Ljudexperten Steve Guttenberg har valt ut sju audioprodukter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-12-21 15:25

Hm, det kanske vore att överväga att höra LIKHETER istället för skillnader?

Jag tycker nog - i grund och botten - att det är ganska trist att vara "skillnadsfokuserad". Blir lite rastlös och orolig av det nämligen.

Mycket behagligare att koppla bort "microsensorerna", har jag kommit fram till att jag tycker att det är.

Fascinerande meningsbyggnad hursomhelst...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-21 15:57

Strmbrg skrev:Hm, det kanske vore att överväga att höra LIKHETER istället för skillnader?

Jag tycker nog - i grund och botten - att det är ganska trist att vara "skillnadsfokuserad". Blir lite rastlös och orolig av det nämligen.

Mycket behagligare att koppla bort "microsensorerna", har jag kommit fram till att jag tycker att det är.

Fascinerande meningsbyggnad hursomhelst...

Glöm inte bort att detaljerna ger holismen. :wink:

Som allmän "filosofi" till musiklyssning betraktad är dock din inställning mycket sund. Jag sällar mig numera själv till denna. Let it flow, typ.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-21 15:58

JanBanan skrev:
hifikg skrev:
Laila skrev:De enda som på rent allvar verkar vidhålla att de hör skillnad på nästan "vafansomhelst" i kabelväg verkar vara Bill50x o Objektivisten . . . typ :P

Men kan de bevisa det?

Varför skall någon behöva bevisa något för dig? Är du nån sorts överstepräst som bestämmer vad som är rätt och fel när det gäller HiFi?

Så är det! ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2012-12-21 16:01

Jag kan komma och hälsa på, så ska jag minsann bevisa att det INTE går
att höra skillnad på kablar. :)

Törs du sätta emot? :lol: :lol:
Gör man inte rätt, så blir det fel!

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-12-21 16:05

Så fort ordet kabel nämns i en tråd så utmynnar det i en diskusion sida upp och sida ner. Att kablar behövs verkar dock alla vara överens om, iallafall högtalarkablar.
Vad beror eventuella skillnader på? Är de materialet eller uppbyggnaden. Att arean påverkar, iallafall för mycket långa kablar verkar alla överens om.
Att uppbygnaden påverkar på filterdrosslar är väl allmänt accepterat, (trådlindade alternativt foliedrosslar).
En drossel består ju av en viss längd tråd eller folie, skulle man då kunna förbättra ljudkvaliteten genom att byta material.
Hur är det med förstärkare?
Skulle man vinna något genom att byta ut all internkablage, speciellt i äldre rörförstärkare, där ingår ju en del kabel.
Hur är det med kretskorten, skulle man vinna något genom att ändra renhetsgraden på kopparfolien, eller rent av byta ut kopparn mot exempelvis silver eller t.o.m. Guld. Dom flesta korten är ju tennpläterade, där kan man kanske också byta material. Hur är det med kortets kontaktytor, dom är ju ofta guldpläterade men ibland använder man rodium, hör man skillnad.
Kan man framställa speciella HIFIkomponenter med annat material i anslutningsbenen. Annan tråd i trådlindade motstånd.
Varje sådan ändring påverka säkert väldigt lite, men sammantaget tillsammans med avancerade kablar så kanske skillnaden skulle bli enorm.
En helt ny kvalitetsklass av HIFIapparatur skulle uppstå.
Tillverkarna skulle jubla, finsmakarna skulle behöva byta allt, med undantag av högtallarkablarna där har dom nog redan högklssiga material. DIYarna skulle sitta hemma och byta ut alla motstånd och övriga komponenter.
För att ytterligare förhöja ljudkvaliten, så kanske man kan spreja ormolja över kretskorten.
Lycka till.

Ps.
För alla som föredra nätkabel kanske man kan framställa nätkabel i nya material, somförutom att höja ljudkvaliten skulle ge bättre ljusutbyte.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-21 16:09

hassez skrev:Så fort ordet kabel nämns i en tråd så utmynnar det i en diskusion sida upp och sida ner. Att kablar behövs verkar dock alla vara överens om, iallafall högtalarkablar.

