Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
rylandes skrev:Om en styrelse blir "handlingsförlamad" för att människor säger eller skriver "dumma" saker om dom, så bör de avgå omedelbart. Då har man inte i en styrelse att göra.
rylandes skrev:Om en styrelse blir "handlingsförlamad" för att människor säger eller skriver "dumma" saker om dom, så bör de avgå omedelbart. Då har man inte i en styrelse att göra.
--
Bill50x skrev:rylandes skrev:Om en styrelse blir "handlingsförlamad" för att människor säger eller skriver "dumma" saker om dom, så bör de avgå omedelbart. Då har man inte i en styrelse att göra.
Det är en annan fråga.
Vad jag undrar är; vari ligger den organiserade förföljelse som det talas om? Att enskilda individer ifrågasätter verksamheten? Eller en sammanslutning av individer som kommit överens om att sänka SSC?
Det senare har jag mycket svårt att tro på. Varför skulle man vilja göra så?
/ B
Laila skrev:Bill50x skrev:rylandes skrev:Om en styrelse blir "handlingsförlamad" för att människor säger eller skriver "dumma" saker om dom, så bör de avgå omedelbart. Då har man inte i en styrelse att göra.
Det är en annan fråga.
Vad jag undrar är; vari ligger den organiserade förföljelse som det talas om? Att enskilda individer ifrågasätter verksamheten? Eller en sammanslutning av individer som kommit överens om att sänka SSC?
Det senare har jag mycket svårt att tro på. Varför skulle man vilja göra så?
/ B
Man kanske tycker/vill att styrelsen skall avgå . . . ? typ.
PappaBas skrev:Tror många mest velat se om någon är vaken på bryggan och om det finns någon kurs för skutan? Den har nu irrat i 10 år...skall vi inte angöra någonstans snart?
Killen i jollen på släptåg försöker med sträng stämma och en försmådd kaptens manér tala till passagerarna att allt är som det skall vara och faktiskt inte kan bli bättre för allt är så vist ordnat som det är avsett att vara... Men vem är han? Candides sjöburne kusin? Och varför har han en död svan om halsen? Föröver siktas de tvenne valarna "Snyltarna" och "Tumregel"
--
RogerGustavsson skrev:Har de som lämnat styrelsen gett några speciella skäl till det? Peter Steindl, Bertil Alving och Ingvar Öhman tillhör skaran som lämnat SSC? Är det någr fler?
jonasp skrev:Den här tråden har titeln "Vad anser ni ingår i begreppet ortoakustik?". Det är en fråga som jag tycker är stor, viktig och som dessutom kommer att vara flertydig i sitt svar. Tittat vi historiskt har ju begreppet ortoakustik förändrats ganska mycket. Man kan tänka sig att det förändras i flera riktningar i framtiden, dvs att flera aktörer tar vara på konceptet, förfinar och vidareutvecklar det i enlighet med de prioriteringar, mål och idéer som de har. De framtida koncepten behöver nödvändigtvis inte vara samlade under ett gemensamt begrepp, mer än att de springer ur ortoakustik.
Jag tycker en sådan diskussion är viktig och värdefull.
Men den här tråden har blivit något helt annat. Det är ett sammelsurium att anklagelser, beskyllningar, "vem gjorde vad", "vem har rätt", med mera. Var ska detta leda? Det leder naturligtvis ingenstans. Kan vi inte släppa det krampaktiga taget om det som varit och blicka framåt?
Jag anser - och det är min högst personliga, subjektiva uppfattning - att det inom ramen för ortoakustiska högtalare finns en hel del ogjort som man kan ta vara på och föra in i framtiden.
Så vad säger ni? Ska vi blicka framåt eller klamra oss fast i det förgångna?
IngOehman skrev:
Skulle dock formulera en trådfråga en del annorlunda om målet var att
skaffa en intressant kunskapsbas att stå på. Och kanske är det intres-
santa då heller inte vad som någon (den ena eller andra) tycker utgör
just ortoakustik, utan det intressanta är vilka egenskaper (av alla slag)
som ger vilka resultat/upplevelser!
Och detta bör självklart gälla idéer som kan sortera under vilken rubrik
som helst, inte bara just Stigs syn på musikåtergivning.
DET är en bra grund för byggande av framtida projekt.
- - -
Håller med dig om att man kan tänka sig många olika framtida begrepp
för vad olika tillverkare vill åstadkomma, och där var och en definierar sitt
eget mål, med eller utan inspiration från olika tänkbara håll, men framför
allt baserat på personens EGNA övertygelser och erfarenheter, eller på
utfall från lyssningstester eller på vilken grund nu konstruktören vill vila
sina beslut på.
Kort sagt - som det alltid har varit.![]()
Olle Mirsch gjorde högtalare som han tyckte de skulle vara, Martin Persson
gjorde högtalare som han tyckte de skulle vara.
länk
länk
Ingen kallade dem ortoakustiska. Men funderat på Stig och vad han sagt, och
på alla andra som hade ideer om hur högtalare kan utformas, det hade de
nog båda gjort.
