Subbasar ska inhandlas, men vilka?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Borgaren

Subbasar ska inhandlas, men vilka?

Inläggav Borgaren » 2005-09-09 21:26

Jag ska bygga basstöd till mina hfls-1. Planen är att jag ska snickra dom själv (mersmak efter att byggt hfls-1)
Snickra är jag bra på,
läsa mätdata och räkna, det är jag sämre på :oops:

Men gott om önskemål har jag !!

Hade tänkt mig två subbar men inte allt för stor volym. Max 50l.
Vill ha en musikalisk bas, men den måste gräva hela vägen ner,
då jag blir lycklig i hela kroppen av lågbas. ja..Såvida det låter bra!!! Men jag bor i lgh, så takpannorna Måste inte hoppa.
Skall funka till hemmabion oxå.
De kommer att drivas av två hypex 180 eller 400.

Jag har kikat på pp2 moduler , xls 10:or med enkla el. dubbla slavar, funderat på 4st vifa pl22 i 2st basreflex lådor. etc

Men jag är inte expert, så... Har ni några förslag på
vad jag ska ha!?!

Mvh Danne

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-09-09 23:14

Jag är mkt nöjd med pP-2. De är helt jävla sjuka! Och små. Och billiga... om man hittar trevliga kringprodukter beggagnat till bra pris dårå...

Mvh Jocke
admin

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2005-09-09 23:37

MKt lättdrivna oxå såg jag, kanske är lite overkill med D-klass.
Kring komponenterna blir ju biligare om inte 2*400w behövs.
Tummen upp :)

Ngn som lyssnat på ngt lyckat xls bygge? Skulle bli mkt snyggt om man byggde med två slavar. Alltså sammanlagt sex elementmn ändå
mkt små lådor.
Fast det blir betydligt dyrare, även mer kraft behövs. hmm

Nån som har simulerat på xls? Behövs det eq för ett bra frekvenssvar? Känslighet är ju inte great och jag har hört att
de bottnar ganska snabbt. Men jag är ingen expert så....

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-09-10 08:21

jag har en ino w85 till salu pm vid intresse

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-09-10 15:42

Jag har kört de där pP med NAD214, med Zachry D250 (både mono och stereo) och båda har funkat finemang kan jag säga. NAD 214 kan man ju hitta under 2kkr nu förtiden. Det blir jävligt mkt billigare om du inte behöver delningsfilter (de flesta surroundreceivrers har en aktiv delning på subbkanalen).

Vad sägs om ett sjukt par subbar för 5kkr+några hundra? Då får du valfri finnisch också.. ;)

Mvh Jocke
admin

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2005-09-13 00:21

1 st Haakan?

Har det inte kommit en uppdatering på elementet i p2?
Inte lika bra högre upp men mer plågotåligt som subbas.

KOmmer inte ihåg om det var w85 eller w84 som är det nya....
Haakan jag antar att du vet.

Det kommer att bli ino subben btw, måste bara ta mig till sthlm, surt!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-13 03:39

Angående uppdateringen av Profundus P - den kommer troligen att vara klar vid årsskiftet, men det vet man aldrig säkert.

Kan nämna, att elementet W85, som Morello använt för sina trevägshögtalare, således kommer att vara tillgängligt bara några månader till. Det nya elementet (W84) duger med största sannolikhet inte för den applikationen.

De som vill bygga Morellohögtalarna bör således inte dröja i onödan. Bara så alla vet...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2005-09-13 07:56

Inre så framtidssäkert att göra det alltså!

Mr IÖ , när är det lämpligast att stämma träff med eder?
Äsch det är väl lättast på telefon, jag ringer när jag har vägarna förbi sthlm. :lol:

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-09-13 08:19

Vad innebär denna uppdatering?? Man blir ju lite nyfiken när man nu har beställt Pp2 basmoduler.

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-09-13 17:41

IngOehman skrev:Angående uppdateringen av Profundus P - den kommer troligen att vara klar vid årsskiftet, men det vet man aldrig säkert.

Kan nämna, att elementet W85, som Morello använt för sina trevägshögtalare, således kommer att vara tillgängligt bara några månader till. Det nya elementet (W84) duger med största sannolikhet inte för den applikationen.

De som vill bygga Morellohögtalarna bör således inte dröja i onödan. Bara så alla vet...

Vh, iö

hupp plötsligt blev min extra ej till salu :D

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2005-09-13 21:52

hehe Nä behåll den i reserv Hakaan.

Nån som lyssnat eller har ngr tankar angående hur pass bra/inte bra xls kan bli?

Hur pass lågt går pp2 och hur pass bra hanterar den, den lägsta film subbasen? Väggarna behöver ju inte rasa, men jag vill inte missa ngt utav det kula som försigår långt ner 8)

Kribban: Som jag förstått så ska w84 som subbas tåla mer stryk innan den distar, å ena sidan så låter den inte så great som midbas.
Ring å fråga Öhman vetja!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-14 04:41

Hur W84 kommer att bli, det återstår att se. Jag har inte testat klart än. :oops:

Ambitionen är att den skall tåla svår misshandel bättre än W85, medan jag helt sålt bort kraven på ypperliga kvaliteter i registret över 150 Hz - dessa har jag ju ingen glädje av ändå när de används i Ino-basmodul-system, som är mycket brant fltrerade över 80 Hz. Därmed inte sagt att W84-elementet kommer att bli dåligt över 150 Hz, bara att jag inte tänker prioritera sådana egenskaper. De kan mycket väl visa i bli prima.

W85 är ett element som inte låter optimalt vid svår överstyrning. Å andra sidan har det funnits rätt många år, och jag har faktiskt aldig hört några klagomål. Kanske är det så enkelt som att folk har vett att använda det inom sin kapacitet?

Vad säger alla Morello-högtalaranvändare? Räcker kapaciteten?

Vh, iö

- - - - -

PS. Reservdelselement till nuvarande profundus P och Morello-högtalaren som båda använder W85, om olyckan skulle vara framme, kommer att hållas i lager. Framtidssäkerhet är viktigt. 8)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-09-14 08:14

Men hur kommer det att bli om man i framtiden vill investera i ytterligare 2 st Pp2 så att man får Pp4?

Kan man använda den nya versionen av Pp2 tillsammans med den gamla??

Borgaren:

Jag har redan beställt min Pp2 och Pip 8)
Miljö-alarmist

Återgå till Köpråd