Eftersom det blev fel redan här, så struntar jag i resten av din post.

Finns ju flertalet trådlösa högtalare byggda som inte skall ha högtalarkablar alls, så det är man ju helt klart inte överrens om. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2012-12-21 16:14

Har dom trådlösa högtalarna börjat låta bra också?? jag hörde en set-up för 3år sedan som inte direkt imponerade men annars är det ju lysande att slippa alla sladdar :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-21 16:17

Birger skrev:Har dom trådlösa högtalarna börjat låta bra också?? jag hörde en set-up för 3år sedan som inte direkt imponerade men annars är det ju lysande att slippa alla sladdar :D
Ska man slippa ALLA sladdar blir det väl fråga om batteridrift?

/ B

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-12-21 16:58

Nattlorden skrev:
hassez skrev:Så fort ordet kabel nämns i en tråd så utmynnar det i en diskusion sida upp och sida ner. Att kablar behövs verkar dock alla vara överens om, iallafall högtalarkablar.

Eftersom det blev fel redan här, så struntar jag i resten av din post.

Finns ju flertalet trådlösa högtalare byggda som inte skall ha högtalarkablar alls, så det är man ju helt klart inte överrens om. :wink:

Att det finns trådlös överföring känner jag till. Jag använder trådlös mellan dator och förförstärkare. Trådlösa mikrofoner är ju också vanliga.
Trådlöst mellan förförstärkare och effektförstärkare förekommer också.
Att ha trådlös överföring mellan effektförstärkare och högtalare har jag däremot inte hört talas om. Det går säkert, iallafall för mycket låga effekter.

Användarvisningsbild
asdelk

Inläggav asdelk » 2012-12-21 16:59

Bill50x skrev:
Birger skrev:Har dom trådlösa högtalarna börjat låta bra också?? jag hörde en set-up för 3år sedan som inte direkt imponerade men annars är det ju lysande att slippa alla sladdar :D
Ska man slippa ALLA sladdar blir det väl fråga om batteridrift?

/ B

Någon annan som också tänker på bilstereotråden?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-21 17:11

hassez skrev:Att ha trådlös överföring mellan effektförstärkare och högtalare har jag däremot inte hört talas om. Det går säkert, iallafall för mycket låga effekter.

Inga problem. Man har nätverksanslutning och effektförstärkare inbyggt i högtalarna, dessa ansluts bara till elnätet. Man kan ju även ta emot signalen via nätverket, finns ju anordningar för sådant.

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-21 17:28

Bill50x skrev:
hassez skrev:Att ha trådlös överföring mellan effektförstärkare och högtalare har jag däremot inte hört talas om. Det går säkert, iallafall för mycket låga effekter.

Inga problem. Man har nätverksanslutning och effektförstärkare inbyggt i högtalarna, dessa ansluts bara till elnätet. Man kan ju även ta emot signalen via nätverket, finns ju anordningar för sådant.

/ B

Fast då är det ju inte trådlöst mellan effektförstärkare och högtalare som hassez pratar om.
Trådlöst mellan försteg/transport och slutsteg är inga problem alls som sagt.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-12-21 17:41

Diskussionen om högtalarkablar handlar ju om kablar från effektförstärkare.
Har man aktiva högtalare är det signalkablar som kopplas till dem. Men dom finns väl också som dyra extra välljudande "enligt dom troende".

När jag skriver högtalare menar jag högtalarelementet eller rättare sagt delningsfiltret.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-12-22 09:57

Om trådlös överföring blir standard ska jag börja sälja en special-luft på burk att spraya i lyssningsrummet. Den ska förhindra gammastrålning att påverka överföringen. En special- luftfuktare med NASA- teknik som grund ska ge luften precis rätt luftfuktighet för optimal överföring.
För övrigt tycker jag att julgranen är den trevligaste absorbent/ diffusorn någonsin. Rätt placerad förstås! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2012-12-22 11:44

Har en känsla av att detta ämne diskuterats förr? :roll:

paa, kan inte du som är så duktig lista alla trådar i ämnet bara för att...

GOD JUL !!! :D
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Föregående

Återgå till Generellt om hifi