Vh, iö
phloam skrev:Men det jonasp ville var kanske att föra just specifikt Orthoakustiken vidare, och var finns den biten i det du beskriver ovan? I det du skriver låter det som om det bästa vore att alla bygger sin egen grej och alltihop kan kallas för ett neutralt "högtalerikunskap" eller nåt.
phloam skrev:Och om jonasp skriver att vi ska blicka framåt, hur ska vi kunna göra det när det finns oidentifierade krafter som motverkar? Dessa måste först lyftas fram så att de åtminstone kan undvikas av de som vill gå vidare. Annars blir ju blotta vetskapen om att det (enligt dig) finns onda krafter i omlopp ett hinder för att se framåt. Kan vi få slippa gissa?
IngOehman skrev:Jag menar bara att ortoakustiken lever vidare i alla konstruktioner som har
en konstruktör som låtit sig inspireras av Stig, och att man kan vara hard-
core och försöka göra precis det Stig gjorde, eller tänka själv i mindre eller
större grad.
Båda är bra och har ett värde om de resulterar i produkter som någon gillar.
Braigheten är inte villkorad att man kallar det man gör ortoakustiskt, utan
hur stort värde de ger användarna.
Jag ser ingenting förnuftigt eller meningsfullt alls i att en massa människor
uttolkar vad ortoakustik är för att från det skapa en standard som vem som
helst sen kan säga att de uppfyller.
Vad vem som helst kan avgöra och säga, är om de låtit sig inspireras av Stig.
Och att göra det är att visa Stig sin respekt.
...
Vh, iö
PappaBas skrev:"Oj oj oj....nu blöder det lite här"
Var försiktigt i trädgården!
IngOehman skrev:Jag menar bara att ortoakustiken lever vidare i alla konstruktioner som har
en konstruktör som låtit sig inspireras av Stig, och att man kan vara hard-
core och försöka göra precis det Stig gjorde, eller tänka själv i mindre eller
större grad.
Båda är bra och har ett värde om de resulterar i produkter som någon gillar.
Braigheten är inte villkorad att man kallar det man gör ortoakustiskt, utan
hur stort värde de ger användarna.
Jag ser ingenting förnuftigt eller meningsfullt alls i att en massa människor
uttolkar vad ortoakustik är för att från det skapa en standard som vem som
helst sen kan säga att de uppfyller.
Vad vem som helst kan avgöra och säga, är om de låtit sig inspireras av Stig.
Och att göra det är att visa Stig sin respekt.
IngOehman skrev:Att säga att man är representant för honom är något helt annat. Då handlar
det om att försöka leva på någon annans renommé i syfte att skaffa sig en
kommersiell vinning. Stigs representant är SSC. Inget hindrar någon som vill
göra ortoakustiska högtalare, och av kommersiella eller andra skäl vill kunna
berätta att de är det, att kontakta SSC. Det gjorde jag med LTS-projektet
MMX, som efterlystes av LTS på SR-mötet där OA-5 III visades.
IngOehman skrev:Inget hindrar någon som vill
berätta att de är det, att kontakta SSC.
Naqref skrev:IngOehman skrev:Inget hindrar någon som vill
Här brister det i din förståelse. Det finns idag inga hinder ö h t att göra ortoakustiska högtalare. SSC har inget bemyndigande att avgöra det. Oavsett vad du och de som sitter i styrelsen där anser.
Däremot vore det ärligast mot eventuella kunder att dylika högtalare faktiskt uppfyllde ett minimum av de krav som kan tänkas krävas för att en högtalare ska anses vara ortoakustisk enligt de kriterier som SC hade.
PerStromgren skrev:Fjonkalicious skrev:De där personerna i SSC verkar väldigt känsliga? Vem blir dom angripna av? Om det är här så kan dom ju bara sluta läsa och fokusera på att göra sitt?
Det räcker väl att sluta läsa faktiskt? Det är väl vi som utgör mobben, kan jag tänka.![]()
dimitri skrev:Naqref skrev:IngOehman skrev:Inget hindrar någon som vill
Här brister det i din förståelse. Det finns idag inga hinder ö h t att göra ortoakustiska högtalare. SSC har inget bemyndigande att avgöra det. Oavsett vad du och de som sitter i styrelsen där anser.
Däremot vore det ärligast mot eventuella kunder att dylika högtalare faktiskt uppfyllde ett minimum av de krav som kan tänkas krävas för att en högtalare ska anses vara ortoakustisk enligt de kriterier som SC hade.
Du har rätt, det finns inga hinder att tillverka ortoakustiska högtalare, inte heller att säga att dessa är inspirerade av SC och OA. Vad som skulle vara problematiskt är att kalla sina högtalare OA i reklam, produktblad och i modellbeteckningen. Det är också så jag läser Ingvars ord.
Denna min uppfattning har egentligen inget med de legala aspekterna att göra, det är en fråga om anständighet, respekt. BPM har formulerat det så bra i sitt inlägg 10/12. Detta kan även hårdras till en hypotetisk situation att SSC aldrig har bildats och att patent förföll, en sådan situation skulle inte ändra på denna kärna.
God Jul
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster