : http://www.linkwitzlab.com/proto.htm

Hur det görs aktivt här: http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#7

Mvh

Och här är Linkwitz mätningar och förklaring på 400Hz-peaken:
http://www.linkwitzlab.com/x-models.htm#D

Användarvisningsbild
JaRoD

Inläggav JaRoD » 2005-09-07 17:34

Har tittat på notch filtret på linkwitz's sida men har inte lyckats fundera ut hur alla delar i filtret skall räknas ut :evil: Har inte hittat något annat ställe heller som visar hur man skall göra det aktivt. Vet någon hur man skall räkna ut ett aktivt notchfilter?

Lyckades fixa till ett nytt filter utan att köpa nya delar, tog bort en del av tråden på spolen och hade en passande kondensator. Delar nu diskanten vid 2350 istället för 2700.

Högtalaren är 100x30 cm hög/bred och 7 cm djup högst upp och 22 cm längst ner.

Det blev mera exakt stereobild också av att jag fixade till delningen :D

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2005-09-09 20:46

Tycker du ska testa sänka delningen ytterliggare.

Jag har goda erfarenheter med att sätta lite dämpull på baksidan, kostar nästan inget att testa.

/J

Användarvisningsbild
JaRoD

Inläggav JaRoD » 2005-09-09 20:54

Det gör det ju inte, har ju redan en stor påse dämpmaterial :roll:
Fick ett notch filter uträknat efter en hel del besvär och beräkningar... Men nu gör jag notchfiltret med ljudkortets egen dsp istället och bättre blev det nog :D

Varför skall jag dela ännu lägre?

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-09-11 08:35

U1 skrev:Jag har goda erfarenheter med att sätta lite dämpull på baksidan, kostar nästan inget att testa.

Vad är syftet med dämpullen?

Henrik

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-09-11 17:28

att få bort dipoleffekten kanske :P

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-11 20:31

lazyworm skrev:att få bort dipoleffekten kanske :P

:lol: :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-09-11 21:51

:D
För att Lazyworms kommentar inte skall framstå som onödigt dryg och översittande kanske det är bäst att berätta att jag och jonas (aka lazyworm) känner varandra tämligen väl och att det handlar om att retas med mig personligen, snarare än att ge spydiga kommentarer till de som valt att utforska dipolhögtalare.

Jonas tycker att dipoler är en undermålig princip och jag tycker att principen är intressant att studera närmare ur ett psykoakustiskt såväl som filtertekniskt perspektiv.

Henrik

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-11 21:55

hevi skrev:Jonas tycker att dipoler är en undermålig princip och jag tycker att principen är intressant att studera närmare ur ett psykoakustiskt såväl som filtertekniskt perspektiv.

Tycker Jonas det? 8O Vet ingen som har försökt sälja in dipoler mer än vad han har gjort! Har han gått över till den mörka sidan?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-11 22:12

hevi skrev:

:D
För att Lazyworms kommentar inte skall framstå som onödigt dryg och översittande kanske det är bäst att berätta att jag och jonas (aka lazyworm) känner varandra tämligen väl och att det handlar om att retas med mig personligen, snarare än att ge spydiga kommentarer till de som valt att utforska dipolhögtalare.

Henrik

Jazzå, tror du att han retas? 8O :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-09-11 23:20

Naqref™ skrev:Tycker Jonas det? 8O Vet ingen som har försökt sälja in dipoler mer än vad han har gjort! Har han gått över till den mörka sidan?

Ja, det skulle man nog kunna säga. Han tyckte väl disten i dipolbasen var för låg så han valde att gå vidare med tumult-bygget istället :P .

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-11 23:23

hevi skrev:
Naqref™ skrev:Tycker Jonas det? 8O Vet ingen som har försökt sälja in dipoler mer än vad han har gjort! Har han gått över till den mörka sidan?

Ja, det skulle man nog kunna säga. Han tyckte väl disten i dipolbasen var för låg så han valde att gå vidare med tumult-bygget istället :P .

Latmaskens sub är väl i princip en dipol, då den saknar lock? :lol: :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Nästa

Återgå till DIY-forum